Asianajaja vastailee tunnin verran
Olen vähän yli 40-kymppinen (mies) asianajaja. Työkokemusta yli 15 v laajalla skaalalla niin yksityisten ihmisten kuin yritystenkin asioista. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milt tuntuu vetää veronmaksajien rahoilla ja hidastella ja vetää rahaa veronmaksajien rahoilla?
Eikö yhtään hävetä?
Niinhän sitä sanotaan, että asianaja on ammattikehtaaja . Ei hävetä. Itselläni ehkä 15 % palkkiosta tulee valtion varoista.
Tämän takia mä tykkään asioida asianajajien kanssa, ts. palkata sellaisen. Ikinä ei tarvitse miettiä, mitä itse kehtaa sanoa, kunhan sanoo toki asiallisesti. Tulimme hyvin juttuun (yhden asian takia jouduin sellaisen kerran palkkaamaan). Ei tarvitse pelätä, että hän ottaa itseensä tai jää kyräilemään suorapuheisen (mutta aivot omaavan) asiakkaansa juttuja.
jokaisella on oma tyylinsä tehdä ja oma persoona/sukupuoli/ikä/kiinnostuksen kohteet suhteessa asiakkaaseen vaikuttavat joskus paljonkin siihen miten asiakkaan kanssa tulee toimeen.
Varmasti näin. Soittelinkin varmaan 3-4 paikkaan ja valitsin fiiliksellä. Osui kyllä todella kohdilleen. Yksi, jota en valinnut vastaili puhelimessa kysymyksiini ja jossain vaiheessa sanoi töykeästi: "kohta mä alan laskuttaa näistä". Tämä, kellä kävin ei ottanut ekasta käynnistä mitään maksua. Sen jälkeen kyllä. Mutta että kannattikohan sen yhden äksyillä mulle? Ei kannattanut.
Itse pyrin välttämään täysin tuntemattomia asiakkaita. Yleensä asiakkaani ovat vanhoja asiakkaita tai sitten jollain tavalla asiakkaan suosittelemia. Vaikka kuluttajan kannattaa vertailla ja etsiä sopivaa palveluntarjoajaa, asianajajan kannalta siihen, että hankkisi uusia asiakkaita vastaamalla ihmisille, jotka soittavat moneen paikkaan kysyäkseen hintoja/selvittääkseen asianajajan sopivuutta, menee aika paljon aikaa.
Onko Anneli Auer mielestäsi syyllinen Ulvilan murhaan? Entä Nils Gustafsson Bodomiin? Tapahtuuko Suomessa oikeusmurhia, ja jos tapahtuu, niin minkä verran käsityksesi mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko Anneli Auer mielestäsi syyllinen Ulvilan murhaan? Entä Nils Gustafsson Bodomiin? Tapahtuuko Suomessa oikeusmurhia, ja jos tapahtuu, niin minkä verran käsityksesi mukaan?
Auerin asiassa poliisitutkinta meni niiin pieleen, että vaikeaa sanoa. Gustafsson on niin vanha asia, että vaikea sanoa. Oikeusmurhia tapahtuu kyllä, varsinkin pienempiä.
Hei, en tiedä että vastaatko kun tämä tulee vähän myöhässä... mutta kirjoitan silti. Olen vielä peruskoulussa ja oikeustiede on kiinnostanut aina, suunnitteillani olisi että lukion jälkeen menisin sinne. Mihin aineisiin kannattaa panostaa että oisi jotain hyötyä sitten niistä työ-elämässä? oletko väitellyt itsesi tohtoriksi jälkeen päin, jos olet niin kauanko olit ollut jo työ-elämässä siinä kohtaa? Ja kauanko olit ennen asianajajan töitä lakimiehenä? Vai voitko suoraan opintoiden päätyttyä päästä oikeus-saliin?
Kiinnostus kirjoitti:
Hei, en tiedä että vastaatko kun tämä tulee vähän myöhässä... mutta kirjoitan silti. Olen vielä peruskoulussa ja oikeustiede on kiinnostanut aina, suunnitteillani olisi että lukion jälkeen menisin sinne. Mihin aineisiin kannattaa panostaa että oisi jotain hyötyä sitten niistä työ-elämässä? oletko väitellyt itsesi tohtoriksi jälkeen päin, jos olet niin kauanko olit ollut jo työ-elämässä siinä kohtaa? Ja kauanko olit ennen asianajajan töitä lakimiehenä? Vai voitko suoraan opintoiden päätyttyä päästä oikeus-saliin?
En ole kyseinen ap-asianajaja, mutta ajantappomielellä vastaan jälkijättöisesti tähän, kun ei jaksaisi työpapereita esille ottaa....
Lukiossa painottaisin yhteiskuntaoppia, psykologiaa, äidinkieltä ja historiaa + kieliä. Tohtoriksi väitelleitä asianajajia ei taida olla kuin muutamia. Pääasiassa tohtorit sijoittuvat yliopistoelämään ja oikeustieteen tutkijoiksi. Itse taisin olla jotain 10 vuotta lakimiehenä ennen kuin menin asianajotenttiin. Itsellä tuli ajankohtaiseksi, kun 2006 perustin oman toimiston.
Oikeussaliin pääsee kyllä kuka tahansa seuraamaan istuntoja, mutta taidat tarkoittaa asianajollisia tehtäviä ;) Ei missään nimessä pääse heti eikä työnantajasi päästäkään sinne ennen kuin tietotaitotaso kohdillaan. Nykyään pitää olla myös luvan saanut lakimies ennen kuin voi edustaa itsenäisesti päämiestään salissa (asianajajat luonnollisesti ilman erityisiä lupia).
F
Olen osakkaana kuolinpesässä. Haluaisin luopua osuudestani. Miten se tapahtuu?
Kuolinpesäosuudesta luopuminen on sinällään yksinkertaista. Luopumisasiakirjan allekirjoitus todistajineen riittää. Osuuden voi myös myydä.
Eri asia sitten on se, että katsotaanko sinun ns. ryhtyneen toimenpiteisiin, jotka osoittavat sinun ottaneen tulevan perinnön vastaan (esim. osallistunut perunkirjoitukseen, käyttäneen puhevaltaa osuudesta, jne.).
Koska en tiedä tilannettasi tarkemmin, tarkkaa vastausta en voi antaa.
Kylläpä olikin asiallinen ja kiinnostava ketju! Odotin jotain väsynyttä hassuttelua ja jankkausta, mutta olikin tosi positiivinen yllätys. Lisää näitä! :O
Hoidan aika laaja-alaisesti kaikkea yksityishenkilöiden juridisia ongelmia. Pääpaino rikoksissa, perhe- ja perintöasioissa, lapsiin liittyvissä riidoissa, huostaanotoissa. Esimerkiksi tällä viikolla ollut rikoksia, koiran omistajuuteen liittyvä riita, remonttikustannusriita, perunkirjoituksia, huostaanottoa, ym.
F
Millä termillä tms. merkitään vainaja osuus toiseen kuolinpesään?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olikin asiallinen ja kiinnostava ketju! Odotin jotain väsynyttä hassuttelua ja jankkausta, mutta olikin tosi positiivinen yllätys. Lisää näitä! :O
En ota kunniaa itselleni ketjun ap:n asiallisista ja fiksuista vastauksista, mutta hyppäsin ruoriin pyytämättä :)
F
Vierailija kirjoitti:
Millä termillä tms. merkitään vainaja osuus toiseen kuolinpesään?
Tarkoittanet tilannetta, jossa vainajalla osuus toisesta kuolinpesästä??
Ihan otsikoin sen "Kuolinpesäosuudeksi" ja sitten merkitään osuus, esim. näin:
Kuolinpesäosuus
1. 1/4 -osuus A.A:n jakamattomassa kuolinpesässä n. 40.000,00 euroa
F
Kun joudun kuulusteluun, niin aluksi minun pitää sanoa vain nimeni. Se on pakko. Sen jälkeen ei tarvi sanoa mitää, kun itseään vastaan ei tarvitse tehdä mitään... Kysyn, miksi ette puolusta asiakasta, joka kiistää kaiken vaan selitätte, että jos olt tehnyt jotain niin kerro... No en kerro, koska sinun duuni on puolustaa... Kerron totuuden sinulle oli se siis mikä vain, niin sen mukaa ajat asiaani... Niin miksi ette aja.
Mua kiinnostaa se että milloin Jeesus tulee sun elämääs ja ottaa sut hallintaas ja että miten paljon sä jo nyt rakastat Jeesustas sydämessäs?
Asianajaja on ns sosialistinen ammatti.
Eli ei nosta taloutta mitenkään.
Onko mielestäsi sosialistisilla ammateilla ehkä kenties liian suuri arvostus kapitalistisessa yhteiskunnassa?
Opettajat, lääkärit, asianajajat jne...
Kun kuitenkin pitäisi enemmän kunnioittaa niitä aloja jotka nostaa taloutta ja ovat oikeistolaisuuden peruspilareita. Nämä edellämainitut ammatit ovat eräänlaisia veronmaksajien rahojen kuppausta varten olevia "juttuja".
Kun ne palkat koostuu lähinnä veronmaksajien rahoista. Sitä ajattelin että eikö ole yhtään syyllinen olo?
Vierailija kirjoitti:
Kun joudun kuulusteluun, niin aluksi minun pitää sanoa vain nimeni. Se on pakko. Sen jälkeen ei tarvi sanoa mitää, kun itseään vastaan ei tarvitse tehdä mitään... Kysyn, miksi ette puolusta asiakasta, joka kiistää kaiken vaan selitätte, että jos olt tehnyt jotain niin kerro... No en kerro, koska sinun duuni on puolustaa... Kerron totuuden sinulle oli se siis mikä vain, niin sen mukaa ajat asiaani... Niin miksi ette aja.
No jos poliisikuulusteluissa asiakas käyttää oikeuttaan kieltäytyä vastaamasta tai toteaa ainoastaan, että ei tiedä mistään mitään, niin eihän se asianajajakaan voi mitään poliisille sanoa. Asianajajan tehtävä ei ole puolustaa päämiestä poliisikuulusteluissa, vaan valvoa etujanne. Asianajaja ei kuulusteluissa ole "äänessä" tarpeettomasti. Puolustukselle on sija valmistautumisvaiheessa ja oikeussalissa yhdessä sovitun linjan mukaisesti.
F
Miten voi tehdä.osituksen, jos on eronnut vuosia sitten ja erittäin hankala ja mielellään hankaluuksia aiheuttava ex asuu ulkomailla?
Tonni kuussa riittäisi hyvin. kirjoitti:
Asianajaja on ns sosialistinen ammatti.
Eli ei nosta taloutta mitenkään.
Onko mielestäsi sosialistisilla ammateilla ehkä kenties liian suuri arvostus kapitalistisessa yhteiskunnassa?
Opettajat, lääkärit, asianajajat jne...
Kun kuitenkin pitäisi enemmän kunnioittaa niitä aloja jotka nostaa taloutta ja ovat oikeistolaisuuden peruspilareita. Nämä edellämainitut ammatit ovat eräänlaisia veronmaksajien rahojen kuppausta varten olevia "juttuja".
Kun ne palkat koostuu lähinnä veronmaksajien rahoista. Sitä ajattelin että eikö ole yhtään syyllinen olo?
Ei ole yhtään syyllinen olo. Oikeusvaltioperiaatteen mukaan jokaisella on oltava mahdollisuus parhaaseen mahdolliseen puolustukseen, myös niillä köyhimmillä, muuten valtiossa olisi vallalla totalitarimismi, mikä ei aja kenenkään etuja.
Osa palkkiostani tulee valtion varoista, osa vakuutusyhtiöiltä, osa maksavilta asiakkailta. Kaikista maksan alv:it ja verot. Väitän maksavani enemmän veroja kuin mitä valtion varoista saan käteen jäävää palkkiota. Huomioi, että myös valtion varoista maksetuista palkkioista maksetaan verot, eli niistä huomattava osa palautuu takaisin valtiolle.
F
Varmasti näin. Soittelinkin varmaan 3-4 paikkaan ja valitsin fiiliksellä. Osui kyllä todella kohdilleen. Yksi, jota en valinnut vastaili puhelimessa kysymyksiini ja jossain vaiheessa sanoi töykeästi: "kohta mä alan laskuttaa näistä". Tämä, kellä kävin ei ottanut ekasta käynnistä mitään maksua. Sen jälkeen kyllä. Mutta että kannattikohan sen yhden äksyillä mulle? Ei kannattanut.