Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
41/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä vaihtarien jälkeen sujuu mainiosti. En tosin nuku mitenkään erityisen hyvin, mutta en ole koskaan nukkunut. Lapsesta lähtien yöt ovat olleet katkonaisia. Siihen tottuu, eikä se häiritse elämää.

Työt sujuvat todella hyvin, en huomaa eroa nuorempaan itseeni. Tunnen oloni energiseksi ja olen entiseen tapaan innostunut työstäni. Tämä kyllä varmasti on osin sen ansiota, että teen toimistotyötä. Fyysisessä työssä asiat voisivat olla toisin.

Yhden asian moni luultavasti katsoo isoksi miinukseksi: seksihalut tyssäsivät vaihdevuosiin ihan tyystin. Valtava muutos hormonitoiminnassa. Koska olen sinkku, tämä ei kuitenkaan ole itselleni millään tavoin ongelma.

t. Vastaaja nro 9

Toivottavasti minunkin seksi haluni tyssäävät. Vielä 45v ne ovat kovat ja kun mies haluaa ani harvoin seksiä, hän kokee ne ongelmallisena. Tulisipa pian minullekin tuo haluttomuus.

Mulla on seksihalut lisääntyneet ja tästä on nyt tullut ongelma eron jälkeen. Yritän löytää fwb-suhteen jostain, muuten en kestä tätä jatkuvaa halua vaikka hoitelen itseni lähes päivittäin. 

Vierailija
42/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 v nyt ei mitään oireita, Mirena vaihdettiin vuosi sitten ja se pitää kuukautiset poiss, mutta mitään kuumia aaltoja tai muitakaan oireita ei ole ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen esivaihdevuosissa. Nyt 44v. Kierto hyvin pitkä.

Eikös se ensin lyhene?

Yleensä tosiaan ensin kuukautiskierto lyhenee, usein huomattavastikin. Vasta sitten alkaa menkkojen välit pidentyä. Sinulla ehkä se lyhenemisvaihe jäi välistä.

Vierailija
44/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 47 ja vaihtarit menossa, oireita ollut jo pari vuotta. Todellakin kierto ensin lyhentyi ja vuoto runsastui kunnes sitten harveni ja muuttui epäsäännölliseksi. Viimeksi on menkat tulleet joskus marraskuussa ja toivon todellakin, että ne oli viimeiset, mutta mistäs sen tietää. Elämä niiden kanssa on ollut aina kärsimystä, kauheat kivut ja tiputteluvuotoja eikä gynekologeistajaan ole ollut mitään apua. Pahinta näissä vaihtareissa on kuumat aallot, nukun niiden takia pätkittäin ja huonosti. Mitään hormoneja en aio syödä enkä lääkäriin tämän takia mennä, koska minusta tämä on luonnollinen asia tässä iässä. Ihmetyttää todellakin ihmisten taivastelu, kuinka olen liian nuori - ja erityisesti terveysalan ammattilaisten. Lääkäri, jolle menin ihan muista syistä, sanoi kun asia tuli ilmi, että olen kyllä nuori vielä ja että pitäisi ehdottomasti mennä gynelle selvittämään mikä mua vaivaa. Olin että, anteeksi mitä?! 😳

Vierailija
45/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vm -75 eli 44 tänä vuonna ja mulla on nyt noin vuoden ajan vaihdevuosioireena ollut kuukautiskierron lyheneminen.

Tyypillisesti kierto on nyt 24-25 päivää (ennen vanhaan oli 30 päivää). Joinakin kuukausina kiero on ollut nyt 21 päivää.

Hulluinta tässä on miehen suhtautuminen. Miten teidän miehet suhtautuu vaihdevuosioireisiin?

Mun mies on mulle tosi vihainen. Kuulemma koko ajan on kuukautiset. Epäilee että keksin kuukautiset että ei tarvitsisi harrastaa seksiä (ei ole totta). On myös tosi vihainen kun mulla on nyt muutaman kerran kuukautiset alkaneet lomamatkan aikana lyhentyneen kierron vuoksi, kuulemma lomatunnelma on pilalla kun ei voi harrastaa lomalla seksiä mun kuukautisten vuoksi.

Jos sanon, että en voi sille mitään että kuukautiset tulee silloin kun tulee niin mies vaan tuhahtaa ja vaihtaa aihetta. Minusta tämä ei ole normaalia, ajatuksia?

No onpas sulla vähäjärkinen mies. Kuukautiset tietysti tulee silloin kun tulee.

Ja varaudu siihen, että kohta ne tulee koko ajan. Itselläni alkoi jo nelikymppisenä kausi, jolloin kuukautiset kestivät parikin kuukautta putkeen. Ja edellisten loputtua seuraavat alkoivat melkein heti. Jouduin pari kertaa kaavintaankin, kun ei se vuoto stopannut millään.

Vasta sitten lähempänä viittäkymppiä vuodot alkavat tulla harvemmin ja niukempina, ennen kuin sitten hiipuvat kokonaan pois. Siinä vaiheessa itselle tulivat ne varsinaiset vaihdevuosioireet, kuumat aallot ja muut.

Mulle tuli kanssa runsaat kuukautiset, mutta niin päin, että kerralla tuli ihan hirveitä veritulvia. Lammikoita. E-pillereillä saatu nyt kuriin.

Vierailija
46/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 47 ja vaihtarit menossa, oireita ollut jo pari vuotta. Todellakin kierto ensin lyhentyi ja vuoto runsastui kunnes sitten harveni ja muuttui epäsäännölliseksi. Viimeksi on menkat tulleet joskus marraskuussa ja toivon todellakin, että ne oli viimeiset, mutta mistäs sen tietää. Elämä niiden kanssa on ollut aina kärsimystä, kauheat kivut ja tiputteluvuotoja eikä gynekologeistajaan ole ollut mitään apua. Pahinta näissä vaihtareissa on kuumat aallot, nukun niiden takia pätkittäin ja huonosti. Mitään hormoneja en aio syödä enkä lääkäriin tämän takia mennä, koska minusta tämä on luonnollinen asia tässä iässä. Ihmetyttää todellakin ihmisten taivastelu, kuinka olen liian nuori - ja erityisesti terveysalan ammattilaisten. Lääkäri, jolle menin ihan muista syistä, sanoi kun asia tuli ilmi, että olen kyllä nuori vielä ja että pitäisi ehdottomasti mennä gynelle selvittämään mikä mua vaivaa. Olin että, anteeksi mitä?! 😳

No olipa outo kommentti lääkäriltä. Jos vaihdevuodet alkavat keskimäärin 51-vuotiaana, se tarkoittaa, että puolella naisista ne alkavat jo aiemmin, juuri tuossa sinun iässäsi. Ja onhan niitä naisia, joilla vaihdevuodet alkavat jo alle 40-vuotiaina, ja sekin on vielä normaalia.

Itsekään en halunnut mitään hormonihoitoja. Pääasiassa kyllä siksi, että oireet olivat mulla niin vähäisiä, kuumia aaltojakaan ei tullut kuin ihan muutaman kerran. Mutta myös siksi, että vaihdevuodet ovat luonnollinen ilmiö, eivät lääkkeillä tai hormoneilla hoidettava sairaus (tietysti ääritapaukset pois luettuina).

Vierailija
47/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla loppui kuukautiset 6 kk sitten, vähän ennen 51-vuotispäivää. Kuumia aaltoja on ollut silloin tällöin, mutta ei mitenkään kamalan häiritsevästi. Yöhikoilua ei ole ollut, mutta välillä yöllä tulee niin lämmin, että pitää heittää hetkeksi peitto pois. Seksihalut vaan lisääntyy päivä päivältä, mikä tällaiselle eronneelle yksinasujalle on jo ongelma. Pitää etsiskellä joku vakirakastaja :D Mitään kuivuus- tai kiukkuongelmia ei ole ilmennyt.

Vierailija
48/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaisi, millaista elämä on vaihdevuosien jälkeen. Mulla on ihan älyttömät halut ovulaation aikoihin, ja koko alkukierron on sellanen seksuaalinen "kutina" vatsassa. Loppukierron ajan puolestaan mulla on tosi ankea olo, voimakkaat PMS-oireet ja masentaa.  Eli tosi suuri vaihtelu henkisellä puolella. Mitenhän sitten vaihtareiden jälkeen, onko koko ajan sellasta "perusmukavaa", mutta ei koskaan sitä ihanaa hekumaa eikä toisaalta sitä PMS-oireiden masennustakaan?

T. Nainen 38 v

Vierailija
49/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostaisi, millaista elämä on vaihdevuosien jälkeen. Mulla on ihan älyttömät halut ovulaation aikoihin, ja koko alkukierron on sellanen seksuaalinen "kutina" vatsassa. Loppukierron ajan puolestaan mulla on tosi ankea olo, voimakkaat PMS-oireet ja masentaa.  Eli tosi suuri vaihtelu henkisellä puolella. Mitenhän sitten vaihtareiden jälkeen, onko koko ajan sellasta "perusmukavaa", mutta ei koskaan sitä ihanaa hekumaa eikä toisaalta sitä PMS-oireiden masennustakaan?

T. Nainen 38 v

Juuri noin, osuit täsmälleen asian ytimeen. Vaihtarien jälkeen elämä on nimenomaan koko ajan "perusmukavaa". Itselläni itse asiassa todella mukavaa. Ehkä juuri tämän takia mummot ovat yleensä niin leppoisia ihmisiä.  :)

T. Nainen 60 v

Vierailija
50/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 v, kuumia aaltoja 10 min välein, pahaa nivelkipua, jota luultiin ensin väärin reumaksi, totaalinen unettomuus, en pystynyt nukkumaan edes unilääkkeillä.

Menin niin huonoon jamaan, että en enää selvinnyt normaaliarjesta, oli pakko hakea hormonikorvaushoito. Se auttoi ja nyt on elämä taas täysin normaalia kuin ennenkin.

Vierailija
51/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kohtu on poistettu niin vaihtiksista pääsee helpolla. Näin ole kuullut.

Äidiltäni poistettiin kohtu 34-vuotiaana (minun syntymäni yhteydessä) ja vaihdevuosioireet alkoivat jo alle nelikymppisenä. Nyt hän on 65-vuotta ja saa edelleen pahoja vaihdevuosioireita, jos ei käytä hormonilääkitystä...

Vierailija
52/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munkaan ymmärtääkseni ole merkitystä sillä, onko kohtu poistettu vai ei. Vaihdevuosioireilu on ainakin meidän suvussa vahvasti perinnöllistä.

Mummolla ei ollut vaihdevuosioireita, äidillä ei ollut, eikä ole ollut meillä neljällä tyttärelläkään. Itsellä meni koko vaihdevuodet oikeastaan huomaamatta, tajusin vaan, että nyt loppuivat menkat. Siinä se melkein oli.

Vierailija
53/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tosi säännölliset kuukautiset on muuttunut epäsäännöllisemmiksi (kierto nyt 22-34 vrk). Mitään muita oireita ei ole vielä ollut

Nainen 49v

Vierailija
54/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, mahtavan kattavaa tietoa sainkin, kiitos kaikille!

Ap

Vierailija
55/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen herännyt hikisenä yöllä, vaikka ohut peitto päällä. En sitten tiedä onko kuumia aaltoja, kun harvoin tuota tapahtuu...

Ikää 42.

Vierailija
56/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole menopaussi-ikä se 51 v, eli silloin keskimäärin kuukautiset loppuu? Vaihdevuodet taas kestää nimensä mukaan vuosia ja voi oireita ilmetä jo alle 40-vuotiaallakin. Niin että ei kyllä pitäs lääkärin yhtään ihmetellä jos vaikka 45-v on oireita. 

Luin just mielenkiintoisen kirjan maksasta ja siinä sanottiin, että vaihdevuosioireita voi helpottaa hoitamalla maksan kuntoon. Eli ylipaino pitää laihduttaa pois, pitää liikkua paljon, ei saa syödä sokeria eikä ylenmäärin rasvaa eikä huonoja hiilareita (kuten valkojauhot ja peruna). Kirjan on kirjoittanut ravitsemusterapeutti Marja Ruuti. Toinen mielenkiintoinen kirja oli jonkun saksalaisen lääketieteen tohtorin kirja suolistosta, siellä olevat bakteerit vaikuttavat maksaan ja hormonitoimintaan. Eli pitäisi saada suoliston bakteeristo kuntoon syömällä probiootteja ja prebiootteja (sulamattomia kuituja kuten purjo, valkosipuli, palsternakka, maa-artisokka, parsa) ja tarvittaessa purkistakin.

Päätin heti kokeilla, jätin sokerin pois kertaheitolla ja en tiedä kuvittelenko vain, mutta tuntuu kuin hikoisin vähemmän. Ostin myös kefiiriä, ab-piimää, bulgarin jugurttia, molkosania ja laitoin hapankaalin käymään. Päätin syödä vain täysjyväruisleipää ja täysjyväpastaa ja -riisiä. Lihaa en syö, mutta kalaa ja kananmunia kyllä. Kahvi tekee myös huonoa, joten senkin jätin pois ja hedelmien sijaan syön mieluummiin marjoja. Lisäsin myös liikuntaa. Katsotaan miten käy. Kannattaa lukea nuo kirjat. Olikohan se toinen joku Suoliston salaisuus.

Vierailija
57/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireita minulla on ollut jo muutama vuosi, olen nyt 49. Kuumottaa ja paleltaa, rintoja turvottaa ja särkee ennen kuukautisia niin että on pakko pitää tukiliivejä öisin. Nyt olen näköjään siinä vaiheessa että kierto alkaa pidentyä kun se lyheni ensin.

En käytä korvaushoitoja. Lisäsin liikuntaa niin että kävelen kauppaan melkein joka päivä, joskus teen kaksikin reissua. Se on auttanut kuumotukseen.

Itseäni lähinnä huvittaa kun aamulla saattaa hiki valua otsalta, sitten yhtäkkiä pitää alkaa lisätä kerroksia, ja kohta taas riisua. Ärtyneisyyttä on vain silloin kun pms- ja vv-oireet osuvat päälle yhtä aikaa. Silloin lukittaudun sisätiloihin.

Joka kerta menkkojen alettua toivon, että nämä olisivat viimeiset. Mulle riittäis jo!

Vierailija
58/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole menopaussi-ikä se 51 v, eli silloin keskimäärin kuukautiset loppuu? Vaihdevuodet taas kestää nimensä mukaan vuosia ja voi oireita ilmetä jo alle 40-vuotiaallakin. Niin että ei kyllä pitäs lääkärin yhtään ihmetellä jos vaikka 45-v on oireita. 

Luin just mielenkiintoisen kirjan maksasta ja siinä sanottiin, että vaihdevuosioireita voi helpottaa hoitamalla maksan kuntoon. Eli ylipaino pitää laihduttaa pois, pitää liikkua paljon, ei saa syödä sokeria eikä ylenmäärin rasvaa eikä huonoja hiilareita (kuten valkojauhot ja peruna). Kirjan on kirjoittanut ravitsemusterapeutti Marja Ruuti. Toinen mielenkiintoinen kirja oli jonkun saksalaisen lääketieteen tohtorin kirja suolistosta, siellä olevat bakteerit vaikuttavat maksaan ja hormonitoimintaan. Eli pitäisi saada suoliston bakteeristo kuntoon syömällä probiootteja ja prebiootteja (sulamattomia kuituja kuten purjo, valkosipuli, palsternakka, maa-artisokka, parsa) ja tarvittaessa purkistakin.

Päätin heti kokeilla, jätin sokerin pois kertaheitolla ja en tiedä kuvittelenko vain, mutta tuntuu kuin hikoisin vähemmän. Ostin myös kefiiriä, ab-piimää, bulgarin jugurttia, molkosania ja laitoin hapankaalin käymään. Päätin syödä vain täysjyväruisleipää ja täysjyväpastaa ja -riisiä. Lihaa en syö, mutta kalaa ja kananmunia kyllä. Kahvi tekee myös huonoa, joten senkin jätin pois ja hedelmien sijaan syön mieluummiin marjoja. Lisäsin myös liikuntaa. Katsotaan miten käy. Kannattaa lukea nuo kirjat. Olikohan se toinen joku Suoliston salaisuus.

Kiitos tästä! Pitää etsiä kirjat ja kokeilla. Ihan järkeenkäypää. Mieluummin jotain tällaista luonnollista kokeilen kuin hormonipillereitä. 

Vierailija
59/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset menkat oli 46-v. Olo vaihdevuosien jälkeen oikein hyvä, kun ei ole enää

univaikeuksia, kuumia aaltoja jne. Seksihalut kovemmat kuin koskaan. Käytössä on Vagifem tms. Ikää nyt 50-v.

Vierailija
60/983 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

52-vuotta, ei oireita ja gynen tarkastuksessa näytti vehkeet vielä toimivan. Tosin hieman harventunut menkkojen väli.