Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (985)
Vierailija kirjoitti:
Jos menopaussi on tapahtunut, ei todellakaan alkaa kuukautiset uudelleen! Menopaussi todetaan fsh-hormonista riippuen siitä, ovatko kuukautiset loppuneet juuri tai vuosi sitten.
Kyllä, minulla alkoi uudelleen menkat kun aloitin Evorel hormoonilaastarin. Kuukautiset loppuivat noin 10v sitten ja nyt alkoi siis taas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menopaussi on tapahtunut, ei todellakaan alkaa kuukautiset uudelleen! Menopaussi todetaan fsh-hormonista riippuen siitä, ovatko kuukautiset loppuneet juuri tai vuosi sitten.
Kyllä, minulla alkoi uudelleen menkat kun aloitin Evorel hormoonilaastarin. Kuukautiset loppuivat noin 10v sitten ja nyt alkoi siis taas
Eivät ne ole oikeat kuukautiset. Hormonien aiheuttamaa tyhjennysvuotoa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hormonihoitoa olemassa, joka ei aiheuta kuukautisia muistuttavaa vuotoa. Hommaa uudet lääkkeet.
Ikää 52v. Kuukautiset tulee edelleen joka kuukausi, kiero lyhentynyt 23-24 päivään. Rinnat todella kipeät ja arat kolme viikkoa kierrosta, ihan kamalaa. Kai tää on jotain ennakko-oireita. Ei hikoilukohtauksia mutta huomaan etten enää palele niin herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI hormonihoitojen aikana ole vuotoja. Kokemusta on!
Täällä yksi! Aloitin hormonihoidot (Evorel laastari) 3 kk sitten ja nyt on tullut veristä vuotoa (siis ihan samanlaista kun kuukautiset) ja kuukautiskipuja noin joka kolmas viikko. Ihan järkyttävää kun kuukautiset loppuivat viisikymppisenä. Nyt olen 57v ja ajattelin kokeilla laastaria unettomuuteen (joka on tähän auttanut) ja mielialan vaihteluihin. Pakko kait lopettaa jos tämä jatkuu. Jostain luin että kuukautiset voi mukamas alkaa uudelleen ennen kuin elimistö tottuu.
No, ei todellakaan menopaussin jälkeen oo menkkoja. Ne on tyhjennysvuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hormonihoitoa olemassa, joka ei aiheuta kuukautisia muistuttavaa vuotoa. Hommaa uudet lääkkeet.
Tämä vuoto tuli yllätyksenä, missään vaiheessa gyne ei maininnut vuodosta sanaakaan. Kyllä nämä vuodot ovat ihan samanlaista kun kuukautiset ja yhtä kivuliaita.
Minulla oli myös gyne, joka ei puhunut tyhjennysvuodoista mitään (luin asiasta vasta lääkkeen ohessa olevasta ohjeesta). Muutenkaan en saanut ohjeistusta juuri. Seuraava gynekologinen tarkastus ja lääkkeiden tsekkaus kahden vuoden päästä ... Kuukautiset loppuivat alle 6 kk sitten.
Etsin itselleni ikioman Vihtorin, joka odottaa minua kotona kun tulen väsyneenä töistä. Vihtori on laittanut ruuan, käynyt kaupassa ja siivonnut. Minun ei tarvitse kotona tehdä yhtään mitään, kun rakas Vihtorini on hoitanut kaiken. Iltaisin hemmottelee jalkahieronnalla kun katsotaan sohvalla jotain leffaa ja kantaa sen jälkeen unisen vaimonsa sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Sain estrogeenigeelin vaikka fsh arvo oli 6.
Eiks nää arvo riipu ihan siitä mihin aikaan kusuta ne otetaan?
Nelikymppisenä alkoi vuodot olemaan epäsäännölliset ja kuumia aaltoja tuli. Nyt 46-vuotiaana kuumat aallot ovat poissa, mutta mielialanvaihteluja ja uniongelmia on. Kuukautiset tulevat välillä. Ei ole ollut sen kummempia ongelmia, limakalvot kunnossa toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi! Aloitin hormonihoidot (Evorel laastari) 3 kk sitten ja nyt on tullut veristä vuotoa (siis ihan samanlaista kun kuukautiset) ja kuukautiskipuja noin joka kolmas viikko. Ihan järkyttävää kun kuukautiset loppuivat viisikymppisenä. Nyt olen 57v ja ajattelin kokeilla laastaria unettomuuteen (joka on tähän auttanut) ja mielialan vaihteluihin. Pakko kait lopettaa jos tämä jatkuu. Jostain luin että kuukautiset voi mukamas alkaa uudelleen ennen kuin elimistö tottuu.
Mikä ihme on tämä THJENNYSvuoto?
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisenä alkoi vuodot olemaan epäsäännölliset ja kuumia aaltoja tuli. Nyt 46-vuotiaana kuumat aallot ovat poissa, mutta mielialanvaihteluja ja uniongelmia on. Kuukautiset tulevat välillä. Ei ole ollut sen kummempia ongelmia, limakalvot kunnossa toistaiseksi.
Mulla näin nelikymppisenä kk-kierto lyhentynyt muutamalla päivällä, ja yöt menee hikoillessa niin että olen koko päivän ihan zombie, ja pesen päivittäin lakanapyykkiä. En ole saanut korvaushoitoa kun ultra ja verikokeet eivät näytä vaihdevuosia. Kuitenkin luin ettei ne aina näytäkään, kun kyse on esivaihdevuosista, saattaa olla vielä kaikki testeissä kohdallaan. En tiedä mitä voisin tehdä, kun en pysty enää käymään töissäkään näiden oireiden takia.
Viime kesänä täytin 47v ja kesästä alkaen myös kaikenlaista pientä merkkiä siitä, että tämä akka vanhenee. Harmaa raita ilmestyi otsatukkaan ihan tyhjästä. Kesälomalla juoksin enemmän vessassa ja gyne totesikin syyskuussa että hieman kuivat limakalvot. Olen siitä saakka käyttänyt ovestinpuikkoa 2 kertaa viikossa, eikä ole enää niin kireä tunne limakalvoilla eikä tarvi ravata vessassa. Myös jalkapohjakipu on kuulemma yksi oireista. Kesän jälkeen olen kärsinyt jalkapohjakivuista, mutta olen venytellyt ja jumpannut jalkateriä ja varpaita ja on vähän kipu väistynyt.
Nukun mursella mirtazapinia ihan hyvin, enkä ole koskaa hikoillut. Enkä vieläkään. Toivottavasti se ei tule vaivoiksi koskaan. Jos yksittäisen yön on joskus hikoillut, niin se on ihan hirveää. Käytössäni on jatkuvasti Nuvaring, joten menkkojen puuttuminen on tavallista, enkä voi niihin tai kierron pituudesta arvailla missä mennään. Nämä muut pikkuoireet ja niiden kertyminen just viime kesälle on nyt se, mistä päättelen että jossain kohtaa mennään.
N47
Sadoilla tuhansilla!
Ihan tavallista. Nykyään voit toki hakea hormonihoitoa vaivoihis!
Monellako olis alkaneet vaihdevuodet.... Nooooooo, veikkaisin että sadoilla tuhansilla, ellei peräti miljoonilla! Vuosien saatossa.......
Mä vähän veikkaan että alle 50v kärsijöitä on paljonkin. Kyseessä on jälleen se että naiset nyt vain ovat hysteerisiä, ja mt-ongelmaisia, ja sen sijaan että saisivat oikean avun oireisiinsa, heille työnnetään mielialalääkkeitä ja tarjotaan masennusdiagnoosia. Toitotellaan että ehei, ei naisilla yleensä ala vv-oireilu alle 50veenä, se on todella harvinaista! Ja näinpä se ISO porukka jolla alkaa, jää vääriin diagnoosilaareihin, jolloin tutkimustulokset vääristyvät roimasti. Ja näin ollen esitetään mt-ongelmat ja unettomuus ovat 40-50 v naisilla yleisiä, mutta vv ei.
Eipä.
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän veikkaan että alle 50v kärsijöitä on paljonkin. Kyseessä on jälleen se että naiset nyt vain ovat hysteerisiä, ja mt-ongelmaisia, ja sen sijaan että saisivat oikean avun oireisiinsa, heille työnnetään mielialalääkkeitä ja tarjotaan masennusdiagnoosia. Toitotellaan että ehei, ei naisilla yleensä ala vv-oireilu alle 50veenä, se on todella harvinaista! Ja näinpä se ISO porukka jolla alkaa, jää vääriin diagnoosilaareihin, jolloin tutkimustulokset vääristyvät roimasti. Ja näin ollen esitetään mt-ongelmat ja unettomuus ovat 40-50 v naisilla yleisiä, mutta vv ei.
Eipä.
Tämä x 10000000000000
Mulla n. 35-vuotiaana tuli kuumia aaltoja ja menkkojen rytmi meni sekaisin. Kävin gynellä ja hän kertoi olevan joku häiriö. Sain hormonikuurin, olisko ollut 2 kk ja sen jälkeen kaikki palasi normaaliksi. Stressi, nopea laihdutus, rankka liikunta, kaikki vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on tämä THJENNYSvuoto?
Laastarien hormonit kasvattavat kohdun limakalvoa aivan kuten omat hormonit ja keltarauhashormoni sitten laukaisee vuodon. Eivät ole kuukautiset vaan laastareista johtuva tyhjennysvuoto, sillä nimellä sitä kutsutaan. Ja kyllä, kuukautisilta tuntuu.
Toisilla ei tule vuotoa, toisilla tulee. Kaikille laastaritkaan eivät sovi vaan tulee hankalaa vuotamista yms.
Kohdullisille ei myöskään määrätä pelkkää estrogenia, vaikka usein vaan siitä puhutaan (joku kauhisteli tätä ketjun alkupäässä, siis että Suomessa vain estrogenia.
Sen vielä korjaam, että öljyt korvaisivat paikallisestrogenin (kuivuuden hoito). Eivät korvaa, kaikkien kannattaa käyttää paikallisvalmistetta.
Kuivuudesta johtuvat virtsavaivat alkoivat pari vuotta sitten 47-vuotiaana, kuukautiset kyllä tulevat yhä. Kuumia aaltoja ei ole ollut, pikemminkin paleltaa.