Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
121/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 vuotiaana loppuivat kuukautiset, olin juuri ehtinyt käydä teettämässä sterilisaation. Kuumat aallot oli alkuun hurjat, nyt niitä ei tule enää välttämättä päivittäin. Polvet ja lonkat oli alkuun todella kipeät, nyt jo helpottaa. Seksihalut väheni aika lailla, syy saattaa kyllä piillä muussakin kuin vain vaihdevuosissa. Hormonien kanssa en ole uskaltanut alkaa oloa parantelemaan. Tarpeeksi tuli pelleilyä kropalle eri ehkäisyvalmisteiden kanssa.

Vierailija
122/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatio usein aiheuttaa liian aikaset vaihdevuodet .

E-pillerit taas piilottaa oireet monilla,menkat kun siirtyy niillä muutenkin.

Tyhmin harhaluulo,että e-pillereiden estrogeeni ja keltarauhashormoni auttavat vauhdevuosissa,

eivät auta,ovat aivan eri hormoneja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo 54. Viimeiset kuukautiset joskus syksyllä ja sitä ennen jonkinlaista vuotoa kerran kuukaudessa niin vähän, ettei edes sidettä tarvinnut ja vuoto kesti päivän. 

Iho on kuiva ja herään aamuyöllä, hieman väsynyt olen. Mutten mitään muuta. En ole pahantuulinen eikä minkäänlaisia kuumia aaltoja ole. Voiko olla, ettei niitä tulekaan?

Liikun säännöllisesti. Seksiä kaipaisin kovastikin, mutta enää en kyllä ota miestä sen takia.

Vierailija
124/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te, joilla ollut kuumia aaltoja ja kuukautiset jo loppuneet. Kuinka kauan teillä on ollut yöhikoilua ja/tai kuumia aaltoja kuukautisten loputtua?

Vierailija
125/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, kerrankin asiallinen, ihana ketju, tärkeästä aiheesta!!!!!

Vierailija
126/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti murrosiän myöhään alkaminen tekee sen, että vaihdevuodet saattavat tulla aikaisemmin. Hedelmällinen ikä ei siis ole mitenkään vakio, vaan vähäisempi hormonituotanto on naisen myöhäisen puberteetin ja aikaisten vaihdevuosien takana.

Vierailija
127/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, kerrankin asiallinen, ihana ketju, tärkeästä aiheesta!!!!!

Samaa mieltä! Ihanaa ja eheyttävää lukea tarinoita erilaisista vaihdevuosikokemuksista. Itselläni ollut pari vuotta lyhentynyt kk-kierto, huonot aamuyön unet (lomallakin!) ym. Vuoden verran ollut halukkuuden vähentymistä. Sitä ennen (40-45v) olin todella halukas ja tajusin, miltä tuntuu olla mies ;) Nyt ei voisi seksi vähempää kiinnostaa. Katsotaan palautuuko halut ajan kanssa, kun vaihtarit ovat lopullisesti olleet.

Vierailija
128/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 47 ja vaihtarit menossa, oireita ollut jo pari vuotta. Todellakin kierto ensin lyhentyi ja vuoto runsastui kunnes sitten harveni ja muuttui epäsäännölliseksi. Viimeksi on menkat tulleet joskus marraskuussa ja toivon todellakin, että ne oli viimeiset, mutta mistäs sen tietää. Elämä niiden kanssa on ollut aina kärsimystä, kauheat kivut ja tiputteluvuotoja eikä gynekologeistajaan ole ollut mitään apua. Pahinta näissä vaihtareissa on kuumat aallot, nukun niiden takia pätkittäin ja huonosti. Mitään hormoneja en aio syödä enkä lääkäriin tämän takia mennä, koska minusta tämä on luonnollinen asia tässä iässä. Ihmetyttää todellakin ihmisten taivastelu, kuinka olen liian nuori - ja erityisesti terveysalan ammattilaisten. Lääkäri, jolle menin ihan muista syistä, sanoi kun asia tuli ilmi, että olen kyllä nuori vielä ja että pitäisi ehdottomasti mennä gynelle selvittämään mikä mua vaivaa. Olin että, anteeksi mitä?! 😳

No olipa outo kommentti lääkäriltä. Jos vaihdevuodet alkavat keskimäärin 51-vuotiaana, se tarkoittaa, että puolella naisista ne alkavat jo aiemmin, juuri tuossa sinun iässäsi. Ja onhan niitä naisia, joilla vaihdevuodet alkavat jo alle 40-vuotiaina, ja sekin on vielä normaalia.

Itsekään en halunnut mitään hormonihoitoja. Pääasiassa kyllä siksi, että oireet olivat mulla niin vähäisiä, kuumia aaltojakaan ei tullut kuin ihan muutaman kerran. Mutta myös siksi, että vaihdevuodet ovat luonnollinen ilmiö, eivät lääkkeillä tai hormoneilla hoidettava sairaus (tietysti ääritapaukset pois luettuina).

Vaihdevuosien alkaminen alle 40-vuotiaana ei kyllä ole mitenkään "normaalia".

Vierailija
129/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaihdevuodet alkoivat ennenaikaisesti eli n. 42-vuotiaana. Ensin luulin että olin tulossa hulluksi, nukuin huonosti ja oli tosi pahoja mielialavaihteluita, itkeskelyä ym. Sitten alkoivat kuumat aallot. Hormonikorvauslääkitys oli ainoa vaihtoehto, koska hikoilun takia jouduin vaihtamaan paitaa monta kertaa päivän aikana. Eikä pelkästään hikoilu vaan se "lehahtelu" ja sydämentykytys on todella inhottava tunne. Edelleen 10 vuoden jälkeen oireet jatkuvat, lääkitys onneksi hieman helpottaa. Ja kaiken kruunaa se, että kuukautisetkin jatkuvat aina vaan pms-oireineen. Hiukset ovat ohentuneet tosi paljon eikä seksi ole kiinnostanut vuosikausiin. Luontaistuotteita en uskalla käyttää allergioiden takia.

Mutta tämä on varmaan sieltä pahimmasta päästä, moni muu pääsee paljon helpommalla. Toivoisin että tämä jo loppuisi, mutta minun säkälläni "vanhuusoireet" tulevat olemaan vielä hirveämmät. :( 

Vierailija
130/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoito 45v alkaen, oireet alkoi pari vuotta aiemmin

Vierailija
131/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei te, joilla ollut kuumia aaltoja ja kuukautiset jo loppuneet. Kuinka kauan teillä on ollut yöhikoilua ja/tai kuumia aaltoja kuukautisten loputtua?

Noin kolme vuotta, pahin vaihe oli kun runsaat vuodot ja hikoilu yhtä aikaa, sitä kesti kaksi vuotta.  Iho ei oikein kestänyt, laitoin kahdet alkkarit päälletysten ja väliin pikkuhousunsuoja.  Sain tabletteja onneksi.

Havaitsin että siihen astisessa elämässä oli ollut psyykkisesti hyvävointinen, niin koville otti.  Koittakaa kestää sisaret!

Vierailija
132/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinperäinen thyroid kilpirauhaslääke poisti pms oireet kun tasoittaa hormonituotantoa. Normi käypähoito lääkärit eivät muka ole kuulleetkaan asiasta.

Vierailija
133/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jännä nähdä miten mun käy unen suhteen, en ole viimeiseen 15 v nukkunut kokonaisia öitä, vaan heräilen tämän tästä. Unilääkitykset ei ole toistaiseksi auttaneet.

t: 5

Vierailija
134/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

otetaanko verikokeita ennen lääkitystä? vai lääkitäänkö vain oireiden perusteilla?

Vierailija
135/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vm -75 eli 44 tänä vuonna ja mulla on nyt noin vuoden ajan vaihdevuosioireena ollut kuukautiskierron lyheneminen.

Tyypillisesti kierto on nyt 24-25 päivää (ennen vanhaan oli 30 päivää). Joinakin kuukausina kiero on ollut nyt 21 päivää.

Hulluinta tässä on miehen suhtautuminen. Miten teidän miehet suhtautuu vaihdevuosioireisiin?

Mun mies on mulle tosi vihainen. Kuulemma koko ajan on kuukautiset. Epäilee että keksin kuukautiset että ei tarvitsisi harrastaa seksiä (ei ole totta). On myös tosi vihainen kun mulla on nyt muutaman kerran kuukautiset alkaneet lomamatkan aikana lyhentyneen kierron vuoksi, kuulemma lomatunnelma on pilalla kun ei voi harrastaa lomalla seksiä mun kuukautisten vuoksi.

Jos sanon, että en voi sille mitään että kuukautiset tulee silloin kun tulee niin mies vaan tuhahtaa ja vaihtaa aihetta. Minusta tämä ei ole normaalia, ajatuksia?

Lyö äijälle kynä ja paperi käteen ja pyydä tekemään lista asioista, jotka sun pitää tehdä, että kuukautiskierto muuttuu 30-35 -päiväiseksi. Sitä paitsi tosimiehet panee myös menkkojen aikana. Jospa tuo listan tekeminen auttaisi tajuamaan, ettei sille mitään voi. Kierto lyhenee vanhemmiten.

Vierailija
136/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

42 olin kun menkat loppui. Jotkut siinä vaiheessa vasta alkaa haaveilemaan lapsista.

No ei selvästikään tarpeeksi moni kun maapallo porsittu näin täyteen ja lisää pusketaan ulos jatkuvalla syötöllä.

Vierailija
137/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mielenkiintoinen ketju! Täytän tällä viikolla 47 vuotta ja olen jonkin verran miettinyt näitä juttuja, kun duunikaveri n. puolivuotta sitten kyseli, että onko vaihdevuodet alkaneet. Silloin se tuli ekaa kertaa päin naamaa, etten ole tyttönen enää. Mutta kyllä vaihdevuodet ovat ihan tervetullut, kunhan vaan äkkiä menis ohi.

Jotain oireitahan mulla on ollut. Satunnaista hikoilua öisin ja päivisinkin (sillä se duunikaveri kyselikin). Kuivahkot limakalvot. Itkuisuutta on jonkin verran ja saatan hermostua päivittäin kunnolla. Silti moni läheinen on sanonut, että olen paljon mukavampi ja hymyilevämpi nykyään.

Lisäksi huomasin pari viikkoa sitten, että iltaisin alkaa kasvoille nousta punaisia läikkiä. Olen myös alkanut punastelemaan herkästi. Pikkasen nämä aiemmin huoletti, että olin varaamassa lääkäriin aikaa. Googletin nyt ja nekin saattaa olla oireita vaihdevuosista.

Mä tiedän hävyttömän vähän tästä aiheesta. Lisäksi mä olen lihava, II diabeetikko, on kilpparipuutosta, käytän alkoholia, olen aina ollut huono nukkuja. Mulla myös on hormonikierukka, joka vei kuukautiset kokonaan pois vuosia sitten.. Nämäkin selittäisi monet oireista. Ehkä gynekologilla piipahdan varmuudeksi.

Kiitos kuitenkin aivan huipusta ja hyvässä hengessä kirjoitetusta ketjusta. Kyllähän av-mammatkin osaa olla kivoja! :)

Vierailija
138/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolla vaihdevuodet alkoivat 20vuotiaana ja nyt hän 55vuotta eikä vaihdevuodet vieläkään ole loppuneet.

Vierailija
139/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kertoi, että hänellä loppui kuukautiset lopullisesti vasta 57-vuotiaana, oireita oli senkin jälkeen muutama vuosi, ensimmäiset oireet tulivat vähän reilu 50 v ja valitti niistä usein, ulkopuolinenkin kyllä näki, että kuuma oli välistä. Omaa kohtaloa odottaessa...

Minulla ilmeisesti nyt jäämässä pois, olleet pari kuukautta, olen 56 v. Suurin piirtein yhtä kauan ole kärsinyt vaihdevuosioireista, tosin n vuosi sitten kuukautiset alkoivat rusastua vaikka kierto pysyi lähes saman pituisena. Sitten tuli muutama epämääräinen kierto väivuotoineen ja nyt taisi loppua. Välillä on nyt puskenut lämpöä, joitakin öitä nukkunut kehnommin tuon vuoksi, silloin tällöin tulee epämääräinen kehno olo joka menee nopeasti ohi. Jospa näin helposti menisi ohi. Neuvona, ei kannata neilkymppisenä vielä ruveta näitä oireita pelkäämään, minullakin olisi tullut aika pitkäksi ja pelko ollut turhaa, näyttää vaihtelevan niin paljon eri naisilla niin ajoitus kuin oireet.

Vierailija
140/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöhikoilut, punastumiset, limakalvojen kuivuminen ja hiusten oheneminen alkoi alle 50. Kuukautiset loppuivat 52 kun otettiin kuparikierukka pois turhana. Samalla sain hormonilaastarit, jotka poistivat yöhikoilun. Olen aina ollut hoikka ja liikunnallinen, mutta ne eivät poistaneet yöhikoilua. Punastelen edelleen jonkin verran, hiukset ovat ohuet ja joudun käyttämään Vagifemiä. Mielialan muutoksia en (eikä läheiset) ole huomannut. Seksihalut ovat aina olleet hyvin voimakkaat ja siinäkään en ole vähenemistä havainnut. Valitettavasti, sillä mieheni on vanhempi ja minun "rauhoittuminen" olisi hänelle jo mukavaa.