Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (983)
Kukaan ei ole maininnut vielä runsasta yöhikoilua. Mulla alkoi n. 45-vuotiaana. Tyynyliina ihan märkä jo keskellä yötä. Sitten heräät siihen ja vaihdat tyynyä. Sitten ramppaat vessassa. Ja yöasu pitää valita todella huolella, liian pienessä palelee, liian paksussa hikoilee.
Fyysisen väsymisen huomaan kyllä ihan selvästi erona entiseen jaksamiseeni. Ennen oli energiaa ihan eri lailla ja tuntitolkulla putkeen. Siivoaminen on nykyisin pakkopullaa, kun ei ovuloiminenkaan enää auta.
Luonne on, ihme ja kumma, muuttunut lempeämmäksi. Joskus välillä temperamentti puskee esille, esim. suuttuessa jostain vääryydestä, mutta suurimman osan aikaa olen selvästi mukavampi ihminen kuin ennen.
Mulla on nyt tullut menkat kahden viikon välein! Lieko jotku esivaihevuodet alkaneet.
N49
Vierailija kirjoitti:
Elämä vaihtarien jälkeen sujuu mainiosti. En tosin nuku mitenkään erityisen hyvin, mutta en ole koskaan nukkunut. Lapsesta lähtien yöt ovat olleet katkonaisia. Siihen tottuu, eikä se häiritse elämää.
Työt sujuvat todella hyvin, en huomaa eroa nuorempaan itseeni. Tunnen oloni energiseksi ja olen entiseen tapaan innostunut työstäni. Tämä kyllä varmasti on osin sen ansiota, että teen toimistotyötä. Fyysisessä työssä asiat voisivat olla toisin.
Yhden asian moni luultavasti katsoo isoksi miinukseksi: seksihalut tyssäsivät vaihdevuosiin ihan tyystin. Valtava muutos hormonitoiminnassa. Koska olen sinkku, tämä ei kuitenkaan ole itselleni millään tavoin ongelma.
t. Vastaaja nro 9
Toivottavasti minunkin seksi haluni tyssäävät. Vielä 45v ne ovat kovat ja kun mies haluaa ani harvoin seksiä, hän kokee ne ongelmallisena. Tulisipa pian minullekin tuo haluttomuus.
Vaihdevuodet ohi, osuivat n ajalle 47-51. Nyt olen kohta 54. Minulle kävi niin että hormonitoiminnan vähetessä seksuaalinen mielenkiinto myös hiipui n 80%sesti, olen ollut aika aktiivinen joten muutos oli selvästi huomattavissa. Aika huvittavaa oli huomata miten hormonit pyörittävät meitä! En ole käyttänyt korvaushoitoa.
Muuten on ollut ihan mukavaa vanheta, syömisiä pitää kyllä vahtia koska laihtuminen on vaikeampaa. Olen sinkku joten kukaan ei joudu kärsimään haluttomuudestani. Olen terve ja eämä tuntuu ihan hyvältä.
Kertokaa lisää...kiva lukea näitä, kun itsellä on vielä edessä tämä kokemus, mutta ei varmaan enää kaukana. Onkohan limakalvojen kuivuuteen olemassa mitään luontaistuotetta, en haluaisi kyllä hormoneja sitten aikanaan?
Olen esivaihdevuosissa. Nyt 44v. Kierto hyvin pitkä.
Limakalvojen kuivuuteen on olemassa paikallishoitoja mm. öljyä, jotka kyllä helpottavat, jos ei hormoneja halua käyttää. Itse valitsin hormonit, koska tosiaan yöhikoilu oli melko runsasta myös.
Tuleekohan jopa eroja osittain sen takia, että vaimolla mielenkiinto seksiin lopahtaa, kun se miehellä vielä jatkuu? Kyllähän se miehelläkin vähenee iän myötä, mutta loppuneeko koskaan. Itsellä on halut vähentyneet selvästi, vaikka vv:t varmaan vasta aluillaan, ainoa muutos kierron epäsäännöllisyys ja välillä vuoto runsasta, välillä niukkaa, paino meinaa nousta, vaikka koitan syödä terveellisesti ja liikkua reippaasti joka päivä. Vielä pari vuotta sitten halusin seksiä vaikka joka päivä, nyt max. kerran viikossa. Olen 49 v.
Olen vm -75 eli 44 tänä vuonna ja mulla on nyt noin vuoden ajan vaihdevuosioireena ollut kuukautiskierron lyheneminen.
Tyypillisesti kierto on nyt 24-25 päivää (ennen vanhaan oli 30 päivää). Joinakin kuukausina kiero on ollut nyt 21 päivää.
Hulluinta tässä on miehen suhtautuminen. Miten teidän miehet suhtautuu vaihdevuosioireisiin?
Mun mies on mulle tosi vihainen. Kuulemma koko ajan on kuukautiset. Epäilee että keksin kuukautiset että ei tarvitsisi harrastaa seksiä (ei ole totta). On myös tosi vihainen kun mulla on nyt muutaman kerran kuukautiset alkaneet lomamatkan aikana lyhentyneen kierron vuoksi, kuulemma lomatunnelma on pilalla kun ei voi harrastaa lomalla seksiä mun kuukautisten vuoksi.
Jos sanon, että en voi sille mitään että kuukautiset tulee silloin kun tulee niin mies vaan tuhahtaa ja vaihtaa aihetta. Minusta tämä ei ole normaalia, ajatuksia?
Minä haluaisin korjata sen väärinkäsityksen, että vaihdevuosissa naisista tulee raivoavia hirviöitä.
Toki jostain voi tullakin, mutta ainakin itsestäni tuli entistä rauhallisempi, lempeäluontoisempi ja hyväntuulisempi ihminen (lehmänhermoiseksi minua on nimitetty aina).
Vaihdevuodet ovat myös mukava asia, sillä kuukautisista eroon pääseminen on älyttömän hienoa.
Seksihalut loppuvat kyllä, mutta kuten täällä on todettu, ainakaan yksineläjille se ei ole ongelma.
Olin 42-44-vuotias. Vuodot olivat jo viime vuodet hyvin niukat ja epäsäännölliset. En edes tajunnut, mitä tapahtui, vaikka hiki virtasi öisin. Luulin, että oireet liittyivät muihin asioihin.
Olen ihan ihmeissäni, miten helposti kaikki meni. En kertaakaan googlannut oireita tai puhunut asiasta kenellekään. Kuumat aallot olivat mielenkiintoisia, mutta minusta ihan ok. Luomuna siis mentiin. Muistakaan oireista en tiedä sanoa, kun tosiaan homma meni vähän "ohi".
Olen 45 vee. Kaikenmaailman kummallisia oireita ollut noin kaksi vuotta. Katsoin Perjantai-ohjelman viime perjantaina jossa puhuttiin vaihdevuosista. Olematta lääkäri veikkaisin että suurin osa oireistani johtuu joko vaihdevuosista tai pre-vaihdevuosista.
Muiden oireiden kanssa pärjään jotenkin mutta mielialan muutokset eivät ole mukavia eli saatan saada raivokohtauksen tai sitten itkeä hysteerisesti hetken aikaa. Raivokohtaukset eivät kohdistu muihin kuin itseeni ja niitä tulee kuitenkin harvoin.
Kauhulla mietin että mitä tästä elämästä tulee että selviää näiden ylitse ja varoittelin jo kumppania että edessä voi olla paluuni murrosikään. Ärsyttää vaan ne mielenheilahtelut että eikö niistä jotenkin pääse eroon? Ärsyttää kyllä suuresti koko asia. Ei jaksaisi millään mitään naisellisia vaivoja enää.
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan jopa eroja osittain sen takia, että vaimolla mielenkiinto seksiin lopahtaa, kun se miehellä vielä jatkuu? Kyllähän se miehelläkin vähenee iän myötä, mutta loppuneeko koskaan. Itsellä on halut vähentyneet selvästi, vaikka vv:t varmaan vasta aluillaan, ainoa muutos kierron epäsäännöllisyys ja välillä vuoto runsasta, välillä niukkaa, paino meinaa nousta, vaikka koitan syödä terveellisesti ja liikkua reippaasti joka päivä. Vielä pari vuotta sitten halusin seksiä vaikka joka päivä, nyt max. kerran viikossa. Olen 49 v.
Mun miehellä on parin vuoden aikana halut hiipuneet täysin, ennenkään ei kovin halukas ollut. Hänellä nyt ikää 42v. Mä haluaisin joka päivä ja olen 45v nainen. Toivon myös omien halujen loppuvan. On myös haluttomia miehiä ja miehilläkin jonkinlaisia vaihdevuosioireita.
Vierailija kirjoitti:
Olen vm -75 eli 44 tänä vuonna ja mulla on nyt noin vuoden ajan vaihdevuosioireena ollut kuukautiskierron lyheneminen.
Tyypillisesti kierto on nyt 24-25 päivää (ennen vanhaan oli 30 päivää). Joinakin kuukausina kiero on ollut nyt 21 päivää.
Hulluinta tässä on miehen suhtautuminen. Miten teidän miehet suhtautuu vaihdevuosioireisiin?
Mun mies on mulle tosi vihainen. Kuulemma koko ajan on kuukautiset. Epäilee että keksin kuukautiset että ei tarvitsisi harrastaa seksiä (ei ole totta). On myös tosi vihainen kun mulla on nyt muutaman kerran kuukautiset alkaneet lomamatkan aikana lyhentyneen kierron vuoksi, kuulemma lomatunnelma on pilalla kun ei voi harrastaa lomalla seksiä mun kuukautisten vuoksi.
Jos sanon, että en voi sille mitään että kuukautiset tulee silloin kun tulee niin mies vaan tuhahtaa ja vaihtaa aihetta. Minusta tämä ei ole normaalia, ajatuksia?
No onpas sulla vähäjärkinen mies. Kuukautiset tietysti tulee silloin kun tulee.
Ja varaudu siihen, että kohta ne tulee koko ajan. Itselläni alkoi jo nelikymppisenä kausi, jolloin kuukautiset kestivät parikin kuukautta putkeen. Ja edellisten loputtua seuraavat alkoivat melkein heti. Jouduin pari kertaa kaavintaankin, kun ei se vuoto stopannut millään.
Vasta sitten lähempänä viittäkymppiä vuodot alkavat tulla harvemmin ja niukempina, ennen kuin sitten hiipuvat kokonaan pois. Siinä vaiheessa itselle tulivat ne varsinaiset vaihdevuosioireet, kuumat aallot ja muut.
31, ei nyt mikään asiallinen suhtautuminen mieheltä. Syyttää varmaan siitäkin, jos saat flunssan tai muun sairauden. Karmivalta kuulostaa.
Lisään vielä edelliseen, että olen sinkku enkä tiedä, miten asia on vaikuttanut seksuaalisuuteen. PMS-oireet loppuivat kuukautisten myötä, mikä on ollut positiivinen kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin korjata sen väärinkäsityksen, että vaihdevuosissa naisista tulee raivoavia hirviöitä.
Toki jostain voi tullakin, mutta ainakin itsestäni tuli entistä rauhallisempi, lempeäluontoisempi ja hyväntuulisempi ihminen (lehmänhermoiseksi minua on nimitetty aina).
Vaihdevuodet ovat myös mukava asia, sillä kuukautisista eroon pääseminen on älyttömän hienoa.
Seksihalut loppuvat kyllä, mutta kuten täällä on todettu, ainakaan yksineläjille se ei ole ongelma.
Ihana kuulla! Minustakin tuntuu, että minusta on päinvastoin tullut entistäkin pitkäpinnaisempi, lempeämpi, ymmärtäväisempi ja tuntuu, että olen melkein aina hyvällä tuulella. Mulla on vielä menkat, mutta aika epäsäännölliset. Minulle ainoa ongelma on tuo täydellinen seksihalujen puute. Ennen olin hyvinkin aktiivinen, mutta yhtäkkiä vaan ei kiinnosta enää ollenkaan. Miehelläkin halut on vähentyneet viisikymppisten jälkeen, mutta on niitä silti vielä jäljellä. Kyllä mies ymmärtää, mutta onhan tämä hankalaa ja koko ajan on mielessä, että taas on kuukausi mennyt ilman seksiä, pakko kai harrastaa lähiaikoina, miehen takia...
Kertokaa joku parisuhteessa elävä, että miten teillä pärjätään tämän asian kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Olen esivaihdevuosissa. Nyt 44v. Kierto hyvin pitkä.
Eikös se ensin lyhene?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana kuulla! Minustakin tuntuu, että minusta on päinvastoin tullut entistäkin pitkäpinnaisempi, lempeämpi, ymmärtäväisempi ja tuntuu, että olen melkein aina hyvällä tuulella. Mulla on vielä menkat, mutta aika epäsäännölliset. Minulle ainoa ongelma on tuo täydellinen seksihalujen puute. Ennen olin hyvinkin aktiivinen, mutta yhtäkkiä vaan ei kiinnosta enää ollenkaan. Miehelläkin halut on vähentyneet viisikymppisten jälkeen, mutta on niitä silti vielä jäljellä. Kyllä mies ymmärtää, mutta onhan tämä hankalaa ja koko ajan on mielessä, että taas on kuukausi mennyt ilman seksiä, pakko kai harrastaa lähiaikoina, miehen takia...
Kertokaa joku parisuhteessa elävä, että miten teillä pärjätään tämän asian kanssa?
Tutulta kuulostaa. Noin se menee, pakko kai...vaikka paljon mieluummin lukisi kirjaa, neuloisi, katsoisi elokuvaa, surffailisi netissä tai nukkuisi, koska ei koskaan tiedä millainen yö on tulossa, herääkö hikoiluun 5 kertaa vai loppuuko uni muuten vain kesken yön. Olen nyt kokeillut sellaista luontaistuotetta kuin Ashwagandha ja kyllä se vähän on auttanut. Itseasiassa molempiin, nukun vähän paremmin ja joskus jopa tekee mieli seksiä Ihan selvä vaikutus on ollut, vaikka ei ainakaan vielä mitenkään hirveän voimakas. Tähänkin olen enemmän kuin tyytyväinen. Meillä tosin miehenkin halut on vähentynyt melko paljon, olisi kuulemma hyvä jos pari kertaa/kk olisi seksiä, mutta ei hän onneksi ole mikään tomppeli ja painosta seksiin. Olen toivonut, että halut palaisivat, mutta ehkä sitten ei.
Hei, olen 52 vuotias, en tiedä voiko sanoo et vaihtarit on ohi, ne on kyllä alkaneet täysin huomaamatta jo alle viiskymppisenä, söin pillereitä niin eipä sitä huomannut ennen kuin gyne vaihtoi ne minipillereihin.. Ei tullutkaan enää menkkoja, ja asiaa tutkittiin ja todettiin etten ehkäisyä enää tarvitsekaan. Otin kuitenkin hormonikorvaushoidon, niin sain seksihalut takaisin (jotka minipillereillä katosivat), ilman niitä limakalvot niin kuivat ettei se oikein mukavaa ollut. Paino-ongelmia oli alussa, mutta otin itseäni niskasta kiinni ja laihdutin lievästä ylipainosta painoindeksiin 21, ja aloitin säännöllisen saliharjoittelun, olen nyt elämäni kunnossa.