Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
241/983 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47-vuotias, ja kuukautiskierto on ollut tosi lyhyt jo viiden vuoden ajan. Kuukautiset ovat todella runsaat, ja hemoglobiini sen vuoksi koko ajan alhaalla.

Kuinkahan pitkään tätä kestää ennen loppuromahdusta?

Ja missä vaiheessa sitä hormonikorvaushoitoa kannattaa miettiä?

Olen nimittäin muutaman vuoden ollut hirveän pahantuulinen ja ahdistunut ennen menkkoja. Ärsyttäviä muutoksia!

Vierailija
242/983 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta näin kävi mulle: 43 -vuotiaana järkyttäviä vuotoja ja pidentynyt vuotoväli. Öisin vaihdoin sekä yöpaitaa että lakanoita - hikoilin kuin sika. Leha, leha kävi kuumien aaltojen kanssa kohta pitkin päivää.

Kaikki helpotti, kun aloitin hormonikorvaushoidon 45 vuoden iässä. Kymmenen vuotta meni ja sitten todettiin rintasyöpä. Korvaushoito lopetettiin heti ja sitten tietysti leikkaukset ja hoidot vaikuttivat kroppaan.

Oli yhtä he...ttiä käydä töissä. Aloin hikoilla päästäni ensimmäisen kerran elämässäni. Siis tukka märkänä, naama märkänä ja tietysti kainalot märkänä samaan syssyyn. Olisi pitänyt olla froteepyyhe mukana, mutta pyyhi siinä nyt sitten itseäsi about 50 nuoren opiskelijan tuijottaessa. Kaikki pukeutuminen piti miettiä tarkkaan. Sukkahousut ekana pois, päälle vain puuvillaisia T-paitoja ja jotain napitettavaa, minkä saa nopeasti pois.

Tähän kun yhdistetään yövalvominen, niin olin kyllä lähinnä kuin joltain osastolta karannut.

Sain gyneltä viimein tehoavat tropit. Näillä pärjään ja pystyn hoitamaan työni.

Tiedän, että kaikilla ei ole tällaista. Olen laiha luikku ja estrogeenia varmaan luonnostaan vähän. Voi olla tuo hermostokin yliherkkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/983 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua, niin tuttua. Mikään muu vaate ei käy kuin viskoosi ja puuvilla ja mistään ei saa kiristää. Vanhat pestyt yöpaidat ja verkkarit parhaimpia tai muuten alkaa ahdistamaan. Vuodot kuin hanasta ja hirveä väsymys. Viime kesän helteet tuntuivat helvetillisiltä ja niistä kesti toipua pitkään. 

Vierailija
244/983 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen kysymykseen, miten elämä jatkuu, en siis ihan varmuudella tiedä joko tämä oli tässä, mutta sen olen huomannut, että seksi ei kiinnosta. Tosin ei se kovin paljoa ole kiinnostanut ennenkään, mutta nyt ei oikeastaan lainkaan. Koska olen parisuhteessa, koetan viimeiseen asti vältellä seksiä mutta joudun välillä pakottamaan itseäni siihen miehen mieliksi, mutta myös koska sitä sanotaan terveelliseksi. Onko se sitten varmasti terveellistä ja tarpeellista tämän ikäiselle naiselle, vähän epäilen.

Kammottavaa, erityisesti tuollainen väkisin seksin harrastaminen, eikä se miehelle ole yhtään sen parempaa, sääliksi käy.

Vierailija
245/983 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu u just äsken alko, tuli hiton kuuma 

Vierailija
246/983 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä: olen aina ollut kova hikoilemaan ja lihottuani n. 30 kg mulla alkoi myös kasvojen ja päänahan tolkuton hikoilu. Käytännössä pienenkin kävelyn jälkeen pää oli kuin suihkun jälkeen ja töihin mennessä seisoin aamulla vessassa taputtelemassa vessapaperilla kasvoja ja niskaa kuivaksi.

Kokeilin jopa absolut torria päähän ja sain siitä ihan hirveät kirvelyt ja iho ärtyi, joten ei apua. Harkitsin hiusten leikkaamista aivan siilimittaisiksi.

Sitten laihdutin tuon 30 pois ja hikoilu loppui siihen. Siis päänahan hikoilu. Muuten kyllä hikoilen reilusti kun liikun, mutta se on sitä entisenlaista ja normaalia. Enää ei tarvitse föönäta hiuksia aamulla 10 minuutin kävelyn jälkeen.

Hikoilu ja oireilu voi siis johtua myös ylipainosta.

Vierailija
247/983 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseenalaistan,että terveelliset elämäntavat helpottaisi vaihdevuosia,koska tiedän naisia jotka juoneet joka vkonloppu ja polttaneet koko ikänsä eivät ole tienneet vaihdevuosista mitään.

Johtuukohan tämä alkoholin lisäämästä testosteronista, koska sitä annetaan ulkomailla hoitona vaidevuosiin estron lisäksi.

Kaikilla näistä myös paksut hiukset,oluen juonti brittityyliin nähtävästi auttanut 😂

Vierailija
248/983 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yöhikoillut aika lailla siitä, kun täytin 50. Välillä jää pois aja ajattelen vaihdevuosien olevan ohi, mutta sitten tuleekin kuukautiset ja niiden jälkeen hikoilu alkaa taas. Nyt oli puolen vuoden väli kuukautisissa ja muutama viikko meni jo ilman hikoilua, mutta sitten tuli kuukautiset taas ja taas hikoillaan. Muita oireita ei kyllä ole kuin tuo epäsäännöllisyys ja hikoilu. Väsymyksestä huolimatta olen ollut aika virkeä mieleltäni ja mitään kuivumista ei ole, päinvastoin. 

Vierailija
249/983 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäöstä ja käytöksestä päätellen valtaosalla suomalaisista naisista on vaihdevuodet menossa....

Vierailija
250/983 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäöstä ja käytöksestä päätellen valtaosalla suomalaisista naisista on vaihdevuodet menossa....

Ja vielä suuremmalla osalla miehistä, se vasta onkin kummallista =0

Vierailija
251/983 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan siskollani vaihtarit ku ei ala oottamaankaan?

Vierailija
252/983 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteilläpaksuthiukset kirjoitti:

Kyseenalaistan,että terveelliset elämäntavat helpottaisi vaihdevuosia,koska tiedän naisia jotka juoneet joka vkonloppu ja polttaneet koko ikänsä eivät ole tienneet vaihdevuosista mitään.

Johtuukohan tämä alkoholin lisäämästä testosteronista, koska sitä annetaan ulkomailla hoitona vaidevuosiin estron lisäksi.

Kaikilla näistä myös paksut hiukset,oluen juonti brittityyliin nähtävästi auttanut 😂

Mulla ainakin on kohtalaisen terveet tavat, ikinä en ole tupakoinut, olen luonnostaan tykännyt kasviksista ihan pienestä pitäen, olen aina ollut normaalipainoinen, alkoholin käyttö on todella kohtuullista. Mutta vaihdevuosioireet on vaikeat, varsinkin hikoilu.  Sen verran voin todeta, että hiilareiden syönti illalla lisää hikoilua, eli siinä mielessä elintavoilla on vaikutusta. Ei pizzaa tai leipää illalla, niin sitten en hikoile niin kamalasti, vaikka aika paljon silti. 

Vierailija
253/983 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoivat kuumat aallot, useita päivässä 51 -vuotiaana. Vielä 41-vuotiaana tulin raskaaksi hormonikierukan ollessa paikallaan! Aikani yritin luontaistuotteilla vähentää kiusallisia kuumia aaltoja, kunnes päätin, että kärsimys loppuu ja hain hormonilaastarit. Elämä sujuu nyt oikein mukavasti ja olo on energinen, eikä ole aaltoja! Painoa on ehkä tullut kolme-neljä kiloa, mutta se täytyy nyt puristaa pois. Olo on ok, hiukset vahvat ja ei paljon ryppyjä, mutta ihoa saa rasvata koko ajan:)

Vierailija
254/983 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee ne vaihdevuodet miehellekin. Andropaussi. Siitä ei vain puhuta.

Vierailija
255/983 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jäi kuukautiset pois 46-vuotiaana. Täysin normaali kierto ollut siihen asti eikä merkkiäkään vaihtareista. 10 kk tuli yllättäen yhdet kuukautiset. Näistä kuukautisista alle vuoden päästä syntyi iltatähtemme. Täytin 6 viikkoa ennen lapsemme syntymää 48-vuotta. Olennyt 52 -vuotias, 4 lapsen äiti, joista nuorin 4v ja vanhin 24-v

Vierailija
256/983 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin erikoisen asian vaihdevuosissani. Selvästi stressi ja elämän suuret kriisit vaikuttavat niihin. Minulla alkoi ensimmäiset jatkuvat hikoilukohtaukset 45-vuotiaana suuren kriisin jälkeen. Sitä kesti muutaman kuukauden, kunnes uusi suhde sain hormonit ja munasarjat taas toimimaan. Sen seurauksena kuumat aallot hävisivät, menkat palasivat, follikkeli näkyi ultrassa kypsymässä ja FHS-arvokin laski taas lähelle hedelmällistä lukemaa.

Parin vuoden päästä tuli elämään vielä suurempi traumaattinen vaihe, jonka seurauksena alkoi taas kuumat aallot jatkuvalla syötöllä. Vaihetta kesti yli puoli vuotta, kunnes taas uusi suhde ja ihastumisen huuma lopetti kaikki oireet. Nyt on ikää 48 v, olen rakastunut, eikä vaihdevuosioireista ole tietoakaan. Eiköhän ne sieltä kohta kuitenkin taas palaa, kunhan elämä tasoittuu.

Vierailija
257/983 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee ne vaihdevuodet miehellekin. Andropaussi. Siitä ei vain puhuta.

Puhutaanpa. Seisokin kulma laskee +45 asteesta -45 asteeseen. Kouriintuntuva(sic!) muutos!

Vierailija
258/983 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimollani alkoi 22vuotiaana ja jatkuu edelleen nyt 45vuotta.

Vierailija
259/983 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi hikoilu 45-vuotiaana. Kuukautiset jatkuivat normaaleina ja olivat lopussa todella kivuliaat. Ne jäivät pois kun täytin 50. Nyt ei hikoiluta eikä ole kuukautisia.

Minkäänlaisia psyykkisiä oireita ei ollut. Huolehdin mahdollisimman terveellisestä ruokavaliosta kuten teen nytkin. Vyötärö levenee vaikkei paino lisäännykään. Rinnat ovat menettäneet pyöreyttään. Ryppyjä on tullut joka paikkaan kiihtyvällä vauhdilla. Iho on hilseilevän kuiva vaikka pesen ja hoidan perusvoiteella. Tolkuttomaan alapään kuivuuteen käytän ihan marketin liukuvoidetta.

Vierailija
260/983 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 41 ja vuosi sitten tein abortin. Olen havainnut monellakin noin 45-47 v naisella kamalaa aggressiota.