Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KUKA oikeasti antaa lapselleen nimeksi näitä

Vierailija
24.03.2013 |

Onni, Ella, Emma, Eelis jne  - tusinanimiä? Onko tuo joku ns. "varma valinta", kun on samana vuonna kastettu monta sataa muuta, niin ei ainakaan muksua kiusata nimestä? En tajua.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 18:55"]

Ap on sitten tosi hieno ja erityinen ihminen, kun on osannut noin hienot nimet lapsosilleen antaa. Miten ylipäätänsä kestät elää samassa yhteiskunnassa näiden tyylittömien tylsimysten kanssa jotka ovat nimenneet lapsensa Eliaksiksi, Elloiksi ja Onneiksi. Sinähän törmäät heihin jatkuvasti aivan väkisin ja sinulla on silloin vakava uhka tukehtua ylemmyydentunteeseesi. Varmaan aika kamala tunne kun kokee olevansa noin paljon parempi nimenantaja kuin nuo toiset ja pakko yrittää jotenkin olla ystävällinen vaikka lujille se ottaa.

Ja pakko ap raukka vähän nyt olla ilkeäkin sinulle ja kertoa totuus: Iris ja varsinkin Alisa ovat todella suosittuja nimiä täällä pääkaupunkiseudulla, ettenkö sanoisi melkeinpä tusinanimiä. Ups, mites sinulla näin pääsi käymään? Olet kohta samassa alennustilassa kuin Eliaksien äidit, lapsillasi on tusinanimi :) Otan osaa.

[/quote]

Laitahan jotain todistetta väitteesi tueksi. Muuta kuin "mä nyt vaan tiiän niiiin monta.." = yhtä tyhjän kanssa.

t ap, pk-seudulta :)

Vierailija
82/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sataa kuin Esterin perseestä, sitä saa ap lapsesi kuunnella lopun ikäänsä. Tosi hyvä nimivalinta ap, onnittelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole eliasta eikä ellaa, mutta lapset on saaneet varsin tavalliset etunimet. Mukavat suomalaiset nimet, jotka ei ole luovia eikä maukkaita. Mutta taviksia tässä ollaankin, mitä sitä yrittäis edes olla hienompi kuin mitä onkaan. Niin ja ei nimi miestä/naista pahenna :)

Vierailija
84/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ap olet yhtä tyhjän kanssa. Harvinaisen ärsyttävä ihminen jonka lapsilla on rumat nimet. Tosi kiva nimetä lapsi Esteriksi, kun kaikki tietävät sen ruman lauseen joka tuosta nimestä tulee mieleen. Ja Ivar nyt on hirveistä hirvein nimi, josta ei todellakaan ole pelkoa että se joutuisi milloinkaan suomenkielisten listalla TOP kymppiin, sen verran karsea nimi. Ja leikitkö reppana jotain suomenruotsalaista? Ivar nimihän on todella yleinen vanhoilla suomenruotsalaisilla äijillä :))) Oikea nimikukkanen.

Vierailija
85/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iiris löytyy top 40:stä ja jos sen laskee yhteen Iriksen kanssa (sama nimi, eri kirjoitusasu), niin yleisyys on sama kuin olisi top 10:n joukossa. Siinä sulle harvinainen nimi, ap.

Vierailija
86/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:19"] Ei katsokaas tarvi turvautua TOP-3 - suosikkinimiin, kun itsellä on vähän makua ja luovuutta. ap

[/quote]

Eihän sulla mitään luovuutta ole, kun kerran omasta suvustasi olet ne nimet ottanut :D.

Et taida muuten tajuta, että olet itsekin riippuvainen muotinimistä, tosin käänteisesti. Kuulut niihin, joiden on ensin tiedettävä mitä muut tekevät, jotta voit tietoisesti tehdä päinvastoin. Mitäs jos lapsillesi valitut nimet olisivat olleet TOP 10:ssä? Et olisi voinut antaa niitä lapsillesi, koska pelkäisit muiden ajattelevan, että juokset muodin perässä. Tosi omaperäistä.

Vierailija
87/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ester ja Iiris, kuulostaa joltain ruotsalaishomppeleilta.

Vierailija
88/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alisa ja I(i)ris tosiaan löytyvät viime vuoden suosituimpien nimien top 50 -listalta. Ovat siis tällä hetkellä yleisiä muotinimiä. Mutta mikäs siinä, ovat omastakin mielestäni kivoja nimiä ja omallekin tyttärelle aikanaan harkinnassa. Onneksi päädyttiin ap:n mielestä varmaan tosi tylsään tavisnimeen (Elina), Alisoita ja Iriksiä on naapurustoon ilmestynyt useita. Näyttävät olevan kovassa huudossa ainakin täällä helsinkiläisellä keskiluokkaisella okt-alueella.

Vierailija
89/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lause Esteristä tulee mieleen? Mainittu jo pari kertaa, mutta minulle ei tule mitään mieleen.

Vierailija
90/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 18:49"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 11:26"]

Ap:n lapsen nimi siis Jessica

[/quote]

Jessica on ehkä kamalin nimi ikinä. Teiniäidin antama nimi tyttärellee, josta tulee 110% varmuudella pissis ja teiniäiti itsekin :D

[/quote]

jessica on hyvä nimi,oletteko ikinä nähneet missään rumaa jessicaa?? en minäkään.

Vierailija
91/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi juuri minun lapsieni nimet ovat Ykä Herman-Hemuli ja Annamanna Maarianmessu koska tusinanimet ovat perseestä.

Vierailija
92/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 11:16"]

Musta vaan on NIIN epätodennäköistä, että vuosien sykleissä vaihtuisi se, mikä nimi kulloinkin AIDOSTI on jonkun mielestä se kaunein - silloin, kun niitä samana vuonna kastetaan monta sataa muuta. Ihme trendi.

Ap:n tyttäret ovat Ester ja Iris, lisää jos saisin niin tyttö olisi Alisa ja poika Ivar - kauniita nimiä, suvusta, eivätkä tod. keiku vuoden suosituimmat nimet - top tenissä.

ap

[/quote]

No mieti hei vähän.

Samaan aikaan nimiä antaa yleensä suurinpiirtein saman ikäluokan ihmiset. Ei ole mitenkään erikoista jos heillä on samantyylinen nimimaku. Itse olen huomannut pitäväni kauniina (keskimäärin) niitä nimiä joita ovat lapsilleen antaneet minun ikäiseni vanhemmat.

Nuoremman ikäluokan vanhempien antamia nimiä on täytynyt vähän aikaa pureskella ennen kuin ne ovat alkaneet kuulostamaan kauniilta.

Ihan oikeasti vanhemmat antavat lapsilleen sellaisia nimiä jotka heistä ovat kauniita. Nykypäivänä vaatii hyvää itsetuntoa antaa lapselleen ns. tusinanimi. Sitä kun joutuu puolustelemaan ja selittelemään miksi on semmoisen nimen lapselleen antanut.

Itse annoin lapsilleni sellaiset nimet jotka minusta kuulostivat kauniilta ja sopivat lapsilleni. En ole antanut trendien vaikuttaa siihen voinko antaa lapsille haluamiani nimiä. Yhdellä on ihan tavallinen nimi ja lopuilla vähän harvinaisemmat mutta ei kuitenkaan mitenkään erikoiset.

Vierailija
93/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 19:31"]

Mikä lause Esteristä tulee mieleen? Mainittu jo pari kertaa, mutta minulle ei tule mitään mieleen.

[/quote]

Älä leiki, kukaan ei ole säästynyt kuulemasta rumaa lausetta joka liittyy Esteriin. Pilaa koko nimen totaalisesti.

Vierailija
94/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Toivottavasti elämässäni tulee aina olemaan asiat niin hyvin ettei tarvitse alkaa pätemään lasten nimillä ö.ö

Nämä lasten nimillä pätevät ovat varmaan niitä samoja ihmisiä, jotka lastensa kasvaessa alkavat pätemään heidän harrastuksillaan ja mahdollisilla saavutuksillaan.

Minusta se on kovin surullista.

Vierailija
95/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isojen oppilas/opiskelijaryhmien opettajana harvinainen nimi ja samalla sen kantaja jää minulla paljon helpommin mieleen kuin suositut, vaikkakin sinänsä kivat, nimet. Siinä ehkä syy antaa harvinainen nimi lapselle - tai sitten tavallinen suosittu nimi. Omien lasten nimet ovat harvinaisia, en tunne kenellekään yhtäkään kaimaa. Lieneekö sitten hyvä vai huono asia.

Vierailija
96/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ovat tyttöset Senja & Sointu.  olin teini-ikäisenä päättänyt että esikoisestani tulee ADA ,mutta kun tulin raskaaksi nimi olikin supersuosittu.. mieskin kysyi, että voidaanko etsiä joku vähän erikoisempi nimi?  no, nyt se on pienemmän neidin toisena nimenä sitten.... Ada  :)

Vierailija
97/109 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika paha, ap:n tyttären nimi onkin top kymppi -nimi :DDDDDDDDDD

PARASTA

Vierailija
98/109 |
27.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 15:42"]

Aika harva antaa lapselleen oman tai vanhempiensa ikäpolven suosikkinimeä (esim. Laura, Hanna, Ville, Mikko ja Ritva, Marjatta, Kari, Jorma). [/quote]

Meillä on kahdella lapsella juuri tuollaiset keski-ikäisen suosikkinimet. Täysin tavalliset nimet, mutta silti niitä tapaa erittäin harvoin ikätovereillaan. Olemmekohan vähän outoja vanhempia? :D

Vierailija
99/109 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monet vanhemmat antavat omien isovanhempien tai sen sukupolven nimiä. Ja silloinhan tietyt nimet tulevat automaattisesti suosikeiksi n. 60-80 vuoden takaa.

Eelis ei mun käsittääkseni ole ollut kovin suosittu nykyään, Elias kylläkin.

Me annettiin yhden lapsen nimeksi Eelis, koska olen aina tykännyt kauniisti sointuvista nimistä ja tuo nimi on ollut suvussa.

marja-liisat, inkerit, ailit, eilat, maurit ja muut tulevat kai seuraavaksi.

Jos haluaisi lapselleen omassa ikäluokassaan omalaatuisen nimen, kannattaa valita niitä 70- 80-luvulla syntyneiden nimiä: Katja, Maarit, Henna, Jenni, Heidi, Mari, Henri, Jaakko, Jani...

Kukaan innostunut?

Vierailija
100/109 |
25.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-raadille mikään ei kelpaa. Jos on "tusinanimi", se on paha. Jos on liian erikoinen nimi, se on ihan kamalaa, ainakin jos siinä on ulkomaalaisperäisiä kirjaimia kuten c. Ja muistakin nimistä pitkä lista on tuomittu white trash -nimien listalle. 

Onneksi ei tarvi kysyä AV-raadin mielipidettä kun lapsiaan nimeää :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme