KUKA oikeasti antaa lapselleen nimeksi näitä
Onni, Ella, Emma, Eelis jne - tusinanimiä? Onko tuo joku ns. "varma valinta", kun on samana vuonna kastettu monta sataa muuta, niin ei ainakaan muksua kiusata nimestä? En tajua.
Kommentit (109)
Etkö sä ap osaa itse käyttää väestörekisterikeskuksen laskureita? Iiristä/Iristä annettiin vuosina 2010-2012 yli 800 kertaa eli keskimäärin 270 kertaa vuodessa. Suunnilleen samalla tahdilla viime vuonna annettiin nimeä Anni, joka onkin varsin yleinen nykynimi ja pääsi tuloksellaan suosituimmuussijalle 10! Suoraan Top10een. Että niin uniikki on sinunkin lapsesi nimi. Siinä sulle faktaa hullu mesoajaprovo.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:45"]
iris ja aliisahan on ovat mitä suosituimpia nimiä pikkutyttöjen keskuudessa :DD mielestäni tosi kauniita ja voisin antaa omillekin, mutta että noilla nimillä kehuskellaan omaa (kuviteltua) luovuuttaa ja parjataan eliaksen vanhempia.... ehkä tää olikin vain provo :)
Laita tilastoja suhteessa Eliakseen, muuten et ole väitteines uskottava!!
[/quote]
[/quote]
Voit ihan itse katsella väestörekisterikeskuksen sivuilta. Jos nimi on top50:ssä, niin kyllä se ainakin omalla mittarillani on suosittu, enkä todellakaan kuvittelisi keksineeni mitään todella luovaa tai erityistä. Sekä Iiris (tai Iris) ja Aliisa (tai Alisa) ja Elias ovat tämän ajan syntyvien nimiä. Kaikki kauniita mielestäni.
Pointti rautalangasta: Kyllä, Elias on suositumpi nimi kuin esim tuo Iiris. MUTTA molemmat nimet ovat kasvattaneet suosiotaan tämän sukupolven lapsia nimettäessä. Molemmilla on siis takanaan jonkin sorttinen muoti-ilmiö, ne ovat täysin selkeästi tunnistettavissa tämän ajan nimiksi. Siksi minusta on huvittavaa ajatella, että itsekin muodin vanavedessä kulkeva jaksaa hirnua omaa "luovuuttaan" sellaisille, jotka ovat olleet hippuruisen enemmän muodin mukana kulkevia. Vähän kuin voice of finlandin katsoja kuvittelisi olevansa paljonkin parempi ja luovempi kuin idolsin katsoja :D
nimim. 0 lasta nimennyt
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:40"]
Mikä mikä vihainen hullu mamma se täällä keuhkoo? :) Ottaako noin nuppiin muiden lasten nimet? Ja mimmonen ihminen haukkuu lapsien nimiä? Hanki nyt jumankekka ihminen itselles elämä jo pian ja ne lääkkeet kans.
Juu ja ei ole tuon nimisiä lapsia mutta tiedän niitä ja suloisia on sekä lapset että nimet. Ap nyt on hullu. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hullu no life.
[/quote]
Voi sua reppanaa, kirjotit jo tuon edellisen viestin mutta kun se meni (ymmärtämättömyyttä = äö:n puutetta?!!)= NIIIN väärin, niin piti vielä nyt ihan laittaa uudestaankin :D Suloinen olet, reppana. Juu, kyllä se Ella ja Onni passaa sun penskoille varmasti ihan hyvin, älä ittees toki hajota enempää tässä aiheessa.. pieni (ehkä hyvinkin PAKSU raukka) .. :D
[/quote]
Et taida itsekään mikään kovin fiksu olla. Se on ÄO.
Lasteni nimet ovat Ella ja Elias.
Serkkujen Pasi ja Tiina.
Jotenki tykkään omistani enemmän ;)
Se joka tykkää niistä nimistä. Minäkin olisin tykännyt eniten yhdestä topkymppi-nimestä, mut mies ei suostunut. Hyvä nimi lapsella silti on. Onneksi myös ap on tyytyväinen lapsemme nimeen!
Kun olin teini´-iässä niin veljeni tuttavaperheellä oli Onni-vauva. Ihastuin jo silloin tuohon nimeen - ja silloin se ei varmastikaan ollut edes TOP 50:ssä. Kun itse aloin odottaa niin Onni oli ns tekonimenä ja kun lapsi syntyi niin ensin se oli Taavin näköinen. Kuitenkin muuttui kasvaessaan Onnin "näköiseksi" ja sai sen kasteessa nimekseen. Hyvä niin, koska samassa ikäryhmässä on useita Taaveja, mutta ei yhtään Onnia. Sinä vuonna kun lapseni syntyi ja kastettiin niin Onni ei ollut vielä TOP10:ssä (en halunnut myöskään mitään tusinanimeä), mutta seuraavana vuonna se olikin ja on ollut siitä lähtien. Mutta ei se minua haittaa.
... Eikä minua tosiaankaan haittaa muiden ihmisten lasten nimet. On tuttavapiirissä sellaisia vähän erikoisempiakin ja varmasti uniikkeja nimiä - saamelaisnimistä väännettyjä tai itse keksittyjä... Itse tykkään perinteisistä "oikeista" nimistä, mutta ymmärrän silti, että makunsa kullakin :)
Oho, meidän molempien poikien nimet sattui listalle =) Nimet tosin meillä on valittu suvusta, katselematta mitään nimilistoja joten se on voivoi jos monella sadalla muulla on sama nimi.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:34"]
Joo, sulta voi ehkä herua luovuuspisteitä, mut se tuskin paljoa lohduttaa noita henkiöitä jotka saaneet kannettavikseen tollaisia epänimihirviöitä kuin mainitsemasi.. Sitäkö siis sun mielestä on "luovuus"? Onneks en tunne sua :D
ap
[/quote]
Wikipedian mukaan luovuus on "vapauteen ja älykkyyteen liittyvä kyky nähdä uusia asiayhteyksiä (assosiaatioita), kehittää epätavallisia ideoita, käsitteitä, tekniikoita ja intuitiota sekä etääntyä tavanomaisista ajatusradoista."
Eli kyllä. Uusien nimien keksiminen on nimenomaan luovuutta.
jaa, eipä minua haittaa yleiset tai harvinaiset nimet, mutta toisaalta persoonalliset lapset persoonallisine nimineen jäävät kyllä mieleen toisin kuin pliisut eveliinat ja eliakset.
Enemmän ihmetyttää nämä kaksiosaiset etunimi sukunimi yhdistelmät tapaan: ulla-riikka raappana-möttönen.
Onhan noi ihan nättejä tavallisia nimiä, mutta en kyllä minäkään noita antaisi lapselleni.
Aloittaja vaikuttaa kajahtaneelta:) tunnen yhden ainoan idioottimaisen nimiarvostelijan. Onneksi olen päässyt hänestä eroon...vain mielenvikainen takertuu nimiin tai arvottaa itsensä korkeammalle omilla valinnoillaan. Se on turhaa itsensä nostatusta, saatikka että siitä olisi lapsille hyötyä, jos vanhemmilla vippaa.
Tää kertokin AP:stä kaiken. Joku grilli tai erittäin keskenkasvuinen. Jos ei iältään niin valitettavasti ainakin mieleltään.
Eihän kukaan voi olla noin outo, eihän??
Meiän lapsella on nyt yksi tusinanimi, koska se sattui juuri sinä vuonna räjähtämään käsiin. Kaikki antoivat sitä nimeä. Sitä aiemmin ei annettu juuri ollenkaan. Meillä se kulkee suvussa.
Huonoa säkää.
Näissä nimikeskusteluissa voi valitettavasti lukea rivien välistä sen, miten ihmiset suhtautuvat lapsiin kuin leluihin, jotka he ovat tehneet itselleen kotileikkejä varten. Nimeä valitessa tulisi ajatella lasta itseään ihmisenä ja hänen tulevaisuuttaan.
ainakin on C-nimet vähentyneet, Nico-petterit yms.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 11:26"]
Ap:n lapsen nimi siis Jessica
[/quote]
Jessica on ehkä kamalin nimi ikinä. Teiniäidin antama nimi tyttärellee, josta tulee 110% varmuudella pissis ja teiniäiti itsekin :D
Ap on sitten tosi hieno ja erityinen ihminen, kun on osannut noin hienot nimet lapsosilleen antaa. Miten ylipäätänsä kestät elää samassa yhteiskunnassa näiden tyylittömien tylsimysten kanssa jotka ovat nimenneet lapsensa Eliaksiksi, Elloiksi ja Onneiksi. Sinähän törmäät heihin jatkuvasti aivan väkisin ja sinulla on silloin vakava uhka tukehtua ylemmyydentunteeseesi. Varmaan aika kamala tunne kun kokee olevansa noin paljon parempi nimenantaja kuin nuo toiset ja pakko yrittää jotenkin olla ystävällinen vaikka lujille se ottaa.
Ja pakko ap raukka vähän nyt olla ilkeäkin sinulle ja kertoa totuus: Iris ja varsinkin Alisa ovat todella suosittuja nimiä täällä pääkaupunkiseudulla, ettenkö sanoisi melkeinpä tusinanimiä. Ups, mites sinulla näin pääsi käymään? Olet kohta samassa alennustilassa kuin Eliaksien äidit, lapsillasi on tusinanimi :) Otan osaa.
Mun lapseni nimi on Eelis ja se on maailman paras pieni mies ja ylpeä nimestään!! Tarhassa ja pyhäkoulussa ei ole saman nimistä, Helvetin idiootit!!!!!!!
Väliäkö sillä että nimi on yleinen? Lempinimillä useimpia koulussa kutsutaan, monia läpi elämän.