Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
541/983 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 2 vuotta ihan kamalat runsaat menkat ja kierto piteni. Viimeksi tammikuussa 2 vk kesti menkat, sen jälkeen ei ole näkynyt. Onneksi, loppuisivat vaan kokonaan. Pari kuukautta sitten alkoi kuumat aallot, päivällä sekä yöllä. Hikoilen yöllä pään märäksi, jatkuvasti saa olla pesemässä hiuksia. Halut ovat ennallaan ja tissit turvoksissa niinkuin mahakin. Ei harmita menkkojen loppuminen. Ihanaa uusi vapaa elämä alkaa.

Vierailija
542/983 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 2 vuotta ihan kamalat runsaat menkat ja kierto piteni. Viimeksi tammikuussa 2 vk kesti menkat, sen jälkeen ei ole näkynyt. Onneksi, loppuisivat vaan kokonaan. Pari kuukautta sitten alkoi kuumat aallot, päivällä sekä yöllä. Hikoilen yöllä pään märäksi, jatkuvasti saa olla pesemässä hiuksia. Halut ovat ennallaan ja tissit turvoksissa niinkuin mahakin. Ei harmita menkkojen loppuminen. Ihanaa uusi vapaa elämä alkaa.

Ikä unohtui, 47

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/983 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä tullut (49 tulee pian täyteen). Jonkin sortin kuumia aaltoja mulla on ollut mielestäni aina. Mutta siinä 35 v paikkeilla PMS ja kuumat aallot pahenivat. Menkat ovat säännölliset. Vuoto viime kuukausina hieman runsaampa, mikä saattaa enteillä vaihdevuosia. Nykyään kuumat aallot ja pms aika vähissä koska lopettanut kokonaan alkomahoolin ja yritän muutenkin elää terveemmin ja hoikemmin. Olen kasvattanut lihasmassaa. EN siis todellakaan ole mikään bodari, mutta monella keski-ikäisellä on tosi surkeat lihakset, miehillä ja naisilla, ja se vaikuttaa negatiivisesti hormoneihin ja aineenvaihduntaan. Kysessä on siis yksinktertaisista asioista, vähän hauista ja SYVIÄ vatsalihaksia lähinnä. Vähemmän on enemmän.

Vierailija
544/983 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli alkanut, mutta en vaan tajunnut sitä ajoissa. Sitten tuli hikoilu jota kattelin jonkin aikaa, mutta oli pakko hakea helpotusta, kun työttömänä piti selviytyä työhaastatteluista. Kun sain hormoonihoison, niin moni muukin ongelma selvisi. Epäilen jopa työperäisen masennuksen osa syynä olleen vaihdevuodet. Eikä asiaa helpottanut masennuksen jälkeen todettu kilpitauhasen vajaatoiminta. Ja lopputulos oli yt:ssä pihalle ja pätkätyöt sen jälkeen.

Vierailija
545/983 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan varsinaiset VV oireet kesti? Palasiko niiden jälkeen entiselleen? Mitä tapahtui painolle?

Itse nyt 44 ja kuukauiset tosi epäsäännöllisen ja välillä niin niukka vuoto, että epäilen kohta loppuvan. Kuukautisten aikana rinnat on tosi kipeät ja turvonneet ja se kestää päiväkausia, vaikka vuotoa ei olisikaan.

Seksihalut on vuoden aikana vähentyneet.Sitä ennen oli 3-4 vuotta elämäni himokkain jakso. Halutti koko ajan ja tunsin itseni seksikkääksi.

Vierailija
546/983 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi jo myös ennen neljää kymppiä punaviini maistua ja tekokynnet ei innostanut entiseen malliin. Painoa tuli kanssa, kun en enää jaksanut innostua miehen miellyttämisestä. Ei tässä mitään hätää, kohta viiskyt👌

Vierailija
547/983 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannen lapsen syntymän jälkeen alkoivat alle puolessa vuodessa menkkojen loppumisella, olin 41. Nopeasti vaihdevuodet menivätkin, ainakin verrattuna moniin täällä vastanneisiin, 43-vuotiaana niistä ei ollut enää tietoakaan, vaan keski-ikä sai alkaa.

Lapsia en hankkinut hetkeäkään liian aikaisin, olivat kaikki alle 5v, kun hedelmällisyyteni tuli tiensä päähän

Vierailija
548/983 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoilu,palelu,uniongelmat, alavire,aloitekyvyttömyys, väsymys alkoi 49-vee. Hormonikierukka on, joten estrogeeni suihke iholla ja blim: oireet väistyivät.

Ainut, mikä on vuosi sitten ilmenneistä ”oireista” on jäljellä on Muuttunut suhde miessukupuoleen: olen kuin yksi heistä ja sillä tapaa miehille visuaalisesti näkymätön, mutta selvästi kiusaantuvat läsnäolostani, kun paikalle tulee nuori, kaunis nainen, josta miehet heräävät henkiin ja alkaa huomionhakeminen. Minun katseeni ja läsnäoloni tilanteessa lässäyttää tunnelman. Nuori nainen tiedostamattaan keimailee ja nauttiikin huomiosta. Miesten katseen loiste sammuu, kun huomaavat minun tarkkailevan tilannetta.

Vierailija
549/983 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57-vee, kuukautiset tulevat vieläkin silloin tällöin, yleensä juuri silloin, kun niitä vähiten kaipaisi. Kuumia aaltoja tuli ehkä jokunen vuosi sitten keskellä yötä,  mutta muuten en ole huomannut mitään muutosta. Seksi sujuu kuten ennenkin, eli more the merrier. Äidilläni ei kuulemma myöskään ollut sen kummempia oireita, eikä siskoilla, joten kai se kulkee geeneissä.

Vierailija
550/983 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu poistettiin muutama vuosi sitten.Otti päähän nuo aamuyö herällyt.Otettiin verikokeet ja kas vaihdevuodet.Lääkäri ehdotti tuota Lenzetto.Jotain pieniä kuumiaaaltoja oli silloin tällöin.Nyt sitten iltaisin kuuma ,kylmä ja hiki vuorottelevat.

Aloitin sitten tuon suihkeen ja naamaan rupesi tulee näppylöitä ympäriinsä.Nyt pidän kyllä taukoa tuosta suihkeesta.Kaikille ei varmaan tule sivuoireita lääkkeestä?

Vierailija
551/983 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 51 v ja sen tien kun 50 v tuli mittariin alkoi oireet: nukuin huonosti, yöllä tuli hikipuuskia, mieli painui alas, menkat muuttuivat runsaammiksi ja kierto piteni. Muutaman kuukauden sitä katselin ja kun oireet vaan paheni mietin, että menenkö lääkäriin ja aloitan hormonit. Sain päähäni kuitenkin kokeilla vyöhyketerapiaa. Mulla on siitä hyviä kokemuksia mm. lapseni koliikin hoidossa, omassa raskauspahoinvoinnissa ja iskiaskivun hoidossa.

Aluksi oireet vaan paheni ja olin jo lopettamassa koko homman, mutta olisko ollut 5. kerta vyöhyketerapiaa takana niin yhtäkkiä oireet alkoi lievittyä. Parin seuraavan kerran jälkeen hävisivät kokonaan. Siitä lähtien ei ole ollut mitään oireita ja menkat palautui ennalleen. Aika oudolta tuntuu ja odotan koko ajan, että milloin oireet taas iskee. Saa nähdä, joskushan ne vaihtarit tulee, mutta nyt olen tyytyväinen tilanteeseen. Ystävä kertoi, että hänelle kävi samalla tavalla ja parin vuoden kuluttua menkat vaan vähitellen loppuivat ilman juuri mitään oireita, hänkin siis käy vyöhyketerapiassa. 

Vierailija
552/983 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 w ja viime kesänä alkoivat vv oireet oikein kunnolla:Yöllä valuin hikeä kuin sika, huonojen yöunien takia mieliala oli itkuinen ja ärtyisä, nivelkivut, vaikka sitä ennen ei ollut mitään ongelmia nivelten kanssa, väsymys jne. Ajattelin etten kestä tämmöistä kovin pitkään kun työssäkin pitäisi käydä ihan normaalisti. Oli jo kokeillut kaikki "kotikonstit", ei mainittavaa apua. Kävin gynellä ja hain korvaushoidon. Oireet loppuivat kokonaan. Ajatteli että mieluummin elän normaalia elämää, kun kärsin näistä voimakkaista oireista, vaikka kuinka pelotellaan syöpäriskillä ym. Jokainen tehköön omat valintansa.

Vierailija
553/983 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 48-vuotias, mulla on vielä säännöllinen kuukautiskierto eikä mitään vaihdevuosioireita. Olen tässä niitä odotellut, että miten alkavat ja koska. Ja ennen kaikkea, jos ovat tosi hankalia, mitä niille kannattaa tehdä. Tuo vyöhyketerapia tuntuu ainakin semmoiselta, jota voisin kokeilla, jos ja kun oireet alkaa. 

Vierailija
554/983 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yhdeksälläkymmenelläkuudella prosentilla juu on alkaneet.

Vierailija
555/983 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vaihdevuodet jo alle 20-vuotiaana. Kyllästyin automaattilaatikkoon ja vaihdoin manuaaliin.

Vierailija
556/983 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-vuotias, ei vaihdevuosioireita vielä, kuukautiskierto suht säännöllinen 28-30 vrk. 

Vierailija
557/983 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoito on parasta mitä tiedän. Saman tien loppui aamuyön heräily, pahantuulisuus ja satunnainen hikoilu. Käykää naiset gynellä hakemassa helpotusta oireisiin, ei tarvitse vaan kestää. 

Vierailija
558/983 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todetun kohtuvian vuoksi alkoi turhankin varhain

-N28

Vierailija
559/983 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 51 v ja sen tien kun 50 v tuli mittariin alkoi oireet: nukuin huonosti, yöllä tuli hikipuuskia, mieli painui alas, menkat muuttuivat runsaammiksi ja kierto piteni. Muutaman kuukauden sitä katselin ja kun oireet vaan paheni mietin, että menenkö lääkäriin ja aloitan hormonit. Sain päähäni kuitenkin kokeilla vyöhyketerapiaa. Mulla on siitä hyviä kokemuksia mm. lapseni koliikin hoidossa, omassa raskauspahoinvoinnissa ja iskiaskivun hoidossa.

Aluksi oireet vaan paheni ja olin jo lopettamassa koko homman, mutta olisko ollut 5. kerta vyöhyketerapiaa takana niin yhtäkkiä oireet alkoi lievittyä. Parin seuraavan kerran jälkeen hävisivät kokonaan. Siitä lähtien ei ole ollut mitään oireita ja menkat palautui ennalleen. Aika oudolta tuntuu ja odotan koko ajan, että milloin oireet taas iskee. Saa nähdä, joskushan ne vaihtarit tulee, mutta nyt olen tyytyväinen tilanteeseen. Ystävä kertoi, että hänelle kävi samalla tavalla ja parin vuoden kuluttua menkat vaan vähitellen loppuivat ilman juuri mitään oireita, hänkin siis käy vyöhyketerapiassa. 

No tuo kuulostaa jo hyvältä. Taidan kokeilla, koskaan en oo käynyt, mutta aikonut monesti. Mulla ei oo vielä pahat oireet, menkat heittelee ja herään aina aamuyöllä. Hikoilua ei oo eikä muutakaan. EHkä se ois hyvä jo tässä vaiheessa mennä hoitoon? Täytän kohta 50. En tykkää muutenkaan syödä lääkkeitä ja ei ookkaan mitään vakilääkitystä käytössä. 

Vierailija
560/983 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku muu jolla vv:n kynnyksellä alapää haisee hirveälle juuri kuukautisten alla? Täh, mitä teen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän