Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pitkään ihmetellyt miten tavisperheillä on varaa

Vierailija
24.03.2013 |

elää älyttömän leveästi, siis tuloihin nähden. Selventäkääs joku mulle. Tiedän yhden sun toisenkin perheen jossa ammatit on ihan perusjuttuja, hoitajaa, kampaajaa, sähkömiestä ym. perusammatteja, jopa niin että äiti on ollut lasten kanssa vuosia kotona ja silti on iso 4 makkarin suhteellisen uusi talo, sisustusta vaihdellaan fiiliksen mukaan, iso tila-auto jne. En vaan ymmärrä. Ottavatko ihmiset tuloihinsa nähden ihan älyttömiä lainoja? Miten he saavat niitä pankilta, kun sielläkin on omat laskurinsa joiden mukaan maksukyky mitataan?

Selvennykseksi voi kertoa että asumme Keski-Suomessa, paikkakunnallamme n. 5 v. vanha isohkon talon pyynti on 250 000 kieppeillä. Meillä itsellämme on alle 150 000 € talo, minä hoitovapaalla/opinnot kesken mutta miehellä on jopa hyvät tulot, silti emme pysty samaan elintasoon kuin ympärillämme näemme, sillä tarkoitus on että laina lyheneekin eikä maksella pelkkiä korkoja. Ihan normaalia elämää silti elämme ja kaksi autoakin löytyy pakosta mutta mihinkään kalliisiin remontteihin tai huonekalujen uusimiseen ei olisi varaa.

En siis tässä tarkoita perheitä joissa molemmilla on tosi hyvät tulot, vaan perussakkia, joissa yht. bruttotulot n. 5000 € luokkaa, tai vielä vähemmän jos toinen on kotona.

Kommentit (140)

Vierailija
1/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minäkin olen miettinyt. Äiti kotona, mutta talo on iso, on kaksi autoa, koko perhe lentelee lomille sinne ja tänne monta kertaa vuodessa jne. En mä ymmärrä, miten tulot riittävät, kun ei mun matikalla tavisduunarit voi mitenkään ansaita niin älyttömiä summia.

Vierailija
2/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirusti velkaa tai pappa betalar. Tai molemmat.

Puheet muusta on ihan sontaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen itsekkin miettinyt, enkä nyt mitenkään kateuksissani vaan ihan oikeasti ihmetellyt, miten on varaa uusiin autoihin, taloihin jne. kun itsellä tuntuu menevän suurin osa tuloista ruokakauppaan, vaikka eletään tosi säästeliäästi.

Vierailija
4/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme lapsen, kun olin 34v. Olin sitä ennen säästänyt ja maksanut omaa aikaisempaa asuntoa jo puolet pois. Jätin sen vuokralle ja vuokralainen maksaa lopun lainan.

Muutimme suht halpaan rivariin maaseudulle, siis molemmille lainaa n. 80 tonnia.

Miehen palkka käteen n. 2200e ja minulla tulot vain n.600e kuussa (hoitovapaalla).

Ihan hyvin tullaan toimeen ja voidaan matkustellakin joskus. 2 autoakin on.

Tosin en ostele juuri koskaan vaatteita, kenkiä, meikkejä ym. vaan panostamme siihen matkusteluun sitten.

Vierailija
5/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajjuu... pimeitä töitä omien palkkatöiden ohessa? Lottovoitto? Perintöjä? Tai sitten ollaan oltu tosi nuoresta asti töissä, ostettu eka asunto heti, kun mahdollista ja aina vaihdettu isompaan sopivaan aikaan. Näin voi olla velatonkin asunto jo tosi varhain. Varsinkin, jos pappa betalar lainanlyhennykset ja ostaa auton 30-vuotislahjaksi.

Autot voivat olla myös työsuhdeautoja. Ainakin meidän naapureilla on tosi hienot autot, jotka vaihtuvat aina uusimpaan malliin. Ne ovat kaikki työsuhdeautoja, itse ovat kertoneet.

Ja tietty joku sukulainen voi olla töissä lentoyhtiössä tai matkatoimistossa ja saavat matkoja edullisesti...

Vierailija
6/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavisduunari voi tienata aikasen hyvin. Esimerkiksi autonasentajapuolisoni vuositulot pelkällä työnteolla vajaa 100 000 eur brutto. Kyllä siinä joskus miettii että kannattaako sitä oikeasti opiskella pidempään ja päätyä pienempiin tuloihin...

Tosin tuohon on päästy:

- Ammattitaitoa kartutettu töissä ja kursseilla

- Työnantajaa on vaihdettu ja palkankorotuksia on pyydetty

- Työ on raskasta sisältäen raskaan työn lisän

- Työssä on urakkalisä, sekä merkitystä asiakaspalautteella

- Osa työajasta ei ole normi päivätyötä

Eli joskus kannattaa ehkä tarkistaa käsitystä duunareiden palkoista. Lisäksi velan tai pappa belatar vaihtoehdon lisäksi voi olla fiksuksi sijoitettu omaisuus. Esim. Asunnon arvonnousu tai omalla työllä tehty talo (tämä luontevampaa monelle duunarille).

Vierailija
7/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään eletään velaksi ja se tuntuu olevan ihan ok. Ennen ostettiin talo mihin oli varaa, siihen otettiin maltillinen laina ja taloa laitettiin itse tekemällä. Lainasta haluttiin myös päästä nopeasti eroon eli ei matkusteltu tai sisustettu ennenkuin laina oli alta pois ja lapset vähän isompia. Ennen kulutus siis kasvoi sitä mukaa kun tulotkin, nykyään nuorilla aikuisilla on eri tyyli.

Vierailija
8/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että sisustukset uusitaan noissa tavisperheissä osamaksulla ja kulutusluotolla - moni matkustaakin velaksi...

Vierailija
9/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä kotona työttömänä. En nosta tai saa mitään tukia. Mies töissä. Tosin tienaa noin 2 ihmisen peruspalkan verran. Meillä on 2 autoa ja talo lainoineen. Lainaa meillä on asunto+autot+muut noin 200 000€. Sisustusta uusitaan tarpeen mukaan. En ole muodin perässä niinkään roikkuja tai merkin. Matkustamme useita lomamatkoja vuodessa. Ostan ja teen ruokamme itse. Tarjousten mukaan. En suostu maksamamaan liikaa tai turhasta. Vaatteita ostan alesta pääosin. Tulemme toimeen, mutta ei juuri tuhlailla turhuuksiin.

Kyllä sitä osaa valikoida mihin rahat laittaa.

Vierailija
10/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä meillä päin. Täällä on ihan tavallista, että on iso perhe, 3-4 lasta ja naiset siis vuosia kotona. Miehet ihan tavis duunareita, remppa-reiskaa, autokuskia ym..

Ja kaikilla toinen toistaan isompi talo, kaksi uutta autoa, lapsilla päällä pelkkää me&i:tä ja jatkuvasti lapsille hommataan sitä ja tätä.

Meillä on tässä mittakaavassa pieni talo, 160m2, kaksi autoa on, mutta ei ihan uusia kumpikaan, lapset pukeutuu perus henkka maukkaan, eikä reissata ikinä. Olisipa todellakin kiva tietää millä kaikki kaiken kustantaa.

Vierailija
11/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin itsekin totesit niin  teillä lyhennetään lainaa nopeasti.nykyisin useimmat lyhentää lainaa vain tosi vähän. Haluavat "elää" ja näin ollen maksavat mieluummin pitkään korkoja Kun lyhenävät lsinan nopeasti.

Vierailija
12/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh, ihmisillä voi olla vaikka osakesijoituksia tai on ostettu jo useampia omistusasuntoja ja tehty myyntivoittoa tms.

Itsekin ostin osakkeita jo ylioppilaslahjarahoilla. Hyvin on tullut rahnaa kerrytettyä ja osinkoja tulee ihan kivasti. Meillä on jo neljäs omistusasunto. Jokaisesta on saatu n. 40 000€ myyntivoittoa. Nykyisestä asunnosta ei enää hirveän paljon ole velkaa. Hyvin pärjätään vaikka olen itse tällähetkellä vielä hoitovapaalla. Meillä myös omat vanhempani antaneet vuosittain muutamia tuhansia euroja ( sen minkä verottomasti saa lahjoittaa) ns. ennalkoperintönä...

Eihän Suomessa kukaan pelkällä ansiotulolla voi leveästi elelläkään. Siitä pitää verottaja tehokkaasti huolen!

Vierailija
13/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 19:11"]

Me saimme lapsen, kun olin 34v. Olin sitä ennen säästänyt ja maksanut omaa aikaisempaa asuntoa jo puolet pois. Jätin sen vuokralle ja vuokralainen maksaa lopun lainan.

Muutimme suht halpaan rivariin maaseudulle, siis molemmille lainaa n. 80 tonnia.

Miehen palkka käteen n. 2200e ja minulla tulot vain n.600e kuussa (hoitovapaalla).

Ihan hyvin tullaan toimeen ja voidaan matkustellakin joskus. 2 autoakin on.

Tosin en ostele juuri koskaan vaatteita, kenkiä, meikkejä ym. vaan panostamme siihen matkusteluun sitten.

[/quote]

No en ajatellut ehkä nyt sinunlaisiasi vaan näitä nuoria perheitä, joilla uusi vimpanpäälle sisustettu ok-talo ja uudenkarheita autoja ja harrastusvempeleitä.

Mekin on miehen kanssa säästetty asuntosäästötilille siitä asti, kun täysi-ikäiseksi tultiin, eletään säästeliäästi ja niin edelleen, mutta ei todellakaan ostettaisi vaikka uutta autoa ja talokin on vanempaa mallia.. Mies on ollut hyväpalkkaisissa duunarin töissä ja nyt yrittäjä. Minä olen ollut vuosia kotona lasten kanssa, välillä töissä ja nyt opiskelen.

Vierailija
14/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva huomata että joku muukin on ihmetellyt... Ei tuollaista oikein kehtaa kysyäkään keltään suoraan.

Onko oikeasti aivan normia että ihmiset maksaa jopa pelkkää lainan korkoa?? Mikä ihme järki siinä on? Mulla menis yöunet jos matkusteltais vaan lomilla ja laina ei lyhenis tipan tippaa...

ap

Vierailija
15/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ymmärrä tästä aloituksesta mitään.On mulle täyttä hepreaa.Mitä häh täh,mikä tavis perhe..siis kyllä säästäen ja tietyllä tavoin eläen voi elää kivaa elämää.Esim ei käydä ravintoilossa,ei polteta,ei juoda usein jne.Ei osteta pullaa kotiin eikä mitään kakkuja.esim en syö itse koskaan kotona leivoksia tai viinereitä,en osta virvoitusjuomia,en polta,meillä ei ole viinavarastoja,en käy ravintoloissa jne.En vuokraa leffoja vaan ostan ne omaksi.Tapoja on uskomattoman paljon miten voi säästää ja karsia turhia menoja.

Vierailija
16/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 19:20"]

Sama täällä meillä päin. Täällä on ihan tavallista, että on iso perhe, 3-4 lasta ja naiset siis vuosia kotona. Miehet ihan tavis duunareita, remppa-reiskaa, autokuskia ym..

Ja kaikilla toinen toistaan isompi talo, kaksi uutta autoa, lapsilla päällä pelkkää me&i:tä ja jatkuvasti lapsille hommataan sitä ja tätä.

Meillä on tässä mittakaavassa pieni talo, 160m2, kaksi autoa on, mutta ei ihan uusia kumpikaan, lapset pukeutuu perus henkka maukkaan, eikä reissata ikinä. Olisipa todellakin kiva tietää millä kaikki kaiken kustantaa.

[/quote]

me&i pukeminen tulee varmaan halvemmaksi kuin h&m. Me&i vaatteen kun kyy eteenpäin niin voi jopa saada enemmän kuin ostaessa, h&m vaatteella ei le jälleenmyyntiarvoa juurikaan.

Vierailija
17/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 19:14"]

Tavisduunari voi tienata aikasen hyvin. Esimerkiksi autonasentajapuolisoni vuositulot pelkällä työnteolla vajaa 100 000 eur brutto. Kyllä siinä joskus miettii että kannattaako sitä oikeasti opiskella pidempään ja päätyä pienempiin tuloihin...

Tosin tuohon on päästy:

- Ammattitaitoa kartutettu töissä ja kursseilla

- Työnantajaa on vaihdettu ja palkankorotuksia on pyydetty

- Työ on raskasta sisältäen raskaan työn lisän

- Työssä on urakkalisä, sekä merkitystä asiakaspalautteella

- Osa työajasta ei ole normi päivätyötä

Eli joskus kannattaa ehkä tarkistaa käsitystä duunareiden palkoista. Lisäksi velan tai pappa belatar vaihtoehdon lisäksi voi olla fiksuksi sijoitettu omaisuus. Esim. Asunnon arvonnousu tai omalla työllä tehty talo (tämä luontevampaa monelle duunarille).

[/quote]

Autonasentajalle 8000e/kk. Joo ja lehmät lentää. Mahdollista vain jos omistaa oman firman, johtajatason palkkoja missä tahansa autoliikkeessä.

Eniten mä ihmettelen tässä ketjussa miten ihmiset jaksaa ihmetellä toisten asioita.

Vierailija
18/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset saattaa omistaa vaikka useita tontteja, metsää, sijoitusasuntoja jne. Kyllä niistä tulevilla rahoilla elelee ihan mukavasti. 

Jotkut vaan on aikaansaavempia kuin toiset. Ei se raha puussa kasva. Pitää tehdä hyvissä ajoin suunnitelma miten kasvattaa varallisuuttaan jos haluaa tietynlaiseen elämäntyyliin tähdätä...Mekin ollaan vaihdettu asuntoa aina 2 vuoden välein ja ostettu alueilta jotka olleet vasta rakenteilla ja valmiina hinnat nousseet. Olishan se paljon helpompaa ollut ostaa suoraan loppuelämän asunto mutta siinätapauksessa arvelisin meillä olevan vielä nytkin yli 300 000€ lainaa. Nyt sitä lainaa on vajaa 50 000€....

Vierailija
19/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 19:27"]

mä en ymmärrä tästä aloituksesta mitään.On mulle täyttä hepreaa.Mitä häh täh,mikä tavis perhe..siis kyllä säästäen ja tietyllä tavoin eläen voi elää kivaa elämää.Esim ei käydä ravintoilossa,ei polteta,ei juoda usein jne.Ei osteta pullaa kotiin eikä mitään kakkuja.esim en syö itse koskaan kotona leivoksia tai viinereitä,en osta virvoitusjuomia,en polta,meillä ei ole viinavarastoja,en käy ravintoloissa jne.En vuokraa leffoja vaan ostan ne omaksi.Tapoja on uskomattoman paljon miten voi säästää ja karsia turhia menoja.

[/quote]

Meillä eletään juurikin kuvailemallasi tavalla plus että vaatteet ostetaan käytettynä ja ruoka tehdään mahdollisimman alusta asti itse, mutta ei kyllä silti olisi varaa pariin uudenkarheaan autoon, saatika sitten satojen tonnejen ok-taloon!

Vierailija
20/140 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on velkaa noin vähän yli 400 000 ja on maksettu pelkkiä korkoja jo muutama vuosi. En näe asiassa ongelmaa. Talon arvo on enemmän kuin velka. Eikä meillä ole tarkoituskaan maksaa velkaa kokonaan pois, vaan myymme talon sitten eläkeiässä pois ja ostamme pienemmän. Miksi maksaisimme nyt enemmän kuin on pakko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi