Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (985)

Vierailija
861/985 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei suvussa syöpää niin syökää hormonipillereitä. Kerran menin apteekkiin ja mies proviisori oli niin sanoin että jokaisen kiukkusen akan pitäisi syödä näitä. Pokka piti hänellä.

Vierailija
862/985 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään, joilla vaihdevuodet ei olisi alkanut ennen 50 v.

Itselläni kuukautiset loppuivat 45-vuotiaana.

54 ja edelleen menkat. Eivät ne haittaa elämää, mutta saisivat jo loppua. Ehkä sitten menee loppuikä vaihdevuosien kanssa kärvistellessä. Aika näyttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/985 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko normaalia? Todetusta menopaussista muutamia kuukausia (fsh-arvo oli tosi korkea ja kuukautiset loppuivat yhtäkkiä). Nyt hormonihoidon aikana alkoivat kuukautiset. Olen alle 50.

Kyllähän hormonit sen aiheuttavat. Tyhjennysvuodot voidaan joskus suunnitella tuleviksi vaikka joka toinen kuukausi.

Vierailija
864/985 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menopaussi on tapahtunut, ei todellakaan alkaa kuukautiset uudelleen! Menopaussi todetaan fsh-hormonista riippuen siitä, ovatko kuukautiset loppuneet juuri tai vuosi sitten.

Vierailija
865/985 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla. Olen 49 ja estrogel & Mirena käytössä. Yhtään sekuntia en aio huvikseni mistään mummotaudista kärsiä.

Vierailija
866/985 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät hormonihoidot mitään tyhjennysvuotoa voi menopaussi-ikäiselle aiheuttaa. Höpö höpö!

Vierailija
867/985 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andropaussiset ukot je vasta kiukkuisia on ..

Vierailija
868/985 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös menopaussi tarkoita, ettei alapäässä ole enää elämää ... ei mitään vuotoja pitäis tulla. Käytti hormoneja tai ei.

Vierailija
869/985 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään, joilla vaihdevuodet ei olisi alkanut ennen 50 v.

Itselläni kuukautiset loppuivat 45-vuotiaana.

54 ja edelleen menkat. Eivät ne haittaa elämää, mutta saisivat jo loppua. Ehkä sitten menee loppuikä vaihdevuosien kanssa kärvistellessä. Aika näyttää. 

Oo tyytyväinen, että vanhenet hitaasti.

Vierailija
870/985 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 150 000 tuhannella.

Vierailija
871/985 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään alkaneet kuukautiset uudelleen hormonihoidon aikana alle puoli vuotta sitten tapahtuneen menopaussin jälkeen? Olen vissiin ainoa, huokaus ...

Vierailija
872/985 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI hormonihoitojen aikana ole vuotoja. Kokemusta on!

Vierailija
873/985 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 55 kun kuukautiset loppuivat kuin seinään. Ei mitään sen jälkeen, ei kuumia aaltoja, ei mielialan vaihteluita eikä mitään muutakaan. Äidilläni ja vanhemmalla siskollani sama juttu. Gynekologi sanoi, että suvussa voi kulkea nämä jutut.

Vierailija
874/985 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanheneminen/rupsahtaminen on yksilöllistä ... Terveillä elintavoilla iso merkitys.

Vierailija
875/985 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoikka, en polta ja on terveelliset elämäntavat. Silti vaihdevuodet alkoivat alle 50-vuotiaana. Kovat oireet. Muutaman ihmisen mielestä minulla on vain luulotautia. Heidän mielestään kauan sitten naisilla ei ollut vaihdevuosioireita - olen siis turhasta vinkuja ja olen tehnyt vaihdevuosista itselleni ongelman ... Tämä ei ole mitään luulotautia. Lääkkeet on.

Mulle lääkärit nauroi päin naamaa kun 45-vuotiaana kerroin vaihdevuosioireista. "Ei sulla vielä mitään vaihdevuosioireita voi olla, nuo johtuu jostain muusta." Miten lääkärit ei tiedä että sehän on perinnöllistä, missä iässä ne oireet alkaa? Mun suvussa äidin puolella on oireet alkaneet alle 50 v. 

Nyt olen 54 v eikä ole toivoakaan saada mitään apua näihin prkleen kuumiin aaltoihin ja mielialan heittelyihin. Viimeksi sanoin lääkärille että jos ei ala tulla lääkettä tähän niin kohta tapahtuu murhia. Alkaa olla vihanhallinta jo sen verran hankalaa. Mutta ei, ei tipu apua. 

Googlettelemaan vaan. On meillä suomessa osaaviakin lääkäreitä. Voi joutua tosin matkustamaan.

Oli keskussairaalan ylilääkärin yksityisvastaanotto. Äkkiä luulisu, että tietää nämä jutut. Jos hormoniarvo on 7 niin ei ole vaihdevuodet ja ilman mittausta ei hormonihoitoja anneta. Jos oireita niin johtuu muusta.

Vierailija
876/985 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kuullut, että kukaan olisi vaihdevuosissa alle 50-v. Kyllä ne alkaa vasta 50+.

Vierailija
877/985 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen ei ole pitänyt itsestään ja terveydestään huolta, voivat alkaakin aika varhain.

Vierailija
878/985 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa ihan oikeasti vaihdevuodet?!

Vierailija
879/985 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavaa vinkua mitättömistä asioista, näin on.

Vierailija
880/985 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain estrogeenigeelin vaikka fsh arvo oli 6.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan