Tajusin juuri, että olen narsisti. :(
Olen vuosien aikana saanut/joutunut lukemaan psykologista kirjallisuutta omien ongelmieni vuoksi (kauheat lapsuudenkokemukset ja emotionaalisesti tunteeton huoltaja, vaikeudet opiskelussa ja työelämässä jne). Ja nyt se minulle selvisi, minähän olen varmaankin narsisti.
Juuri narsismi on todennäköisesti aiheuttanut nämä ongelmat elämääni ja erityisesti siihen, miten näihin ongelmiin olen suhtautunut. Monet kuvaukset, piirteet ja käytösmallit löytyvät minusta. Eivät läheskään kaikki, mutta monet.
Mitä voisin nyt tehdä? Mennä terapeutille ja todeta diagnosoineeni itseni narsistiksi?
Kommentit (6)
Mulla on paljon narsistisia piirteitä, mutta olen oikeasti epävakaa/rajatila. Tai siis olin, iän myötä ongelmat ovat onneksi vähentyneet, joten nykyään diagnoosikriteerit eivät enää täyty :)
3 jatkaa...
Niin, ja siis olen käynyt kyllä ihan terapiassakin, eli ihan pelkällä itsehoidolla eivät tulokset ole tulleet.
AP, älä huoli, todennäköisesti et ole narsisti, nimittäin narsisti ei koskaan,ikinä, myöntäisi tai huomaisi itse olevansa sairas. Kaikissa meissä on narsistisia piirteitä, joissakin enemmän ja joissakin vähän vähemmän. Suosittelen ehdottomasti kuitenkin hoitamaan omat ongelmasi ja käsittelemään traumasi terapeutin tai psykologin kanssa. Valitse jokin ratkaisukeskeinen terapiamuoto, esim emdr, silmänliiketdrapia. Näin pääset eroon traumoistasi ja löydät oman ehjän itsesi. Toimi heti, takaan että elämäsi on onnellisempaa "terveenä" kuin traumojen ja lapsuuden kokemusten muokkaamana. Itse olen hoitanut koulukiusaamista tuolla mainitsemallani terapialla, auttoi. Syrjäänvetäytyjän tilalle tuli takaisin entinen iloinen, ulospäinsuuntautunut minä.
Tuskin sinulla vakavaa narsistista häiriötä on, kun tosiaan pidät mahdollisena, että sinussa itsessäsikin voisi olla jotakin vikaa. Terapiaa silti suosittelen minäkin. Ei siellä keskitytä diagnooseja asettelemaan vaan hoidetaan ihmistä kuntoon.
Jos itse sanoo olevansa narsisti niin ei ole narsisti.
Jokaisessa ihmisessäon narsismia. Ihan kaikissa. Narsistiksi määritteleminen on sen vuoksi hölmöä.
Ei. Vaan mennä terapeutille, mieli avoimena. Itsediagnosointi harvoin osuu kohdalleen ja se, että itse ajattelet olevasi narsisti puhuu sen puolesta, että et sitä ole. Narsisteilla sairauden tunne on harvinaisen heikko...