Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (983)
Vierailija kirjoitti:
Olen 55 ja käyttänyt nyt muutaman kuukauden hormonia. Mun orgasminsaanti on vaikeutunut tosi paljon!!! Olin todella herkkä ennen.
Onko muilla tätä ongelmaa?
Mulla!
Femoston on auttanut ihoon, hiuksiin ja limakalvoihin, myös suun kuivumiseen, mutta alapää on täysin tunnoton eikä kiihotu mistään. Minulla, joka ennen ole kiihottunut ja lauennut helposti ja usein. Tuntuu kamalalta. Pitääkö lopettaa hormonilääkitys ja palata hikoilupuuskiin ja äkäisyyteen kunhan tunto palautuu genitaaleihin?
Vierailija kirjoitti:
Nyt reilun verran kierrot pidenneet huomattavasti, kuukautiset saattaa jäädä välistäkin kokonaan. Mitään kierron lyhenemistä en kyllä tätä ennen huomannut.
En olisi vielä ollenkaan valmis tähän, ahdistaa.
En minäkään, pelottaa tosi paljon nyt kun olen tätä ketjua lukenut. Mulla on kierto nyt lyhentynyt, ihmettelin aluksi kunnes tajusin googlata vaihdevuodet. Ikää nyt 45v. Pelkään tulevia oireita, rupsahtamista ja sitä, että musta tulee ihmishirviö kun mielialat heittää jo nytkin. Pelkään naiseuden menettämistä ja vanhenemista 😢
47 vuotiaana alkoi vv. Oikeastaan jo 46 kun kk väli piteni 25-45-60 vrk vuoden aikana. Sitten loppui kerrasta. Oireita oli muutaman kuukauden. Nekin on loppunut ja toivottavasti ei tule takaisin. Nyt 48vuotias.
Mita jos syo e-pillereita niin miten voi tietaa onko vaihdevuodet? Kun nehan kasittaakseni saantelee niita menkkoja hormoneilla?
N44
Merppi kirjoitti:
Minulta on kohtu suurien myoomien vuoksi poistettu jo 36-vuotiaana. Terveet munasarjat jätettiin. Nyt olen 42-vuotias ja hikoilen öisin niin että yöpaita on aamuyöstä aivan märkä ja pakko riisua. Tälläistä ei ollut ennen leikkausta. Olen miettinyt liittyykö siis esivaihdevuosiin. Muita oireita ei ole.
Mistä voin tietää vaihdevuosien alkamisesta kun kuukautisia ei ole?
Verikoe paljastaa vaihdevuosien alkamisen helposti. Pyydä FSH-tason mittausta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanheneminen on syvältä☹ vaihdevuodet on varmaan alkaneet kun ensin alkoi silmät kuivua, sitten menkat runsastuivat ja viimeksi alkoivat yöhikoilu niin ja eipä unohdeta hiekkaa "tavarassa" tunnetta😤😤😤
Ei saakeli, vaihtaritko nämä nyt muka onkin kun kierto ensin sekoili (joka toinen kk jäi välistä) sitten tasaantui ja nyt vuodan pari-kolme päivää joka kuukausi kuin härän kurkusta. Ja ilmeisesti 40-vuotislahjaksi sain vielä aivan jäätävät menkkakivut kun ennen kipuja ei ole ollut. Silmien kuivuminen on tullut myös (kuvittelin syyksi netissä roikkumisen), nukun huonosti (pelkästään pätkiä, en edes muista koska viimeksi olisin nukkunut 8h yhteen kyytiin) ja välillä tulee omituisen tuskastunut ja tukala olo. Lisäksi on ilmaantunut kummallisia kolotuksia siellä täällä ja minua huimaa ja tuntuu kuin silmissä mustenisi. Ei kokoajan vaan jotenkin olen hahmottanut nämä pahimmat omituisuudet jotenkin kierron kanssa synkronoiduiksi eli ilmaantuvat kierron lopulla ennen menkkoja. Olen siis nykyisin pari viikkoa ihan kanttuvei näiden omituisuuksien ja noiden niagara-menkkojen takia.
N42
42 v alkoi ekat oireilut, 46 jäi menkat pois. Hyvin vähäisillä oireilla oon päässyt.
Itse juuri aloitin Lenzetto suihkeen. Tuntuu ,että aamuyö päänsärky paheni. Ehkä myös ummetus. Johtuuko tuosta lääkkeestä vai seuraanko vielä tilannetta ?
Mulla alkoi vaihdevuosioireet 45-vuotiaana mutta nyt 47-vuotiaana ne onkin kadonneet. Ilmeisesti näinkin voi käydä, että vaihdevuosioireet tulevat ja sitten yhtäkkiä menevät ja kaikki palautuu normaaliksi. Luulen, että itselleni kävi näin stressistä johtuen. Kun pääsin eroon stressistä ja sain nukkua riittävästi ja liikkua ja syödä silloin kun hyvältä tuntuu, niin limakalvot ja hiukset palautuivat ennalleen ja hikoilukohtaukset ja tykytykset jäivät. Kiertokin palautui taas normaaliksi.
Monella nuorella naisella nyky sukupuolettomuuspäissään tuntuu henkiset vaihdevuodet alkavan jo kohdussa ollessaan...
N22
Vierailija kirjoitti:
No kuulostaa siltä etten olekaan mikään harvinaisuus, ajattelin että mulla on alkamassa ihan liian aikaisin. Tosiaan nyt ihan yhtäkkiä alkaneet sellaiset äkilliset kuumuus/hikikohtaukset, oikein polttaa naamaa ja kaulaa. Ällöttävää. Ehkä katselen josko ne vaikka meniskin ohi, alkoi jo masentaa kun mietin jos loppuelämä on tämmöstä.
Ap
Miten niin aikaisin? Keskimäärin naisilla loppuu kuukautiset 51v. Kun naisen hedelmällisyys alkaa olla nelikymppisenä jo hyvin huonoa, niin kuinka pitkään niiden kuukautisten pitäisi jatkua? Eläkkeelle?
Olen 48 ja kuumat aallot alkoivat 38v. Päivin ja öin. Menkat muuttuivat tiheämmiksi ja epäsäännöllisiksi joskus 43v, olivat melkein vuoden poissa mutta palasivat takaisin viime vuonna. Nyt taas kerran kuussa, mutta kesto vain 3-4 päivää. Kyllä pännii, se 8kk ilman menkkoja oli ihanaa. Kuumia aaltoja ei enää ole, eli pieni takapakkia näissä vaihdevuosissa.
Minulla kuumat aallot alkoivat jo 45-vuotiaana, aluksi menkkojen yhteydessä, myöhemmin öisinkin. Samaan aikaan alkoi limakalvojen kuivuusongelma sekä virtsatietulehdukset ja mielialavaihtelut... Nyt 49-vuotiaana kävin äskettäin gynekologilla, joka totesi, ettei munarakkulan alkuja enää löydy eivätkä munasarjat ole enää aktiiviset. Eli vaihdevuodet ovat ohi. Ei uskonut, että hikoilukohtauksia enää tulee. Menkkoja minulla ei ole ollut yli 10 vuoteen hormonikierukoiden ansiosta. Jos virtsatietulehduksia ei lasketa, niin olen mielestäni päässyt aika helpolla. Hormonikorvaushoitoa en ole käyttänyt missään vaiheessa.
Kokemuksia Lenzetto merkkisestä suihkeesta ? Itselläni ei nyt hirveitä vaihdevuosioireita.Enemmän nyt yöheräillyt ja pientä hikoilua.Aloitin ja olin yes nukun pidempään.Kas nyt naama ihan näppylöitä täynnä ja ehkä tullut painoa lisää.Noh tuo vatsa pömpötys voi olla myös nyt kun salit kiinni ja joku herkuttelu lisääntynyt.
Onko muilla kokemuksia tuosta Lenzetto ?
olen 37v ja vaihdevuodet alkoi pari vuotta sitten, eli esivaihdevuodet on päällä. oireet vahvoja ja kaameita. hormonikorvaushoidon sain vähän aikaa sitten. estrogeeni auttaa mielialaan ja levottomuuteen jne.
Nyt tähän korona-aikaa loppui menkat kuin seinään. Sitä ennen kierto vähän lyhentynyt mutta kuitenkin tullut säännöllisesti. Nyt ikää 48- täytän tänä vuonna 49.
Se mikä vaihtareissa harmittaa on lihominen, ihon veltostuminen ja seksihalujen katoaminen. Ei kiinnosta enää yhtään. Ja olen ollut huomaavinani että kiukkuisen nuoret naiset on vanhoina lauhkeampia ja vaisut nuoret naiset vanhoina kiukkuisia.
Kuukautiset loppuivat samana kesänä kun täytin 50 v. Alkuun olin ikionnellinen vaihdevuosien alkamisesta koska minulla oli endometrioosi ja kärsin jatkuvista kivuista ikävuodet 25-50 v. Kerran leikattiin mutta kivut palasivat aika pian takaisin. Kolme kuukautta kuukautisten loppumisen jälkeen kivut loppuivat kuin seinään. Oli ihanaa kun kivut olivat poissa, mutta tilalle tuli tavallisia vv-oireita. Hikoilin pari vuotta öisin ja helposti myös päivällä. Erityisesti kahvi aiheutti kuumia aaltoja. Ennen heräsin yöllä kipuun, nyt hikoiluun. Paino alkoi myös nousta ja aineenvaihdunta selvästikin hidastui. Tämän huomasin mm. siinä että vatsa toimi harvemmin. Myös seksihalut katosivat lähes kokonaan. Pahinta kaikesta kuitenkin oli, että minusta ennen niin energisestä ja helposti innostuvasta ihmisestä tuli flegmaattinen ja väsynyt. Tuo väsymys onkin enää ainoa vv-oire joka on jäljellä. Liikun ja syön terveellisesti mutta energiataso ei vain ole enää samanlainen kuin esim. 40-vuotiaana. Mutta näin kai kuuluu ollakin. Toivon että saan lisää energiaa kun jään eläkkeelle. Toki siihenkin on vielä 10-vuotta aikaa. Mutta päivä kerrallaan mennään.