Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
261/983 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vaihdevuodet 36-vuotiaana ja kuukautiset jäi kokonaan pois 40-vuotiaana. Olen 3:n aikuisen lapsen äiti.

Vierailija
262/983 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

42 olin kun menkat loppui. Jotkut siinä vaiheessa vasta alkaa haaveilemaan lapsista.

Mä sai viidennen lapseni 47-vuotiaana. Nyt oon 52 ja säännöllinen kierto edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/983 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin.

Mies 39

Vierailija
264/983 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kävin gynellä tarkastuksessa, olen 51v ja säännölliset kuukautiset. Munasarjat ovat normaalin kokoiset (2, 5 cm) ja aktiiviset, limakalvot hyväkuntoiset. Vaihdevuosien alkamisen huomaa kuulemma ultrasta sitten, kun munasarjat eivät ole aktiiviset ja ne pienenevät. Lopulta ne ovat rusinan kokoiset. Hormoniarvoja ei kannata mitata kuin vasta sitten, kun on selviä merkkejä vaihdevuosista.  

Vierailija
265/983 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys, mutta liittyy tähän ketjuun. Olen käyttänyt yhdistelmäehkäisypillereitä viimeiset 20v, joten mistä tunnistan vaihdevuosioireet, tuleeko niitä edes jos käyttää pillereitä? Nämähän vaikuttavat omaan hormonitoimintaan, joten en voi tietää tulisiko kuukautisia ilman ehkäisyä.

Vierailija
266/983 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta liittyy tähän ketjuun. Olen käyttänyt yhdistelmäehkäisypillereitä viimeiset 20v, joten mistä tunnistan vaihdevuosioireet, tuleeko niitä edes jos käyttää pillereitä? Nämähän vaikuttavat omaan hormonitoimintaan, joten en voi tietää tulisiko kuukautisia ilman ehkäisyä.

Varmaan munasarjojen koko kertoo tilanteesta ja vaihdevuosioireet. Saavathan vaihdevuodet nekin, joilta on kohtu poistettu, eli kk ei ole ollut lainkaan.

Vierailija
267/983 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi nelikymppisenä kierto lyhentyä ja vuoto pidentyä. Sitten jossain vaiheessa ennen 50-v päivää kierto alkoi pidentyä ja ei enää ollut niin runsas, vuotojen välillä väliin 6 kk:kin. 51-v alkoi hikoilut, jotka eivät olleet mitään ohimeneviä kuumia aaltoja, vaan valtava hikoilu oli päällä yötä päivää. Kiiruusti hankin hormonikorvaushoidon, vaikkakin siskolla rintasyöpä alle 50-v. Ja äidin parilla sikollakin rintasyöpä. Hormonikorvaushoidolla hikoilu loppui muutaman tunnin kuluttua ensimmäisen tabletin ottamisesta. 

Vierailija
268/983 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista

Vierailija
269/983 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole menopaussi-ikä se 51 v, eli silloin keskimäärin kuukautiset loppuu? Vaihdevuodet taas kestää nimensä mukaan vuosia ja voi oireita ilmetä jo alle 40-vuotiaallakin. Niin että ei kyllä pitäs lääkärin yhtään ihmetellä jos vaikka 45-v on oireita. 

Luin just mielenkiintoisen kirjan maksasta ja siinä sanottiin, että vaihdevuosioireita voi helpottaa hoitamalla maksan kuntoon. Eli ylipaino pitää laihduttaa pois, pitää liikkua paljon, ei saa syödä sokeria eikä ylenmäärin rasvaa eikä huonoja hiilareita (kuten valkojauhot ja peruna). Kirjan on kirjoittanut ravitsemusterapeutti Marja Ruuti. Toinen mielenkiintoinen kirja oli jonkun saksalaisen lääketieteen tohtorin kirja suolistosta, siellä olevat bakteerit vaikuttavat maksaan ja hormonitoimintaan. Eli pitäisi saada suoliston bakteeristo kuntoon syömällä probiootteja ja prebiootteja (sulamattomia kuituja kuten purjo, valkosipuli, palsternakka, maa-artisokka, parsa) ja tarvittaessa purkistakin.

Päätin heti kokeilla, jätin sokerin pois kertaheitolla ja en tiedä kuvittelenko vain, mutta tuntuu kuin hikoisin vähemmän. Ostin myös kefiiriä, ab-piimää, bulgarin jugurttia, molkosania ja laitoin hapankaalin käymään. Päätin syödä vain täysjyväruisleipää ja täysjyväpastaa ja -riisiä. Lihaa en syö, mutta kalaa ja kananmunia kyllä. Kahvi tekee myös huonoa, joten senkin jätin pois ja hedelmien sijaan syön mieluummiin marjoja. Lisäsin myös liikuntaa. Katsotaan miten käy. Kannattaa lukea nuo kirjat. Olikohan se toinen joku Suoliston salaisuus.

Tämä on hyvä vinkki, siis kannattaa hakea ja korjata ruokavalio kuntoon ja laihduttaa edes jonkin verran. Jop 5 kg vähemmän vaikuttaa heti olotilaan (muutenkin kuin tässä iässä).

Itse haluaisin myös vinkata, että vaihtarit ei automaattisesti tarkoita sitä, että lihakset kuihtuu ja tulee mummopylly ja jaksaa vain virkata keinutuolissa. Sehän on ihan siitä kiinni, mitä tekee. Painoharjoittelua 3 kertaa viikossa, venyttelyä/joogaa niin usein kuin vain jaksaa, ja sitten aerobista treeniä esim. tunnin kävely päivittäin tai jos tykkää niin HIIT-harjoitusta (nopeatempoinen lyhyt treeni).

Kyykyt, punnerrukset ja hyppelyt tekevät jo paljon. Ja kannattaa harjoittaa myös tasapainoa, seisoo yhdella jalalla ja vaihtaa sitten jalkaa.

Luin tutkimuksen, jossa sanottiin, että liikunta helpottaa oireita. Olen 54-vuotias juoksijanainen, eikä minulla ole ollut mitään oiretta. Kuukautiset edelleen säännölliset.

Olet siis ylpeä menkoistasi? Et sinä silti nuorru, vaikka verta valutkin.

Vierailija
270/983 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

38-vuotiaana hikoilupuuskat yöllä,tukka alkoi lähtee jne.

Toki kasvaa uutta hiusta mutta se jää lyhyeksi,ei kasva enää pituutta.

Kampaamoja kannattaa välttää vaihdevuosissa 😂 Kynivät viimesetkin hiukset,sitten jää sivuille enää töyhtöt.

Pyysin estrogeeniä nelikymppisenä mutten saanut,piti syödä luontaistuotekaupan soijavalmistetta.

Vierailija
271/983 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähäntottuu kirjoitti:

38-vuotiaana hikoilupuuskat yöllä,tukka alkoi lähtee jne.

Toki kasvaa uutta hiusta mutta se jää lyhyeksi,ei kasva enää pituutta.

Kampaamoja kannattaa välttää vaihdevuosissa 😂 Kynivät viimesetkin hiukset,sitten jää sivuille enää töyhtöt.

Pyysin estrogeeniä nelikymppisenä mutten saanut,piti syödä luontaistuotekaupan soijavalmistetta.

Mulla hiuslaatu on muuttunut hienommaksi ja pehmeäksi, mutta hiusta on edelleen paljon. Kuukautisetkin on vielä, ikää 52. Gynekologi pelotteli, että kuukautiset voi jatkua jopa 60-vuotiaaksi, ei pysty ennustamaan etukäteen. Olen siinä vaiheessa esivaihdevuosia, että kuukautiset muuttuneet epäsäännöllisiksi, mutta tämä vaihe voi kuulemma kestää vuosia, ei voi ennustaa.

Vierailija
272/983 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis painajainen jos jatkuisi vielä pitkälti yli 50v., kun nyt jo voisin maksaa summan, jotta pääsisin eroon kuukautisista.

t: kohta 50v.

Vierailija
273/983 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis painajainen jos jatkuisi vielä pitkälti yli 50v., kun nyt jo voisin maksaa summan, jotta pääsisin eroon kuukautisista.

Älä muuta sano.

Tämäkin ketju on taas hauska. Kysytään, kuinka monella vaihdevuodet on alkaneet alle 50 -vuotiaana niin eikö vain joidenkin pidä tulla kertomaan, että ollaan melkein eläkeiässä ja vielä vaan menkat tulee. Ikäänkuin olisi suurikin saavutus.

Mulla on tuttavapiirissä neljä naista, jotka ovat liki kuuskymppisiä. Ei mitään vaihdevuosioireita. Kahdelta vain loppuivat kuukautiset. Lopuilla kahdella epäsäännöllistä vuotoa.

Vierailija
274/983 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta sano.

Tämäkin ketju on taas hauska. Kysytään, kuinka monella vaihdevuodet on alkaneet alle 50 -vuotiaana niin eikö vain joidenkin pidä tulla kertomaan, että ollaan melkein eläkeiässä ja vielä vaan menkat tulee. Ikäänkuin olisi suurikin saavutus.

Mulla on tuttavapiirissä neljä naista, jotka ovat liki kuuskymppisiä. Ei mitään vaihdevuosioireita. Kahdelta vain loppuivat kuukautiset. Lopuilla kahdella epäsäännöllistä vuotoa.

En kyllä jää kuukautisia kaipaamaan, varsinkaan tällaisia epäsäännöllisiä ja kivuliaita. En ole koko ketjua lukenutkaan, mutta eiköhän se ihan hyvä ole, että jotkut kertovat kuukautisten jatkuneen pitkään. En tuota edes tiennyt ennen kuin gynekologi sanoi, että voi jopa 60-vuotiaaksi jatkua. 

Vierailija
275/983 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin vuosi sitten estrogeeniä,en saanut.

Vaihdevuosioireet alkoivat 37-vuotiaana.

Viikko sitten aloin itselääkitä ovestinilla, unihäiriöt,masennus,hartia/niskakivut ja olotila koheni parissa päivässä.

Että semmosta.

Vierailija
276/983 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Ja mä olen 44 ja raskaana...

Vierailija
277/983 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua. Ja mä olen 44 ja raskaana...

42 ja raskaana, onnistuiko sinulla luomuna?

Pelottaako raskausmyrkytys, verenpaine, vauvan pienipainoisuus ja kromosomihäiriöt? Sillä minua pelottaa, ja paljon.

Vierailija
278/983 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuumia aaltoja vielä, pikkaisen heittoa kierrossa. T: toukokuussa 50v.

Sama täällä, synttärit kohta mullakin. Onnea! Mutta raivo on iskenyt jo vuosia herkästi, liittyneekö tähän asiaan.

Vierailija
279/983 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43.

Kierrossa muutoksia paljon ja myös noita tosi runsaita hulahduksia.

Olen aika liikunnallinen.Nyt on paljon turvotuksia ja tankki olo.Paino noussut kolmisen kiloa ja en saa millään kikoilla laskemaan.Kuuluuko sekin asiaan?

Vierailija
280/983 |
19.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi 47-vuotiaana ja siitä lähtien on ollut erilaisia korvaushoitoja yli kaksikymmentä vuotta yhtä arin vuoden paussia lukuunottamatta. Oireet palasivat ja oli palattava korvaushoitoon geeliä reisiin ja nyt vanhempana laastaria vatsanahassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan