Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
61/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole menopaussi-ikä se 51 v, eli silloin keskimäärin kuukautiset loppuu? Vaihdevuodet taas kestää nimensä mukaan vuosia ja voi oireita ilmetä jo alle 40-vuotiaallakin. Niin että ei kyllä pitäs lääkärin yhtään ihmetellä jos vaikka 45-v on oireita. 

Luin just mielenkiintoisen kirjan maksasta ja siinä sanottiin, että vaihdevuosioireita voi helpottaa hoitamalla maksan kuntoon. Eli ylipaino pitää laihduttaa pois, pitää liikkua paljon, ei saa syödä sokeria eikä ylenmäärin rasvaa eikä huonoja hiilareita (kuten valkojauhot ja peruna). Kirjan on kirjoittanut ravitsemusterapeutti Marja Ruuti. Toinen mielenkiintoinen kirja oli jonkun saksalaisen lääketieteen tohtorin kirja suolistosta, siellä olevat bakteerit vaikuttavat maksaan ja hormonitoimintaan. Eli pitäisi saada suoliston bakteeristo kuntoon syömällä probiootteja ja prebiootteja (sulamattomia kuituja kuten purjo, valkosipuli, palsternakka, maa-artisokka, parsa) ja tarvittaessa purkistakin.

Päätin heti kokeilla, jätin sokerin pois kertaheitolla ja en tiedä kuvittelenko vain, mutta tuntuu kuin hikoisin vähemmän. Ostin myös kefiiriä, ab-piimää, bulgarin jugurttia, molkosania ja laitoin hapankaalin käymään. Päätin syödä vain täysjyväruisleipää ja täysjyväpastaa ja -riisiä. Lihaa en syö, mutta kalaa ja kananmunia kyllä. Kahvi tekee myös huonoa, joten senkin jätin pois ja hedelmien sijaan syön mieluummiin marjoja. Lisäsin myös liikuntaa. Katsotaan miten käy. Kannattaa lukea nuo kirjat. Olikohan se toinen joku Suoliston salaisuus.

Tämä on hyvä vinkki, siis kannattaa hakea ja korjata ruokavalio kuntoon ja laihduttaa edes jonkin verran. Jop 5 kg vähemmän vaikuttaa heti olotilaan (muutenkin kuin tässä iässä).

Itse haluaisin myös vinkata, että vaihtarit ei automaattisesti tarkoita sitä, että lihakset kuihtuu ja tulee mummopylly ja jaksaa vain virkata keinutuolissa. Sehän on ihan siitä kiinni, mitä tekee. Painoharjoittelua 3 kertaa viikossa, venyttelyä/joogaa niin usein kuin vain jaksaa, ja sitten aerobista treeniä esim. tunnin kävely päivittäin tai jos tykkää niin HIIT-harjoitusta (nopeatempoinen lyhyt treeni).

Kyykyt, punnerrukset ja hyppelyt tekevät jo paljon. Ja kannattaa harjoittaa myös tasapainoa, seisoo yhdella jalalla ja vaihtaa sitten jalkaa.

Vierailija
62/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oireet alkoivat joskus hieman yli 40-vuotiaana. Myös kuten jollekin aiemmin ketjuun kirjoittaneelle, myös minulle työterveyshoitaja naureskeli univaikeuksista valittaessani, ettei nyt näin nuorella vielä mistään vaihdevuosista voi johtua. No kyllä vaan johtui. Täytän pian 50 ja kuukautiset ovat nyt olleet poissa n. vuoden ajan, joten voi kai jo sanoa, että ovat jo loppuneet. Univaikeudet ja myöhemmin yöhikoilu alkoivat jo vuosia sitten. Pari vuotta sitten alkoivat kuumat aallot myös päivisin. Mitään korvaushoitoja en ole käyttänyt, toivon, että oireet alkaisivat jo pikkuhiljaa helpottamaan. Olen myös käytännössä huomannut, että kun en ole syönyt sokeria enkä valkoisia jauhoja, nukun paremmin eikä yöhikoilu herätä niin usein. Yritän siis muuttaa tämän ruokavalion pysyväksi, mutta vaikeaa se on, koska olen/ olen ollut niin pahasti sokerikoukussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

51 vuotta, ei ole mitään oireita ja kk on säännölliset. Ainakaan äidillä ei ole ollut pahoja oireita, joten toivon, ettei tule mullekaan. Ultrassa ja verikokeissa kävi ilmi, että vielä menee ainakin kaksi vuotta, että tulee vaihtarit. Mielenkiinnolla odotan kyllä. En syö lihaa ja hyvin vähän sokeriakin, liikun päivittäin, toivottavasti pärjäilen niillä. En aio hormonikorvaushoitoa ottaa.

Vierailija
64/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oireet alkoivat joskus hieman yli 40-vuotiaana. Myös kuten jollekin aiemmin ketjuun kirjoittaneelle, myös minulle työterveyshoitaja naureskeli univaikeuksista valittaessani, ettei nyt näin nuorella vielä mistään vaihdevuosista voi johtua. No kyllä vaan johtui. Täytän pian 50 ja kuukautiset ovat nyt olleet poissa n. vuoden ajan, joten voi kai jo sanoa, että ovat jo loppuneet. Univaikeudet ja myöhemmin yöhikoilu alkoivat jo vuosia sitten. Pari vuotta sitten alkoivat kuumat aallot myös päivisin. Mitään korvaushoitoja en ole käyttänyt, toivon, että oireet alkaisivat jo pikkuhiljaa helpottamaan. Olen myös käytännössä huomannut, että kun en ole syönyt sokeria enkä valkoisia jauhoja, nukun paremmin eikä yöhikoilu herätä niin usein. Yritän siis muuttaa tämän ruokavalion pysyväksi, mutta vaikeaa se on, koska olen/ olen ollut niin pahasti sokerikoukussa.

Minulla oli "viimeiset" kuukautiset 52-vuotiaana, kunnes tuli jälleen vuoden tauon jälkeen ja on nyt tullut parina peräkkäisenä kuukautena. Saa nähdä mihin asti jatkuu. Olen kuullut aiemminkin että tuollainen puolen vuoden ja vuoden mittainen tauko on mahdollista menopaussi-iässä.

Vierailija
65/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 47 ja vaihtarit menossa, oireita ollut jo pari vuotta. Todellakin kierto ensin lyhentyi ja vuoto runsastui kunnes sitten harveni ja muuttui epäsäännölliseksi. Viimeksi on menkat tulleet joskus marraskuussa ja toivon todellakin, että ne oli viimeiset, mutta mistäs sen tietää. Elämä niiden kanssa on ollut aina kärsimystä, kauheat kivut ja tiputteluvuotoja eikä gynekologeistajaan ole ollut mitään apua. Pahinta näissä vaihtareissa on kuumat aallot, nukun niiden takia pätkittäin ja huonosti. Mitään hormoneja en aio syödä enkä lääkäriin tämän takia mennä, koska minusta tämä on luonnollinen asia tässä iässä. Ihmetyttää todellakin ihmisten taivastelu, kuinka olen liian nuori - ja erityisesti terveysalan ammattilaisten. Lääkäri, jolle menin ihan muista syistä, sanoi kun asia tuli ilmi, että olen kyllä nuori vielä ja että pitäisi ehdottomasti mennä gynelle selvittämään mikä mua vaivaa. Olin että, anteeksi mitä?! 😳

Olen myös törmännyt tähän samaan, että terveysalan ammattilaiset toteavat, että tuskin erinäiset oireet, esim. huonounisuus, vielä ikäiselläni (olin silloin n. 45v.) liittyvät vaihdevuosioireisiin!

Vierailija
66/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kerran Suomessa keskimääräinen alkamisikä on 51 v, ja vaihteluväli ainakin +/- 5 v, niin voidaan varmasti sanoa jo ihan tilastojen valossa, että ei ehkä useimmilla mutta silti melko monella.

Ja premenopaussi alkaa usein jo monta vuotta aikasemmin, joten jos sen laskee osaksi vaihdevuosia niin sitten kyllä jo valtaenemmistöllä alkaa ennen 50. vuotta.

Vierailija
67/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi joskus 42vuotiaana. Minim oireet ,välillä tulivain hetkeksi vähän lämmin päivällä ja öisin.Menivä aikas nopeasti ohi,samoin siskoillani ja meitä on monta.Siis geeneissä sekin,miten vaivaa.

Vierailija
68/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 50v ja vaihdevuosista ei vielä tietoakaan. Voisiko asiaan vaikuttaa se, että mulla on innokas reilusti itseäni nuorempi puoliso ja vällyjä heilutellaan usein :D

Vierailija
69/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän tänä vuonna 44 ja ainoa muutos on kierron lyheneminen ja vuodon runsastuminen niin että haittaa normaalia elämää. Parin päivän ajan joudun vaihtamaan siteen puolen tunnin välein (käytän isointa yösidettä). Olen toimistotöissä joten pääsen onneksi vessaan niin usein. Joudun kyllä lähtemään esim. kokouksista tämän takia noin puolen tunnin välein. Viime kuukautisten aikaan oli työtehtävän takia pakko istua työpöydän ääressä tunti, ja kun siitä nousin tunsin että nyt hulahti ja vessaan kävellessä tunsin kun reisien sisäpuoli ja housut kastuivat. Siinä sitten siivosin itseäni pienessä vessakopissa jossa ei ole käsisuihkua. Ja pystyin istumaan vasta kun olin varma että housut on taas kuivat eivätkä tahraa tuolia (mustat housut tietysti). Koko elämä on suunniteltava kalenterin kanssa. En tiedä miten selviän jos kierto vielä menee epäsäännölliseksi ja kuukautiset tulee miten sattuu ja alkaa kestää viikkokausia.

Ehkä tähän liittyen olen ollut viime vuodet entistä väsyneempi, kunto on huonontunut selvästi, hengästyn ihan järkyttävästi rappuja noustessa. Hikoilua ei ole ollut, päinvastoin. Ennen esim. salilla hikoilin tosi runsaasti, nyt se on vähentynyt selkeästi. Ehkä en vaan jaksa treenata yhtä kovaa kuin ennen.

Vierailija
70/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole menopaussi-ikä se 51 v, eli silloin keskimäärin kuukautiset loppuu? Vaihdevuodet taas kestää nimensä mukaan vuosia ja voi oireita ilmetä jo alle 40-vuotiaallakin. Niin että ei kyllä pitäs lääkärin yhtään ihmetellä jos vaikka 45-v on oireita. 

Luin just mielenkiintoisen kirjan maksasta ja siinä sanottiin, että vaihdevuosioireita voi helpottaa hoitamalla maksan kuntoon. Eli ylipaino pitää laihduttaa pois, pitää liikkua paljon, ei saa syödä sokeria eikä ylenmäärin rasvaa eikä huonoja hiilareita (kuten valkojauhot ja peruna). Kirjan on kirjoittanut ravitsemusterapeutti Marja Ruuti. Toinen mielenkiintoinen kirja oli jonkun saksalaisen lääketieteen tohtorin kirja suolistosta, siellä olevat bakteerit vaikuttavat maksaan ja hormonitoimintaan. Eli pitäisi saada suoliston bakteeristo kuntoon syömällä probiootteja ja prebiootteja (sulamattomia kuituja kuten purjo, valkosipuli, palsternakka, maa-artisokka, parsa) ja tarvittaessa purkistakin.

Päätin heti kokeilla, jätin sokerin pois kertaheitolla ja en tiedä kuvittelenko vain, mutta tuntuu kuin hikoisin vähemmän. Ostin myös kefiiriä, ab-piimää, bulgarin jugurttia, molkosania ja laitoin hapankaalin käymään. Päätin syödä vain täysjyväruisleipää ja täysjyväpastaa ja -riisiä. Lihaa en syö, mutta kalaa ja kananmunia kyllä. Kahvi tekee myös huonoa, joten senkin jätin pois ja hedelmien sijaan syön mieluummiin marjoja. Lisäsin myös liikuntaa. Katsotaan miten käy. Kannattaa lukea nuo kirjat. Olikohan se toinen joku Suoliston salaisuus.

Tämä on hyvä vinkki, siis kannattaa hakea ja korjata ruokavalio kuntoon ja laihduttaa edes jonkin verran. Jop 5 kg vähemmän vaikuttaa heti olotilaan (muutenkin kuin tässä iässä).

Itse haluaisin myös vinkata, että vaihtarit ei automaattisesti tarkoita sitä, että lihakset kuihtuu ja tulee mummopylly ja jaksaa vain virkata keinutuolissa. Sehän on ihan siitä kiinni, mitä tekee. Painoharjoittelua 3 kertaa viikossa, venyttelyä/joogaa niin usein kuin vain jaksaa, ja sitten aerobista treeniä esim. tunnin kävely päivittäin tai jos tykkää niin HIIT-harjoitusta (nopeatempoinen lyhyt treeni).

Kyykyt, punnerrukset ja hyppelyt tekevät jo paljon. Ja kannattaa harjoittaa myös tasapainoa, seisoo yhdella jalalla ja vaihtaa sitten jalkaa.

Luin tutkimuksen, jossa sanottiin, että liikunta helpottaa oireita. Olen 54-vuotias juoksijanainen, eikä minulla ole ollut mitään oiretta. Kuukautiset edelleen säännölliset.

Vierailija
71/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai "täsmällinen" suominainen, sillä menkat loppuivat 51vuotiaana kuin seinään. Mitään muita oireita ei ollut etu- eikä jälkikäteen. Siis ei pisaraakaan vuotoja sen koommin. Ei myöskään hikoilua tai niitä kuuluisia kuumia aaltoja.

Näin helposti kuuluu menevän myös esim. japanittarilla, mutta minä kyllä olen syntyjäni supisuomalainen.

Vierailija
72/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

42 olin kun menkat loppui. Jotkut siinä vaiheessa vasta alkaa haaveilemaan lapsista.

Sain vauvan yli 40 v. Ei tietoakaan vaihareista. Ihan luonnonmenetelmällä. Tarkoituksella. Mies oli jo luopunut toivosta. Oli muutamia vuosia nuorempi.

Vierailija
73/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

RITU64 kirjoitti:

HELEVETTI,, KYLLÄ ALKOI VAIHDE VUODET JO NELI KYMPPISEN,,, KUSI VALUI LAHKEESEEN IHAN HUOMAAMATTA JA AIVAN ALVARIINSA,,, NYKYÄÄN SIIHEN ON JO TOTTUNUT

käytä tena ladya vai oletko mies niin pian urologille. 

Vierailija
74/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi (jostain syystä) aikaistaa vaihdevuosien alkamista 5-10 vuodella!

Vierailija
75/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet alkoivat mulla n 54 vuotiaana. En voinut syödä estrogeeniä veritulppariskin (geeniperimä) takia.  Pahimmillaan oireet olivat unettomuutta, jäsensärkyä, hermostuneisuutta.  Kuumat aallot eivät tuoneet hikeä pintaan, vaan huonon olon ja sydämen tykytyksiä. Huomasin että esim lasi punkkua illalla pahensi unettomuutta, joten terveelliset elintavat voivat lieventää oireita. Oli todella raskasta,  kun heräsi yöllä tuohon lämpöaaltoon ja oli hetkessä ihan ylipirteä ja valvoin yleensä muutaman tunnin ja sitten väsyneenä töihin. Välillä nivelkivut herättivät yöllä, polvia särki ja jalkapohjia. Oireita kesti n neljä vuotta.

Vierailija
76/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakointi (jostain syystä) aikaistaa vaihdevuosien alkamista 5-10 vuodella!

No ei nyt sentään noin paljon vaikuta, mutta tutkimusten mukaan kyllä parilla vuodella aikaistaa.

Vierailija
77/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 64 ja mitään aaltoja ei koskaaan ole ollut, saati muuta kremppaa.

Ainoa mistä tiesin että vaihdevuodet alkaa, oli se kun kuukautiset muuttuivat ensin runsaammiksi, sitten epäsäännöllisiksi ja saattoi olla pois kaksi kuukautta kerralla. Sitten loppui kokonaan ja siinä se.

Nyt se näkyy ihon ohenemisena ja kuivumisena. Osteoporoosia on myös, koska olen laiha. Lääkäri suosittelee lihomaan, mutta siihen en suostu. 

Äidilläni sama ja myös neljä vuotta vanhemmalla sisarellani. ei mitään kuulusia vaihdevuosivaivoja ole ollut. Näinkin onnekas voi olla.

Vierailija
78/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen vaikutus vaihdevuosilla on ollut migreeniin teillä, jotka kyseisestä vaivasta kärsitte? Muistelen lukeneeni, että joillain migreenioireet helpottavat tai jopa katoavat, mutta joillain vaiva pahenee. Mistähän se riippuu? Ja jos oikein muistan, niin hormonikorvaushoito voi ainakin pahentaa. 

Vierailija
79/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi alkaa aikaisin vaihdevuodet vaikka olisi miten hyvät elintavat. Ja vaikka mun äidillä ei ollut mitään oireita niin mulla on kaikki mahdollinen, ollaan siis aivan erilaisia. Minä olen myös kärsinyt koko ikäni vaikeista kuukautisista toisin kuin äitini. Jotkut vaan pääsee helpolla, onnekkaat pirulaiset!

Vierailija
80/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän kohta 40 ja alkaa vähän pelottaa koska vaihtarit alkavat. :(