Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (983)
En jaksa lukea neljää sivua enempää kommentteja. Näyttää siltä että hyvin yksilölliset on oireet. Minulle tuli pelkät uniongelmat 49-vuotiaana. Piti aloittaa hormonihoito, joka auttoi unettomuuteen. Nyt 50-vuotiaana halusin vaihtaa hormoniin, jolla kuukautiset jää pois. Kuukautisia tuli silti ja gynekologi totesi että minulla kypsyy yhä munasoluja. Eli olen yhä esivaihdevuosissa. Nyt kokeillaan geeliä plus kuukautiset keltarauhastableteilla kahden kuukauden välein. Saas nähdä sopiiko tämä vaihtoehto ja pitääkö unet hyvinä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuukaut alkoi myöhään, vvt alkaa aikaisin.
Jos kuukaut alkaa aikaisin, vvt alkaa myöhään.Vääryys, tiedän.
Ystävälläni oli juuri näin. Menkat alkoivat 16v ja loppuivat 41v. Hänen tyttärensäkin oli kaveriporukan viimeinen, jolla kuukautiset alkoivat, oli 15v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko varovaisesti kysellä tässä ketjussa, että paljonko teillä lyheni kierrot aluksi? Mulla on aina ollut hyvin säännölliset kuukautiset 28:n päivän välein ja nyt olen ollut ihan ihmeissäni, kun on alkanut tulla 25-26 päivän kiertoja. Iltatähti olisi vielä ollut toiveissa..😢 ikää 38v
Minulla kierrot oli yleensä siinä 28-30, kunnes alkoivat lyhenemään ensin sinne 26-27 ja myöhemmin jopa 21-23 kiertoja. Ja silloin raskaaksi tulo oli jo vaikeaa. Lääkäri sanoi, ettei noin lyhyissä kierroissa munasolu enää ehdi kypsymään. Jos siis lapsia vielä lisää haluat, niin toimi nopeasti, luultavasti hedelmällisyytesi on jo selvästi laskussa, sehän romahtaa jo tilastollisestikin naisilla keskimäärin 36-vuotiaana.
Minulla kävi niin, että kun Mirena poistettiin 38-vuotiaana raskaustoiveen vuoksi, oli kierto 18-46 päivää. 10kk meni ja viimeinen kierto tuon 18 päivää, seuraavasta tein positiivisem testin 😊 Ovulaatio oli ilmeisesti kp 11, alkio oli muutaman päivän isompi kuin 28 päivän kierron mukaan. Epätoivo meinasi kyllä iskeä tuon arvaamattoman kierron takia.
Mun vaihdevuodet alkoi oireilla 37-vuotiaana ja menopaussi 38v. Oli selainen vaihe työelämässä, että ajateltiin, että olisi sopiva aika hankkia lapsia. No ei tullut sitten hankittua.
51-vuotiaana kk muuttuivat epäsäännöllisiksi ja niukemmiksi, joskus herään myös aamuyöllä, mutta ei ole muita oireita. Kuukautiset alkoivat jo 11-vuotiaina, joten ilmeisesti sitten vv:kin tulee myöhemmin. Äidilläkään ei ollut pahoja oireita, vain pari kertaa oli kuulemma kuumia aaltoja. Näyttäisi siltä, että minulla menee ihan kivasti samaan tyyliin. Mitään limakalvojen kuivumistakaan en ole huomannut.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea neljää sivua enempää kommentteja. Näyttää siltä että hyvin yksilölliset on oireet. Minulle tuli pelkät uniongelmat 49-vuotiaana. Piti aloittaa hormonihoito, joka auttoi unettomuuteen. Nyt 50-vuotiaana halusin vaihtaa hormoniin, jolla kuukautiset jää pois. Kuukautisia tuli silti ja gynekologi totesi että minulla kypsyy yhä munasoluja. Eli olen yhä esivaihdevuosissa. Nyt kokeillaan geeliä plus kuukautiset keltarauhastableteilla kahden kuukauden välein. Saas nähdä sopiiko tämä vaihtoehto ja pitääkö unet hyvinä.
Vähän samanlainen tilanne kuin itselläni, mutta olen miettinyt, että ehkä ne uniongelmat eivät sittenkään tule vv:stä, vaan jostain muusta. Gynekologi on minullekin sanonut vuosi sitten, että munasarjat ovat vielä ihan aktiivisia molemmat puoliskot ja kk muutos on vain se, että vuoto on niukempi ja ennen niin säännölliset kk muuttuneet epäsäännöllisiksi.
En voi hormoneja käyttää, joten olen käyttänyt unettomuuteen vain pitkävaikutteista melatoniinia. Heräilyä ei kuitenkaan ole joka yö, niin harmittaa ottaa tuo melatoniini niin usein, siinäkin saattaa olla jotain haittavaikutuksia pitkässä käytössä, koska on uusi lääke.
Niin vaihdevuosien jälkeen naiset ovat mahoja ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän samanlainen tilanne kuin itselläni, mutta olen miettinyt, että ehkä ne uniongelmat eivät sittenkään tule vv:stä, vaan jostain muusta. Gynekologi on minullekin sanonut vuosi sitten, että munasarjat ovat vielä ihan aktiivisia molemmat puoliskot ja kk muutos on vain se, että vuoto on niukempi ja ennen niin säännölliset kk muuttuneet epäsäännöllisiksi.
En voi hormoneja käyttää, joten olen käyttänyt unettomuuteen vain pitkävaikutteista melatoniinia. Heräilyä ei kuitenkaan ole joka yö, niin harmittaa ottaa tuo melatoniini niin usein, siinäkin saattaa olla jotain haittavaikutuksia pitkässä käytössä, koska on uusi lääke.
Minäkään en ole voinut auramigreenin takia käyttää yhdistelmäpillereitä veritulppavaaran takia. Tästä syystä en käsittääkseni voi myöskään käyttää estrogeenia hormonikorvaushoitona.
Minulla on kuitenkin tälläkin hetkellä käytössä progesteronilääkitys osan ajasta, mikä vie hikipuuskat pois. En tiedä, voiko tuota käyttää pitkän päälle vv-oireita poistamaan, nyt siis on muu syy. Onko täällä ketään muuta auramigreenitapausta, miten vv-oireita on hoidettu?
Vierailija kirjoitti:
Niin vaihdevuosien jälkeen naiset ovat mahoja ?
Onneks.
Jos kohtu on poistettu ja jätetty kuitenkin munasarjat, vaihdevuodet tulevat kuten muillakin. Kohtu on "nahkapussi" vauvalle, ei se estrogeeniä eritä.
Mulla loppui menkat 53-vuotiaana ja ovat nyt pysyneet poissa puolitoista vuotta, joten se taisi olla siinä. Ennen sitä oli parin vuoden kausi, jolloin ne harvenivat niin, että luulin jo loppuneen, ja sitten vielä tuli kuitenkin. Mitään vaivoja ei ole ollut, lievää lämmintä aaltoilua lukuun ottamatta, joka menee ohi melkein huomaamatta. En tiedä milloin se alkoi, koska en välttämättä edes kiinnittänyt siihen huomiota, mutta ainakin menkkojen loputtua sitä on välillä ollut.
Siihen kysymykseen, miten elämä jatkuu, en siis ihan varmuudella tiedä joko tämä oli tässä, mutta sen olen huomannut, että seksi ei kiinnosta. Tosin ei se kovin paljoa ole kiinnostanut ennenkään, mutta nyt ei oikeastaan lainkaan. Koska olen parisuhteessa, koetan viimeiseen asti vältellä seksiä mutta joudun välillä pakottamaan itseäni siihen miehen mieliksi, mutta myös koska sitä sanotaan terveelliseksi. Onko se sitten varmasti terveellistä ja tarpeellista tämän ikäiselle naiselle, vähän epäilen.
Menkkojen runsastumista ja kierron epäsäännöllisyyttä oli jo 40 +. Mulla oli viimeiset menkat 50-v. Sitä ennen olivat olleet pois jo ehkä vuoden ja ihan säikähdin että mitä tapahtuu 😅. Kuumia aaltoja ja yöhikoiluja oli muutamia vuosia. Nyt joskus illalka tukee se kuuma olo kuin taivaalta, yöhikoiluja ei oke enää. Oon nyt 52 v. Tosin todettiin uniapnea -16 ja varmaan myös aihetti kaiken maailman kurjia oireita.
Mulla itsediagnosoitu add ja ahdistuneisuuttakin. Joku tästä kirjoittikin täällä ja munkin mielestä nämä pahentuneet nyt näin vanhemmiten.
Täytän kohta 28 ja nyt on tullut muutamina öinä kuumia aaltoja :( oon ihan paniikissa ja melkein itken... ei oo lapsia vielä eikä nyt sit ehkä tulekaan.... Lääkäriaika on varattuna, enkä tiedä miten kestän jos nää on (esi) vaihdevuodet. :"(
Kiinnostavaa lukea näitä ja mukavaa, että monella tuntuu olevan vaihdevuosien jälkeen elämänlaatu kohdillaan. Itse 47 v eikä vielä oireita, mutta vähän pelonsekaisin tuntein niitä odottelen, koska äidilläni oli tosi pahat oireet ja itselleni ei terveydellisistä syistä suositella hormonihoitoja.
Yhtenä päivänä viime keväänä humahti ihan yhtäkkiä ensimmäinen kuuma aalto ylitseni. Olin 51 vuotta ja viisi kuukautta vanha. Siitä lähtien aaltoja on tullut päivittäin, yleensä aamulla heti herättyäni ja muutamia kertoja päivän mittaan. Aalto kestää kerrallaan ehkä viitisen minuuttia ja minulla on viuhka aina mukana, löyhyttelen naamaani sillä. Aluksi hävetti, nyt en edes ajattele enää mitä mieltä joku on viuhkanheiluttelustani.
Olen syönyt alusta saakka salviasta tehtyä luontaistuotetta. En mene vannomaan, onko sen tuoma apu pelkkää lumevaikutusta, mutta mielestäni se on helpottanut. Toinen helpottava asia on luultavasti, että minulla on hormonikierukka. Viimeksi sitä uusiessani gynekologi neuvoi pitämään kierukan noin 55-vuotiaaksi saakka. Hän sanoi kierukan helpottavan vaihdevuosioireita.
Henkisesti vaihdevuodet saattavat olla kuitenkin lopulta rankempi asia, kuin fyysiset oireet. Olen jutellut aiheesta paljon ystävieni kanssa ja samalla ihmetellyt, kuinka vähän näistä asioista lopulta puhutaan. Työkaverini kertoi elämänsä olevan täyttä helvettiä. Vaihdevuosia on takana kolme, ja oireina paitsi todella rajuja kuumia aaltoja, myös täysin sekaisin oleva hormonitoiminta, joka tekee ystävästäni omien sanojensa mukaan hirviön. Parisuhde on mennyttä, lasten kanssa riitaa tulee päivittäin ja unettomuus vaivaa. Oli itselleni helpottavaa jutella hänen kanssaan, koska olen päässyt paljon helpommalla. Ystäväni oli sitä mieltä, että mielialan vaihtelut ja kiukkuisuus ovat ilmenneet vasta sen jälkeen, kun hänelle kirjoitettiin estrogeenia. Siksi en ole uskaltanut käydä valittamassa omista oireistani lääkärille.
Kohtapuoliin tulee siis täyteen vuosi ensimmäisestä kuumasta aallostani. Olen alkanut pikku hiljaa ymmärtää ja hyväksyä tämän uuden elämänvaiheeni. Äidilläni oireet kestivät kymmenkunta vuotta ja sama lienee edessä minulla, joten pakko nämä varmaan on hyväksyäkin. Mielialan vaihteluista minulla ei onneksi ole ainakaan vielä ollut, unettomuutta kylläkin, mutta onneksi saan sentään silloin tällöin nukuttua hyvin.
Tsemppiä naiset.
Epäilen, että vaimolla on. Ikää reilu 30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gynekologi kertoi, että ensimmäisenä vähenee keltarauhashormonia määrä. Olen ilmeisesti tosi herkkä, koska yöuni häiriintyi jo keltarauhashormonia vähenemisestä. Ensimmäisissä pillereissä oli keltarauhasta vasta viimeisessä kahdessa viikossa ja nukuin ne viikot aina paremmin. Sitten kun vaihdettiin lääkkeeseen, jossa on keltarauhasta jatkuvasti, nukuin kyllä hyvin, mutta säikähdin kun tulikin niitä kuukautisia. Syön tämän levyn loppuun niitä ja sitten kokeilen sitä salvaa plus keltar. Mutta nyt vähän epäilyttää valvonko pelkällä estrogeenillä. Nimittäin olen niin herkkä, että jos nyt unohdan ottaa pillerin, herään heti keskellä yötä valvomaan. Ja sitten valvoessa muistan, että unohdin ottaa.
Mulla oli 39-vuotiaana yöhikoilua noin 4-5 kuukauden ajan. Sen jälkeen ei ole ollut mitään. Olen nyt 43-vuotias, kuukautiset tulevat normaalin epäsäännöllisesti (mulla on siis aina olut hyvin epäsäännöllinen kierto, vaihteluväli 23päivää - 0.5 vuotta, kerran olivat pois 2-vuotta putkeen). En tiedä, onko vaihtarit menossa /tulossa, vuosiin ei kyllä ole ollut mitään oireita, ja tuolloin 39-vuotiaana yöhikoilu ei lääkärin mukaan johtunut vaihtareista, mutta itse kyllä veikkaan sen olleen hormonaalista.
Minulla alkoi 47-v ..tuosta asti olen käyttänyt ensin pillereinä sitten geeliä ja laastareita. Useamman kymmene vuotta. Hyvin menee ja olen pysynyt voimissani, elämänmyönteisenä. Yritin olla ilman pari vuotta, mutta oireet tulivat takaisin. Nyt olen käyttänyt laastaria jo yli kymmenen vuotta ilman paussia.
Olen aina harrastanut liikuntaa ja uloilua joka auttaa taas jokaiseen asiaan elämässä.