Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (985)

Vierailija
961/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten piti alkaa 3vkoa sitten, mutta eipä näy eikä kuulu. Muutamat edelliset alkoivat ajallaan 27-28pv kohdalla, sitä ennen n.1v pientä päivien heittelyä paitsi 1x olivat 2vkoa myöhässä. Satunnaisia hikipuuskia ollut loppukeväällä/alkukesästä, ei muuten. Niveliä särkenyt tosi kovasti, hiuksia lähtee.

Täytän kohta 49v, vertailukohtaa en voi äidiltäni kysyä, hän kuoli jo ennen vaihdevuosi-ikäänsä.

Tarvitseeko tuon kuukautisasian takia nyt jotain gynekologiapuja/käyntiä, eikös tämä ole ihan ns normaalia tässä iässä, vai? Hormoneja en käytä enkä ala käyttämäänkään, äitini rintasyövän vuoksi.

Vierailija
962/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päänsärky, yökötys, aamujäykkyys, alakulo, huimaus, lihakset hävinneet jne.jne.  

Lisäksi nopea rupsahtaminen, koska annoin poistattaa kohtuni muutama vuosi sitten. Menipä sitten koko terveys. 

Kohtu ei vaikuta hormonituotantoon. Estrogeeni vaikuttaa "rupsahtamiseen", kun sen tuotanto vähenee niin se näkyy ihossa kyllä. Mutta kohtu ei estrogeeniä koskaan olekaan tuottanut. 

Ei pidä paikkaansa. Kohdunpoisto nopeuttaa vaihdevuosien alkamista. Syystä, että munasarjojen verenkierto kärsii. Lääkärit nyt sepittää omia tarinoitaan, potilaskokemuksia ei noteerata.

Lisäksi niin isossa leikkauksessa särkyy hermostoa, kasvaa arpeumaa josta tulee tunnottomuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi alle 40-vuotiaana, olisinko ollut jotain 37

Vierailija
964/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet alkoivat, kun oli täyttänyt 48 vuotta.

Vierailija
965/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotellan vielä 56v säännölliset kautiset. Voisihan tämäkin riemu loppua.

Vierailija
966/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa testi apteekista, ei tietoa kuin luotettavia ne ovat. Antaa kait jotain suuntaa? 

Vierailija
967/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla loppuivat kuukautiset 47-vuotiaana. Oireet pysyneet tosi hyvin kurissa hormonikorvaushoidolla, suosittelen!

Vierailija
968/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
969/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei tule noita oireita, kuumia aaltoja jne. Mm. minä, sisareni ja äitimme säästyimme niiltä. Mutta nyt olen vuoden ajan joutunut tottumaan siihenkin iloon, kun syövän jälkihoitona syön hormoneja, jotka aiheuttavat vähän samanlaisia oireita. Jotkut olettavat, että kaikille tulee samaa, ei tule.

Vierailija
970/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo menkkojen muuttuminen tai poisjäänti on huono mittari useille, jotka käytämme hormonaalista ehkäisyä. Mutta muita merkkejä onkin sitten pilvin pimein.

Nivelsärkyä, yöllistä jalkasärkyä, runsasta hiusten lähtöä, tihentynyt tarve käydä kusella tai tunne virstatievaivoista vaikka ei ole vaan liittyy limakalvojen kuivuuteen. Tässä iässä voi alkaa migreeni vaikka ei ole ennen ollut. Ellei suoranaisia kuumia aaltoja ole, niin jonkinlaista enentynyttä hikoilua. Huonosti nukkumista ja tarvetta ärhennellä ja erakoitua. Minulla on koko tämä lista. Taisi joku jäädä kirjoittamattakin. Pari vuotta nyt ollut tätä. 

N49

Vierailija
971/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58-v mies, ja kuumia aaltoja, hikoilua ollut nyt muutama vuosi, eli taidan olla jälkijunassa. Varmaankin tämä tästä vielä jossain vaiheessa, toivon uskoa. 

Vierailija
972/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten loppumista oikein odotan, koska välillä aamulla sänky on kuin teurastuksen jäljiltä (on kuppia, yösidettä ja siteen vaihtamista, mutta ei riitä). Mielialaoireet olivat ikävin oire. Ne alkoivat hissukseen noin 43-vuotiaana ja voimistuivat ennen kuin tajusin, mistä on kyse. Sain oireisiin hetkellisesti hyvin pienen määrän escitalopramia, joka rauhoitti tilannetta. Myös lihominen alkoi, mutta sille laitoin stoppia lisäämällä liikuntaa ja syömällä vhh-ravintoa. 

Vierailija
973/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin: pieni määrä masennuslääkettä annettiin hoidoksi siksi, että migreenit pahenivat menopaussioireiden myötä. Korvaushoito ei sovi monesti migreenipotilaille, enkä halunnut lähteä testaamaan. 

Vierailija
974/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko alle 40 alkaa esivaihdevuodet ? Minulla alkoi kuukautiset todella aikaisin, mutta kun luen näitä oireita kuulostan melkein esivaihdevuodet ihmiseltä.. kävin gynellä kun luulin että on joku vakava oire kun tiputtaa ei kuukautisten aikaan, jota normisti ei ole. Myös koko ajan luulen tai koen että meinaa tulla pissatulehdus. Gyne sanoi kaiken olevan kunnossa ja munarakkuloitakin jäljellä. Mutta mitä nämä oireet sitten on? Käytössä kupari kierukka ja mietin vaihtoa muuhun.. kuukautiset alkaa todella hitaasti ja ei enää ole yhtä runsaat kuin yhdessä vaiheessa. Ihmettelen näitä. Ja PMS oireet pahentuneet pari päivää ennen menkkoja aivan järkyttävän paha olla henkisesti ja auta armias jos joku saa ärsytetttä..ja jos on yhtään kiire tai stressi hikoilen kuin Niagaran putous. Kaikki pitää tehdä hitaasti ja zen mielentilassa ettei hikoile. Rasittavaa!

Vierailija
975/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko alle 40 alkaa esivaihdevuodet ? Minulla alkoi kuukautiset todella aikaisin, mutta kun luen näitä oireita kuulostan melkein esivaihdevuodet ihmiseltä.. kävin gynellä kun luulin että on joku vakava oire kun tiputtaa ei kuukautisten aikaan, jota normisti ei ole. Myös koko ajan luulen tai koen että meinaa tulla pissatulehdus. Gyne sanoi kaiken olevan kunnossa ja munarakkuloitakin jäljellä. Mutta mitä nämä oireet sitten on? Käytössä kupari kierukka ja mietin vaihtoa muuhun.. kuukautiset alkaa todella hitaasti ja ei enää ole yhtä runsaat kuin yhdessä vaiheessa. Ihmettelen näitä. Ja PMS oireet pahentuneet pari päivää ennen menkkoja aivan järkyttävän paha olla henkisesti ja auta armias jos joku saa ärsytetttä..ja jos on yhtään kiire tai stressi hikoilen kuin Niagaran putous. Kaikki pitää tehdä hitaasti ja zen mielentilassa ettei hikoile. Rasittavaa!

Kyllä vaihdevuodet voivat alkaa jo alle 40v. Joillakin vaihdevuodet alkavat useita vuosia ennen menopaussia, viimeiset kuukautiset. Normaali kuukautisten loppumisikä on 45-55v.

Vierailija
976/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo menkkojen muuttuminen tai poisjäänti on huono mittari useille, jotka käytämme hormonaalista ehkäisyä. Mutta muita merkkejä onkin sitten pilvin pimein.

Nivelsärkyä, yöllistä jalkasärkyä, runsasta hiusten lähtöä, tihentynyt tarve käydä kusella tai tunne virstatievaivoista vaikka ei ole vaan liittyy limakalvojen kuivuuteen. Tässä iässä voi alkaa migreeni vaikka ei ole ennen ollut. Ellei suoranaisia kuumia aaltoja ole, niin jonkinlaista enentynyttä hikoilua. Huonosti nukkumista ja tarvetta ärhennellä ja erakoitua. Minulla on koko tämä lista. Taisi joku jäädä kirjoittamattakin. Pari vuotta nyt ollut tätä. 

N49

En käytä hormoneja.

Vierailija
977/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N49

Mulla hyvin pitkälti samoja oireita. Muuten menkat vielä säännölliset, mutta nyt edellinen kierto yllättäen oli 19 päivää, tää viimeisin normaalit 25-27. Just täytin 50. 

Vierailija
978/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 47-vuotias. Joskus alle 40-v kuukautiskierto alkoi vähitellen lyhentyä. Silti sain lapsenkin 42-vuotiaana helposti. Tällä hetkellä kierto on pysynyt lyhyenä, mutta välillä ei meinaa kunnolla alkaa vuotamaan, vaan ennen vuotoa vähän vaan vuotaa. Kaikenlaisia muita vaivoja on, kuten nivelsärkyjä ja hiusten lähtöä. 

Vierailija
979/985 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tätä Suomen vaihdevuosi keskustelua kun naisella on vain yksi hormoni täällä. Estrogeni. Jaa. Mitenkäs se keltarauhashormoni sitten. Yhdysvalloissa ja Euroopassa yleensä määrätään myös sitä ja se on syövän vastainen aine. Ja vielä se että luontaiset hormonit ovat turvallisia verrattuna synteettisiin.

Käypähoito on kamalaa vaihdevuosissa Suomessa ja saat siitä rintasyövän tai aivoveritulpan.

No kyllä ihan Suomessakin laitetaan sekä estrogeeni että keltarauhashormoni. Itselläni jälkimmäinen tulee kierukan kautta. Oman kokemukseni mukaan estrogeeni toi elämän ja värit takaisin. Seksihaluineen kaikkineen. En aio lopettaa sitä. N48, pari vuotta ollut korvaushoitolainen, sitä ennen oireilua ja haluttomuutta muutaman vuoden ajan, kuukautiseni alkoivat myöhään, noin 15-vuotiaana 

Vierailija
980/985 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni oli kuukautisten poisjäänti myös helpotus. Loppuivat noin 45-46 vuotiaana.

Niin minustakin! siis ne kaikki vaivat mitkä minulla on ollut viime vuosin aikana, on myoomia, kystoja esiintynyt, välivuotoja jne. Viime vuonna pitkään veristä vuotoa, silloin väitettiin että jokin tiheentymä kohtuussa, josta otettiin näyte (onnekseni täysin hyvälaatuinen). Sen jälkeen mojova kk-vuoto joka kesti yli viikon, sitten kierto palasi normaaliksi. Kuukautiset myöhässä vuoden alussa, kävin gyenllä joka arveli (täyttä spekulaatiota) että onkohan sen takia että myomat oireilee (ei ultrannut). Sitten ei enää kuukautisia tähän asti, jolloin viime viikolla totesi gyne joka ultrasi että myomat kutistuneet, FSH-arvo noussut, estrogeenitaso ok. On määrätty progesteroonia, mutta kannattaako sitä ottaa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän