Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (983)
Rinnat Lenzettoa käyttäessä:
Kuinka monella turpoaa rinnat🤷♀️
Vanheneminen vi##ttaa ja usein on tunne, että elämäni on jotenkin lipunut minulta ohi. Ikääntyminen ja oma syntymäpäivä ahdistaa. En halua viettää omia syntymäpäiviä. Kauhistutti ajatuskin "juhlia" 40-vuotis- ja 50-vuotispäiviä! Mitä juhlimista vanhenemisessa on??? Fyysinen kunto (nopeus, voima, kestävyyskunto) on rapistunut ja muisti on alkanut pätkiä. Ylipainoa on kertynyt vuosien mittaan ja vartaloni näyttää peilistä rumalta.
Parisuhteessa ei ole ollut seksiä enää viimeisen vuoden akana. Enää ei ole minkäänlaista halua harrastaa seksiä. Haluttomuus on minulle (nainen) suuri helpotus, koska seksin harrastaminen on alkanut ällöttää. Hormoneja en syö enkä ole lääkehoitoa edes harkinnut. En usko, että keinotekoinen hormoni- ja lääkehumala veisi vaihdevuodet pois. Tätä vi##tusta ja kärsimystä jatkuu aikansa ja ei voi tietää, kuinka monta vuotta.
Miltä ne kuumat aallot edes tuntuu jos lihavana muutenkin hiki ja kuuma lähes aina.
Vierailija kirjoitti:
Vanheneminen vi##ttaa ja usein on tunne, että elämäni on jotenkin lipunut minulta ohi. Ikääntyminen ja oma syntymäpäivä ahdistaa. En halua viettää omia syntymäpäiviä. Kauhistutti ajatuskin "juhlia" 40-vuotis- ja 50-vuotispäiviä! Mitä juhlimista vanhenemisessa on??? Fyysinen kunto (nopeus, voima, kestävyyskunto) on rapistunut ja muisti on alkanut pätkiä. Ylipainoa on kertynyt vuosien mittaan ja vartaloni näyttää peilistä rumalta.
Parisuhteessa ei ole ollut seksiä enää viimeisen vuoden akana. Enää ei ole minkäänlaista halua harrastaa seksiä. Haluttomuus on minulle (nainen) suuri helpotus, koska seksin harrastaminen on alkanut ällöttää. Hormoneja en syö enkä ole lääkehoitoa edes harkinnut. En usko, että keinotekoinen hormoni- ja lääkehumala veisi vaihdevuodet pois. Tätä vi##tusta ja kärsimystä jatkuu aikansa ja ei voi tietää, kuinka monta vuotta.
Sehän on oma valinta kärsiä kun hoidoilla saa paremman elämän. Itse ainakin tulen hoidot valitsemaan. Jotkut pelää syöpiäkin. Kumpi on parempi vuosikausien kärsimys vai vaikkapa 10 hyvää vuotta. Valinta on aika helppo.
Mahtaa moni liittokin loppua kun aletaan seksiä pihtaan. Ukonko pitäisi vaan tottua kun alkoi mummoiluelämä ja mitään apuja ei huolita. Minähän kärsin ja niin kärsii muutkin.
43-vuotiaana olivat jo takana. Alkoivat 39-vuotiaana, alle vuosi kuopuksen syntymästä.
Tuntuu oudolta kuvitella, kuinka jotkut tuon ikäiset vielä miettii, että voisihan niitä lapsia joskus koittaa saada
Miten niin se on oma valinta ettei käytä hormonilääkkeitä? Ei ole ainakaan minulla. Minulla on verenhyytymishäiriö ja on jo ollut yksi veritulppa niin ei minulle mitään hormonikorvaushoitoa anneta.
Vierailija kirjoitti:
Kai tää sitä nyt on. Olen alkanut kuorsata, keskivartaloon on ilmestynyt panturoita ja olen saanut myös kainaloläskit. Kasvojen ihohuokoset on kuin kuun kraaterit, ja naama rasvoittuu lisäksi niin, että kiilto upeasti suurentaa kraaterit optisesti.Toki iho on samaan aikaan pintakuiva, vaikka uiskentelee talissa ja huokoset huohottaa avoimina. Tupakoitsijan pussit silmänalusien alla, vaikka en tupakoi eikä ole varsinaisia silmäpusseja. Ne pussit on siinä silmäpussipaikan alla poskissa. Kiva.
Rypyt ei haittaa, mutta juonteet kyllä. Näytän vihaiselta ja katkeralta, vaikka en ole kumpaakaan. Hiuksia lähtee ja ne on muuttuneet ruman värisiksi ja kiillottomiksi. Hikoilen kuin seppä ahjonsa äärellä. Mikään dödö ei pidä. Kaikki mitä suusta menee alas, lihottaa, närästää, aiheuttaa ummetusta tai ripulia ja vie yöunet, sikäli kuin muutenkaan nukkuisin hikilammikossa.
Yhtäkkiä jalkateriin ilmestyi vaivaisenluut, vaikken ole koskaan korkeita tai liian ahtaita kenkiä käyttänyt ja olen kiinnittänyt kävelytapaani huomiota. Tissit laskeutuivat vyötärölle. Vatsa on alkanut pömpöttää, ja se pömpöttää vaikka kuinka olisi syömättä tai tekisi vatsalihasliikkeitä. Emätintulehduksia on jatkuvasti, joten seksiä ei voi harrastaa. Puuttuu enää virtsankarkailu, sitten paletti on täydellinen.
Ikää 45.
Ihan naurattaa vaikka ei pitäis. Ihan kuin olisin lukenut omaa tarinaani....Kaikki samat oireet mulla, paitsi emätintulehdukset ja virtsankarkailu. Voi elämä. Ikää 50.
Mulle on nyt ilmaantunut viimeisen puolen vuoden aikana uusi oire ennen kuukautisia, että viikon ajan puskee kuumia aaltoja. Olen 37. Aina ajattelin, että päätän joskus nelikymppisenä, haluanko lapsia vai en, mutta eiköhän se tässä tullut ratkaistua, että en halua.
38-v, hormonikorvaushoitoa säännöllisesti olen käyttänyt reilu vuoden. Sillä parani iho, ummetus, kuivat silmät, uni jatkuu ilman katkoja aamuun, nivelsäryt väheni, vuoto säännöllinen (kiitos syklisen keltarauhashormonin), uurteet kynsissä loiveni, hiukset paksummat, paastosokeri laski normaaliksi. Ehkä energiaakin enemmän, tulee urheilua enemmän.
Mulla ei rintasyöpää suvussa, sen sijaan dementiaa, toisen tyypin sokeritautia, sydän- ja verisuonisairauksia. Todellakin aion käyttää lisää kun näin paljon oma elämänlaatu parani.
Ja niille jotka pelkää rintasyöpää: muistakaa, että ylipaino, alkoholi, epäterveellinen ruoka, liikkumattomuus on suurempia riskejä yksinään kuin hormonikorvaushoito.
Varmasti 49v aloittajalla on jo alkanut vaihdevuodet.
Kuukautisten loppuminen eli menopaussi ajoittuu yleensä viidenkymmenen ikävuoden tienoille, mutta vaihdevuosiin kuuluva siirtymävaihe on usein 45-vuotiaalla jo hyvässä vauhdissa.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi-hyvin/terveys/naistentautie…
Vierailija kirjoitti:
Miltä ne kuumat aallot edes tuntuu jos lihavana muutenkin hiki ja kuuma lähes aina.
No ei kyllä oo. T vilukissa 160kg, 50+.
Täytin kesällä 50v. Yöhikoilua on ollut noin vuoden verran harvakseltaan. Aina en edes yöllä herää siihen, mutta aamulla tiedän hikoilleeni, kun olen riipinyt yöpaiden pois päältä.
Kuukautiset ovat aina olleet helpot ja aluksi vaikutti siltä, että kierto lyheni, mutta nyt on ollut pidempääkin kiertoa. Aina silti ovat tulleet.
Tämän kesän aikana "tunnistin" ekat kuumat aallot. Ne olivat mielestäni epämiellyttäviä, mutta onneksi ainakin vielä lieviä ja nopeasti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tää sitä nyt on. Olen alkanut kuorsata, keskivartaloon on ilmestynyt panturoita ja olen saanut myös kainaloläskit. Kasvojen ihohuokoset on kuin kuun kraaterit, ja naama rasvoittuu lisäksi niin, että kiilto upeasti suurentaa kraaterit optisesti.Toki iho on samaan aikaan pintakuiva, vaikka uiskentelee talissa ja huokoset huohottaa avoimina. Tupakoitsijan pussit silmänalusien alla, vaikka en tupakoi eikä ole varsinaisia silmäpusseja. Ne pussit on siinä silmäpussipaikan alla poskissa. Kiva.
Rypyt ei haittaa, mutta juonteet kyllä. Näytän vihaiselta ja katkeralta, vaikka en ole kumpaakaan. Hiuksia lähtee ja ne on muuttuneet ruman värisiksi ja kiillottomiksi. Hikoilen kuin seppä ahjonsa äärellä. Mikään dödö ei pidä. Kaikki mitä suusta menee alas, lihottaa, närästää, aiheuttaa ummetusta tai ripulia ja vie yöunet, sikäli kuin muutenkaan nukkuisin hikilammikossa.
Yhtäkkiä jalkateriin ilmestyi vaivaisenluut, vaikken ole koskaan korkeita tai liian ahtaita kenkiä käyttänyt ja olen kiinnittänyt kävelytapaani huomiota. Tissit laskeutuivat vyötärölle. Vatsa on alkanut pömpöttää, ja se pömpöttää vaikka kuinka olisi syömättä tai tekisi vatsalihasliikkeitä. Emätintulehduksia on jatkuvasti, joten seksiä ei voi harrastaa. Puuttuu enää virtsankarkailu, sitten paletti on täydellinen.
Ikää 45.
Ihan naurattaa vaikka ei pitäis. Ihan kuin olisin lukenut omaa tarinaani....Kaikki samat oireet mulla, paitsi emätintulehdukset ja virtsankarkailu. Voi elämä. Ikää 50.
Kyl neki sitten tulee jossain vaiheessa. Ja virtsatietulehdukset. Sydämentykytyksiäkään ei vielä mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Täytän tänä vuonna 44 ja ainoa muutos on kierron lyheneminen ja vuodon runsastuminen niin että haittaa normaalia elämää. Parin päivän ajan joudun vaihtamaan siteen puolen tunnin välein (käytän isointa yösidettä). Olen toimistotöissä joten pääsen onneksi vessaan niin usein. Joudun kyllä lähtemään esim. kokouksista tämän takia noin puolen tunnin välein. Viime kuukautisten aikaan oli työtehtävän takia pakko istua työpöydän ääressä tunti, ja kun siitä nousin tunsin että nyt hulahti ja vessaan kävellessä tunsin kun reisien sisäpuoli ja housut kastuivat. Siinä sitten siivosin itseäni pienessä vessakopissa jossa ei ole käsisuihkua. Ja pystyin istumaan vasta kun olin varma että housut on taas kuivat eivätkä tahraa tuolia (mustat housut tietysti). Koko elämä on suunniteltava kalenterin kanssa. En tiedä miten selviän jos kierto vielä menee epäsäännölliseksi ja kuukautiset tulee miten sattuu ja alkaa kestää viikkokausia.
Ehkä tähän liittyen olen ollut viime vuodet entistä väsyneempi, kunto on huonontunut selvästi, hengästyn ihan järkyttävästi rappuja noustessa. Hikoilua ei ole ollut, päinvastoin. Ennen esim. salilla hikoilin tosi runsaasti, nyt se on vähentynyt selkeästi. Ehkä en vaan jaksa treenata yhtä kovaa kuin ennen.
Väsymys ja hengästyminen ovat raudanpuutteen oireita. Käy mittauttamassa hemoglobiini ja ferritiini. Rautakuuri auttaa, jos kyse on raudanpuutteesta. Itselläni rautavarasto oli tyhjä ja syön nyt rautaa. On jo helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Havahduin tämän ketjun myötä ajattelemaan, että kamalaa, tämä aihehan koskee pian jo minuakin eikä olekaan mikään mummukeskustelu. Aika järkkyä. Olen 43, mutta vielä ei mitään merkkejä.
No älä, mä tajusin ketjua luettuani että mulla mitä ilmeisimmin on jo noita esivaihdevuosioireita. Ei hitto. :(
N42
Sama. Mulla myös ikää 42 vuotta ja tämän vuoden puolella kuukautiskierto on lyhentynyt viikolla. Ennen se oli melkeinpä sekunnilleen 31 päivää ja nyt 25 päivää. Ensin ajattelin, että se oli vain yksi poikkeuksellisen lyhyt kierto, mutta kyllä se on nyt lyhentynyt pysyvästi.
Lisäksi olen ruvennut saamaan järkyttäviä kuukautiskipuja, joista en ole kärsinyt ikinä elämässäni. Mikäli en ota särkylääkettä heti, kun tunnen niiden alkavan, niin kieriskelen tuskissani lattialla, kunnes saan jostain Buranaa. Vuodon määrä on myös runsaampaa kuin ennen.
Huomaan myös, että mun on vaikeampaa kontrolloida tunteitani puolet kuukaudesta. Ovulaation jälkeen olen aina todella masentunut loppukuukauden ja tulevaisuuteen liittyvät asiat pyörität mielessä. Kai mä olen aloittanut jonkinlaisen nahanluomisprosessin ja ja biologisen naiseni täytyy kuolla, että voin aloittaa elämäni uutena ihmisenä. Tulevaisuus pelottaa, koska olen tottunut siihen, että elämä pyörii niin vahvasti miesten ympärillä, mutta samalla en jää kaipaamaan mitään ja oon valmis jättämään sen osuuden elämästä nuoremmille siskoille. Kohti uusia tavoitteita ja arvoja!
Vierailija kirjoitti:
Jos kuukaut alkoi myöhään, vvt alkaa aikaisin.
Jos kuukaut alkaa aikaisin, vvt alkaa myöhään.Vääryys, tiedän.
Jotain linkkiä väitteesi tueksi? Kiinnostaa asia, mutten löytänyt ainuttakaan tutkimusta aiheesta.
Hei te hormonihoitoa käyttäneet, jotka olette joutuneet lopettamaan käytön veritulpan tai muun syyn takia: mitä olette ottaneet tilalle? Kuinka hoidatte vv-oireita ilman hormoneja?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti murrosiän myöhään alkaminen tekee sen, että vaihdevuodet saattavat tulla aikaisemmin. Hedelmällinen ikä ei siis ole mitenkään vakio, vaan vähäisempi hormonituotanto on naisen myöhäisen puberteetin ja aikaisten vaihdevuosien takana.
Myöhäiset vaihdevuodet lisäävät rintasyöpäriskiä samoin kuin hormonikorvaushoito, joten aikaisin alkavat vaihdevuodet olisivat terveyden ja tulevaisuuden kannalta ihanteellisin vaihtoehto!
Mulla alkoi kuumat aallot 47 vuotiaana