Asianajaja vastailee tunnin verran
Olen vähän yli 40-kymppinen (mies) asianajaja. Työkokemusta yli 15 v laajalla skaalalla niin yksityisten ihmisten kuin yritystenkin asioista. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joudun kuulusteluun, niin aluksi minun pitää sanoa vain nimeni. Se on pakko. Sen jälkeen ei tarvi sanoa mitää, kun itseään vastaan ei tarvitse tehdä mitään... Kysyn, miksi ette puolusta asiakasta, joka kiistää kaiken vaan selitätte, että jos olt tehnyt jotain niin kerro... No en kerro, koska sinun duuni on puolustaa... Kerron totuuden sinulle oli se siis mikä vain, niin sen mukaa ajat asiaani... Niin miksi ette aja.
No jos poliisikuulusteluissa asiakas käyttää oikeuttaan kieltäytyä vastaamasta tai toteaa ainoastaan, että ei tiedä mistään mitään, niin eihän se asianajajakaan voi mitään poliisille sanoa. Asianajajan tehtävä ei ole puolustaa päämiestä poliisikuulusteluissa, vaan valvoa etujanne. Asianajaja ei kuulusteluissa ole "äänessä" tarpeettomasti. Puolustukselle on sija valmistautumisvaiheessa ja oikeussalissa yhdessä sovitun linjan mukaisesti.
F
Kuulustelevan ei tarvitse sanoa mitään. Kuulusteleltava kertoo edustajalle mitä kertoo. Asianaja puolustaa kertomuksen mukaan eikä lähde vastaupuolen mukaan, niin kuin hyvin useasti käy. Ymmärsin itse mitä kysyjä kysyi ja itse lakimiehenä tajuan kyllä mitä tossa tarkoitettiin. Kaikki kiistetään loppuun asti jos asiakas vaatii. Linjan mukaisuus tulee kiistetyn henkilön kertomuksesta ja sitä pitää noudattaa. Itse sano aina tutuille asiakkailleni.. Jos joudut kiinni, niin sanot vain nimesi eikä mitään muuta. kaikki muu on täysi kielto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun joudun kuulusteluun, niin aluksi minun pitää sanoa vain nimeni. Se on pakko. Sen jälkeen ei tarvi sanoa mitää, kun itseään vastaan ei tarvitse tehdä mitään... Kysyn, miksi ette puolusta asiakasta, joka kiistää kaiken vaan selitätte, että jos olt tehnyt jotain niin kerro... No en kerro, koska sinun duuni on puolustaa... Kerron totuuden sinulle oli se siis mikä vain, niin sen mukaa ajat asiaani... Niin miksi ette aja.
No jos poliisikuulusteluissa asiakas käyttää oikeuttaan kieltäytyä vastaamasta tai toteaa ainoastaan, että ei tiedä mistään mitään, niin eihän se asianajajakaan voi mitään poliisille sanoa. Asianajajan tehtävä ei ole puolustaa päämiestä poliisikuulusteluissa, vaan valvoa etujanne. Asianajaja ei kuulusteluissa ole "äänessä" tarpeettomasti. Puolustukselle on sija valmistautumisvaiheessa ja oikeussalissa yhdessä sovitun linjan mukaisesti.
F
Kuulustelevan ei tarvitse sanoa mitään. Kuulusteleltava kertoo edustajalle mitä kertoo. Asianaja puolustaa kertomuksen mukaan eikä lähde vastaupuolen mukaan, niin kuin hyvin useasti käy. Ymmärsin itse mitä kysyjä kysyi ja itse lakimiehenä tajuan kyllä mitä tossa tarkoitettiin. Kaikki kiistetään loppuun asti jos asiakas vaatii. Linjan mukaisuus tulee kiistetyn henkilön kertomuksesta ja sitä pitää noudattaa. Itse sano aina tutuille asiakkailleni.. Jos joudut kiinni, niin sanot vain nimesi eikä mitään muuta. kaikki muu on täysi kielto.
Kyllä juuri näin. Itse kuulustelut ei kuitenkaan ole se paikka, missä erityisesti asiakasta puolustetaan. Salissa mennään mennään yhdessä läpikäydyn linjan mukaisesti.
F
Onko asianajajaa paikalla? Olis kysyttävää vanhasta osituksesta tai siis oikeestaa että ei oo tehty... mitä nyt?
Asianajajat on p-seestä. kuvitteleks olevas jotakin ihmeellistä??? jokainen pystyis samaan ku vaan lukis…. määkin !!!
Kiinnostus kirjoitti:
Hei, en tiedä että vastaatko kun tämä tulee vähän myöhässä... mutta kirjoitan silti. Olen vielä peruskoulussa ja oikeustiede on kiinnostanut aina, suunnitteillani olisi että lukion jälkeen menisin sinne. Mihin aineisiin kannattaa panostaa että oisi jotain hyötyä sitten niistä työ-elämässä? oletko väitellyt itsesi tohtoriksi jälkeen päin, jos olet niin kauanko olit ollut jo työ-elämässä siinä kohtaa? Ja kauanko olit ennen asianajajan töitä lakimiehenä? Vai voitko suoraan opintoiden päätyttyä päästä oikeus-saliin?
Vastaan vielä noiden lukioaineiden osalta, vaikka en asianajaja olekaan, vaan oikeustieteen opiskelija. Oikeustieteellisen opiskelijavalinnoissa eniten pisteitä saa äidinkielestä ja pitkästä matematiikasta, joten ainakin niihin kannattaa panostaa lukiossa. Hyvä äidinkielen taito on muutenkin juristille erittäin tärkeä. Matematiikan osaamisesta sinänsä saattaa olla tai olla olematta hyötyä oikeudenalasta ja työtehtävistä riippuen, mutta matematiikassa oppii myös loogista päättelyä, joka on juristille hyödyksi.
Näiden lisäksi kielten opiskelu kannattaa aina, jos vaan aikaa ja jaksamista riittää (englannin lisäksi esim. saksa tai ranska; myös ruotsi kannattaa opetella kohtuullisesti, koska yliopistossa sitä on joka tapauksessa opiskeltava).
Yleissivistävistä aineista historia ja yhteiskuntaoppi varmaankin parhaiten auttavat ymmärtämään poliittista ja oikeusjärjestelmää. Lisäksi suosittelisin filosofiaa, koska se kehittää myös abstraktin ajattelun ja argumentaation taitoja.
Suosittelen asiassa hakemaan pesänjakajaa oikeudelta. Pesänjakaja loppupeleissä tekee sen osituksen, vänkäsi ex vastaan tai ei.
F