Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (985)

Vierailija
921/985 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei vieläkään, vaikka olen jo 55-vuotias. En tajua, siskolla tuli menopaussi jo 43-vuotiaana, äidillä saman ikäisenä ja äidinäidillä kuulemma vielä varhemmin. Isän puoleisessa suvussa laskujeni mukaan kaikilla ennen 50. syntymäpäivää, etenkin naisilla. Enollani alkoi vasta 52-vuotiaana, mutta mulla siis ei yhäkään. Olen jotenkin poikkeus tässäkin. T: Tapani

Vierailija
922/985 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi 49 v. Kuukautiset jatkuneet erittäin säännöllisesti sen jälkeen kuin pillerit aikoinaan vuosia sitten lopetin. Voisi kellosta katsoa, että jahas se on maanantai-päivä ja kuukautiset alkavat n-y-t nyt. Aivan järkyttävä yöhikoilu alkoi 47-vuotiaana ja loppuivat viime keväänä kuin seinään. Jätin samoihin aikoihin sokerin pois ruokavaliosta ja aloin liikkumaan maltillisesti. Tiedä sitten, vaikuttiko tämä jotenkin hikoiluun. Mitään lääkitystä ei ole ollut.  Muuten elämä on välillä tuntunut harvinaisen raskaalta ja mielialat heitelleet välillä rajustikin. Vaikea sanoa, johtuuko se vaihdevuosista vai siitä, että elämä on ajoittain sattunut olemaan ihan oikeastikin vähän synkempää tässä parin vuoden sisällä. Olen käyttänyt ovestin-paikallisvalmistetta limakalvojen kuivuuteen jaksoittain ja se on auttanut erittäin hyvin. 

Kyllä tässä huushollissa hormonit heittelevät, kun yksi ihmettelee vaihdevuosiaan ja kolme tytärtä ikähaarukassa 13-16 odottelevat vielä kaikki kuukautisiaan. Siinä on miehellä ihmettelemistä! Välillä kun tulee töistä kotiin ja avaa oven, toteaa vain: "Jahas, tällainen päivä tänään" ja yrittää pysyä pois tieltä, kun nuoret naiset ovat tunteiden vuoristoradassa milloin mistäkin syystä ja äitinsäkään ei tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa :D :D Huh huh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/985 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä myöhemmin menkat tulee, sitä pitempi elämä. Eikös telemeerit oo vaikuttamassa? Jos elää huonosti, voi huonosti ja menkat loppuu. Hedelmällisyys = terve nainen.

Vierailija
924/985 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä myöhemmin menkat tulee, sitä pitempi elämä. Eikös telemeerit oo vaikuttamassa? Jos elää huonosti, voi huonosti ja menkat loppuu. Hedelmällisyys = terve nainen.

Mitähän tuo taas tarkoittaa?

Kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, jatkuvat -ikävä kyllä- edelleen vaikka ikää 52. 

Mitä kuunnellut oman suvun naisia tai ystävien niin ei kuukautisten alkamisikä ole vaikuttanut eliniän pituuteen, muihin asioihin ehkä. Tai EHKÄ. Eivät nuo asiat niin mustavalkoisia ja yksinkertaisia ole.

Vierailija
925/985 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tuo taas tarkoittaa?

Kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, jatkuvat -ikävä kyllä- edelleen vaikka ikää 52. 

Mitä kuunnellut oman suvun naisia tai ystävien niin ei kuukautisten alkamisikä ole vaikuttanut eliniän pituuteen, muihin asioihin ehkä. Tai EHKÄ. Eivät nuo asiat niin mustavalkoisia ja yksinkertaisia ole.

Mutta on tutkimuksia: varhainen menopaussi lyhentää elämää.

Vierailija
926/985 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet tulee myöhemmin, kun huolehtii terveydestään.

Vierailija
927/985 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suku kirjoitti:

Eikös joillakin naisilla ole muutenkin vähemmän estrogeeniä? Parta kasvaa ja sitä rataa? ... Mitä kauniimpi nainen, sitä enemmän estrogeeniä!!

Ei. Estrogeeni eikä testot liity mitenkään parrankasvuun. Se on vain piirre ihmisessä.

Joillakin naisilla estrogeenin vähäisyys aiheuttaa karvojen kasvua kasvoissa.

Vierailija
928/985 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä 50v. ja menkat loppu ku seinään synttärilahjana. Nyt tilalle tullu helvetilliset yöhikoilukohtaukset..herään 2 tunnin välein ihan likomärkänä ja aamul sit ihan tsippi ku pitäis töihin lähtee. Oon sairastanu rintasyövän, ni hormoonihoito ei oo mahdollista. Eli onko jollain muita vaihtoehtoja helpotukseen? Syöpälääkäri anto mielialalääke respan.. niitä kuulemma käytetään, mut en nyt haluis sellasii ruveta rouhimaan..9

Tiboloni, ssri, snri, gabapentiini

Vierailija
929/985 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa ne alkoi joskus 4 vuotta sitten, kun kuukautiset loppuivat, Muustapa ei ole juuri huomannutkaan.

57 v.

Vierailija
930/985 |
14.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks ne yleensä ala myöhemmin.En mä ainakaan tiedä ketään.

Vierailija
931/985 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks ne yleensä ala myöhemmin.En mä ainakaan tiedä ketään.

Kyllä. Tupakoitsijoilla, epäterveellisesti syövillä, lihavilla ja alkoholin suurkuluttajilla vaihtarit yleensä alkavat alle 50-v.

Vierailija
932/985 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kohtu on poistettu niin vaihtiksista pääsee helpolla. Näin ole kuullut.

Eikö se ole toisinpäin?

Vierailija
933/985 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuorempana kuukautiset alkavat suurempi todennäköisyys on sairastua gynekologiseen syöpään.

Vierailija
934/985 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet tulee myöhemmin, kun huolehtii terveydestään.

Hohhoijaa, ei ole vieläkään näkyvissä vaikka ikää 49v. Mua huonommin ei voisi terveydestään huolehtia. Sama mun äidillä, vaihdevuodet alkoi 60- vuoden tietämillä. Jos kahvi ja pulla on sun mielestä terveellistä niin ok. En muista muuta syöneen koskaan.

Vierailija
935/985 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

49v. Eikä ole mitään vaihdevuosioireita, viisi vuotta nuoremmalla siskollani on jo kuumia aaltoja. Itse olen normaalipainonen, siskolla on vähän ylipainoa, olisiko sillä jotain vaikutusta.

Vierailija
936/985 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

49v. Eikä ole mitään vaihdevuosioireita, viisi vuotta nuoremmalla siskollani on jo kuumia aaltoja. Itse olen normaalipainonen, siskolla on vähän ylipainoa, olisiko sillä jotain vaikutusta.

Lihavuus vanhentaa kroppaa. Eipä ihme, jos on kuumia aaltoja suht nuorena!

Vierailija
937/985 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaihdevuodet voi alkaa alle 50-vuotiaana.

Vierailija
938/985 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luonnontuotteita olette käyttäneet oireisiin, ainakin salviakapseleita mainostetaan? Tyrniöljykapselit, omega 3, avokadoöljy, kalsium?

Salvia kuumiin aaltoihin ja Dong Quai yleistasapainottajina on tehokkaiimmat olleet mulla. Muuten syön vain Femarelle-ravinnelisätabletin päivässä monipuolisen ruoan lisäksi.

myös puolukka siis syötynä

Vierailija
939/985 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen parikin joilla ilmeisesti meneillään. Sen verran on naama norsun veellä koko ajan. No jaa, toisaalta onhan ne keski-ikäisiä muutenkin.

Vierailija
940/985 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve ja hyvin ravittu nainen saavuttaa sukukypsyyden keskimäärin huomattavasti aiemmin kuin aliravittu ja sairas sisarensa. Telomeerit eivät ole terveyteen vaikuttavasti vielä 10-16-vuotiailla kovin paljon lyhentyneet :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi