Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (983)
Vierailija kirjoitti:
Onko yöhikoilu tyypillistä esivaihdevuosissa? t. 37 -vuotiaana alkanut yöhikoilemaan
Yöhikoilu voi liittyä hormonitasojen muutoksiin, mutta toisaalta se voi liittyä tosi moniin muihinkin asioihin. Ja hormonimuutoksetkin voi johtua muustakin kuin vaihdevuosien lähestymisestä. Verikokeet voisi olla tarpeellista ottaa.
Vierailija kirjoitti:
No kuulostaa siltä etten olekaan mikään harvinaisuus, ajattelin että mulla on alkamassa ihan liian aikaisin. Tosiaan nyt ihan yhtäkkiä alkaneet sellaiset äkilliset kuumuus/hikikohtaukset, oikein polttaa naamaa ja kaulaa. Ällöttävää. Ehkä katselen josko ne vaikka meniskin ohi, alkoi jo masentaa kun mietin jos loppuelämä on tämmöstä.
Ap
Boldasin tuon. Kysyin omaa sukua ja varhaisia vaihtareita miettiessä lääkäriltä, mikä onkaan vaihdevuosien alkamisikä. Lääkäri vastasi: keskimäärin 51v, mutta muuten 35-65.
Esim. yhdellä 45 v ystävällä oli kuulemma jo ohi vaihdevuodet.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 45 v ja raskaana. Äidilläni alkoi myös tosi myöhään vaihdevuodet.
Olen kuullut, että lasten saaminen yli 40-v myöhäistää myös vaihdevuosien alkamista. Onko tästä kokemusta?
Miten vaihdevuodet on vaikuttanut ulkonäköön? Vanhentuuko ulkoisesti?
Ulkonäkö ja vanheneminen ovat kovin yksilöllisiä.
Mutta sen tiedä, että raskaus ja imetys vanhentaa yli 45-vuotiasta naista vähintään yhtä paljon kuin vaihdevuodet.
Onkohan sinulla väärä käsitys siitä, että vaidevuodet kestäisivät "loppuiän"?
Vierailija kirjoitti:
Vagifem aiheutti virtsatie oireet jatkuvasti ja kamalan kirvelyn. Kunnon kusetus lääke.
Sama mulla. Ovestin on vähän vastaava. Sitä saa emätinpuikkoina ja ihan voiteena. Voi laittaa limakalvoille myös ulkoisesti. On reseptivapaa. Kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vagifem aiheutti virtsatie oireet jatkuvasti ja kamalan kirvelyn. Kunnon kusetus lääke.
Sama mulla. Ovestin on vähän vastaava. Sitä saa emätinpuikkoina ja ihan voiteena. Voi laittaa limakalvoille myös ulkoisesti. On reseptivapaa. Kannattaa kokeilla.
Ovestin ei pissata.
Kun täytin 44 menkat loppuivat kertaheitolla. Ei tullut mitään kuumia aaltoja. Ei mitään vaivoja. Seksiä on piisannut. Tiedoksi vain, ettei niitä kuumia aaltoja kaikille tule.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kunnon kuukautisia ei ole ollut sitten viime syksyn. Kesällä ja syksyllä oli satunnaisia kuumia aaltoja, mutta ei koskaan öisin. Eikä nyt enää.
Muutaman kerran on ollut sellaset tosi niukat menkat. Välillä kuin turvonnut tankki silloin kun menkkojen pitäis tulla, menee sit muutamassa päivässä ohi.
Kesällä sain kyllä todettuun krooniseen sairauteen lääkkeet, mutta menkat tuli ihan säännöllisesti monta kertaa sen jälkeen, kunnes yks kaks jäi pariksi kuukaudeksi pois.
Muuta en keksi kuin vaihdevuodet. Ikää 48.
Lisään tähän vielä, että vuosi sitten oli kausi jolloin nukuin miten sattuu. Saatoin herätä 3-4 aikaan yöllä, enkä enää nukkunut tai sitten valvoin sinne 2-3 ennenkuin sain unen päästä kiinni. Nyt onneksi sekin on ohi.
Seksihalut on vähentyneet paljon. Mies ei ole sanonut asiasta kärsivänsä, meillä onneksi pystytään asia hoitamaan yhdessä muutenkin kuin yhdynnän kautta. Olen kyllä harmitellut asiaa hänelle, kun ei oikein tunnu miltään eikä tee mieli.
Olen herkkä ja se on korostunut nyt. Liikutun todella herkästi, mutta en raivoa tms.
Kiitos ap:lle ketjun aloituksesta, olen miettinyt että miksi omasta mielestä näin aikaisin, kun ystävillä ei ole, mutta vv alkamisen haarukka onkin laajempi kuin ajattelin. Saanut nyt vertaistukea, kiitos kaikille!!
Tästä oli juuri puhetta Perjantai-ohjelmassa, alla linkki Areenaan:
http://areena.yle.fi/1-4584626
Jäin miettimään asiaa. Olin 43 lapsen saadessani, nyt 44. Hormonit varmasti heittelevät vauvavuoden vuoksi, mutta jäin kieltämättä miettimään, voisiko sen lisäksi olla vaihdevuosien esioireita, kun kuukautiskierto ihan sekaisin ja hivenen niveljäykkyyttä ainakin sormissa. Muita sopivia oireita ei kai ole.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli alavatsakipuja, pahempia kuin kuukautiskivut ja nostatti verenpainetta (alttius). En käytä, harmitti kun ostin sen neljän kympin paketin ihan suotta... Gyne varmaan saa jotain provikkaa tästä Vagifemistä, oli vaan että ohhoh, ei ole kuullutkaan sellaisista sivuoireista. Mitä nyt netti pullollaan noita keskusteluja🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että lasten saaminen yli 40-v myöhäistää myös vaihdevuosien alkamista. Onko tästä kokemusta?
Mutta sen tiedä, että raskaus ja imetys vanhentaa yli 45-vuotiasta naista vähintään yhtä paljon kuin vaihdevuodet.
Nyt on kyllä väärää tietoa. Raskaushan on sellainen estrogeenipommi, että geeniperimässään tulppariskin perineet eivät siihen edes saa ryhtyä. Ja estrogeeni on nuoruushormoni naisilla, estrogeenin puute aiheuttaa ihon ohenemista, ryppyyntymistä, hiusten ohenemista yms.
Vasta mahdolliset yövalvomiset ja leikki-ikä vanhentavat, jos lapsi ei nuku hyvin ja on vilkas. Johtuu siis univajeesta. Omassakin naamassa näkyy heti onko saanut nukuttua vai ei.
Nivelkipuihin ja kuumiin aaltoihin sain akupunktiosta hyvän avun. Kannattaa kokeilla!
Minkälaiset nivelkivut teillä on vaihdevuosioireissa ollut ja missä. Oireet jne.
Huippu tämä ketju!!! Kiitos siskot.
Kofeiini kuulemma saattaa (joillakin) pahentaa vaihdevuosioireita. Kuulostaa uskottavalta, koska olen huomannut, että kuukautisia edeltävät oireet pahenevat, jos juon paljon mustaa teetä. (Kahvia tai energiajuomia en juo koskaan.) On varmaankin montakin syytä, miksi sillä on vaikutusta. Ehkä ihan yksinkertaisesti unen laadun huonontuminen on yksi niistä. (Vähän aikaa sitten taisi ilmestyä tutkimus, jossa todettiin että kofeiini heikentää unen laatua enemmän kuin yleensä on ajateltu.)
Olipas ajankohtainen aihe. Nimittäin ennen kellontarkat kuukautiset ovat ensimmäistä kertaa jääneet tulematta ajallaan. Syksystä asti on ollut aamuöistä heräilyä, mutta ei muita oireita. Ikää 51. Tuskinpa olen raskaanakaan...
Kierto lyheni jossain kohtaa 24 päivään, vuoto on niukempaa kuin nuorempana, nyt ikää 48v. Ei ole hikoilua paitsi n. viikkoa ennen kuukautisia mutta se on ollut aina. Tunnen vielä joskus munasolun irtoamisen. Kuukautiset alkoivat 15-vuotiaana. Ihan lehahtelua tms. on mutta sitäkin mulla on ollut aina.
Joten en tiedä onko vaihdevuodet alkaneet, ehkä esivaihdevuodet. Seksihalut on vähentyneet mutta siitä olen syyttänyt yletöntä väsymystä joka johtuu stressistä. Ehkä onkin vaihdevuosioire? Sterilisaatio on tehty 15 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä väärää tietoa. Raskaushan on sellainen estrogeenipommi, että geeniperimässään tulppariskin perineet eivät siihen edes saa ryhtyä. Ja estrogeeni on nuoruushormoni naisilla, estrogeenin puute aiheuttaa ihon ohenemista, ryppyyntymistä, hiusten ohenemista yms.
Vasta mahdolliset yövalvomiset ja leikki-ikä vanhentavat, jos lapsi ei nuku hyvin ja on vilkas. Johtuu siis univajeesta. Omassakin naamassa näkyy heti onko saanut nukuttua vai ei.
Eli ensin estrogeeni pitää kauniina, mutta sitten iskee arki ja väsymys. Lopputulos vähintään sama kuin vaihdevuosilla, jotka tulee joka tapauksessa enemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä vinkkejä, mistä saisi hyvää ja asiallista tietoa vaihdevuosista? Tuntuu, että oma tietämys on lähes nolla. En kaipaa siis sellaista "onpas kamalaa/helpottavaa" -tyylistä fiilistelyä vaan ihan faktaa siitä prosessista.
Kirjastosta, mullakin tällä hetkellä kolme kirjaa vaihtareista yöpöydällä.
Vierailija kirjoitti:
En tajua tätä Suomen vaihdevuosi keskustelua kun naisella on vain yksi hormoni täällä. Estrogeni. Jaa. Mitenkäs se keltarauhashormoni sitten. Yhdysvalloissa ja Euroopassa yleensä määrätään myös sitä ja se on syövän vastainen aine. Ja vielä se että luontaiset hormonit ovat turvallisia verrattuna synteettisiin.
Käypähoito on kamalaa vaihdevuosissa Suomessa ja saat siitä rintasyövän tai aivoveritulpan.
Niin eikö täälläkin määrätä keltarauhashormonia jos on kohtu tallella?
Ei kierron lyheneminen tarkoita, että et voisi tulla enää raskaaksi. Saatat hyvinkin olla hedelmällinen vaikka kuinka monta vuotta vielä vaikka perimenopaussin vaihe olisi alkamassa. Raskaaksihan voi tulla vielä siinäkin vaiheessa kun vaihdevuodet ovat selvästi meneillään, vaikka se ei kovin todennäköistä olekaan... Mutta siis ehkäistä täytyy vielä silloinkin, jos haluaa raskauden välttää! Eikös n. 45-vuotiaille naisille tehdä aika paljon abortteja juuri tästä syystä. Siis kun nykyään paasataan niin paljon siitä, kuinka hedelmällisyys jyrkästi laskee jo 35 ikävuoden jälkeen, niin sitten kun on jo selkeitä vaihdevuosioireita ja kuukautiset ehkä olleet jo poiskin jonkin aikaa, ajatellaan, että eihän tässä nyt mitään raskauden mahdollisuutta voi enää olla, kunnes...! Kuukautisten "loppuminen" voi olla vain tauko ja ovulaatio tapahtuu kun sitä vähiten odottaa.