Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (985)
Ei oo vielä alle 50 v. juuri kenelläkään..
45-vuotiaana alkoivat jatkuvat emätintulehdukset joiden vasta vuosia myöhemmin arvelen johtuneen estrogeenivajauksesta. Pari vuotta tuosta PMS-oireet voimistuivat, olo oli ahdistunut ja pelokas, sydän tykytteli. Sain hormonit ja elämä palasi uomiinsa. Nyt 51-vuotiaana estrogeeniannosta nostettiin unihäiriöiden ja mielialan vaihteluiden takia. Yhä heräilen aamuöisin, ja lisäksi tullut limakalvojen kuivumista ja haluttomuutta joka surettaa... Kuumia aaltoja ei ole ollut vaikka öisin usein peitto lentää. Veikkaan että alan olla kohta menopaussin ylittänyt.
Mulla ikää jo 55 kohta 56 vuotta ja menkat heittelee edelleen välillä pois puoli vuotta ja taas alkaa. Vaihdevuodet nämä on ja aika myöhään...hikoilua ei ole mutta yöllä kyllä pompin ylhäällä...samoin painoa on tullut lisää.
Olkaa te onnellisia kun luin että suurin osa jo minun iässä päässyt menkoista eroon ja vaihdevuodet loppu.
Hyvää kesää.
Täytin just 49 vuotta ja menkat loppuneet n. 1,5 vuotta sitten. Toinen munasarja poistettu aikoinaan kystan takia. Ilmeisesti voi nopeuttaa vaihdevuosien alkamista. Kuumia aaltoja, ärtyneisyyttä, limakalvojen kuivuutta ollut vaivoina viitisen vuotta. Ja nyt uutena nivelkivut sormissa. Ei ole mukavaa aikaa tämä.
Minulla alkoivat esivaihdevuodet jo ennen kuin täytin 40. 43 vuotiaana yöhikoilu ja nukkuminen ylipäätään oli jo niin hankalaa, että aloitin hormonihoidot. Nyt nukkuminen sujuu taas ok. Kuukautiset tulevat vaihtelevasti, joskus tulevat ja ja joskus eivät.
Voiko yö-hikoilu esiintyä pelkästään päivällä? Itsellä ei öisin ole vielä ollut mitään oireilua, mutta järkyttävä hikoilu pienestäkin ponnistelusta päivisin. Aiemmin hikoillut juuri edes saunassa, nyt pelkkä perustouhuilu kotona aiheuttaa kauheet virrat.
Ikää 46 ja kuukautiset pari kertaa vuodessa, reilun viikon mittaisina.
Kohta 45v. En tiedä johtuuko hikoilu esivaihdevuosista vai villasta/peitoista niitä vaikea säätää, mutta kauhea hikoilu jota ei ennen ole ollut. Ei ole silti lämmin olo aina, koska huoneisto on viileä ja ulkona. Välillä hieman kuumottaa ylävatsaa, rintaosaa ja hilkoiluttaa, ei lämmitä useinkaan siis. On 10pv kuussa pillerit. Antiperspirantti ei anna hikoilla kainaloiden kautta, kuten pitäisi. Paljon kosteita vaatteita ja pussilakanat, pitää vaihtaa usein, varsinkin nukkuessa. Joskus muutenkin. Kuivattelua.
Vierailija kirjoitti:
Kohta 45v. En tiedä johtuuko hikoilu esivaihdevuosista vai villasta/peitoista niitä vaikea säätää, mutta kauhea hikoilu jota ei ennen ole ollut. Ei ole silti lämmin olo aina, koska huoneisto on viileä ja ulkona. Välillä hieman kuumottaa ylävatsaa, rintaosaa ja hilkoiluttaa, ei lämmitä useinkaan siis. On 10pv kuussa pillerit. Antiperspirantti ei anna hikoilla kainaloiden kautta, kuten pitäisi. Paljon kosteita vaatteita ja pussilakanat, pitää vaihtaa usein, varsinkin nukkuessa. Joskus muutenkin. Kuivattelua.
Lisään tähän että yritän silti pukeutua lämpimästi ja kaulaliina, ettei tule kipeäksi.
vaikea vastata kun emme tiedä kaikkien muiden suomalaisten naisten tilanteita, mutta veikkaan että hyvin monella.
Harva edes tajuaa sitä kohtaa milloin ja missä ne oikeasti alkavat. Voi olla että jo vuoden päivät on ollut alakuloa, väsymystä, menkat harvenee ja vähenee, kiukuttaa jne. Sitten vasta tajutaan kun alkaa kuumat aallot ja hitonmoinen lihominen.
Tavallaan alkoi kun olin 44, vaihdoin sillon sulkiksen takas skeittailuun 20 vuoden tauonjälkeen.(minirampilla).
Vaihda gynekologia. Ihan saman tyyppisillä oireilla sain hoidon 46-vuotiaana.
Päänsärky, yökötys, aamujäykkyys, alakulo, huimaus, lihakset hävinneet jne.jne.
Lisäksi nopea rupsahtaminen, koska annoin poistattaa kohtuni muutama vuosi sitten. Menipä sitten koko terveys.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että tällaistakin aloitusta joku on alapeukuttanut.
t. Eri
Varmaan ne piti kysymystä tyhmänä. Tottakai liki viisikymppisillä on monillakin jo vaihdevuodet, voisi sanoa että suurimmalla osalla. Yksi esivaihdevuosioireista on kierron lyheneminen ja se on keskimäärin lyhyimmillään jo 42-vuotiaana. Kuukautiset loppuvat keskimäärin 51-vuotiaana. Let that sink in, ja tule sitten kysymään onko jollain viisikymppisellä "jo" vaihdevuosioireita.
Vierailija kirjoitti:
Rohkenisko antaa miehen panna paljaalla ja sallisko laskea siemenet sisään?
Kuka teini siellä tuli vaihdevuosiketjuun haaveilemaan viisikymppisistä naisista?
Vierailija kirjoitti:
Päänsärky, yökötys, aamujäykkyys, alakulo, huimaus, lihakset hävinneet jne.jne.
Lisäksi nopea rupsahtaminen, koska annoin poistattaa kohtuni muutama vuosi sitten. Menipä sitten koko terveys.
Kohtu ei vaikuta hormonituotantoon. Estrogeeni vaikuttaa "rupsahtamiseen", kun sen tuotanto vähenee niin se näkyy ihossa kyllä. Mutta kohtu ei estrogeeniä koskaan olekaan tuottanut.
Kohdun poistu ei vaikuta vaihdevuosiin, ellei samalla poisteta estrogeenia tuottavat munasarjat.
Munasarjat poistaessa vaihdevuodet tulevat kertaheitolla, ilman 10-vuotista hormonien heilahtelurallia, joka aiheuttaa moninaisia oireita.