Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär paljastui kiusaajaksi - nyt huutaa ja raivoaa

Vierailija
18.03.2019 |

Selvisi viime viikolla, että 15.v tyttäreni on muutaman muun tytön kanssa kiusannut luokkalaistaan tyttöä. On jätetty pois porukasta, piiloteltu kenkiä ja vaatteita, salakuvaamista jne. Tämä selvisi, kun opettaja otti yhteyttä ja tänään sitten iltapäivällä mennään selvittelemään tilannetta.
Itse olen hyvin pettynyt lapseen ja itseeni. Itse kun olen ollut koulukiusattu, niin olen yrittänyt kasvattaa lapsistani fiksuja ja muut huomioon ottavia. Tuntuu uskomattoman pahalta, että oma lapsi on kiusaaja.
Mutta perjantaina kun asia selvisi, keskustelimme isänsä kanssa tietysti ja yritettiin selvittää asiaa. Tytär selitti niitä perus, että "nokun muutkin" ja "emmä ollu ainoo", ihankun se olisi joku syy tai oikeutus. Tyttäreltä lähti sitten puhelin ja läppäri takavarikkoon. Isänsä vei vielä tv:nkin pois tyttären huoneesta. Ja siitähän sitten reimu repes, alkoi haukkuminen, sossuilla uhkailu, kiristäminen jne jos ei saa puhelinta takaisin. Isänsä otti tänään puhelimen ja läppärin mukaan töihinsä ja jättää sinne, koska tytär on yrittänyt penkoa kaikki kaapit ja etsiä. Nyt sitten haukkuu ja mököttää ja näyttää mieltään. Ei mm suostu syömään ja kävikin sitten lauantaina mäkkärissä (kotiarestista huolimatta). Otettiin sitten myös pankkikortti takavarikkoon. Huutaa, että kidutamme häntä ja viemme hänen oikeutensa, että hän tekee lastensuojeluilmoituksen.
Viimepäivät ovat olleet aika h*lvettiä ja tuntuu, etten tunne enää lastani. Rakastan häntä tietysti, mutta tuntuu niin pahalta katsoa, miten ilkeä hän on. Emme kasvattaneet hänestä itsekästä, ilkeää kiusaajaa, mikä hän nyt kuitenkin on. En oikein tiedä miten olla. Pelottaa oikein miten iltapäivä menee.
Pahoittelen kirjoitusvirheitä, kirjoitan tunnekouhun vallassa, pakko avautua.

Kommentit (853)

Vierailija
381/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos uhmaikäinen lyö teitä lelullaan kielloista ja keskustelusta huolimatta, niin ettekö muka ota lelua jäähylle? Annatte vaan lapsen jatkaa lyömistä ja kerrotte miten vanhempaa sattuu ja ei saisi lyödä?

Tottakai kerron että minua sattuu ja ei saa lyödä. Meidän kolmevuotias lopettaa lyömisen siihen.

Jos ei lopettaisi, niin mitä tekisit? Aika tyypillinen uhmaikäinen lyö ja nauraa päälle. Miten toimisit?

Kertoisin ettei leluja ole tarkoitettu lyömiseen vaan leikkimiseen ja jos hän aikoo lyödä sillä, hän ei voi leikkiä kyseisellä lelulla. Looginen seuraus. Mutta kuten sanoin, minun lapseni lopettaa lyömisen kun kerron että hän satuttaa minua. Se että sinun lapsesi vain nauraa sinulle kertoo jo jotain.

Vastauksesi kertoo empatiakyvystäsi. Mutta asiaan, et vieläkään vastannut, mitä tekisit, jos lapsi ei lopeta lelulla lyömistä, vaikka kuinka selität ja kiellät? Enkä usko hetkeäkään, että lapsesi yksivuotiaana ensimmäisen kerran lyödessään uskoi välittömästi, kun kielsit.

Eihän yksivuotias herranen aika ymmärrä edes että mitä lyöminen on! Kunhan heiluttaa vaan käsiään ja osuu mihin osuu! Tästäkin sinä rankaiset lasta välittömästi? Nyt lähti unilelu yksivuotiaalta! Voi raasut pienet lapset.

Yksivuotias lyö sinua tai vaikkapa sisarustaan päähän kovalla lelulla ja sinä annat sen jatkua?

Vierailija
382/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuun suhtauduttiin koko lapsuuteni ja nuoruuteni niin, etten voi ymmärtää omaa parastani, eikä minun mielipiteelläni ole merkitystä, koska en ole aikuinen. Aikuiset sanelivat mielivaltaisia sääntöjä ja rangaistuksia, koska en toiminut niin kuin he halusivat tai ollut sellainen ihminen kuin he halusivat että olisin ollut. Sanottiin, että ymmärrän sitten kun olen aikuinen ja minulla on omia lapsia. En ymmärrä vieläkään vaikka olen aikuinen ja minulla on omia lapsia. Anelin äitiäni joskus keskustelemaan kanssani ja kuuntelemaan mitä minä tunnen, mutta hän ei halunnut, koska tunteeni olivat vääriä ja mielipiteeni myös, ja minä ymmärrän paremmin sitten kun olen aikuinen.

Minusta avainsana on myös keskusteluthteyden palauttaminen teinin kanssa. Ihan rauhassa keskustellen vaikka kävelylenkillä teinin kanssa millainen fiilis hänellä on, kuunnella miksi raivostuttaa, miksi heidän teki mieli kiusata toista oppilasta ja mikä siihen johti. Syyttelemättä ja kuunnellen. Siitä sitten keskustellen eteenpäin, että miltä teinistä tuntuisi kiusaaminen jos hänelle tehtäisiin sama ja miten teini nyt jatkaa eteenpäin ja miten olla lähtemättä mukaan kiusaamiseen ja triggeröitymättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, eikö kukaan teistä lässytyksen kannattajista ole joutunut tekemisiin teinin kanssa joka kilahtaa ja huutaa solvauksia jo siitä jos hänelle sanoo "huomenta"?

Miten sellaisen kanssa keskustelee mistään isoista asioista rauhallisesti ja selittäen/kuunnellen kuin toiselta tulee pelkkää huutoa ja v-sanaa ja valitusta siitä kuinka häntä ei ymmärretä ja häntä kiusataan (jos esim odotetaan osallistuvan kotitöihin kuten ennenkin)?

Ja siihen asti on ollut kiltti kultainen hyvin kasvatettu lapsi jonka kotona ei kiroilla eikä nimitellä muita.

Minulla on tälkaiset kiltit lapset. Kun tuli se myrsky, osasin astua askeleen taaksepäin. En niissä kotitöissäkään nipota. Teini saa elää sotkussa. Jotkut asiat on silti aina toiminut. Voi luottaa, ettei hölmöile. Koulu toimii. On kavereita. Ei ole kiusaamista

Voin myös luottaa että meillä on keskusteluyhteys

Jep. En myöskään ymmärrä tuota että _pakotetaan_ teini esimerkiksi siivoamaan huoneensa. Halutaan että teini alistuu aikuisen vallan alla. Mitä hyvää tuosta seuraa? Meillä saa siivota tai olla siivoamatta, en puutu siihen sen enempää. Jos siivoaa, saa kuukausirahan koska on sovittu niin ja jos ei siivoa sitä ei saa. Jokainen voisitte valita mitä tekee, loogiset seuraukset. Ikinä ei tarvitse tapella siivoamisesta.

Miksi puhutte oman huoneen siivoamisesta? Kotona on muitakin tiloja kuin teinin oma huone. Miksi yhteisten tilojen ylläpito yhtäkkiä on kaikkien muiden paitsi sen teinin harteilla, onko tosiaan esim roskien vientikin liikaa "vaadittu"? Ei se ole mikään hotelli vaan kaikkien yhteinen koti, sen viihtyisänä pitäminen ei ole yksin äidin vastuulla.

Hienoa jos keskusteluyhteys säilyy lpi myrskyisän murrosiän, kaikilla ei säily mutta palautuu myöhemmin vaikka lapsen ei anneta olla tyranni.

Sinulla ja teinilläsi on selvästi jo asetelma jossa olette eri puolilla jos joudut vaatimaan häneltä esim roskien vientiä. Kodissa jossa kaikkia kunnioitetaan ja ollaan samalla puolella, jokainen tekee osansa koska haluaa tehdä ja helpottaa toisten taakkaa, eletään yhdessä ja työskennellään yhteisen hyvän eteen, jokainen niille resursseilla mitä hänellä on käytettävissään. Tietenkään ei ole realistista odottaa että teini toimii niinkuin aikuinen toimii, teini toimii niinkuin teini toimii, mutta muut kunnioittaen ja huomioiden.

Taas puhuu sellainen jolla ei ole kokemusta oikeasti hankalaksi muuttuneesta teinistä, helppo syytellä vanhempia että eivät ole osanneet luoda turvallista ja toisia kunnioittavaa perhettä.

Mutta pitäkää mustavalkoisena pysynyt maailmankuvanne jos ette muuhun kykene.

Mikäli kyseessä on normaali teini / ihminen niin hän reagoi käytöksellään ympäristöönsä. Jos se on mustavalkoista niin okei, toimii kuitenkin meillä.

Missä ihmeen tynnyrissä elät? Jos et tunne yhtään perhettä jossa asiat eivät mene (hyvästä ympäristöstä huolimatta) noin hyvin niin etkö edes lue mitään tutkimuksia/kirjoja aiheesta?

Hyvä ympäristö on vähän kaksipiippuinen juttu. Sinusta ankarat rangaistukset ja aktoriteetti on sitä ja minusta taas ei.

Missäs kohtaa olen maininnut rangaistukset yms? Olen vain sanonut että se kilttikin lapsi voi yhtäkkiä olla hirmuinen teini johon ei keskusteluyhteydet onnistu vaikka siihen asti niin on ollut ja perhe on ihan normaali. Täällä kun väitetään -sinäkin- että ko tilanne olisi mahdottomuus.

Luulin että olet yksi noista keskustelijoista kenestä on ihan oikein ottaa puhelin ja TV jne pois kostoksi kiusaamisesta. Jokatapauksessa, mikä sitten on hyvä ympäristö, riippuu katsojasta.

Jos ajat ylinopeutta ja poliisi lätkäisee sinulle sakot sekä vie korttisi, koetko sen kostona poliisilta? Vai asiallisena seuraamuksena/rangaistuksena, kun olet törttöillyt?

Ei se poliisi henkilökohtaisesti päätä mitä teostani seuraa, hän vain tekee työtään. Ymmärrätkö eron? Mielivaltainen kosto teinin käytöksestä, vai henkilö joka työkseen valvoo yhteiskunnan lakien noudatusta.

Jos kiusattu vie asian poliisille, voidaan ap:n lapsen puhelin viedä rikoksentekovälineenä ihan yhteiskunnankin puolesta. Tämä olisi sinulle ok, mutta vanhemmat ei saa näin puuttua ja ennaltaehkäistä lapsensa rikosten tekoa?

Vierailija
384/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmettelen niitä jotka puolustavat kiusaamista harrastavaa teiniä. Mitä ihmeen pullamössö-sukupolvea te  kiusaajan puolustelijat oikein haluatte kasvattaa. Jos ei osaa käyttäytyä siitä tulee sanktioita. Pienemmästä rikkeestä pienempi ja isommasta isompi. Näin toimii oikeusvaltio.

Jos ei osaa käyttää puhelinta niin kuin kuuluu sen pitämisen oikeus pidätetään niin kauan kun tietää ettei sitä käytetä väärin. Ja jos huutaa ja kiroaa vanhemmilleen lähtee läppäri ja jos karkaa arestista lähtee telkkari. (näin siis tässä tap.)

Jos ajaa kännissä lähtee kortti. Jos haistattelee ja lintsaa tösissä vaihtuu työnkuva elle koko työpaikka. Jos tappaa jonkun lähtee vapaus.

Vierailija
385/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuun suhtauduttiin koko lapsuuteni ja nuoruuteni niin, etten voi ymmärtää omaa parastani, eikä minun mielipiteelläni ole merkitystä, koska en ole aikuinen. Aikuiset sanelivat mielivaltaisia sääntöjä ja rangaistuksia, koska en toiminut niin kuin he halusivat tai ollut sellainen ihminen kuin he halusivat että olisin ollut. Sanottiin, että ymmärrän sitten kun olen aikuinen ja minulla on omia lapsia. En ymmärrä vieläkään vaikka olen aikuinen ja minulla on omia lapsia. Anelin äitiäni joskus keskustelemaan kanssani ja kuuntelemaan mitä minä tunnen, mutta hän ei halunnut, koska tunteeni olivat vääriä ja mielipiteeni myös, ja minä ymmärrän paremmin sitten kun olen aikuinen.

Minusta avainsana on myös keskusteluthteyden palauttaminen teinin kanssa. Ihan rauhassa keskustellen vaikka kävelylenkillä teinin kanssa millainen fiilis hänellä on, kuunnella miksi raivostuttaa, miksi heidän teki mieli kiusata toista oppilasta ja mikä siihen johti. Syyttelemättä ja kuunnellen. Siitä sitten keskustellen eteenpäin, että miltä teinistä tuntuisi kiusaaminen jos hänelle tehtäisiin sama ja miten teini nyt jatkaa eteenpäin ja miten olla lähtemättä mukaan kiusaamiseen ja triggeröitymättä.

Samalla muistuttaen teiniä siitä, että ko. toiminta täyttää rikoksen tunnusmerkistön.

Vierailija
386/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukas lapsen sitten on kasvattanut?

Mehän hänet olemme isänsä kanssa. Olemme kuitenkin yrittäneet opettaa hyviä arvoja, käytöstapoja jne. Lapsena tyttö olikin oikein enkeli, mutta murrosiässä tullut ilkeä ja itsekeskeinen. 

Muilla lapsilla ei ole ollut samanlaisia ongelmia. Olen yrittänyt keskustella tyttären kanssa, että onko hänellä itsellään paha olo, haluaako puhua esim ammattilaiselle. Yrittänyt selittää ja puhua, että ymmärtääkö hän miten väärin hän on tehnyt ja miltä hänestä tuntuisi, jos hän itse kokisi samaa. Mutta en saa mitään yhteyttä, vaan haukkuja ja haistattelua. 

Ap

Mitä tekemistä kännykän, tv:n ja läppärin viemisellä on hyvien käytöstapojen ja toisten huomioonottamisen edistämisen kanssa?

Ehkä kännykän vieminen joksikin aikaa on asiallista, koska se on "rikosväline", mutta läppäri ja tv? Vaikuttaa enemmän pettyneiden ja koulun silmissä häpäistyjen vanhempien kostolta. Kun piiskaaminenkin on kiellettyä, niin piiskataan ikään kuin henkisesti. Eikö tuo asian ilmitulo ja vakava keskustelu olisi riittänyt? Tuosta seuraa uhmaa ja pahimmassa tapauksessa kosto kiusatulle. Ja anteeksipyyntöön pakottaminen on kuolleena syntynyt ajatus. Palauttakaa kamat ja jättäkää tyttö rauhaan miettimään itse asioita.

Eli siis annetaan tyttärelle takaisin puhelin ja läppäri, millä on mahdollistettu kiusaaminen? Uskon kuitenkin siihen, että tytär miettiin asioita niitä asioita ehkä hieman paremmin ilman sitä puhelinta ja läppäriä. Ne on edelleen ylellisyyksiä ja hän ei tarvitse niitä. 

Ja selvennykseksi vielä, että tv lähti tyttäreltä sen takia, kun ei syönyt kotona ruokaa, vaan lähti salaa mäkkäriin kotiarestista huolimatta ja istui vaan kokoajan sitten ovi kiinni omassa huoneessaan. 

Ap

Jos on kotiarestissa niin miksei saisi istua huoneessaan ovi kiinni..? Mitä sitten pitäisi tehdä? Pelata jotain lautapelejä iloisena perheen kanssa? :,D

Keskustella tapahtuneesta ja siitä mitä seuraavaksi tapahtuu.

Mitä mitä tapahtuu? Tehän rankaisitte häntä jo, eikai mitään tapahdu enää, selvä peli.

Vielä voi tapahtua vaikka mitä, esim lapsi joutuu poliisikuulusteluihin ja oikeuden eteen. Vai onko rikoslakikin mielestäsi vain lasten alistamista ja rikoksista tulee selvitä ymmärtäväisellä keskustelulla?

Yhteiskunnassa on tiettyjä sääntöjä joilla pyritään varmistamaan mm. Ihmisten terveys. Jos et ymmärrä mikä ero on yhteisillä pelisäännöillä ja mielivaltaisilla rangaistuksilla, en voi auttaa.

Vierailija
387/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt kovasti kehotetaan APta keskustelemaan tytön kanssa aivan kuin hän ei sitä itse ymmärtäisi sekä parutaan tytön puhelimen (koko maailman!) perään.

Sitä vain mietin, että mahtaako arvon keskustelijat ymmärtää, että sepä saattaa olla, että ei olekaan tytön käsissä joko tehdä lasu tai olla tekemättä. Eikä välttämättä edes APn ja miehensä.

Riippuu nyt tietysti, mitä kiusaamisessa on tapahtunut, mutta kannattaisi tilanteessa ottaa aina huomioon, että juu niin tosiaan, siellähän on myös se kiusattu.

On hänen vallassaan päättää, viekö asian poliisille (esimerkiksi, jos salakuvatut kuvat ovat sen luontoisia) sekä koulun vallassa päättää, mihin muihin instansseihin haluavat kiusaamistapauksen päätyvän.

Eli tyttelille kannattaisi kertoa, että fiksuinta olisi nyt kiireen vilkkaa lopettaa kiusaaminen ja ihan varmuuden varalta, että kiusaus ei yllätä lähteä taas mukaan "kun toisetkin menee" voisi vaikka antaa puhelimen ja läppärin  vanhemmille.

Asiasta kun voi seurata pahempaakin kuin kotiaresti porukoiden kanssa keskustelemassa.

Jos ei empatiapuheet auta, niin reilu vanhempi voisi kertoa, että ei tässä ole kyse vain siitä, ymmärsitkö, miten kurjalta toisesta tuntui. Vaan myös siitä, ymmärsitkö millaista rikosta olet tekemässä ja mitkä siitä voi olla seuraamukset. Siis muut kuin nämä kotona on syötävä etkä saa mennä mäkille.

Tätä olemme yrittäneet selvittää tyttärelle, että tilanne on oikeasti vakava ja uskon, että hän jotenkin sen myös ymmärtää ja häntä taitaa pelottaa. Tänään olemme menossa selvittämämään tilannetta ja miettimään miten tästä eteenpäin ja haluaako kiusattu viedä asian poliisille ja miten koulussa jatketaan tästä eteenpäin. Ja me yritämme puhua tyttären kanssa, miksi hän tekee sellaista. Saimme onneksi suht nopeasti ajan nuorisopsykologille. Me teemme tietenkin kaikkemme, että kaikilla on koulussa hyvä olla ja ketään ei kiusata, mutta tapaus on sen verran vakava, että kiusaajille tulee todennäköisesti seuraamuksia ainakin koulussa. Ja minun mielestäni on vain hyvä, että koulussa puututaan asiaan ja otetaan vakavasti.

Ap

Vierailija
388/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, eikö kukaan teistä lässytyksen kannattajista ole joutunut tekemisiin teinin kanssa joka kilahtaa ja huutaa solvauksia jo siitä jos hänelle sanoo "huomenta"?

Miten sellaisen kanssa keskustelee mistään isoista asioista rauhallisesti ja selittäen/kuunnellen kuin toiselta tulee pelkkää huutoa ja v-sanaa ja valitusta siitä kuinka häntä ei ymmärretä ja häntä kiusataan (jos esim odotetaan osallistuvan kotitöihin kuten ennenkin)?

Ja siihen asti on ollut kiltti kultainen hyvin kasvatettu lapsi jonka kotona ei kiroilla eikä nimitellä muita.

Minulla on tälkaiset kiltit lapset. Kun tuli se myrsky, osasin astua askeleen taaksepäin. En niissä kotitöissäkään nipota. Teini saa elää sotkussa. Jotkut asiat on silti aina toiminut. Voi luottaa, ettei hölmöile. Koulu toimii. On kavereita. Ei ole kiusaamista

Jep. En myöskään ymmärrä tuota että _pakotetaan_ teini esimerkiksi siivoamaan huoneensa. Halutaan että teini alistuu aikuisen vallan alla. Mitä hyvää tuosta seuraa? Meillä saa siivota tai olla siivoamatta, en puutu siihen sen enempää. Jos siivoaa, saa kuukausirahan koska on sovittu niin ja jos ei siivoa sitä ei saa. Jokainen voisitte valita mitä tekee, loogiset seuraukset. Ikinä ei tarvitse tapella siivoamisesta.

Miksi puhutte oman huoneen siivoamisesta? Kotona on muitakin tiloja kuin teinin oma huone. Miksi yhteisten tilojen ylläpito yhtäkkiä on kaikkien muiden paitsi sen teinin harteilla, onko tosiaan esim roskien vientikin liikaa "vaadittu"? Ei se ole mikään hotelli vaan kaikkien yhteinen koti, sen viihtyisänä pitäminen ei ole yksin äidin vastuulla.

Hienoa jos keskusteluyhteys säilyy lpi myrskyisän murrosiän, kaikilla ei säily mutta palautuu myöhemmin vaikka lapsen ei anneta olla tyranni.

Sinulla ja teinilläsi on selvästi jo asetelma jossa olette eri puolilla jos joudut vaatimaan häneltä esim roskien vientiä. Kodissa jossa kaikkia kunnioitetaan ja ollaan samalla puolella, jokainen tekee osansa koska haluaa tehdä ja helpottaa toisten taakkaa, eletään yhdessä ja työskennellään yhteisen hyvän eteen, jokainen niille resursseilla mitä hänellä on käytettävissään. Tietenkään ei ole realistista odottaa että teini toimii niinkuin aikuinen toimii, teini toimii niinkuin teini toimii, mutta muut kunnioittaen ja huomioiden.

Taas puhuu sellainen jolla ei ole kokemusta oikeasti hankalaksi muuttuneesta teinistä, helppo syytellä vanhempia että eivät ole osanneet luoda turvallista ja toisia kunnioittavaa perhettä.

Mikäli kyseessä on normaali teini / ihminen niin hän reagoi käytöksellään ympäristöönsä. Jos se on mustavalkoista niin okei, toimii kuitenkin meillä.

Missä ihmeen tynnyrissä elät? Jos et tunne yhtään perhettä jossa asiat eivät mene (hyvästä ympäristöstä huolimatta) noin hyvin niin etkö edes lue mitään tutkimuksia/kirjoja aiheesta?

Hyvä ympäristö on vähän kaksipiippuinen juttu. Sinusta ankarat rangaistukset ja aktoriteetti on sitä ja minusta taas ei.

Missäs kohtaa olen maininnut rangaistukset yms? Olen vain sanonut että se kilttikin lapsi voi yhtäkkiä olla hirmuinen teini johon ei keskusteluyhteydet onnistu vaikka siihen asti niin on ollut ja perhe on ihan normaali. Täällä kun väitetään -sinäkin- että ko tilanne olisi mahdottomuus.

Luulin että olet yksi noista keskustelijoista kenestä on ihan oikein ottaa puhelin ja TV jne pois kostoksi kiusaamisesta. Jokatapauksessa, mikä sitten on hyvä ympäristö, riippuu katsojasta.

Jos ajat ylinopeutta ja poliisi lätkäisee sinulle sakot sekä vie korttisi, koetko sen kostona poliisilta? Vai asiallisena seuraamuksena/rangaistuksena, kun olet törttöillyt?

Ei se poliisi henkilökohtaisesti päätä mitä teostani seuraa, hän vain tekee työtään. Ymmärrätkö eron? Mielivaltainen kosto teinin käytöksestä, vai henkilö joka työkseen valvoo yhteiskunnan lakien noudatusta.

Jos kiusattu vie asian poliisille, voidaan ap:n lapsen puhelin viedä rikoksentekovälineenä ihan yhteiskunnankin puolesta. Tämä olisi sinulle ok, mutta vanhemmat ei saa näin puuttua ja ennaltaehkäistä lapsensa rikosten tekoa?

Saa tehdä ihan mitä haluaa, mutta ei se kiusaamista lopeta ja katkaisee yhteyden teinin ja aikuisen välillä.

Vierailija
389/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap:n teini? Mielivaltainen kosto vanhemmalta olisi lyöminen tai vaikka talosta ulos heittäminen. Rikoksentekovälineen takavarikointi on pelkästään looginen seuraamus. Lisäksi teini ei edes omista ko. laitetta, joten vanhempi on vielä kaikenpäälle vastuussa siitä, mitä hänen puhelimellaan puuhataan (tehdään rikoksia).

Vierailija
390/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa tehdä ihan mitä haluaa, mutta ei se kiusaamista lopeta ja katkaisee yhteyden teinin ja aikuisen välillä.

Sitten katkaisee. Ei siellä mitään yhteyttä ole enää ollut muutenkaan, jos lapsi tekee rikoksia. Älkää nyt hyvät vanhemmat antako niiden lapsien pomottaa itseänne!

Vierailija
391/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hieman samanlainen tilanne lapsuudessani. Kiusasimme naapurin tyttöä. Jäimme kiinni ja minut vietiin kädestä pitäen pyytämään anteeksi tekojani ja pakotettiin vielä halaamaan kiusattua. Pistin vastaan ihan täysillä, jarrutin, itkin, murruin ja valelehtelin, mutta jouduin pyytämään anteeksi. Tein ihan kaikkeni, etten olisi joutunut pyytämään anteeksi. Sen jälkeen en ole enää koskaan kiusannut ketään, enemmänkin puolustanut kiusattuja. Suosittelen, että viet tyttäresi kädestä pitäen pyytämään anteeksi kiusatulta. Puhelimen takavarikointi ei auta. Paras teko oli tuo oppinen tuossa iässä lapsena, eikä missään vanhemassa iässä minään työpaikkakiusaajana. Hyvä, että jäin kiinni lapsena ja sain opetuksen, miten muiden kanssa ollaan.

Vierailija
392/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mehän hänet olemme isänsä kanssa. Olemme kuitenkin yrittäneet opettaa hyviä arvoja, käytöstapoja jne. Lapsena tyttö olikin oikein enkeli, mutta murrosiässä tullut ilkeä ja itsekeskeinen. 

Muilla lapsilla ei ole ollut samanlaisia ongelmia. Olen yrittänyt keskustella tyttären kanssa, että onko hänellä itsellään paha olo, haluaako puhua esim ammattilaiselle. Yrittänyt selittää ja puhua, että ymmärtääkö hän miten väärin hän on tehnyt ja miltä hänestä tuntuisi, jos hän itse kokisi samaa. Mutta en saa mitään yhteyttä, vaan haukkuja ja haistattelua. 

Ap

Mitä tekemistä kännykän, tv:n ja läppärin viemisellä on hyvien käytöstapojen ja toisten huomioonottamisen edistämisen kanssa?

Ehkä kännykän vieminen joksikin aikaa on asiallista, koska se on "rikosväline", mutta läppäri ja tv? Vaikuttaa enemmän pettyneiden ja koulun silmissä häpäistyjen vanhempien kostolta. Kun piiskaaminenkin on kiellettyä, niin piiskataan ikään kuin henkisesti. Eikö tuo asian ilmitulo ja vakava keskustelu olisi riittänyt? Tuosta seuraa uhmaa ja pahimmassa tapauksessa kosto kiusatulle. Ja anteeksipyyntöön pakottaminen on kuolleena syntynyt ajatus. Palauttakaa kamat ja jättäkää tyttö rauhaan miettimään itse asioita.

Eli siis annetaan tyttärelle takaisin puhelin ja läppäri, millä on mahdollistettu kiusaaminen? Uskon kuitenkin siihen, että tytär miettiin asioita niitä asioita ehkä hieman paremmin ilman sitä puhelinta ja läppäriä. Ne on edelleen ylellisyyksiä ja hän ei tarvitse niitä. 

Ja selvennykseksi vielä, että tv lähti tyttäreltä sen takia, kun ei syönyt kotona ruokaa, vaan lähti salaa mäkkäriin kotiarestista huolimatta ja istui vaan kokoajan sitten ovi kiinni omassa huoneessaan. 

Ap

Jos on kotiarestissa niin miksei saisi istua huoneessaan ovi kiinni..? Mitä sitten pitäisi tehdä? Pelata jotain lautapelejä iloisena perheen kanssa? :,D

Ihmettelen myös tässä keisissä näitä muuttuvia sääntöjä ja rangaistusten päällä lätkäistyjä lisärangaistuksia. Ymmärrän teinin epätoivon, kaikki vie häntä yhä syvempään ahdinkoon.

Vierailija
393/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon kertomuksen yhteydessä on outoa puhua palauttamisesta jos sitä ei ole koskaan edes luotu.

Vierailija
394/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt kovasti kehotetaan APta keskustelemaan tytön kanssa aivan kuin hän ei sitä itse ymmärtäisi sekä parutaan tytön puhelimen (koko maailman!) perään.

Sitä vain mietin, että mahtaako arvon keskustelijat ymmärtää, että sepä saattaa olla, että ei olekaan tytön käsissä joko tehdä lasu tai olla tekemättä. Eikä välttämättä edes APn ja miehensä.

Riippuu nyt tietysti, mitä kiusaamisessa on tapahtunut, mutta kannattaisi tilanteessa ottaa aina huomioon, että juu niin tosiaan, siellähän on myös se kiusattu.

On hänen vallassaan päättää, viekö asian poliisille (esimerkiksi, jos salakuvatut kuvat ovat sen luontoisia) sekä koulun vallassa päättää, mihin muihin instansseihin haluavat kiusaamistapauksen päätyvän.

Eli tyttelille kannattaisi kertoa, että fiksuinta olisi nyt kiireen vilkkaa lopettaa kiusaaminen ja ihan varmuuden varalta, että kiusaus ei yllätä lähteä taas mukaan "kun toisetkin menee" voisi vaikka antaa puhelimen ja läppärin  vanhemmille.

Asiasta kun voi seurata pahempaakin kuin kotiaresti porukoiden kanssa keskustelemassa.

Jos ei empatiapuheet auta, niin reilu vanhempi voisi kertoa, että ei tässä ole kyse vain siitä, ymmärsitkö, miten kurjalta toisesta tuntui. Vaan myös siitä, ymmärsitkö millaista rikosta olet tekemässä ja mitkä siitä voi olla seuraamukset. Siis muut kuin nämä kotona on syötävä etkä saa mennä mäkille.

Tätä olemme yrittäneet selvittää tyttärelle, että tilanne on oikeasti vakava ja uskon, että hän jotenkin sen myös ymmärtää ja häntä taitaa pelottaa. Tänään olemme menossa selvittämämään tilannetta ja miettimään miten tästä eteenpäin ja haluaako kiusattu viedä asian poliisille ja miten koulussa jatketaan tästä eteenpäin. Ja me yritämme puhua tyttären kanssa, miksi hän tekee sellaista. Saimme onneksi suht nopeasti ajan nuorisopsykologille. Me teemme tietenkin kaikkemme, että kaikilla on koulussa hyvä olla ja ketään ei kiusata, mutta tapaus on sen verran vakava, että kiusaajille tulee todennäköisesti seuraamuksia ainakin koulussa. Ja minun mielestäni on vain hyvä, että koulussa puututaan asiaan ja otetaan vakavasti.

Ap

Ap hoidat hienosti vaikeaa tilannetta! Tänne ketjuun on eksynyt teinejä, trolleja ja ehkä joku oikea vanhempikin, jolla on vääristynyt kuva vanhemmuuden velvollisuuksista. Tsemppiä teille ja tämä on varmasti hyvä käännekohta tyttösi elämässä vastuulliseksi aikuiseksi.

Vierailija
395/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää vanhemmuutta taas. Uskotaan muita muttei omaa lasta. Rangaistaan ja viedään kaikki puhelimet ja rahat pois. En ihmettele yhtään jos lapsi ei puhu ja haistattelee, kun heti heitetään suden suuhun kun joku vähän jotain sanoo. Ja nyt ei saa sitten nähdä kavereitaan tai olla heihin yhdeydessä. Tottakai lapsi reagoi noin kun vanhemmatkin. ihan samahan se on mitä lapses muutenkin sanoo kun leimaatte heti kiusaajaksi.

Lapsihan itse totesi että on tehnyt noin ”koska muutkin”. Lapsi siis myönsi että näin on tehty eli lasta on uskottu :D mahtavaa taas kun ei lueta alusta loppuun ajatuksella.

Annetaan muka asiantuntijoina neuvoja, mutta todellisuudessa ei osattaisi itsekään kitkeä kiusaamista irti. Ei taida suurimmalla osalla olla edes lapsia puhumattakaan kokemusta kiusaajalapsista.

Tässä on iso ideologinen kysymys. Eli miten suhtautuu ihmisiin. Uskooko rangaistuksiin. Minkä asian uskoo auttavan. Tai onko edes väliä sillä mikä auttaa, kunha rangaistaan.

Sinusta siis ei olisi pitänyt rangaista vaan antaa lapsen jatkaa kiusaamista näissä somekanavissa? Olisi muka riittänyt että sanoo ettei niin saa tehdä kun toiselle tulee paha mieli? Haloo nyt.

Meillä on niin iso ideologinen ero, että ei ole järkeä tätä jankata

Meidän ero on se, että minä estäisin lastani kiusaamasta niillä välineillä mitä on käyttänyt ja selvittäisin miksi hän on toiminut näin ja miksi kokee se asian olevan OK.

Sinä taas antaisit jatkaa ja luulet sinisilmäisesti että taputtamalla päähän sanomalla soosoo asia korjaantuu ja kaikki taas hyvin.

En yhtään ihmettele että mielivaltainen rankaiseminen ja alistaminen on ainut kasvatuskeinosi, koska et edes keskustelupalstalla pysty lukemaan ja sisäistämään mitä sinulle kerrotaan. Kuinka ihmeessä pystyisit siis lapsesi kanssa tunnekuohussa kuulemaan ja kuuntelemaan, et mitenkään.

Salli mun nauraa :D en jaksa lukea koko keskustelua missä porukka vaahtoaa ettei kännykkää saa ottaa pois koska se on alistamista ja siitä tulee vakava mielenterveydenhäiriö.

Fakta on se, että kiusaaminen ei lopu jos sille ei laiteta stoppia. Ei se 15-v tunnekuohuinen teini ymmärrä että teoilla on seuraukset, jos niin ei käy koskaan kun tekee väärin tai jos se seuraus on oikeasti jotain päähäntaputtelua. Toisella menee koko elämä pilalle ja kiusaajalle ei tapahdu mitään elämä jatkuu jne.

Teoilla on seuraukset, mutta loogiset sellaiset, jos juokset liukkaalla tiellä, saatat kaatua ja satuttaa itsesi.

Eli periaatteessa sinun logiikallasi tämän kiusatun pitäisi vetää itsensä hirteen tai vähintäänkin sairastua henkisesti ja sen pitäisi näkyä ulospäin jotta näkee seuraukset? Se on loogista mutta siihen ei tule mennä vaan se kiusaaminen pitää katkaista ennen kuin tämä looginen seuraus tapahtuu.

En ole sanonut missään ettei kiusaamiseen tule puuttua, tulee tietysti. Mutta mitä se auttaa että puhelin viedään pois? Sinusta se auttaa niin, että hetkeen tyttö ei pysty kiusaamaan kun ei ole sitä puhelinta. Ok. Sinusta se riittää. Minä haen keinoa jolla kiusaaminen loppuisi kokonaan JA tyttö haluaisi itse lopettaa sen. Ei niin että häneltä vain viedään mahdollisuus tehdä niin.

Jos minun mieheni saa jonkin mielenhäiriön ja alkaa vaikka kaahata autolla aivan päättömästi vaarantaen oman ja sivullisten hengen, niin ensimmäiseksi otan auton avaimet häneltä pois. Sitten alan selvittää hänen kanssaan, mistä mielenhäiriö johtuu ja miten saamme hänelle hankittua apua. Nämä ovat kaksi erillistä toimenpidettä. Ensimmäisellä ehkäistään akuutisti vakavia vaurioita joita voi syntyä (tai kiusaamistapauksessa on jo syntynyt), tekemällä mitä nyt tehtävissä on että toimintaan tulee stoppi. Jälkimmäisellä sitten huolehditaan siitä, että kun ne auton avaimet annetaan takaisin, henkilö ymmärtää ja kykenee olemaan kaahailematta enempää.

Siis kun tilanne on kriittinen (jota kiusaaminen on aina), tarvitaan sekä kriisireagointia että normaalia reagointia. Pelkkä jälkimmäinen ei riitä, vaikka sekin on tietysti tärkeää.

Vierailija
396/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ihmettelen myös tässä keisissä näitä muuttuvia sääntöjä ja rangaistusten päällä lätkäistyjä lisärangaistuksia. Ymmärrän teinin epätoivon, kaikki vie häntä yhä syvempään ahdinkoon.

Jep. Ei laki ja vanhempien päättämät rangaistukset ainakaan tässä ole mitenkään verrannollisia. Laki on sama kaikille ja selvät seuraamukset mitä tapahtuu jos teet näin ja mitä tapahtuu jos teet näin. Nyt on jopa rangaistu lisää siitä että teini istuu huoneessaan yksin kun on vihainen ja miettii näitä asioita..? Oikeasti....?

Vierailija
397/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Jep. Ei laki ja vanhempien päättämät rangaistukset ainakaan tässä ole mitenkään verrannollisia. Laki on sama kaikille ja selvät seuraamukset mitä tapahtuu jos teet näin ja mitä tapahtuu jos teet näin. Nyt on jopa rangaistu lisää siitä että teini istuu huoneessaan yksin kun on vihainen ja miettii näitä asioita..? Oikeasti....?

NO EIPÄS kuin siitä että karkasi Mäkkärille vaikka oli arestisssa. PYSYKÄÄ ASIAASSA.

Vierailija
398/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Minä taas en. Minusta kaikki on loogista ja sinun ymmärryksesi on vajaa, kun et tajua loogista seuraamusta teosta.

1) Lapsi jää kiinni kiusaamisesta. Vanhemmat takavarikoivat rikoksentekovälineen ja yrittävät keskustella asiasta.

2) Lapsi haistattelee ja huutaa, ei suostu keskustelemaan. Vanhemmat takavarikoivat tabletin. Ei vanhemmille haistatella eikä omasta tyhmyydestä ruveta syyttelemään ja huutamaan muille. Ilman muuta huonosta käytöksestä seuraa rangaistus normaaleissa perheissä.

3) Lapsi karkaa mäkkiin, vaikka perhe luulee hänen olevan huoneessaan. Rangaituksena pankkikortin pois ottaminen.

On selvää, että tämä 15-vuotias koettelee rajojaan ja yrittää murtaa vanhempansa, jotta se oma teko jää ikään kuin huomioimatta. On myös selvää, että murrosikäisen tapaan teini on itsekeskeinen ja itsekäs eikä suostu huomioimaan tekojensa seurauksia. Olisi erittäin epäloogista ja erittäin vastuutonta antaa teinin kohdella vanhempia miten vaan "koska hänellä on nyt vähän vaikeaa". Vaikeaa on sillä kiusatulla. Tämä yksi saa vaikeuksia vain, koska ei suostu käyttäytymään ihmisiksi.

Vierailija
399/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Mikä seuraus tämä on?

Ihan turha sanoa että se puhelimenpoisto omisi jokin seuraus.

Ihan selkeitä rangaistuksia nämä ovat.

Teini toki kapinoi. Seuraavaksi otat pois vaatteet?

Vierailija
400/853 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että hyvin kasvatettu nuori ei haistattele kenellekään, varsinkaan vanhemmilleen tai muille aikuisille.

Itselläni on kaksi aikuista lasta enkä koskaan kuullut heidän haistattelevan murrosikäisenäkään. Karvat nousee pystyyn kun kuulen tai näen vastaavaa.

Opettakaa hyvät ihmiset lapsillenne käytöstapoja sekä vanhempien kunnioittamista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän