Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (985)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI hormonihoitojen aikana ole vuotoja. Kokemusta on!
Täällä yksi! Aloitin hormonihoidot (Evorel laastari) 3 kk sitten ja nyt on tullut veristä vuotoa (siis ihan samanlaista kun kuukautiset) ja kuukautiskipuja noin joka kolmas viikko. Ihan järkyttävää kun kuukautiset loppuivat viisikymppisenä. Nyt olen 57v ja ajattelin kokeilla laastaria unettomuuteen (joka on tähän auttanut) ja mielialan vaihteluihin. Pakko kait lopettaa jos tämä jatkuu. Jostain luin että kuukautiset voi mukamas alkaa uudelleen ennen kuin elimistö tottuu.
No, ei todellakaan menopaussin jälkeen oo menkkoja. Ne on tyhjennysvuotoa.
Mikä ihme on tämä THJENNYSvuoto?
Laastarien hormonit kasvattavat kohdun limakalvoa aivan kuten omat hormonit ja keltarauhashormoni sitten laukaisee vuodon. Eivät ole kuukautiset vaan laastareista johtuva tyhjennysvuoto, sillä nimellä sitä kutsutaan. Ja kyllä, kuukautisilta tuntuu.
Toisilla ei tule vuotoa, toisilla tulee. Kaikille laastaritkaan eivät sovi vaan tulee hankalaa vuotamista yms.
Kohdullisille ei myöskään määrätä pelkkää estrogenia, vaikka usein vaan siitä puhutaan (joku kauhisteli tätä ketjun alkupäässä, siis että Suomessa vain estrogenia.
Sen vielä korjaam, että öljyt korvaisivat paikallisestrogenin (kuivuuden hoito). Eivät korvaa, kaikkien kannattaa käyttää paikallisvalmistetta.
Hö, miten toisille voi muka tulla tyhjennysvuotoa ja toisille ei? Ei vuoto voi olla mahdollista menopaussin jälkeen.
Onko täällä palstalla terveysalan ihmisiä? Käyttöön otettu Evorel-laastarit ja on tekokuukautiset eli tyhjennysvuotoa kerran kuussa. Vaikka gyne sanoi, ettei tyhjennysvuotoa pitäisi tosi korkean Fsh-hormonin takia enää tulla. Onko gyne oikeassa? Oikeat kuukautiset ovat loppuneet viime syksynä.
Fsh arvo 7 mutta sain estrogelin. Käyttänyt viikon, ei mitään havaittavaa vaikutusta mihinkään. Onkohan käytöstä haittaa jos vielä ei olekaan esivaihdevuosia? Vähän munasoluja oli vielä tallella. Pahin oire unettomuus. Käsittääkseni kuukausi voisi kestää että vaikutus uneen näkyy. Annostus on 3/4 lastallista.
Mitä ne on!?? Kaikilla kun ei ole mitään vaivoja! Miksi kaikki jauhaa tollasista! E i kaikilla ole! Miehetkin luulevat sitten et joka akalla on. Nou nou !!! 👎
Minä en tiedä koska ovat alkaneet, kun ei ole mitään oireita. Ikää on 53v, ja kuukautiset ihan säännölliset. Mutta kai siis jo iän perusteella on ihan selvä, että vaihdevuodet on alkaneet.
Ei ole alkaneet. Vasta kävin lääkärissä hakemassa aborttipillerit. Häädin tuulimunan pihalle. Ikää on 49.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne on!?? Kaikilla kun ei ole mitään vaivoja! Miksi kaikki jauhaa tollasista! E i kaikilla ole! Miehetkin luulevat sitten et joka akalla on. Nou nou !!! 👎
Olet oikeassa. Minulla ei ollut koskaan menkkakipuja.
Vastahan mun rakastaja sai mun raskaaksi.
N 48
Minulla ei ole koskaan ollut menkkakipuja. En ymmärrä näin naisena näitä menkkakipukommentteja.
Mulle menkat tarkoittaa lähinnä sitä, että oho pikkarissa on pari pisaraa. Taidanpa laittaa siteen tai tamppoonin tupoksi. Mitään en tunne.
Mihinkään ei satu tai ole miteenkään huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Mulle menkat tarkoittaa lähinnä sitä, että oho pikkarissa on pari pisaraa. Taidanpa laittaa siteen tai tamppoonin tupoksi. Mitään en tunne.
Vähällä olet päässyt.
Vaihdevuodet olleet 10 vuotta eikä loppua näy. Ikää 56 vuotta. Alkoi tulla kuumia aaltoja yöllä. Koska en saanut unta, laskin aikani kuluksi, että 6 aaltoa puolen tunnin aikana, sitten tauko ja sama uudelleen, tätä rytmiä aamuun asti. Unesta ei tietoakaan. Kyllä oli hermo mennä, mutta kun kyllästyin valvomaan, joka kävikin aika pian, sain korvaushoidon. Ja kun sitä aikansa oli jumpattu, löytyi sopiva hoitomuotokin.
Melko normaalia elämää nykyisin, vain viitisen päivää ennen tyhjennys vuotoa hikoilen ikävästi. Tähän naiseen ei edes terveellinen elämä auttanut, sillä olen aina syönyt terveellisesti ja liikkunut paljon, mutta niin vain iski vv päälle. Tsemppiä kaikille, hienoa, jos joku selviää ilman korvaushoitoa, itse en olisi päässyt edes töihin mielettömissä univeloissa, joten jippii, jihhuu kiitos lääketiede.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähällä olet päässyt.
On mulla muuten lapsikin. En pääse edes naisporukoissa valittamaan vaikeaa synnytyskokemusta. Ihan. Helposti tuo maailmaan putkahti. Minua ei leikelty, koska kielsin sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähällä olet päässyt.
On mulla muuten lapsikin. En pääse edes naisporukoissa valittamaan vaikeaa synnytyskokemusta. Ihan. Helposti tuo maailmaan putkahti. Minua ei leikelty, koska kielsin sen.
Sanoin, että jos jomman kumman henki on vaarassa, niin sitten saa tehdä mitä tahansa.
Mitä ovat vaihdevuosivaivat? Ei kai ne ketään alle viisikymppistä vielä vaivaa?
Ei ole, mutta viihdevuodet kyllä.
Ovatko vaihdevuodet vain omassa päässä? ... .. ( :
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole koskaan ollut menkkakipuja. En ymmärrä näin naisena näitä menkkakipukommentteja.
Ei minullakaan ole ollut menkkakipuja, mutta onneksi se ei ole vaikuttanut kykyyni ymmärtää.
Useita vuosia jo menkkojen loppumisesta. Loppuivat kuin seinään, ei oireita, ei mitään! Olo on ihan sama kuin ennenkin, mutta ilman menkkoja. Ei unettomuutta, lihomista, kuumotusta tms. Näinkin voi käydä siis!! Seksihaluista en oikein ossoo sannoo, kun niitä ei ole pahemmin ollut tuon 35 v. jälkeen muutenkaan. Eli niiden puute ei johdu mitenkään erityisesti iästä, vaan siitä, ettei ole kiinnostavaa kumppania.
Olin alle 40 kun huomasin ekat oireet, tk lekuri sanoi ettei voi olla, gyne otatti verikokeen ja siitä oli kyse.. eli korvaushoitoa kymmenen vuotta ja se oli siinä.