Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
101/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietein korvaushoitoa nivelkipuihin ja unettomuuteen mutta jos sen vuoksi on jatkuvasti kuukautiset ja joutuu laittamaan kierukan niin ei kiitos. Lisäksi harrastuskaveri kertoi että söi 8 v. hormooneita ja sai sitten rintasyövän.

Vierailija
102/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi jo 4-kymppisenä esivaihtarit. Menkat tulivat vain muutaman kerran vuodessa. Kropan hormonitoiminta meni todennäköisesti sekaisin laihduttamisesta. Laihdutin alle vuodessa 25kg. Tosta parin vuoden päästä aloin tosissani käymään eri lääkäreillä monien oireiden vuoksi. Suurin niistä oli univaikeudet. Sain useiden tutkimusten ja lääkärikäyntien jälkeen diagnoosin vaihtareiden alkamisesta ja hormonikorvaushoidon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 42v ja välillä huomannut tätä yöhikoilua ja yöheräämisiä. Kysyisin miten hirmoonikierukka vaikuttaa vaihdevuosioireisiin? Pitääkö niitä poissa vai lisääkö? Mietin, että olisiko oireet jo pahemmat ilman kierukkaa? Kuukautisiahan minulla ei ole lasten jälkeen ollut, koska käytän tuota hormoonikierukkaa, joten niistä ei apuja tähän tulkintaan.

Vierailija
104/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet alkaa silloin, kun hormoonitasoy alkavat laskea, keskimäärin noin 40-42 vuotiaana. Kuukautisten loppuminen ja kuumat aallot ovat vaan homman loppusoittoa.

Vierailija
105/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako menkkojen alkamisikä jotenkin asiaan? Itselläni alkoi vasta 18-vuotiaana, mietin vaan, joskohan mulla tulisi sitten myöhemmin tuokin. 

Vierailija
106/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuukaut alkoi myöhään, vvt alkaa aikaisin.

Jos kuukaut alkaa aikaisin, vvt alkaa myöhään.

Vääryys, tiedän.

Vierailija
107/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36 ja mulla on ollut näitä samoja oireita ennen menkkoja jo 10 vuotta, jos ei pidempään. Tuntuu, että mitä vanhemmaksi tulen, sen pahemmaksi tämä käy. Viime aikoina olen heräillyt hikilammikoissa, en tajunnut yhdistää niitä hormonisekoiluihin. Toivon tietysti, että tämä olisi ensi esitystä vaihdevuosiin, voisin luopua menkoista vaikka huomenna luontaiselle tavalla.

Eli, vaihdevuosisekoilut eivät ainakaan tule minään uutena yllätyksenä :D

Vierailija
108/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuukaut alkoi myöhään, vvt alkaa aikaisin.

Jos kuukaut alkaa aikaisin, vvt alkaa myöhään.

Vääryys, tiedän.

Voi ei, eikä D: Minulla menkat alkoivat jo 9-vuotiaana. Olenko sitten 69v. kun menkat viimeinkin sallivat päättyä D:

Vierailija
109/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän tänä vuonna 44 ja ainoa muutos on kierron lyheneminen ja vuodon runsastuminen niin että haittaa normaalia elämää. Parin päivän ajan joudun vaihtamaan siteen puolen tunnin välein (käytän isointa yösidettä). Olen toimistotöissä joten pääsen onneksi vessaan niin usein. Joudun kyllä lähtemään esim. kokouksista tämän takia noin puolen tunnin välein. Viime kuukautisten aikaan oli työtehtävän takia pakko istua työpöydän ääressä tunti, ja kun siitä nousin tunsin että nyt hulahti ja vessaan kävellessä tunsin kun reisien sisäpuoli ja housut kastuivat. Siinä sitten siivosin itseäni pienessä vessakopissa jossa ei ole käsisuihkua. Ja pystyin istumaan vasta kun olin varma että housut on taas kuivat eivätkä tahraa tuolia (mustat housut tietysti). Koko elämä on suunniteltava kalenterin kanssa. En tiedä miten selviän jos kierto vielä menee epäsäännölliseksi ja kuukautiset tulee miten sattuu ja alkaa kestää viikkokausia.

Ehkä tähän liittyen olen ollut viime vuodet entistä väsyneempi, kunto on huonontunut selvästi, hengästyn ihan järkyttävästi rappuja noustessa. Hikoilua ei ole ollut, päinvastoin. Ennen esim. salilla hikoilin tosi runsaasti, nyt se on vähentynyt selkeästi. Ehkä en vaan jaksa treenata yhtä kovaa kuin ennen.

Minäkin kärsin tuosta pari vuotta kunnes määrättin Cyklokaprone, sitä otetaan pahimpina vuotopäivinä. Vuoto silti runsas mutta ei enää tulvi ja voi istua rauhassa kokouksissa.

Vierailija
110/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 36 ja mulla on ollut näitä samoja oireita ennen menkkoja jo 10 vuotta, jos ei pidempään. Tuntuu, että mitä vanhemmaksi tulen, sen pahemmaksi tämä käy. Viime aikoina olen heräillyt hikilammikoissa, en tajunnut yhdistää niitä hormonisekoiluihin. Toivon tietysti, että tämä olisi ensi esitystä vaihdevuosiin, voisin luopua menkoista vaikka huomenna luontaiselle tavalla.

Eli, vaihdevuosisekoilut eivät ainakaan tule minään uutena yllätyksenä :D

Voihan ne olla ihan PMS-oireitakin. Mulla on säännöllinen kierto, ja aina muutama päivä ennen menkkoja alkaa hikipuuskat. Kaikissa muissa kierroissa, paitsi silloin, kun olen tullut raskaaksi. Olen päätellyt tuon johtuvan siitä, että kehon lämpötila laskee, paitsi jos on raskaana, se pysyy ylhäällä. Mulla noin on ollut siis myös ainakin 10 vuotta jo (nyt olen 38 v) ja lapsia saanut tässä välissä. Myös imetysaikana yöhikoilu ollut ihan järkyttävää. Eli hormoneista se kai jotenkin johtuu, mutta ei vaihdevuosista, uskoisin. Vai voivatko vaihdevuodet alkaa jo 30-vuotiaana, ja sen jälkeen olla vielä useita vuosia hedelmällinen?

Vierailija
111/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 42v ja välillä huomannut tätä yöhikoilua ja yöheräämisiä. Kysyisin miten hirmoonikierukka vaikuttaa vaihdevuosioireisiin? Pitääkö niitä poissa vai lisääkö? Mietin, että olisiko oireet jo pahemmat ilman kierukkaa? Kuukautisiahan minulla ei ole lasten jälkeen ollut, koska käytän tuota hormoonikierukkaa, joten niistä ei apuja tähän tulkintaan.

Hormonikierukka helpottaa oireita, joten sen käyttöä kannattaa jatkaa. Jatkuva vuoto on yksi oire, kun viimeisillä voimillaan munasarjat yrittävät pumpata estrogeenia. Hormonikierukan avulla säästyy vuotovaivoilta.

Vierailija
112/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet alkaa silloin, kun hormoonitasoy alkavat laskea, keskimäärin noin 40-42 vuotiaana. Kuukautisten loppuminen ja kuumat aallot ovat vaan homman loppusoittoa.

Juuri näin. Esivaihdevuosissa vuotohäiriöt ovat tavanomaisia. Vaihdevuodet tulevat aaltoilevasti eli munasarjojen toiminta ei lopu kuin seinään. Välillä on tauolla ja välillä saattaa taas aktivoitua, kunnes lopulta hiipuu kokonaan.

Vierailija
113/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä vaihdevuosien alkaminen lasketaan.

Kuumia aaltoja rupesi satunnaisesti tulemaan jo alle viisikymppisenä. Toistaiseksi viimeiset kuukautiset oli reilu puoli vuotta sitten, ja olen jo 55.

114/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui 40 vuotiaana. Oli tosi kiireinen kesä ja ajattelin vain, että huh, kun on aikamoiset

helteet. Sitten vihdoin syksyllä ehdin tarkastaa varastojani kauppareissua varten.

Silloin huomasin, että siteitä oli vielä runsaasti ja vasta silloin tsekkasin kalenterin.

Olivat olleet neljä kuukautta totaalisesti pois.

Olihan se yllätys, mutta olin tosi kiitollinen, että selvisin niistä noinkin helposti.

Koska sadisti"äitini" oli aina pelotellut, että melkein kaikki naiset joutuvat vaihdevuosien takia

psykiatrian suljetulle.

Uskon, että kun vaihdevuosiin ei kiinnitä niin paljon huomiota, niin ne voivat haihtua ihan noin vaan.

Vierailija
115/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 46 v. alkoi, huonotuulisuus, hikoilu, oudot kivut joille ei selitystä.

Nyt kun hikoilu on loppunut, olen helpottunut ettei tarvitse olla niin usein pesemässä pyykkiä, usein jouduin heti kotiin päästyä riisuutumaan ja suihkuun. 61 v.

Vierailija
116/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuukautiset loppuivat noin nelikymppisenä kuin seinään. Ensin pari kertaa tulivat "harvennetulla" aikataululla eli joka toinen kuukausi ja sitten loppuivat kokonaan. Ei tullut mitään kuumia aaltoja eikä muitakaan oireita. Olin todella helpottunut, että pääsin koko riesasta. Kuukautiseni olivat todella runsaat ja kivuliaat. Ei jäänyt mitään ikävää. Elämä jatkui jopa paljon laadukkaampana.

Vierailija
117/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vasta 30 v kun gyne totesi ultralla, että munasoluja on vain vähän jäljellä ja voin odotella tosi aikaisia vaihdevuosia. Silloin jo kierron pituus oli lyhentynyt aiemmasta 28 päivästä 24 päivään. Ehdin onneksi saamaan vielä lapsen, ja nyt meillä onkin lapsiluku täynnä (kaksi lasta siis). Nyt olen kohta 33 v. Kivalta ei tunnu, että tulee vaihdevuodet näin aikaisin. Mutta onneksi ehdittiin saamaan lapset, kun moni tässä kolmenkympin tienoilla vasta alkaa ensimmäistä yritystä! Jos ei lapsia olisi, olisin ihan paniikissa vaihdevuosista!

Vierailija
118/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tätä Suomen vaihdevuosi keskustelua kun naisella on vain yksi hormoni täällä. Estrogeni. Jaa. Mitenkäs se keltarauhashormoni sitten. Yhdysvalloissa ja Euroopassa yleensä määrätään myös sitä ja se on syövän vastainen aine. Ja vielä se että luontaiset hormonit ovat turvallisia verrattuna synteettisiin.

Käypähoito on kamalaa vaihdevuosissa Suomessa ja saat siitä rintasyövän tai aivoveritulpan.

Vierailija
119/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä alkoivat vaihdevuosioireet  alle 50-vuotiaana. Odottelin hirveitä oireita ja ties mitä vaivoja. Kaksi kolme kertaa tunsin jonkinlaista painostavaa aaltomaista tunnetta,  joka kulki kehossa ylös päin. Hikoilua ei ilmennyt juurikaan enempää kuin normaalista. Kun on vuosia  joutunut tukka putkella ja hiki hatussa juoksemaan ykin asioiden ja lapsen hoidon ja vaativien työasioiden vuoksi, hikoiluun ja paineeseen on tottunut.  Olin   yhtä "ärtyinen" ja - pakon sanelemana - "vähäuninen" silloin kuin nyt.Samaan aikaan taistelin yksin murroikäisen lapseni suurien  ongelmien kanssa, joista vieläkin on kaikuja. Olisin mitä tahansa maksanut, jos olisin saanut elää läpi vain ne  vaihdevuosivaivat.   Kaikki on kuitenkin suhteellista.

Vierailija
120/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän seuraavaksi 42. Tällä hetkellä vaivaa limakalvojen kuivuus ja siihen liittyvä epämiellyttävä olo. Tämmöistä ei ole ollut aikaisemmin, ja olen tullut siihen tulokseen, että on varmaan jotain estrogeeni vajetta. Veikkaan, että tätä asiaa joutuu hoitamaan jatkossakin ja menen varmaan puhumaan tästäkin lähiaikoina lääkärille. On varmasti muutenkin pieniä muutoksia havaittavissa, mutta mulla on muuten käytössä ehkäisy, joka todennäköisesti pitää noi muut oireet vähäisenä, ainakin toistaiseksi.