Kuinka monella alle viiskymppisellä on alkaneet jo vaihdevuodet?
Kyselen tässä kollegoiden apua ja tukea! Olen kohta 49 ja luulen, että minulle on nyt tullut niitä kuumia aaltoja. Kohtuni on poistettu jo aikoja sitten, joten kuukautisiakaan ei ole ollut, en siis voi päätellä niiden poisjäännistä tms mitään. Nyt kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksista: missä iässä sinulla alkoi vaihdevuodet ja miten ne alkoivat? Onko kokemusta kuumista aalloista? Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
Kommentit (983)
Vierailija kirjoitti:
Saisinko varovaisesti kysellä tässä ketjussa, että paljonko teillä lyheni kierrot aluksi? Mulla on aina ollut hyvin säännölliset kuukautiset 28:n päivän välein ja nyt olen ollut ihan ihmeissäni, kun on alkanut tulla 25-26 päivän kiertoja. Iltatähti olisi vielä ollut toiveissa..😢 ikää 38v
Minulla kierrot oli yleensä siinä 28-30, kunnes alkoivat lyhenemään ensin sinne 26-27 ja myöhemmin jopa 21-23 kiertoja. Ja silloin raskaaksi tulo oli jo vaikeaa. Lääkäri sanoi, ettei noin lyhyissä kierroissa munasolu enää ehdi kypsymään. Jos siis lapsia vielä lisää haluat, niin toimi nopeasti, luultavasti hedelmällisyytesi on jo selvästi laskussa, sehän romahtaa jo tilastollisestikin naisilla keskimäärin 36-vuotiaana.
Minulla olivat 47-vuotiaana kuukautiset poissa 7 kk, sitten tuli kahden viikon välein kolmet todella runsaat kuukautiset ja sitten alkoivatkin karmeat oireet: kuuma aalto puolen tunnin välein, ahdistusta, hermostusta, pelon tunteita, nukkuminen surkeaa jo tuon jatkuvan hikoilunkin takia yms. Pari kuukautta kestin, sitten hain korvaushoidon ja sain elämäni takaisin.
Ja kyllä tosiaan Suomessakin määrätään estrogeenin lisäksi keltarauhashormonia, itse otan 10 päivän kuurin 5-6 viikon välein. En kyllä ole kuullut, että se syöpää vastaan jotain auttaisi.
Ai niin, ennen kuin kukaan kerkiää antamaan hyviä neuvoja liikunnasta ja ruokavaliosta: harrastan 4-6 kertaa viikossa voimaharjoittelua isoilla painoilla ja rankkaa pyöräilyä, syön terveellisesti proteiini- ja kasvispitoista ruokaa enkä polta. Liikunta saattaa ehkä mahdollisesti vaikuttaa hyvin lieviin oireisiin, jos tuuri käy, mutta eipä näköjään näihin rankempiin. Kuulun ilmeisesti siihen n. 20 prosenttiin naisista, joilla on vaikeat tai hyvin vaikeat oireet :-/.
Ikää 56, menkat edelleenkin säännöllisesti n. 40 päivän välein...
Onko korvaushoidosta ollut apua ohenevaan tukkaan? Tukkaa lähti kuusi vuotta,kaikki viljattomat maidottomat höpötykset kävin läpi kunnes otin hiilarit ja maitotuotteet taas käyttöön niin hiustenlähtö loppui muttei siitä enää paksuunnu koska olen vaihdevuosi-iässä 😨
Voiko vaihdevuodet olla ihan oireettomat? Olen 50v ja viime vuonna menkat oli kertaalleen poissa 4 kk, tänä vuonna juuri nyt menkattomuutta 3 kk. Tuota viimevuotista ennen oli tosi säännölliset menkat. Mutta siis, mulla ei ole minkäänlaisia oireita. Kiinnotaisi kyllä että onko silti alkaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisinko varovaisesti kysellä tässä ketjussa, että paljonko teillä lyheni kierrot aluksi? Mulla on aina ollut hyvin säännölliset kuukautiset 28:n päivän välein ja nyt olen ollut ihan ihmeissäni, kun on alkanut tulla 25-26 päivän kiertoja. Iltatähti olisi vielä ollut toiveissa..😢 ikää 38v
Tuollainen 2-3 päivän vaihtelu ei ole paljon, mulla lyheni kierto viikolla ja enemmänkin. Toki voihan se sinulla joitain merkitä jos ei kerran koskaan ennen ole heittänyt edes yhdellä päivällä.
Kiitos vastauksesta ja tiedosta.😊 Eli heitto oli heti alusta asti noin suuri.
On kai ne yhden päivän voineet heittää, mutta pääsääntöisesti eivät.
mulla tuli menkat kellon tarkkuudella 28pvän välein siihen saakka kun täytin 36v. Sen jälkeen lyheni kierron väli 26 päivään. Ehkäisynä oli kondomi ja yhden ainoan kerran kun olimme yhdynnässä ilman suojaa, pamahdin paksuksi, ikää oli silloin hiukan alle 37v.
multa poistettiin kohtu seitsemän vuotta sitten, ollessani 42v. Kirurgi sanoi, että vaihdevuodet voivat alkaa kohdunpoiston jälkeen pari vuotta normaalia aiemmin.
Nyt siis ikää 49v ja ei minkään sortin merkkiä vaihdevuosista. Ainoastaan alapään limakalvot tulivat rutikuiviksi suunnilleen yhden yön aikana kolmisen vuotta sitten. Tämä ei vaivaa kuin ainoastaan yhdynnässä. Luulin silloin, että vaihtarit tulossa ja multa otettiin jokin verikoe, mikä kertoo tilanteen. Arvo oli silloin täysin normaali, eli ei kuulemma tietoakaan vaihdevuosista silloin.
Äidilläni ei ollut ikinä minkään sortin oireita vaihdevuosista, menkat jäivät kerrasta pois 51-vuotiaana. Esim ainuttakaan kuumaa aaltoa ei hänelle tullut.
Olen kohtapuoliin menossa gynelle, näkevätkö he ilman verikokeita, onko vaihdevuodet alkaneet?
Oikea näyte otetaan suusta.
Verikoe ei näytä totuutta.
Minä olen kohta 45v. Minulla nännit kovan ja hirvee kiima päällä. Lisääntymis tarve viellä kova. En tälläistä kiimaa ole kokenut koskaan mitä nyt on ollut 2v. Olisiko tällänen kiima ennen vaihdevuosia?
Ikää 47, joskus viime syksynä alkoivat kuumat aallot, en punastu mutta hehkun kuin kekäle ja välillä hikoilemaan niin että hiukset kastuu. Muita keljuja oireita on olleet aamuyön heräily, sydämen tykyttely ja kuivakat limakalvot. Hiukset ovat myös karisseet ihan uskomatonta tahtia!
Tänään kävin lääkärissä ja sain femoston continue pillerit. Kolmen kuukauden päästä kontrolli, miten on olo helpottanut.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kohta 45v. Minulla nännit kovan ja hirvee kiima päällä. Lisääntymis tarve viellä kova. En tälläistä kiimaa ole kokenut koskaan mitä nyt on ollut 2v. Olisiko tällänen kiima ennen vaihdevuosia?
Tulisin mielelläni auttamaan sinua kiiman hoidossa.
Esioireita alle viiskymppisenä runsastuneet menkat, yöhikoilu ja raivonpuuskat monta vuotta ja sitten 52v alkoi aamuisin vilutus ja sen jälkeen kamalat kuumat aallot sekä yököttävä olo. Menkat loppuivat kokonaan ja tuli sydämmen tykytystä, nivelvaivoja, alakuloisuutta ja kaikkea mahdollista. Pätkittäinen uni, aamuyöllä herääminen niin virkeenä ettei pystynyt enään nukkumaan ja päivällä sitten meinasi nukahtaa vaikka seisaalleen sekä virtsankarkailua. Levoton rakko ollut aina ja kun heräsi niin puolet tuli housuun ennen kuin ehti vessaan. Niin kamalaa että oli pakko hakea estrogeenit ja sitten alkoi pikku hiljaa helpottamaan. Se aloitti taas runsaat menkat ja virtsankarkailua edelleen mutta ne vaivat kestän kun muista pääsi eroon ja estrogeeni auttoi harvenevaan tukkaankin niin etten näytä kaljulta kun päänahka alkoi jo paistamaan. Kuumia aaltoja tulee ajoittain mutta niin lievinä että kyllä ne kestää. Viileessä makkarissa pystyy nukkumaan paremmin. Koitin lyhyesti ja tiivistetysti kertoa ettei ole helppoa ollut ja koitin liian kauan kitkutella niiden pahenevien oireitteni kanssa ennen kuin nöyrryin myöntämään että jotain tarttis tehdä ja hain apuja.
Vierailija kirjoitti:
multa poistettiin kohtu seitsemän vuotta sitten, ollessani 42v. Kirurgi sanoi, että vaihdevuodet voivat alkaa kohdunpoiston jälkeen pari vuotta normaalia aiemmin.
Nyt siis ikää 49v ja ei minkään sortin merkkiä vaihdevuosista. Ainoastaan alapään limakalvot tulivat rutikuiviksi suunnilleen yhden yön aikana kolmisen vuotta sitten. Tämä ei vaivaa kuin ainoastaan yhdynnässä. Luulin silloin, että vaihtarit tulossa ja multa otettiin jokin verikoe, mikä kertoo tilanteen. Arvo oli silloin täysin normaali, eli ei kuulemma tietoakaan vaihdevuosista silloin.
Äidilläni ei ollut ikinä minkään sortin oireita vaihdevuosista, menkat jäivät kerrasta pois 51-vuotiaana. Esim ainuttakaan kuumaa aaltoa ei hänelle tullut.
Olen kohtapuoliin menossa gynelle, näkevätkö he ilman verikokeita, onko vaihdevuodet alkaneet?
Ultraäänellä pitää tutkia munasarjat, ovatko enää aktiiviset, sitten lisäksi muita kokeita.
Hei te migreenistä kärsivät/kärsineet! Oon 38 v, äiti-ihminen. Aiemmin en ole migreenistä kärsinyt, mutta nyt noin puolen vuoden ajan on ollut välillä migreenityyppistä särkyä, mihin ei meinaa auttaa vahvatkaan särkylääkkeet. Oon siten ajatellut, että päänsärky on hormonaalista ja liittyy k-kiertoon.
Kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Voiko vaihdevuodet olla ihan oireettomat? Olen 50v ja viime vuonna menkat oli kertaalleen poissa 4 kk, tänä vuonna juuri nyt menkattomuutta 3 kk. Tuota viimevuotista ennen oli tosi säännölliset menkat. Mutta siis, mulla ei ole minkäänlaisia oireita. Kiinnotaisi kyllä että onko silti alkaneet.
Voivat olla. Mun äidilläkään ei ollut oireita ja toivon, että olen perinyt sen.
Mulla menkat loppuivat 48-vuotiaana. Oon nyt 51. Mitään mummotautioireita ei oo vielä tullu enkä kyl kaipaakaan. Hormonihoitoa en aloita turhaan syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytän tänä vuonna 44 ja ainoa muutos on kierron lyheneminen ja vuodon runsastuminen niin että haittaa normaalia elämää. Parin päivän ajan joudun vaihtamaan siteen puolen tunnin välein (käytän isointa yösidettä). Olen toimistotöissä joten pääsen onneksi vessaan niin usein. Joudun kyllä lähtemään esim. kokouksista tämän takia noin puolen tunnin välein. Viime kuukautisten aikaan oli työtehtävän takia pakko istua työpöydän ääressä tunti, ja kun siitä nousin tunsin että nyt hulahti ja vessaan kävellessä tunsin kun reisien sisäpuoli ja housut kastuivat. Siinä sitten siivosin itseäni pienessä vessakopissa jossa ei ole käsisuihkua. Ja pystyin istumaan vasta kun olin varma että housut on taas kuivat eivätkä tahraa tuolia (mustat housut tietysti). Koko elämä on suunniteltava kalenterin kanssa. En tiedä miten selviän jos kierto vielä menee epäsäännölliseksi ja kuukautiset tulee miten sattuu ja alkaa kestää viikkokausia.
Ehkä tähän liittyen olen ollut viime vuodet entistä väsyneempi, kunto on huonontunut selvästi, hengästyn ihan järkyttävästi rappuja noustessa. Hikoilua ei ole ollut, päinvastoin. Ennen esim. salilla hikoilin tosi runsaasti, nyt se on vähentynyt selkeästi. Ehkä en vaan jaksa treenata yhtä kovaa kuin ennen.
Minäkin kärsin tuosta pari vuotta kunnes määrättin Cyklokaprone, sitä otetaan pahimpina vuotopäivinä. Vuoto silti runsas mutta ei enää tulvi ja voi istua rauhassa kokouksissa.
Cyklokaprone ei auta yhtään, Primolut muistaakseni joka tehosi.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä vinkkejä, mistä saisi hyvää ja asiallista tietoa vaihdevuosista? Tuntuu, että oma tietämys on lähes nolla. En kaipaa siis sellaista "onpas kamalaa/helpottavaa" -tyylistä fiilistelyä vaan ihan faktaa siitä prosessista.
Löytyy faktatietoakin. Tämä ketju on melko kattava.
Käytännön kokemukset ovat usein erilaisia, varsinkin ikäiseni naiset eivät aina kehtaa puhua.
Minulla todettiin jo lapsena kaksoskasvain, aiheutti kipuja ja kuukautiset olivat oudot, joka toinen kierto 21 pv, joka toinen 30. Kuin olisi ollut kahdet samalla henkilöllä. Poistettiin 19 vuotiaana, jolloin kuukautiset muuttuivat normaaliksi.
Vaihdevuodet olivat äärimmäisen vaikeat.
Sain apua luontaistuotteista, myös ruokavalio terveellisemmäksi.
Noin 45 v. voi olettaa jotain oireita ilmaantuu.
Nyt olen 61 v.
Vierailija kirjoitti:
Hei te migreenistä kärsivät/kärsineet! Oon 38 v, äiti-ihminen. Aiemmin en ole migreenistä kärsinyt, mutta nyt noin puolen vuoden ajan on ollut välillä migreenityyppistä särkyä, mihin ei meinaa auttaa vahvatkaan särkylääkkeet. Oon siten ajatellut, että päänsärky on hormonaalista ja liittyy k-kiertoon.
Kokemuksia?
Neurologi on sanonut, että suuri osa naisten migreeneistä on hormoniperäistä. Vaihdevuosien aikaan useilla loppuvat migreeni kokonaan, joten odotan vaihdevuosia innolla.
Mitä oikein selität. Aiheena on vaihdevuodet. Suurin osa lapsista nukkuu hyvin eivätkä ole erityisen vilkkaitakaan, mutta vaihdevuosiin kyllä kuuluu univaikeudet.
Olen nukkunut koko ikäni tosi hyvin, kunnes nyt herään 4-5 välillä ja juuri kun olen saanut unen päästä kiinni uudelleen, pitää lähteä töihin. Heti kun olen nukkunut hyvin, naamasta häviää vuosia. Suurin osa vaihdevuosien henkisistä vaivoista voi johtua univaikeudesta. Itse tarvitsen ainakin 8 tuntia unta. Jos koko viikko menee 6 tunnilla, alkaa perjantaina olla olo kuin kamalassa krapulassa. Unohtelua, alavireisyyttä, jotka paranevat kun on pari yötä saanut taas nukuttua.
Nukun ihan hyvin, jos saan nukkua heräämisen jälkeen vaikka kahdeksaan tai yhdeksään viikonloppuisin ja olo on silloin normaali. Onko teillä vinkkejä tuohon aamuyöhön, miten saisi nopeammin unen päästä kiinni?