Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KUKA oikeasti antaa lapselleen nimeksi näitä

Vierailija
24.03.2013 |

Onni, Ella, Emma, Eelis jne  - tusinanimiä? Onko tuo joku ns. "varma valinta", kun on samana vuonna kastettu monta sataa muuta, niin ei ainakaan muksua kiusata nimestä? En tajua.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iris/Iiris on tusinanimi. Nätti meutta superyleinen etten tajua mitä ap keuhkoaa. Mun ekan lapsen nimi oli syntymävuonna yllättäen top10:ssä mutta kuopuksen nimi ei ole ainakaa vielä alkanut kivuta listoilla. Molempia on tullut harvakseltaan vastaan, lähipiirissä ei ole samannimisiä.

Vierailija
42/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

... sitä samaa makua ja luovuttaa, mitä monella muullakin tällä hetkellä, kun nimeä etsivät... :)

Se, että tekee samoin kuin puolet kansasta, ja etsii nimi-inspiraatiota isoisovanhempien sukupolvesta, ei ole kovinkaan omaperäistä. Jos toivoo erottuvaa nimeä, kannattaa antaa lapselleen "keski-ikäinen" nimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:13"]

Ap, oletko suomenruotsalainen? Kun olet valinnut Iris, ei Iiris... ja Ivar, ei Iivar/Iivari? Siinä tapauksessa en tuudittuisi nyt omaan erinomaisuuteen ja erilaisuuteen, nimittäin sekä Ester että Iris olivat viime vuonna ruotsinkielisten listalla jossain 40 suosituimman nimen paikkeilla, ja kumpikin kovassa nousussa... 

[/quote]

Emme ole suomenruotsalaisia. Ja kehuja nimistä saatu joka puolelta. Ei katsokaas tarvi turvautua TOP-3 - suosikkinimiin, kun itsellä on vähän makua ja luovuutta. ap

[/quote]

Makua ja luovuutta?! Salli mun nauraa. Luovuus ei tule kysymykseen, jos kyseessä on jo valmiiksi keksityt nimet. Enemmän multa heltiää maku- ja luovuuspisteitä näille, jotka ovat keksineet ihan uuden nimen lapselleen esim. Joa tai Evilia. Omalla tavallaan erikoiset mutta silti kauniit nimet, joissa ei ole mitään WT- / luontohippimeininkiä (vrt. Mico, Talisha, Lumi-Karhu, Peippo-Kataja)

Vierailija
44/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimet menee niin, että lapsille annetaan vanhempien mummojen ja pappojen aikakauden nimiä. Onnit ja Esterit on olleet suosittuja myös joskus 1920-1930-luvulla (veikkaan, en ole tarkistanut). Kasteilmoituksissa ja haudattujen ilmoituksissa on samoja nimiä.

Ja älkäähän nyt näitä nimiä kauhistelko. Omat lapsenne ottavat takaisin käyttöön ne Pirkot, Pirjot ja Sepot. Nimet jotka ei teidän mielestä todellakaan sovi pikkulapsille. Ja heidän lapsensa nimeävät lapsenlapsenlapsenne Jariksi ja Sariksi. Eli kyllä on tuskaa tiedossa toisten nimivalinnoista ärsyyntyville. Nyt jos alatte mielikuvaharjoittelemaan niin ehkä pysytte jotenkin housuissanne, kun nuo ajat koittaa.

Vierailija
45/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lasten nimet ovat Mikko, Heidi ja Riikka,

Vierailija
46/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:20"]

Iris/Iiris on tusinanimi. Nätti meutta superyleinen etten tajua mitä ap keuhkoaa. Mun ekan lapsen nimi oli syntymävuonna yllättäen top10:ssä mutta kuopuksen nimi ei ole ainakaa vielä alkanut kivuta listoilla. Molempia on tullut harvakseltaan vastaan, lähipiirissä ei ole samannimisiä.

[/quote]

Okei, millähän perusteella väität noin? pistä tilastoja. Tajuathan kai, ettei se, jos teidän muskarissa sattumoisin oli 3 Iristä samaan aikaan, tarkoita vielä yhtään mitään.. kuinka tyhmiä ihmiset on?! :D

Suorastaan oon ihmetelyt sitä, ettei Iris OLE "tusinanimi", niin kaunis ja merkityksellinen kun se on. ap

Vierailija
47/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on Elias. Ja arvaa miksi? Ehdottelin miehelleni alkuun muita nimiä, jotka oli mieluisampia minulle, mut ne ei sopineet hänelle. Hän ehdotteli taas joitain nimiä mulle, ja niistä minä en niin tykännyt. No hyvien nimien listaltani löytyi vielä Elias, jota en ollut ehtinyt ehdottaa vielä, koska se ei mielestäni ollut niitä ihan suosikkejani. Kuitenkin mielestäni hyvä nimi. Ehdotin sitten sitäkin miehelleni ja hänen mielestään Elias oli hyvä nimi. Ei ehkä hänenkään suosikki, mutta kelpasi kuitenkin. No, nyt meillä siis on Elias. Ja tosiaan, en tullut katsoneeksi millä sijalla on etunimitilastoissa, kuitenkin arvelin, et voi olla aika suosittu nykyään. Kumpikaan meistä, en minä enkä mieheni oltu siihen kuitenkaan törmätty kovin usein, eikä meidän lähisukulaisilla sitä nimeä ollut. No, kun lapsi oli kastettu ja pian siitä sitten vaihtuikin vuosi 2011 ja uutisissa oli vuoden 2010 suosituimmat etunimet, keikkui Elias-nimi siellä ykkösenä. Olin yllättynyt ja vähän pettynyt. En pettynyt siitä, et annettiin Elias nimeksi pojallemme, vaan siitä, kun niin moni muukin oli sen halunnut antaa. Mutta noh, pitipä sitten todeta, et on se vaan niin hyvä nimi, ku monet muutkin siitä tykkää ;)

Tässä meidän nimenantotarina. Elias siis ei ollut mikään meidän ehdoton suosikki, mut hyvä nimi sellainen. Kompromissinimi :) Aina ei saa sitä mitä haluaa..onko ap sulla niin, et sä päätät nimet ja mies ne vaan hyväksyy? Eli mies on suopea sun ehdotuksille? Meillä tosiaan miehellä oli omat ehdotuksensa, eikä hyväksyny mun suosikkinimiä, minä en taas miehen. Elias taas oli kummanki mielestä ihan hyvä nimi, joten se pojastamme tuli, ilman, et tiedettiin olevan sen olevan sen kummemmin kovin suosittu. Olen myös nuoresta asti tehnyt nimilistoja suosikkinimistä ja jostain syystä s-loppuiset poikien nimet on listoilla aina pyörinyt. Elias myös.

Vierailija
48/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:13"]

Ap, oletko suomenruotsalainen? Kun olet valinnut Iris, ei Iiris... ja Ivar, ei Iivar/Iivari? Siinä tapauksessa en tuudittuisi nyt omaan erinomaisuuteen ja erilaisuuteen, nimittäin sekä Ester että Iris olivat viime vuonna ruotsinkielisten listalla jossain 40 suosituimman nimen paikkeilla, ja kumpikin kovassa nousussa... 

[/quote]

Emme ole suomenruotsalaisia. Ja kehuja nimistä saatu joka puolelta. Ei katsokaas tarvi turvautua TOP-3 - suosikkinimiin, kun itsellä on vähän makua ja luovuutta. ap

[/quote]

Makua ja luovuutta?! Salli mun nauraa. Luovuus ei tule kysymykseen, jos kyseessä on jo valmiiksi keksityt nimet. Enemmän multa heltiää maku- ja luovuuspisteitä näille, jotka ovat keksineet ihan uuden nimen lapselleen esim. Joa tai Evilia. Omalla tavallaan erikoiset mutta silti kauniit nimet, joissa ei ole mitään WT- / luontohippimeininkiä (vrt. Mico, Talisha, Lumi-Karhu, Peippo-Kataja)

[/quote]

Joo, sulta voi ehkä herua luovuuspisteitä, mut se tuskin paljoa lohduttaa noita henkiöitä jotka saaneet kannettavikseen tollaisia epänimihirviöitä kuin mainitsemasi.. Sitäkö siis sun mielestä on "luovuus"? Onneks en tunne sua :D

ap

Vierailija
49/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ihmetellä paria asiaa: miten joku voi vetää näin paljon kierroksia nimistä. Sen vielä ymmärtäisin, jos joku pakottaisi ap:n nimeämään lapsensa jollain "tusinanimellä", josta hän ei tykkää. Mutta että jaksaa kiihtyä toisten nimivalinnoista noin paljon.

Toisekseen, miten voi pitää omia valintojaan harvinaisina, jos ne kuuluvat top10 -listalle. En siis tarkistanut asiaa, mutta ylempänä joku sanoi ap:n lasten nimien olevan suosituimpien joukossa. Eli siis top3 = yleinen, mutta top10 harvinainen. Right.

Onhan tää ihan viihdyttävää luettavaa... Onko ehkä raskaus/imetyshormonit vaikeuttamassa normaalielämää, kun vaikuttaa niin vaikealta tämä elämä?

Vierailija
50/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:32"]

Meidän poika on Elias. Ja arvaa miksi? Ehdottelin miehelleni alkuun muita nimiä, jotka oli mieluisampia minulle, mut ne ei sopineet hänelle. Hän ehdotteli taas joitain nimiä mulle, ja niistä minä en niin tykännyt. No hyvien nimien listaltani löytyi vielä Elias, jota en ollut ehtinyt ehdottaa vielä, koska se ei mielestäni ollut niitä ihan suosikkejani. Kuitenkin mielestäni hyvä nimi. Ehdotin sitten sitäkin miehelleni ja hänen mielestään Elias oli hyvä nimi. Ei ehkä hänenkään suosikki, mutta kelpasi kuitenkin. No, nyt meillä siis on Elias. Ja tosiaan, en tullut katsoneeksi millä sijalla on etunimitilastoissa, kuitenkin arvelin, et voi olla aika suosittu nykyään. Kumpikaan meistä, en minä enkä mieheni oltu siihen kuitenkaan törmätty kovin usein, eikä meidän lähisukulaisilla sitä nimeä ollut. No, kun lapsi oli kastettu ja pian siitä sitten vaihtuikin vuosi 2011 ja uutisissa oli vuoden 2010 suosituimmat etunimet, keikkui Elias-nimi siellä ykkösenä. Olin yllättynyt ja vähän pettynyt. En pettynyt siitä, et annettiin Elias nimeksi pojallemme, vaan siitä, kun niin moni muukin oli sen halunnut antaa. Mutta noh, pitipä sitten todeta, et on se vaan niin hyvä nimi, ku monet muutkin siitä tykkää ;)

Tässä meidän nimenantotarina. Elias siis ei ollut mikään meidän ehdoton suosikki, mut hyvä nimi sellainen. Kompromissinimi :) Aina ei saa sitä mitä haluaa..onko ap sulla niin, et sä päätät nimet ja mies ne vaan hyväksyy? Eli mies on suopea sun ehdotuksille? Meillä tosiaan miehellä oli omat ehdotuksensa, eikä hyväksyny mun suosikkinimiä, minä en taas miehen. Elias taas oli kummanki mielestä ihan hyvä nimi, joten se pojastamme tuli, ilman, et tiedettiin olevan sen olevan sen kummemmin kovin suosittu. Olen myös nuoresta asti tehnyt nimilistoja suosikkinimistä ja jostain syystä s-loppuiset poikien nimet on listoilla aina pyörinyt. Elias myös.

[/quote]

Ei, kyllä minä ja mieheni sovitaan lastemme nimistä ihan yhdessä. Ja top 10 -nimet nyt ei todellakaan (onneksi!) ole olleet kummankaan mieleen.

Mä en lopulta usko, että ne ois oikeasti edes niin kenekään mieleen. Pitää vaan olla nii-iin trendikäs ja niin in! Voi yäks. ap

Vierailija
51/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, miksi suomenkielisissä perheissä annetaan nimet vierasperäisessä muodossa. Jos perhe aikoo jossakin vaiheessa muuttaa ulkomaille, niin ehkä siinä tapauksessa jotenkin sen ymmärtää.

Siis: Iris=Iiris, Luca=Luka, Lukas=Luukas, Mia=Miia, Casper=Kasper jne.

Vierailija
52/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mik,ä vihainen hullu mamma se täällä keuhkoo? :) Ottaako noin nuppiin muiden lasten nimet? Ja mimmonen ihminen haukkuu lapsien nimiä? Hanki nyt jumankekka ihminen itselles elämä jo pian ja ne lääkkeet kans.

Juu ja ei ole tuon nimisiä lapsia mutta tiedän niitä ja suloisia on sekä lapset että nimet. Ap nyt on hullu. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hullu no life.

Vierailija
53/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä mikä vihainen hullu mamma se täällä keuhkoo? :) Ottaako noin nuppiin muiden lasten nimet? Ja mimmonen ihminen haukkuu lapsien nimiä? Hanki nyt jumankekka ihminen itselles elämä jo pian ja ne lääkkeet kans.

Juu ja ei ole tuon nimisiä lapsia mutta tiedän niitä ja suloisia on sekä lapset että nimet. Ap nyt on hullu. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hullu no life.

Vierailija
54/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:40"]

Mikä mikä vihainen hullu mamma se täällä keuhkoo? :) Ottaako noin nuppiin muiden lasten nimet? Ja mimmonen ihminen haukkuu lapsien nimiä? Hanki nyt jumankekka ihminen itselles elämä jo pian ja ne lääkkeet kans.

[/quote]

Ja tää oih niin tasapainoinen Ellan ja Onnin äiti ei vaan osaa keskustella, ottaa kritiikkiä vastaan? :D

Ap sanoi ihan normaalin mielipiteen, perusteli sen, mammat ei kestä.. miksei? :D

Vierailija
55/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

iris ja aliisahan on ovat mitä suosituimpia nimiä pikkutyttöjen keskuudessa :DD mielestäni tosi kauniita ja voisin antaa omillekin, mutta että noilla nimillä kehuskellaan omaa (kuviteltua) luovuuttaa ja parjataan eliaksen vanhempia.... ehkä tää olikin vain provo :)

Vierailija
56/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:40"]

[/quote]

Voi sua reppanaa, kirjotit jo tuon edellisen viestin mutta kun se meni (ymmärtämättömyyttä = äö:n puutetta?!!)= NIIIN väärin, niin piti vielä nyt ihan laittaa uudestaankin :D Suloinen olet, reppana. Juu, kyllä se Ella ja Onni passaa sun penskoille varmasti ihan hyvin, älä ittees toki hajota enempää tässä aiheessa.. pieni (ehkä hyvinkin PAKSU raukka) .. :D

Vierailija
57/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2013 klo 13:45"]

iris ja aliisahan on ovat mitä suosituimpia nimiä pikkutyttöjen keskuudessa :DD mielestäni tosi kauniita ja voisin antaa omillekin, mutta että noilla nimillä kehuskellaan omaa (kuviteltua) luovuuttaa ja parjataan eliaksen vanhempia.... ehkä tää olikin vain provo :)

Laita tilastoja suhteessa Eliakseen, muuten et ole väitteines uskottava!!

[/quote]

Vierailija
58/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein muuten käy niin, että joku nimi tupsahtaa lähes tyhjästä sinne suosittujen joukkoon. Voi olla että sitä on edellisenä vuotena antanut vain harva, mutta sitten kun laittaa sen omalle lapselleen, niin seuraavana vuonna se voikin olla jo top 10:ssä. Voi ajatella antavansa harvinaisen nimen, joka ei sitten sitä olekaan.

Vierailija
59/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pieni Heidi ja olen tyytyväinen valintaan. Kaverit on sitten Emmaa, Ellaa ja Iristä.

Vierailija
60/109 |
24.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no nimetkin taitaa olla sellasia kausiluontosia... ennen oli Jorma erittäin yleinen.. nyt ei varmaan kellään tulis mieleen antaa sitä nimeä lapselle.. ainakaan minulla.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä