Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (983)
Kuumia aaltoja, yöllä hikoilen kuin possu, tunteet heittelee, ikää vasta 43
Täällä huhtikuussa 50 täyttävä ja nyt puolisen vuotta ollut näitä kuumia aaltoja iltaisin ja yöllä kerran joutuu heittään peiton sivuun kun kuumottaa. Kuukautisista en tiedä mitään kun hormonikierukka ollut 20 v. ja jääneet pois. On meitä just tässä ikäluokassa. Ei mua nämä kuumikset haittaa, mutta seurailen käyttäytymistäni kun nähän voi aiheuttaa myös " raivohulluutta" olen kuullut. Hui.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 50v ja vaihdevuosista ei vielä tietoakaan. Voisiko asiaan vaikuttaa se, että mulla on innokas reilusti itseäni nuorempi puoliso ja vällyjä heilutellaan usein :D
Ei vaikuta, vaihdevuodet tulee seksistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kohta 47 ja vaihtarit menossa, oireita ollut jo pari vuotta. Todellakin kierto ensin lyhentyi ja vuoto runsastui kunnes sitten harveni ja muuttui epäsäännölliseksi. Viimeksi on menkat tulleet joskus marraskuussa ja toivon todellakin, että ne oli viimeiset, mutta mistäs sen tietää. Elämä niiden kanssa on ollut aina kärsimystä, kauheat kivut ja tiputteluvuotoja eikä gynekologeistajaan ole ollut mitään apua. Pahinta näissä vaihtareissa on kuumat aallot, nukun niiden takia pätkittäin ja huonosti. Mitään hormoneja en aio syödä enkä lääkäriin tämän takia mennä, koska minusta tämä on luonnollinen asia tässä iässä. Ihmetyttää todellakin ihmisten taivastelu, kuinka olen liian nuori - ja erityisesti terveysalan ammattilaisten. Lääkäri, jolle menin ihan muista syistä, sanoi kun asia tuli ilmi, että olen kyllä nuori vielä ja että pitäisi ehdottomasti mennä gynelle selvittämään mikä mua vaivaa. Olin että, anteeksi mitä?! 😳
Olen myös törmännyt tähän samaan, että terveysalan ammattilaiset toteavat, että tuskin erinäiset oireet, esim. huonounisuus, vielä ikäiselläni (olin silloin n. 45v.) liittyvät vaihdevuosioireisiin!
Univaikeudet voi olla myös stressiä. Jos lomilla ja vapaapäivinä nukkuu yöt hyvin, niin ei ne silloin ole vaihdevuosioireita, vaikka olisikin vaihdevuosi-ikäinen. Näin ainakin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Täytän tänä vuonna 44 ja ainoa muutos on kierron lyheneminen ja vuodon runsastuminen niin että haittaa normaalia elämää. Parin päivän ajan joudun vaihtamaan siteen puolen tunnin välein (käytän isointa yösidettä). Olen toimistotöissä joten pääsen onneksi vessaan niin usein. Joudun kyllä lähtemään esim. kokouksista tämän takia noin puolen tunnin välein. Viime kuukautisten aikaan oli työtehtävän takia pakko istua työpöydän ääressä tunti, ja kun siitä nousin tunsin että nyt hulahti ja vessaan kävellessä tunsin kun reisien sisäpuoli ja housut kastuivat. Siinä sitten siivosin itseäni pienessä vessakopissa jossa ei ole käsisuihkua. Ja pystyin istumaan vasta kun olin varma että housut on taas kuivat eivätkä tahraa tuolia (mustat housut tietysti). Koko elämä on suunniteltava kalenterin kanssa. En tiedä miten selviän jos kierto vielä menee epäsäännölliseksi ja kuukautiset tulee miten sattuu ja alkaa kestää viikkokausia.
Ehkä tähän liittyen olen ollut viime vuodet entistä väsyneempi, kunto on huonontunut selvästi, hengästyn ihan järkyttävästi rappuja noustessa. Hikoilua ei ole ollut, päinvastoin. Ennen esim. salilla hikoilin tosi runsaasti, nyt se on vähentynyt selkeästi. Ehkä en vaan jaksa treenata yhtä kovaa kuin ennen.
Kannattasiko käydä gynellä? Esim. myooma voi aiheutta hurjia verenpurkauksia.
Väsymys voi johtua ihan (myooman aiheuttamasta) raudanpuuteanemiasta. Ei kannata vielä (itse) diagnosoida vaihdevuosia, jos ei ole tutkituttanut runsaiden vuotojen aiheuttajaa.
Äitini kertoi, että hänellä loppui kuukautiset lopullisesti vasta 57-vuotiaana, oireita oli senkin jälkeen muutama vuosi, ensimmäiset oireet tulivat vähän reilu 50 v ja valitti niistä usein, ulkopuolinenkin kyllä näki, että kuuma oli välistä. Omaa kohtaloa odottaessa...
42 vuotta, vaihdevuodet ohi. Pari vuotta vuodot harveni ja niukkeni, sitten loppui kokonaan. Ei muita oireita. Ei hikoilua, raivoamista, ei mitään. Täysin luomuna meni, enkä aio hankkia mitään hormonikorvaushoitoja. Ei ole menkkoja ikävä, onneksi pääsin siitä riesasta. Seksihalut väheni ja tasoittui samalla.
Sokerin syönnin lopettamisesta saattaa olla apua kuumiin aaltoihin. Pari viikkoa menee ennenkuin vaikuttaa.
Mulla alkoi noin 43-44-vuotiaana. Vaihdevuosivaihe meni ohitse yllättävän nopeasti ja kivutta. Vain vähän yöhikoilua ja muutama kuuma aalto.
Mulla ei kuumia aaltoja, mutta nyt menkat alkaneet heittelemään epäsäännöllistä kiertoa ja ikää 52 vuotta.
Ensimmäiset kuumat aallot ja hikoilukohtaukset alkoivat n. 46 vuotiaana ja lääkäri totesi FHS-veritestin jälkeen, että vaihdevuodet ovat alkaneet. Tilanne oli onneksi vain hetkellinen ja olo palautui normaaliksi ja kuukautisetkin alkoivat uudelleen. Reilun vuoden päästä 47 vuotiaana rysähti uudelleen ja nyt hikikohtauksia tulee monta kertaa päivän ja yön aikana, univaikeudet ovat alkaneet. Hormonikierukka on edelleen päällä, joten en ole varma, tuleeko enää luonnollisia kuukautisia. Tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
42 olin kun menkat loppui. Jotkut siinä vaiheessa vasta alkaa haaveilemaan lapsista.
Ohho. Minkä ikäisenä sinulla alkoi kuukautiset? Onko suvussasi ollut muillakin aikaista?
Tai kenties jokin ulkoinen tekijä, poltettu paljon tupakkaa? Tiedän, että suvuissa voi olla suurta eroa... Mutta en tiedä, kuinka yleisiä ääripäät on.
Vierailija kirjoitti:
Sokerin syönnin lopettamisesta saattaa olla apua kuumiin aaltoihin. Pari viikkoa menee ennenkuin vaikuttaa.
Mulla runsas jahvinhuonti meinas tehdä tepposet, luulen. Jätin kahvin pois, ja oireet katosi pikku hiljaa. Vähensin myös makeaa huomattavasti, joten en tiedä kummasta johtuu... ellei molemmista.
Havahduin tämän ketjun myötä ajattelemaan, että kamalaa, tämä aihehan koskee pian jo minuakin eikä olekaan mikään mummukeskustelu. Aika järkkyä. Olen 43, mutta vielä ei mitään merkkejä.
Menkat loppui 46v, tarkistettiin vielä testillä, että ei ehkäisy lopu liian aikaisin.. Mielialan vaihtelua, huonoa unta, kuumia aaltoja. Ensin hiipui seksihalut, sitten palasivat potenssiin 10. Mies oli vähän ihmeissään.. Olisin nainut kaikkea mikä liikkuu. Nyt 50v ja kaikki vähän tasoittunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytän tänä vuonna 44 ja ainoa muutos on kierron lyheneminen ja vuodon runsastuminen niin että haittaa normaalia elämää. Parin päivän ajan joudun vaihtamaan siteen puolen tunnin välein (käytän isointa yösidettä). Olen toimistotöissä joten pääsen onneksi vessaan niin usein. Joudun kyllä lähtemään esim. kokouksista tämän takia noin puolen tunnin välein. Viime kuukautisten aikaan oli työtehtävän takia pakko istua työpöydän ääressä tunti, ja kun siitä nousin tunsin että nyt hulahti ja vessaan kävellessä tunsin kun reisien sisäpuoli ja housut kastuivat. Siinä sitten siivosin itseäni pienessä vessakopissa jossa ei ole käsisuihkua. Ja pystyin istumaan vasta kun olin varma että housut on taas kuivat eivätkä tahraa tuolia (mustat housut tietysti). Koko elämä on suunniteltava kalenterin kanssa. En tiedä miten selviän jos kierto vielä menee epäsäännölliseksi ja kuukautiset tulee miten sattuu ja alkaa kestää viikkokausia.
Ehkä tähän liittyen olen ollut viime vuodet entistä väsyneempi, kunto on huonontunut selvästi, hengästyn ihan järkyttävästi rappuja noustessa. Hikoilua ei ole ollut, päinvastoin. Ennen esim. salilla hikoilin tosi runsaasti, nyt se on vähentynyt selkeästi. Ehkä en vaan jaksa treenata yhtä kovaa kuin ennen.
Kannattasiko käydä gynellä? Esim. myooma voi aiheutta hurjia verenpurkauksia.
Väsymys voi johtua ihan (myooman aiheuttamasta) raudanpuuteanemiasta. Ei kannata vielä (itse) diagnosoida vaihdevuosia, jos ei ole tutkituttanut runsaiden vuotojen aiheuttajaa.
Mulla just näin, jokunen vuosi sitten reilu nelikymppisenä tuli kunnon hulahduksia kuukautisten aikana, löydettiin myoma ja hemoglobiini oli tippunut. Tosin samalla myös kierto oli lyhentynyt normaalista. Nyt kohta 46 vuotiaana kierto hieman epäsäännöllinen, muttei pahasti, myomaa on vielä kohdussa, seuraillaan, mutta vuodot eivät enää ehkä ihan niin runsaat. Mutta mistä sitten johtuikin runsas vuoto? Mutta hemoglobiini kannattaa tsekata joka tapauksessa
Mulla alkoi vaihdevuodet 42-vuotiaana. Ei mitään muuta oiretta kuin erittäin raju unettomuus - yhtäkkiä en saanut nukuttua kuin 1,5-2 tuntia yössä. Eikä muuten millään meinattu saada selville, mistä se johtuu. Onneksi mainitsin asiasta gynekologille, kun hän kyseli terveydentilasta. Käyn uä-tutkimuksessa kerran vuodessa erään toisen gyn. vaivan takia ja tuolla keralla gyne totesi, että munasarjat "vaikuttavat inaktiivisilta". Tämän jälkeen hän passitti vielä FSH-tason mittaukseen, joka osoitti vaihdevuosien alkaneen. Hormonikierukka, jota olin käyttänyt runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten takia jo pidempään, oli lopettanut vuodot joten kuukautisista ei pystynyt päättelemään mitään. Tuosta on nyt puolitoista vuotta, eikä puhettakaan että pärjäisin ilman hormonikorvaushoitoa...
44- vuotiaana alkoi yhtäkkiä ihan järjettömän kovilla kuumotus ja hikikohtuksilla aamuöisin. Vuoronperään kuuma ja kylmä. Meni ohi ja kuunautiset olivat säännölliset vuoden verran kunnes hikikohtaukset alkoivat uudelleen kuukausi sitten. Päivisin ei mitään mutta yöt kamalia. Menkat ovat olleet pois n. 5 kk nyt, ehkeivät enää palaa eikä kyllä harmita. Yöhikoilu on kullä karseaa.
Vierailija kirjoitti:
Havahduin tämän ketjun myötä ajattelemaan, että kamalaa, tämä aihehan koskee pian jo minuakin eikä olekaan mikään mummukeskustelu. Aika järkkyä. Olen 43, mutta vielä ei mitään merkkejä.
No älä, mä tajusin ketjua luettuani että mulla mitä ilmeisimmin on jo noita esivaihdevuosioireita. Ei hitto. :(
N42
Tämä just pelottaakin, kun äiti oli 53v kun alkoi ja polttanut ja juonut koko ikänsä. Mitä se siis on mulla, kun en tee kumpaakaan =(