Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
141/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei te, joilla ollut kuumia aaltoja ja kuukautiset jo loppuneet. Kuinka kauan teillä on ollut yöhikoilua ja/tai kuumia aaltoja kuukautisten loputtua?

Kuukautiset loppuivat kuin seinään 55-vuotiaana. Nyt olen 60 ja kuumia aaltoja ja yöhikoilua on edelleen.

Vierailija
142/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut kuukautisia ainakaan 4-5vuoteen. Kuumia aaltoja, hikoilua ja kasbojen punaiseksi lelahteluja ollut 3-4 vuoden ajan. Yöunet kärsii, kun hikoilupuuskat herättää. Loppua ei tunnu kuumuudelle, hikoilulle ja punoittelulle näkyvän.

ikää 49v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla o kuumiin aaltoihin auttanut magnesium. Ihan purkista syön ja välillä vähän yliannostakin.

Vierailija
144/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui kuukautiset yhtäkkiä 48-vuotiaana. En ollut vaihtareihin varautunut. Aika kivuttomasti mennyt, limakalvojen kuivumista ja unenlaadun heikentymistä lukuun ottamatta. Vagifem menee varmaan lopun ikää kuiviin limakalvoihin. Se tuli yllätyksenä, että seksiä ei juuri voi enää harrastaa ilman liukuvoiteita ja Vagifemia. Laastaria öiseen heräilyyn olen käyttänyt 5 vuotta. kohta aion lopettaa.

Vierailija
145/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla o kuumiin aaltoihin auttanut magnesium. Ihan purkista syön ja välillä vähän yliannostakin.

Toivottavasti toi auttaa ennalta ehkäisevästi koska syönyt yliannostuksen magnesiumia jo jonkin aikaa. Toimii vatsa paremmin.

Vierailija
146/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida vielä 50v tietää mitä kollega tarkoittaa?

Vierailija
147/983 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida vielä 50v tietää mitä kollega tarkoittaa?

Tämä ketju on täynnä kokemusasiantuntijoita joten siinä mielessä kollegoita ollaan.

t. ei ap

Vierailija
148/983 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä vinkkejä, mistä saisi hyvää ja asiallista tietoa vaihdevuosista? Tuntuu, että oma tietämys on lähes nolla. En kaipaa siis sellaista "onpas kamalaa/helpottavaa" -tyylistä fiilistelyä vaan ihan faktaa siitä prosessista.

Vierailija
149/983 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

42 olin kun menkat loppui. Jotkut siinä vaiheessa vasta alkaa haaveilemaan lapsista.

Joku muu syy kuin vaihdevuodet?

Vierailija
150/983 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vagifem aiheutti virtsatie oireet jatkuvasti ja kamalan kirvelyn. Kunnon kusetus lääke.

Vierailija
151/983 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 45 v ja raskaana.  Äidilläni alkoi myös tosi myöhään vaihdevuodet. 

Olen kuullut, että lasten saaminen yli 40-v myöhäistää myös vaihdevuosien alkamista. Onko tästä kokemusta?

Miten vaihdevuodet on vaikuttanut ulkonäköön? Vanhentuuko ulkoisesti? 

Vierailija
152/983 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöhikoilun osalta, en omalta osalta sanoisi, että se merkitsee välttämättä vaihdevuosioireita. Minä olen aina hikoillut tiettyyn aikaan kuukaudesta öisin, paitsi silloin kun käytin hormonaalista ehkäisyä. Lisäksi olen stressihikoilija. Jos stressaan, jostain, niin herään kyllä silloin aina hiestä märkänä.

Vierailija
153/983 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v eikä mitään merkkejä vv. Kuukautiset säännölliset, mut ehkä runsaammat. Oisko se merkki sitten?

Vierailija
154/983 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No AP täällä hei! Kyllä mä NIIN iloiseksi tulin tästä ketjusta, aivan mahtavaa vertaistukea. Ihania ootte kaikki :) Kyllä me kuulkaas näistäkin selvitään, huumorilla ja positiivisella mielellä! Ja jos oireet käy ylivoimaisiksi, niin sitten lääkitystä hakemaan, eiköhän jokaiselle löydy jokin helpottava keino (minulla on myös se veritulppageeni).

Iloista kevää odotusta ja valoisaa mieltä teille KOLLEGAT ;)

AP

Vierailija
155/983 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinko varovaisesti kysellä tässä ketjussa, että paljonko teillä lyheni kierrot aluksi? Mulla on aina ollut hyvin säännölliset kuukautiset 28:n päivän välein ja nyt olen ollut ihan ihmeissäni, kun on alkanut tulla 25-26 päivän kiertoja. Iltatähti olisi vielä ollut toiveissa..😢 ikää 38v

Vierailija
156/983 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumat aaallot alkoi 40vuotiaana. Gynekologi sanoi et on esioireet, vielä ei menkat loppuneet nyt olen 44v.

Gyne sanoi et menee aalloittain joskus kuumat aallot vaivaa+vesiputous menkat, vuotaa kuin seula. Ja kauheat kivut. Ja sit ollaan taas ihan rauhas.

Näin juuri mul menee ees taas

Vierailija
157/983 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yöhikoilu tyypillistä esivaihdevuosissa? t. 37 -vuotiaana alkanut yöhikoilemaan

Vierailija
158/983 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisinko varovaisesti kysellä tässä ketjussa, että paljonko teillä lyheni kierrot aluksi? Mulla on aina ollut hyvin säännölliset kuukautiset 28:n päivän välein ja nyt olen ollut ihan ihmeissäni, kun on alkanut tulla 25-26 päivän kiertoja. Iltatähti olisi vielä ollut toiveissa..😢 ikää 38v

Tuollainen 2-3 päivän vaihtelu ei ole paljon, mulla lyheni kierto viikolla ja enemmänkin. Toki voihan se sinulla joitain merkitä jos ei kerran koskaan ennen ole heittänyt edes yhdellä päivällä.

Vierailija
159/983 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLen 53v enkä tajua mistä puhutte. Menkat tulee säännöllisesti kuin kello. Ärsyttää, kun silloin kun lapsia tehtiin, oli pitkä ja epäsäännöllinen kierto. Nyr saisivat jo loppua. Hikoilu?

Vierailija
160/983 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen 2-3 päivän vaihtelu ei ole paljon, mulla lyheni kierto viikolla ja enemmänkin. Toki voihan se sinulla joitain merkitä jos ei kerran koskaan ennen ole heittänyt edes yhdellä päivällä.

Kiitos vastauksesta ja tiedosta.😊 Eli heitto oli heti alusta asti noin suuri.

On kai ne yhden päivän voineet heittää, mutta pääsääntöisesti eivät.