Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vammainen lapsi ja abortti.

Vierailija
25.03.2013 |

Mielipiteitä?

Olen 22-vuotias nainen ja keskusteltiin juuri nyt viikonloppuna vanhempieni kanssa huvikseen vain tälläisestä asiasta. Totesin, sitten siihen että jos tietäisin odottavani vammaista lasta, tekisin abortin. Teenkö minä julmasti tai väärin?

Kun katson saman ikäisen kaverini elämää, hänellä on 10-vuotta vanhempi isoveli joka on autistinen. Onhan se miehistynyt, mutta edelleen asuu kotona ja äidin kanssa. Isää ei kuvioissa ole, koska hän on kuollut. Mitä sitten kun tuo äiti kuolee, veli joutuu laitokseen tai jää todennäkösesti siskonsa kontolle hoidettavaksi.

Naapurissamme asui aikoinaan myös pariskunta, joilla oli minun isän ikänen ( isä syntynyt -60 luvulla ) niin samana vuonna syntynyt poika joka oli aikoinaan isäni luokallakin, en tiedä mikä vamma hänellä on, mutta hän on syntynyt kuitenkin sillein vammasena ettei omillaan tule pärjäämään. Isäni lähentelee viittäkymmentä vähitellen ja tuo vammainen mies asuu edelleen kahdeksankymppisten vanhempiensa kanssa, kun niistä vanhemmistakin aika jättää niin tietää miten tuossakin tulee käymään: a) veli siirtyy perheellisen siskon nurkkiin hoidettavaksi b) laitokseen

Onko tämä elämää? Minusta ei.

Siksi tekisin abortin, jos tietäisin olevani lapseni vammainen. Arvostan kuitenkin myös niitä vanhempia, jotka haluavat tälläisen lapsen pitää ja kantaa siitä huolen! Ei varmasti ole mikään helppo tie ja heillä on oltava hyvin,hyvin,hyvin suuri sydän. Minä en vain näe omaksi tieni tuota.

Televisiossa pyörii myöskin sellainen ohjelma nyt nimeltä kuin Toisenlaiset frendit, siinä kuvataan Downin syndroomaa sairastavia henkilöitä, en tiedä mikä minua niissä vammasissa/niiden käyttäytymisessä ja tavassa puhua ärsyttää, mutta jokin ja itse en mielelläni katso koko ohjelmaa...

On kokemusta myös erittäin pelottavista/oudoista Downin syndroomaa sairastavista henkilöistä. Kauppaan kun menen, siellä on töissä yksi mies jolla on Downin syndrooma, hänen tehtävänsä on kuljettaa koreja paikasta a , paikkaan b. Aina kun olen ottamassa koria, siitä mihin hän niitä kasaa, hän ihan kuin tahallaan ilmeisesti tekee joka kerta saman ja tarraa siitä korista kiinni minkä minä olen juuri käteeni saanut ja sitten ruvetaan riuhtomaan sitä suuntaan sillä kieli roikkuen samaan aikaan toisesta suupielestä ja väittelemme korista tyyliin eipäs, juupas, eipäs, juupas saako hän sen vai minä ja minä yleensä luovutan ja lähden sitten kauppaan vaan ilman koria koska en halua aiheuttaa hämminkiä.. Pelottavaa!

Eikä hän osaa myöskään käytöstapoja... kun ihmiset jonottaa maksamaan ostoksiaan, niin hän änkee aina siitä välistä ottamaan niitä koreja.. ei osaa mennä siihen parin asiakkaan taakse, odottaa että ne pääsee eteenpäin ja ottaa sitten korit. Pitää keskeyttää niinku se tavaroiden lastaustilanne hihnalle/maksu tilanne... Tuskin niin kiirre niillä koreilla on ettei kerkeä 2min odottaa ja kun niitä on isot kasat siellä toisessakin päässä vielä, ettei varmasti lopu kesken

Olen myös ollut töissä vanhainkodilla, downin syndroomaa sairastavia henkilöitä tuli keittiölle sitten syömään, yksi istui samaan pöytään meidän kanssamme ja tuijotti jatkuvasti minun ruokailua ja suusta valu keitot ulos... Eipä siinä tehnyt enää mieli ruokaillakaan

Tiedän myös, että vaikka alkaisi odottamaan vammaista lasta ja abortoisi, niin seuraavan kerran kun tulisi raskaaksi, on mahdollista saada terve vauva. Näin kävi yhdelle ystäväni äidille. Toivottavasti se teki hänet onnelliseksi, varmaankin :)

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei todellakaan saa autismia selville raskausaikana. Samoin jää näkymättä hyvin moni paljon vaikeampi kehitysvamma kuin down.

Vierailija
22/23 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri mitään kehitysvammaa aiheuttavaa sairautta ei voi diagnosoida raskausaikana. Suurin osa sellaisista sairauksista alkaa kehittyäkin vasta kuukausien tai vuosien iässä. Kromosomivioistakaan ei löydetä seulonnoilla kuin pieni murto-osa, ja kromosomiviat ovat vain osa kehitysvammaa aiheuttavista sairauksista tai oireyhtymistä.

Toivottavasti ap ei saa vammaista lasta, tai tervettä lasta joka vammautuu myöhemmin. Ei ap:n, vaan lapsen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 09:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2013 klo 07:02"]

Autismia ei saa selville raskausaikana. Ei montaa muutakaan vammaa. Donwin synroomaa ei sairasteta.

[/quote]

No en tiedä miten mun ois pitäny sitten ilmaista tuo Downin syndrooma homma, jos sitä ei voi sanoa että sitä sairastetaan ja empä tienykkään muuten tuota että autismia ei voisi saada millään tavalla selville nykypäivänä jo raskausaikana tai montaa muuta vammaa! Downin syndrooman nyt ainakin useasti saa selville. Mutta jännää, ajattelin että vuonna 2013 ois aika tarkat seulonnat lapsen vamman suhteen..... Paremmat ainakin, mitä sillon on ollu kun minä oon syntyny.

[/quote]

Kromosomivikoja voidaan seuloa, niistäkin vain pientä osaa. Oikeastaan mitään muuta ei, ellei lasketa jotain ihan radikaaleja aivojen kehityshäiriöitä tms. Sanoisin että reilusti yli 90 % kehitysvammoista tulee yllätyksenä, eivätkä ne tietenkään näy heti syntymän jälkeen, vaan vasta kun vauva/lapsi ei kehitykään normaaliaikataulun mukaisesti.