Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (985)

Vierailija
581/985 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monellako ei ole?

Vierailija
582/985 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaihdevuosista ihan pakko jankata jopa täällä Vauva-fi-palstalla? Miksi hyvät palstat pilataan vanhojen naisten vaivoilla? Oikea palsta on vanhojen kurppanoitten ET-lehti (Ennen Tuonelaa). Vanhat naiset eivät lue Vauva-lehteä. Vanhat naiset eivät voi tulla raskaaksi ja synnyttää lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/985 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti murrosiän myöhään alkaminen tekee sen, että vaihdevuodet saattavat tulla aikaisemmin. Hedelmällinen ikä ei siis ole mitenkään vakio, vaan vähäisempi hormonituotanto on naisen myöhäisen puberteetin ja aikaisten vaihdevuosien takana.

Myöhäiset vaihdevuodet lisäävät rintasyöpäriskiä samoin kuin hormonikorvaushoito, joten aikaisin alkavat vaihdevuodet olisivat terveyden ja tulevaisuuden kannalta ihanteellisin vaihtoehto!

Sulla tais tulla ajatuskatko. Aikaisin alkaneet vaihdevuodet lisäävät rintasyöpäriskiä.

Vierailija
584/985 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vaihdevuosista ihan pakko jankata jopa täällä Vauva-fi-palstalla? Miksi hyvät palstat pilataan vanhojen naisten vaivoilla? Oikea palsta on vanhojen kurppanoitten ET-lehti (Ennen Tuonelaa). Vanhat naiset eivät lue Vauva-lehteä. Vanhat naiset eivät voi tulla raskaaksi ja synnyttää lapsia.

Me oltiin täällä ensin, sori!

t: vauvantekoiässä palstailun aloittanut mummo

Vierailija
585/985 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä ne kuumat aallot edes tuntuu jos lihavana muutenkin hiki ja kuuma lähes aina.

Se on ihan erilaista. Ekan kerran kun sain kuuman aallon, kokemus oli niin raju ja pelottava että olin varma että olen saamassa vakavan sairaskohtauksen. Se humahdus on jotain ihan käsittämätöntä, tuntuu että melkein taju menee ja tulee outo tunne ja sitten se valtava litimäräksi hikoilu perään. Nyt tähän on jo tottunut joten enää ei aallot peläytä, mutta ihan eri juttu on kuin ylipainoisen yleishikoilu.

Vierailija
586/985 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kuumia aaltoja vielä ja vaihdettiin äsken kierukka. Menkkojen väli alkanut vaihdella, että kai ne tulossa on........

N51 v. 

Vierailija
587/985 |
01.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 51, ollut muutama kuuma aalto, kun kuukautiset oli pari kuukautta poissa. Viime kesänä ne tuli kolmen viikon välein. Nyt kierto on pidentynyt, 35-57 päivää jopa, mutta muuten normaalit. Vähän aamuheräilyä. Seksihalut ihan huipussaan vielä :d :D lieneeko sekin esivaihdevuosioire, jotta muistaa sitten, miltä se tuntui heh. En aio ottaa korvaushoitoa, koska siinä on rintasyöpäriski aika korkea.  Limakalvokuivuuteen on saatavilla kaikenlaista apua kuten aloe vera jelly. Itse en vielä tarvitse. Ei kait tätä luonnon kehitystä estääkään voi. 

Vierailija
588/985 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumat aallot alkoivat vähän vaille viisikymppisenä, mutta viimeiset kuukautiset tulivat vasta 57-vuotiaana. Olen varmaan tyhmä, mutta en tiedä, mistä se pitäisi laskea että vaihdevuodet alkavat.

Vierailija
589/985 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti murrosiän myöhään alkaminen tekee sen, että vaihdevuodet saattavat tulla aikaisemmin. Hedelmällinen ikä ei siis ole mitenkään vakio, vaan vähäisempi hormonituotanto on naisen myöhäisen puberteetin ja aikaisten vaihdevuosien takana.

Myöhäiset vaihdevuodet lisäävät rintasyöpäriskiä samoin kuin hormonikorvaushoito, joten aikaisin alkavat vaihdevuodet olisivat terveyden ja tulevaisuuden kannalta ihanteellisin vaihtoehto!

”Kiva”. Ei merkkiåkään vaihdevuosista ja ikää 49. Mutta minkäpä minå tälle voin. Menee niin kuin äidillänikin.

Vierailija
590/985 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

45-vuotiaana loppui menkat kertalaakista. Jotain estrogeenitoimintaa kuitenkin tutkimuksessa näkyi vielä yli 50 v. Minkäänlaisia vaihdevuosivaivoja ei koskaan tullut tai ainakaan en ole osannut niitä tulkita. Muisti on pätkinyt, masennusta ja mielialaheilahteluja on ollut jonkin verran, mutta samoja vaivoja on ollut koko aikuisiän muutenkin. Kuumat aallot ovat pysyneet pois. Joskus hieman yli kolmekymppisenä oli äkillisiä ja kiusallisia hikoamispuuskia, jotka luultavasti kuitenkin liittyivät silloin erääseen lääkkeeseen, kun poistuivat lääkkeen jättämisen jälkeen.

N58

Vierailija
591/985 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 47 ja nyt viimeisistä kuukautisista on jo kolmisen kuukautta. Syksyllä oli ilmeisesti kuumia aaltoja, sellaisia pieniä ohimeneviä lehahduksia. En ihan kyllä odottanut että vaihdevuodet tulisivat jo nyt.

Vierailija
592/985 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntopyörä pitää olla ehdottomasti ! Joka päivä kävely lenkki.

Vierailija
593/985 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian 52. Ei vielä oireita vaihdevuosista. Tai kierto hieman epäsäännöllisempi kuin aiemmin, 7-8 päivän heittpja.

Vierailija
594/985 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas tosi hyvä ketju. Vaihdevuosista puhutaan vieläkin tosi vähän. Ja uskomatonta miten vähän niistä tiedetään, vaikka vaihdevuodet koskee jokaista naista eli puolia maailman ihmisistä.

Vierailija
595/985 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poistettiin kohtu sairauden takia 46 vuotiaana. Vaihtarit alkoivat sillä samalla hetekellä kun avasin silmät leikkauksen jälkeen. Uni katosi kokonaan ja aloitin korvaushoidon tosi mietona. Kuumat aallot väheni mutta ei ihan loppuneet mutta sain unen takaisin. Elämä on mitä parhainta nyt,seksihalut palasivat,jaksan liikkua ja urheilla ja mielikin on kirkas. Endometrioosia koko ikäni sairastaneena,elä elämäni parasta aikaa nyt. N50

Vierailija
596/985 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla vaihtarit jo ohohii, niin miten niiden jälkeen elämä sujuu? Onko kaikki kuten ennen vaihtareita, siis nukutteko hyvin, oletteko pirteitä ja energisiä? Onko seksihaluja ja kostutteko? Jaksatteko painaa töitä entiseen malliin? Nouseeko paino helposti, onko tullut jotain terveysongelmia? Olen itse 50 v ja varmaan jonkinlaisia esioireita on nyt puolen vuoden sisään tullut; herään aamuyöllä ja on vaikea päästä enää uneen. Kk-kierto on lyhentynyt muutamalla päivällä. Outo oire on se, että n. viikko ennen menkkoja olen älyttömän pirteä, hyväntuulinen ja energinen, menkkojen jälkeen taas todella väsynyt ja haluton tekemään mitään. 

Ainakin omalla kohdallani vaihdevuodet merkitsivät uuden elämän alkua. Olin kärsinyt todella pahasta endometrioosista, joten jatkuvat kivut tekivät elämästäni suoranaisen helvetin. En liioittele tippaakaan, jos sanon nuortuneeni sekä sisäisesti että ulkoisesti vähintäänkin kymmenen vuotta vaihdevuosien jälkeen. Mitään oireita ne eivät minulle aiheuttaneet, ei kuumia aaltoja, ei väsymystä, eikä haluttomuutta. Olen energinen ja pirteä, ja koen eläväni elämäni parasta aikaa juuri nyt:)

Vierailija
597/985 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli reilu viisikymppisenä hirveä hiki yöllä, ihan yltäpäältä hiessä. Luulin vaihdevuotisoireiksi, mutta olikin lymfooma.

Vierailija
598/985 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa moni liittokin loppua kun aletaan seksiä pihtaan. Ukonko pitäisi vaan tottua kun alkoi mummoiluelämä ja mitään apuja ei huolita. Minähän kärsin ja niin kärsii muutkin.

Haluttomuutta ei tule kaikille. Minä olen kärsinyt vaihdevuosista 35-vuotiaasta saakka. Kuumat aallot häiritsi yöunia, mutta onneksi niihin on tottunut tai ne on jo melkein loppuneet, sillä nyt nukkuminen on taas parempaa. Haluttomuutta ei ole ollut missään kohtaa. Vähän väsyneempi olen kuin ennen. Kevyt liikunta auttaa moneen asiaan. Mitään hormonikorvaushoitoja en tarvitse, enkä tule saamaankaan.

Vierailija
599/985 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

38-v, hormonikorvaushoitoa säännöllisesti olen käyttänyt reilu vuoden. Sillä parani iho, ummetus, kuivat silmät, uni jatkuu ilman katkoja aamuun, nivelsäryt väheni, vuoto säännöllinen (kiitos syklisen keltarauhashormonin), uurteet kynsissä loiveni, hiukset paksummat, paastosokeri laski normaaliksi. Ehkä energiaakin enemmän, tulee urheilua enemmän.

Mulla ei rintasyöpää suvussa, sen sijaan dementiaa, toisen tyypin sokeritautia, sydän- ja verisuonisairauksia. Todellakin aion käyttää lisää kun näin paljon oma elämänlaatu parani.

Ja niille jotka pelkää rintasyöpää: muistakaa, että ylipaino, alkoholi, epäterveellinen ruoka, liikkumattomuus on suurempia riskejä yksinään kuin hormonikorvaushoito.

Kokemuksia? Vaikuttaako hormonikorvaushoito painoon mitenkään?

Vierailija
600/985 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli reilu viisikymppisenä hirveä hiki yöllä, ihan yltäpäältä hiessä. Luulin vaihdevuotisoireiksi, mutta olikin lymfooma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä