Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?

Vierailija
17.03.2019 |

Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.

Kommentit (983)

Vierailija
201/983 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuuksutiset ovat loppuneet alle 55v niin pitääkö hakea lääkäriltä keltarauhaspillerit jotta saa tyhjennysvuodon aikasn 1-2x/vuosi?

Onko varana, että kohdun limakalvo paksuuntuu liikaa ja aiheuttaa syöpää?

Vierailija
202/983 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitä kokemuksia vv:sta kun luontainen kierto on lyhyt (21 päivää, lyhimmillään 14) ja endometrioosi vaivaa? Kärsin nyt jo PMS:n aikaan kaikista täällä listatuista vaihdevuosioireista. Iskeekö sitten vv:n aikana tämä sama mutta 24/7? Onko alttius pahoille oireille isompi näillä spekseillä? Tässä menee vielä 10-15 vuotta jos normiaikoihin alkaa vv, eli ei nyt ihan heti huomisen ongelma ole.

En käytä hormonaalisia lääkkeitä, eivät sovi minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/983 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei te migreenistä kärsivät/kärsineet! Oon 38 v, äiti-ihminen. Aiemmin en ole migreenistä kärsinyt, mutta nyt noin puolen vuoden ajan on ollut välillä migreenityyppistä särkyä, mihin ei meinaa auttaa vahvatkaan särkylääkkeet. Oon siten ajatellut, että päänsärky on hormonaalista ja liittyy k-kiertoon.

Kokemuksia?

Neurologi on sanonut, että suuri osa naisten migreeneistä on hormoniperäistä. Vaihdevuosien aikaan useilla loppuvat migreeni kokonaan, joten odotan vaihdevuosia innolla. 

Olen 36v. Kärsin migreenityyppisestä päänsärystä aina ennen menkkoja ja joskus heti niiden jälkeen. Ainoastaan nukkuminen auttaa. Muulloin en pode päänsärkyä. Eli, ihan hormoniperäistä on. 

Vierailija
204/983 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua luettuani tajusin, että jossain vv vaiheessa taidan olla. Jo vuoden verran ovat kuukautiset runsastuneet entisestään ja nyt on kierto lyhentynyt 28sta 21-22. Pms on vaivannut aina enemmän tai vähemmän, mutta viime kk:ia edeltävät kaksi viikkoa olivat ihan hirveät. Tuntui etten pystynyt hillitsemään itseäni yhtään. En kestä itseäni näin raivoherkkänä. Samoin on nyt ihan yllättäen alkanut virtsankarkailu esim. aivastaessa, vaikka luulin alapäälihasten olevan hyvässä kunnossa?!

Sitten vielä kysymys: onko täällä muita, joilla myös ADD? Luin jostain, että add oireet pahenevat vaihdevuosien yhteydessä. En kyllä yhtään jaksaisi. Onko joku saanut tähän apua jostain?

Nainen 45v, hoikka ja liikkuva sekä terveellisesti syövä ei tupakoitseva...

Vierailija
205/983 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pian 51, ja vaihdevuosia odotellen. Hormonikierukka on ollut jo yli 6 vuotta ja vuodot tulee harvakseltaan ja kestää pisimmillään 5-7 päivää, vuodot vaihtelee runsaista erittäin niukkoihin. Kipua alavatsalla aina päivää paria ennen vuotoja, kipu viimeeksi oli yöllä ja tosi kovaa. Toivon, että vuodot jää pian pois, niitä ei tule kaikkine lieveilmiöineen ikävä.

Kuumia aaltoja ei varsinaisesti ole ainakaan vielä ollut, vaikka välillä on tullut tosi lämmin olo. Iho on muuttunut kasvoissa tosi herkäksi, en voi käyttää mitään ns. Ryppyvoiteita koska ihoni reagoi niihin punoituksena, kirvelynä ja lievänä turvotuksena (turvotus saattaa olla voiteiden tarkoituskin😃)

40-45 vuotiaana oli ihan karseat seksihalut koko ajan, mutta nyt onneksi olen hieman rauhoittunut, kun ei ole kumppaniakaan. Limakalvojen kuivuus ei itseäni vielä kiusaa.

Odotan todella innokkaana, että vuodot loppuu kokonaan, niin paljon koen niistä elämäni aikana saaneeni kärsiä.

Vierailija
206/983 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vm -75 eli 44 tänä vuonna ja mulla on nyt noin vuoden ajan vaihdevuosioireena ollut kuukautiskierron lyheneminen.

Tyypillisesti kierto on nyt 24-25 päivää (ennen vanhaan oli 30 päivää). Joinakin kuukausina kiero on ollut nyt 21 päivää.

Hulluinta tässä on miehen suhtautuminen. Miten teidän miehet suhtautuu vaihdevuosioireisiin?

Mun mies on mulle tosi vihainen. Kuulemma koko ajan on kuukautiset. Epäilee että keksin kuukautiset että ei tarvitsisi harrastaa seksiä (ei ole totta). On myös tosi vihainen kun mulla on nyt muutaman kerran kuukautiset alkaneet lomamatkan aikana lyhentyneen kierron vuoksi, kuulemma lomatunnelma on pilalla kun ei voi harrastaa lomalla seksiä mun kuukautisten vuoksi.

Jos sanon, että en voi sille mitään että kuukautiset tulee silloin kun tulee niin mies vaan tuhahtaa ja vaihtaa aihetta. Minusta tämä ei ole normaalia, ajatuksia?

Voisiko sulle sopia hormonikierukka, sen avulla voi vuodot jäädä kokonaan pois tai ainakin ne tuppaa niukentua niin että pärjäät pikkuhousun suojan kanssa.

Vierailija
207/983 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuuksutiset ovat loppuneet alle 55v niin pitääkö hakea lääkäriltä keltarauhaspillerit jotta saa tyhjennysvuodon aikasn 1-2x/vuosi?

Onko varana, että kohdun limakalvo paksuuntuu liikaa ja aiheuttaa syöpää?

Ei tarvita mitään tyhjennysvuotoja syövän estämiseen. Jos sinulla ei ole mitään vaivoja, niin anna vain vaihdevuosien mennä menojaan. Hormonivalmisteita ei määrätä syövän ehkäisyyn, kun ne eivät sitä estä.

Vierailija
208/983 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla vaihtarit jo ohi, niin miten niiden jälkeen elämä sujuu? Onko kaikki kuten ennen vaihtareita, siis nukutteko hyvin, oletteko pirteitä ja energisiä? Onko seksihaluja ja kostutteko? Jaksatteko painaa töitä entiseen malliin? Nouseeko paino helposti, onko tullut jotain terveysongelmia? Olen itse 50 v ja varmaan jonkinlaisia esioireita on nyt puolen vuoden sisään tullut; herään aamuyöllä ja on vaikea päästä enää uneen. Kk-kierto on lyhentynyt muutamalla päivällä. Outo oire on se, että n. viikko ennen menkkoja olen älyttömän pirteä, hyväntuulinen ja energinen, menkkojen jälkeen taas todella väsynyt ja haluton tekemään mitään. 

Olen 30v ja vv oireita on ollut jo pitkään. Lääkärissä en ole käynyt vaikka menkat on olleet poissa kohta 2 vuotta. Olen jatkuvasti väsynyt ja voisin nukkua hyvinkin viikon putkeen. Haluja eikä miestä ole ollut koskaan, kostumisesta ei tietoa, koska olen seksuaalisesti kokematon aseksuaali. Onko vaihdevuodet nopeammin ja helpommin ohi neitsyillä ja ei synnyttäneillä?

Vierailija
209/983 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 30v ja vv oireita on ollut jo pitkään. Lääkärissä en ole käynyt vaikka menkat on olleet poissa kohta 2 vuotta. Olen jatkuvasti väsynyt ja voisin nukkua hyvinkin viikon putkeen. Haluja eikä miestä ole ollut koskaan, kostumisesta ei tietoa, koska olen seksuaalisesti kokematon aseksuaali. Onko vaihdevuodet nopeammin ja helpommin ohi neitsyillä ja ei synnyttäneillä?

Sinun tapauksessasi kyse on hyvin todennäköisesti jostain muusta kuin vaihdevuosista. Gynekologille varaat ajan ja selvittely alkaa siitä.

Vierailija
210/983 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun tapauksessasi kyse on hyvin todennäköisesti jostain muusta kuin vaihdevuosista. Gynekologille varaat ajan ja selvittely alkaa siitä.

Ei voi olla kyse muusta kuin vaihdevuosista, koska kaikki oireet viittaavat siihen. Ennen kuin menkat loppuivat kokonaan harveni kiertopäivät, limakalvot ovat todella kuivat, on kuumia aaltoja ja väsymystä.

Vierailija
211/983 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla kyse muusta kuin vaihdevuosista, koska kaikki oireet viittaavat siihen. Ennen kuin menkat loppuivat kokonaan harveni kiertopäivät, limakalvot ovat todella kuivat, on kuumia aaltoja ja väsymystä.

Kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
212/983 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskymppisten naisten kannattaa käydä luuntiheyden mittauksessa. Se on ilmainen, kivuton ja otetaan ranteesta. Minä kävin ja yllätyin kun se oli jo sinne vahvan alapuolelle valahtanut.

Vierailija
213/983 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta.

Kilpairauhaset ovat tutkittu ja kunnossa ovat.

Vierailija
214/983 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaana alkoi siemenvuodot, onko ne niitä vaihdevuosia?

Vierailija
215/983 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13-vuotiaana alkoi siemenvuodot, onko ne niitä vaihdevuosia?

Sit kun ne loppuu...

Vierailija
216/983 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä vinkkejä, mistä saisi hyvää ja asiallista tietoa vaihdevuosista? Tuntuu, että oma tietämys on lähes nolla. En kaipaa siis sellaista "onpas kamalaa/helpottavaa" -tyylistä fiilistelyä vaan ihan faktaa siitä prosessista.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vaihdevuodet

Vierailija
217/983 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 67 v nainen, kaksi lasta synnyttänyt.  Kuukautiset loppuivat 47v, hikoilua ei tullut haitaksi asti, tuskin edes huomasin.

Seksihalut ei ole  vieläkään loppuneet, kaikki sujuu miehen kanssa yhtä hyvin kuin nuorempana.  Emätinkin kostuu luonnollisesti ihan niinkuin kuuluukin, ehkä hiukan hitaammin. Myöskään mitään energian vähenemistä en ole huomannut, olen aktiivinen työssäni edelleen enkä' halua jäädä eläkkeelle.

En ole käyttänyt minkäänlaista hormonihoitoa vaihdevuosiin, en myöskään ehkäisypillerereitä nuorempana, Haluan pitää hormonini sellaisena kuin luoja on ne minulle luonut.. Naama on on rypistynyt, mutta antaa olla. Saa se pitkä elämänkokemus näkyäkin ulospäin.

Syön silloin tällöin suomalaista tuotetta, PUHDAS -kollagenia jota saa luontaistuotekaupoista. Se tekee hyvää iholle ja limakalvoille myös.

Vierailija
218/983 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 67 v nainen, kaksi lasta synnyttänyt.  Kuukautiset loppuivat 47v, hikoilua ei tullut haitaksi asti, tuskin edes huomasin.

Seksihalut ei ole  vieläkään loppuneet, kaikki sujuu miehen kanssa yhtä hyvin kuin nuorempana.  Emätinkin kostuu luonnollisesti ihan niinkuin kuuluukin, ehkä hiukan hitaammin. Myöskään mitään energian vähenemistä en ole huomannut, olen aktiivinen työssäni edelleen enkä' halua jäädä eläkkeelle.

En ole käyttänyt minkäänlaista hormonihoitoa vaihdevuosiin, en myöskään ehkäisypillerereitä nuorempana, Haluan pitää hormonini sellaisena kuin luoja on ne minulle luonut.. Naama on on rypistynyt, mutta antaa olla. Saa se pitkä elämänkokemus näkyäkin ulospäin.

Syön silloin tällöin suomalaista tuotetta, PUHDAS -kollagenia jota saa luontaistuotekaupoista. Se tekee hyvää iholle ja limakalvoille myös.[/quote

Mistä se tuo kollageeni on tehty?

Vierailija
219/983 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollageeni tehty eläimistä. Tietääkseni naudasta tai kalasta. Suosittelen. Annoin lahjaksi ystävälle, hänkin kehuu sen vaikutusta.

En ole koskaan käyttänyt mitään ryppyvoiteita kasvoihin. Saatan olla ryppyinen 67 v nainen, mutta mitäpä tuosta.

Vierailija
220/983 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdellasadallaneljälläkymmenelläseitsemällätuhannellaviidelläsadallakolmellakymmenelläkuudella