Luitteko uudesta seiskasta eerikan äidin uuden haastattelun? Voi miten
itkin taas. Tuli kyllä tunne, että äiti kaunistelee aika paljon omia tekemisiään (esim alkoholin käyttöään) tai sitten todellakin kokee asiat niin.. Mutta sydän itkee verta tämän äidin puolesta :( Sanoo olevan ihme, että on enää hengissä tapahtuneen jälkeen.
Syyttää itseään siitä, että hätäännyksissään meni antamaan huoltajuuden toukolle (luuli ratkaisua väliaikaiseksi) ja häntä kuulemma painostettiin (huom edellisen seiskan mukaan juurikin toukon äidin toimesta, ja toukolle oli susannan mukaan lastensuojelusta sanottukin, että tämä on nyt tilaisuutesi saada tyttö luoksesi), sanoo olleensa "niin tyhmä, niin idiootti", oli yksin ja kukaan ei neuvonut. Muutoin eerika olisi palannut takaisin kotiin sossun olosuhdeselvityksen jälkeen.
Eerika itki ja pyysi äitiään olemaan kyselemättä, kun susanna huomasi revityt hiukset - Eerika alkoi itkeä kun huomasin hänen hiuksensa. rupesin itsekin itkemään ja ajttelin ettei tämä voi olla totta. Minä en ikinä edes tukistanut eerikaa mutta tämä nainen oli repinyt hiukset irti hänen päästään".
"Ehkä eerikan lyhyen elämän tarkoitus oli herättää täällä ..jotain. Ehkä hänen tehtävänsä oli kärsiä.Hän oli tosi vahva ja ihana tyttö, jonka koemasta vääryydestä on toivottavasti suuri hyöty muille lapsille".
Mitenköhän tähän äitiin saisi yhteyden? Mikään ei varmasti voi häntä lohduttaa, mutta silti haluaisin lähettää jotain.
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:26"]
Siinähän äiti nimenomaan korostaa, että LASTA EI OTETTU POIS HÄNELTÄ = EI HUOSTAANOTETTU!, vaan hän itse typeryyksissään ja isän sossuäidin painostamana meni luopumaan huoltajuudesta, koska ei halunnut lasta laitokseen.
[/quote]
Tätä en ymmärtänyt. Miksi äidin piti luopua huoltajuudesta, ettei lapsi joutuisi laitokseen? Siis mihin laitokseen lapsi olisi joutunut äidin kanssa?
Kiitos jos joku selventää.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:33"]
Älkää nyt vain alkako lähettää tuntemattomalle ihmisille yhtään mitään.
[/quote]
KOMPPI! Mites mammat toimitaan? Mä voin vaikka olla yhteyshenkilönä seiskaan , joka pyytää toimittajaa toimittamaan kirjelmämme perille eerikan äidille.
Miksi ei? Äiti itse tuo esiin sen mitä paha mieli hänellä on siitä että hänet on leimattu netissä jne julkisuudessa kelpaamattomaksi ja huonoksi äidiksi vaikka hän oikeasti rakasti ja välitti lapsestaan ja eerika oli hänen luona onnellinen.
Mä haluisin tän äidin tietävän, että suomessa on paljon äitejä jotka on hänen "puolellaan" ja jotka häntä muistaa. Ajattelinkin ehdottaa josko me mammat laadittaisiin joku yhteiskirje, lähetys tmv äidille lähetettäväksi? Voisi se edes hitusen lämmittää hänen mieltään tuon hirveyden keskellä jossa hän nyt joutuu elämään.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 09:39"]
"Ehkä eerikan lyhyen elämän tarkoitus oli herättää täällä ..jotain. Ehkä hänen tehtävänsä oli kärsiä.Hän oli tosi vahva ja ihana tyttö, jonka koemasta vääryydestä on toivottavasti suuri hyöty muille lapsille".
[/quote]
Kenelläkään ei ole ns ´´tehtävää kärsiä´´ saatikka lapsella. Ihan kaistapäistä ajatella noin! Kuka sen tehtävän olisi antanut -Jumalako?? Hän, jonka pääominaisuus on rakkaus!
[/quote]
Pakko tarttua tähän vaikka en ole uskovainen, mutta oletko kuullut Jeesuksesta?
Mä en myöskään ymmärrä tuota kommenttia, ettei saa lähettää tälle äidille mitään. Siinä on kans yksi lähimmäisestään ja muista ihmisistä "välittävä", "empaattinen" ihminen luomassa "hyvää henkeä" ja "lämmintä ilmapiiriä" tähän yhteiskuntaan. Kiva asenne. Älkää vaan helvetissä välittäkö kenestäkään.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:26"]
Siinähän äiti nimenomaan korostaa, että LASTA EI OTETTU POIS HÄNELTÄ = EI HUOSTAANOTETTU!, vaan hän itse typeryyksissään ja isän sossuäidin painostamana meni luopumaan huoltajuudesta, koska ei halunnut lasta laitokseen.
[/quote]
Tätä en ymmärtänyt. Miksi äidin piti luopua huoltajuudesta, ettei lapsi joutuisi laitokseen? Siis mihin laitokseen lapsi olisi joutunut äidin kanssa?
Kiitos jos joku selventää.
[/quote]
Selvennän nyt sillä perusteella, miten itse olen asian ymmärtänyt, ja vastaavien tietämieni tapausten perusteella. Eli HUOM en tunne ko tapausta, eli tämä ei välttämättä ole absoluuttinen totuus.
Mutta siis, lastensuojeluilmoitus tehdään, kun äiti on esiintynyt päihtyneenä pihallaan lapsen ollessa läsnä kotona. Lapsi otetaan kiireellisesti huostaan olosuhdeselvitystä varten (vie viikkoja, etenkin pk-seudulla hyvinkin KAUAN ruuhkien johdosta). Äiti ei halua lapsensa jäävän laitokseen, joten ottaa yhteyttä lapsen isään, jolle lapsi voisi mennä väliaikaisesti. He sopivat myöhemmästä yhteishuoltajuudesta, joka isä sitten peruukin.
Jos te muut mammat nyt olette valmiita ja halukkaita lähettämään/kirjoittamaan Eerikan äidille joitakin lohduttavia ja kannustavia sanoja, mä voin kyllä toimia välittääjänä suhteessa Seiskaan (miettikääs sitä, tämä korkeakoulutettu mamma todellakin lukee Seiskaa ;)
Jos ei ole muita halukkaita, teen sit lähetyksen vain omissa nimissäni.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:08"]
Alkoholia käyttävä yksinhuoltaja-äitihän on sossun silmissä yleensäkin se ykkösinhokki nro 1. Raitis isukki sossusukuineen ja uusi lipevä "lääkäri"kumppani siihen vastaan, niin.. Tässä oli tulos.
[/quote]
Noh, en nyt menisi ihan noinkaan sanomaan kaikissa tilanteissa noiden alkoholistiäitien ihanuudesta. Mieheni äiti käytti tutustuessamme välillä (ehkä joka toinen viikonloppu) sekaisin olutta ja mielialalääkkeitä. Soitteli meille sekavia puheluita, joissa parkui elämäänsä ja haukkui lastensa isää, yms. Oli miehelle tosi ahdistavaa - puhumattakaan hänen 14-vuotiaasta siskostaan, joka asui äidin kanssa kahdestaan.
Sanoimme siskolle usein, että voi muuttaa meille. Olimme opiskelijoita emmekä missään suurissa varoissa, mutta olimme varmoja, että saisimme varmaan sitten kolmion ylioppilasasuntosäätiöstä vuokralle, että hänellä olisi oma huone ja kyllä sitä jotenkin pärjättäisiin, että tyttö saisi yläasteen käytyä ja opiskeltua jonkin ammatin itselleen. Tyttö ei halunnut jättää äitiä, koska pelkäsi, miten tämä sitten pärjää. Välillä hän kuitenkin tuli meille itkien yöksi, kun ei kestänyt kuunnella äitinsä kännivalituksia.
Välillä vaikutti, että tyttö joutuu huonoon seuraan. Alkoi bailaaminen ja alkoholi kiinnostaa vähän liiankin kanssa. Onneksi hän sitten löysi kunnollisen poikaystävän, jonka kanssa muuttivat pian yhteen ja nyt molemmilla on jo vakityöt ja elämä kunnossa. Mutta kyllä se oikeasti voi olla isommillekin lapsille todella raskasta ja vaikeaa, jos vanhempi juo - vaikka ei olisi varsinaista alkoholismiakaan. Minusta ei 14-vuotiaan tytön paikka olisi ollut tuurijuoppo-sekakäyttäjä-äidin luona. Oikein pahaa teki, kun vertaan hänen nuoruuttaan omaan nuoruuteeni tasapainoisessa, turvallisessa perheympäristössä.
Alkoholisti voi juoda siksi, että on vähän liian herkkä ja välittävä ihminen tähän maailmaan. Toisaalta yh-äiti leimataan helposti alkoholistiksi, vaikka ei joisi sen enempää kuin joku naimisissa oleva tai vaikka biletykset tapahtuisivat lapsen ollessa muualla. Sossua kiinnostaa sellainen yh-äitien kohdalla. Yh-äidin pitäisi olla erityisen puhtoinen sen sijaan että ymmärrettäisiin, että jos on jäänyt yksin ja huolehtii lapsista 24/7, niin silloin kun pääsee vapaalle, on ymmärrettävää, että helposti menee vähän yli. Tämä kommentti varmaan räjäyttää pommin, mutta sanomani asiahan ON täysin ymmärrettävä. Mutta jollekin asennevammaiselle sosiaalityöntekijälle se voi olla syy vain kytätä yhä enemmän.
Se nyt on satavarma, että Eerikalla olisi ollut parempi vaikka vähän kännäävänkin oman äidin luona kuin tuolla "isän" ja "lääkäriäitipuolen" ja isän sossusuvun "järkevässä ja kurinalaisessa huomassa".
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:00"]
Jos te muut mammat nyt olette valmiita ja halukkaita lähettämään/kirjoittamaan Eerikan äidille joitakin lohduttavia ja kannustavia sanoja, mä voin kyllä toimia välittääjänä suhteessa Seiskaan (miettikääs sitä, tämä korkeakoulutettu mamma todellakin lukee Seiskaa ;)
[/quote]
Mä en kyllä tiedä, mitä iloa sille äidille on teidän sanoistanne. Mutta jos siitä tulee sinulle parempi olo, niin siitä vaan.
Minäkin voisin olla halukas lähettämään jotain, ainakin myötätuntoa. Tuskin se ainakaan tämän äidin oloa enää kurjemmaksi tekee. Miten AP:hen saa yhteyden?
Oletko 30 koskaan kuullut sanaa myötätunto? Tiedän, se on nykypäivänä monelle täysin hepreaa.
Minä olisin kiinnostunut välittämään osanottoni, mutta toisaalta en ehkä nyt ole muuten valmis tekemään mitään kimppalähetystä.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 14:35"]
Minäkin voisin olla halukas lähettämään jotain, ainakin myötätuntoa. Tuskin se ainakaan tämän äidin oloa enää kurjemmaksi tekee. Miten AP:hen saa yhteyden?
[/quote]Eerikan biologinen äiti kyllä varmaan osaa itsekin lukea teidän myötätuntojanne täältä, joten lopettakaa. Ettette vain olisi toimittajia, jotka kalastelevat yhteystietoja, jotta voisitte mennä häntä kysymyksinenne kiusaamaan?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 14:35"]
[/quote]Eerikan biologinen äiti kyllä varmaan osaa itsekin lukea teidän myötätuntojanne täältä, joten lopettakaa. Ettette vain olisi toimittajia, jotka kalastelevat yhteystietoja, jotta voisitte mennä häntä kysymyksinenne kiusaamaan?
[/quote]
Milloin tää toimittajafobia loppuu!? :D
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 10:47"]
[/quote]
Kenelläkään ei ole ns ´´tehtävää kärsiä´´ saatikka lapsella. Ihan kaistapäistä ajatella noin! Kuka sen tehtävän olisi antanut -Jumalako?? Hän, jonka pääominaisuus on rakkaus!
[/quote]
Pakko tarttua tähän vaikka en ole uskovainen, mutta oletko kuullut Jeesuksesta?
[/quote]
No, voi älyjen välays! Vertaatko Erikaa Jeesukseen? Erika oli ilkeitten ja toisaalta välinpitämättömien IHMISTEN uhri! Jeesus taas tuli vapaaehtoisesti maksamaan ihmiskunnasta lunnaat!
Ja huomatkaa, että Erikan kaltaisia lapsia on maailma pullollaan. Oletteko sattuneet ajattelemaan?
[/quote]
On vain valtavan ilkeitä ihmisiä, jotka saatuaan vallan nauttivat toisen kaltoin kohtelemisesta. Sitten on niitä pelkureita, jotka eivät uskalla puuttua mihinkään kun miettivät mitähän heistä ajatellaan.
Jos nyt jotain haluatte tehdä niin opettakaa kakaranne etteivät ole kiusaajia ja hoivatkaa omianne hyvin !Yks äiti!
[/quote]
Voi elämä! Ettekö tajua, että tuollaisen mielettömän surun edessä jokainen ajattelee noin, jotta pääsee pahimman yli. Tuollainen järjetön ajatus helpottaisi ainakin itseäni, koska pelkkä viha veisi hautaan todella nopeasti. Ihmisen on pakko ajatella, että kaikesta seuraisi (muka) jotain hyvääkin, jotta pääsee alkuun käsittelyprosessissa.
Joo, että on ihan eria asia "ajatella järkevästi" siellä kotinäppiksellä.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 11:00"]
[/quote]
Mä en kyllä tiedä, mitä iloa sille äidille on teidän sanoistanne. Mutta jos siitä tulee sinulle parempi olo, niin siitä vaan.
[/quote]
Jos lapsesi olisi kuollut ja porukka netissä haukkuisi sinua h:ksi (kuten eilisessä ketjussa) niin eikö olisi mukava tietää, että toinen puoli ottaa myös osaa suruun?
Usein ihmiset mainitsevat tällaiset huomionosoitukset, joten niiden on pakko tuntua hyvältä. Ikävää ne eivät varmasti vie pois piirun vertaa.
Minfolla 11.3.:
Esim oikein lehdissä on Eerikan äidin itse kertomaa juttua siitä miten Touko oli kauhean väkivaltainen. Se jäi kertomatta että niin oli myös hän itse ja useimmiten se oli kyllä Touko joka sai pataan itseään paljon fyysisesti suuremmalta "vastustajalta" eli Susannalta. Toukon perhe rahoitti hankintoja ja Eerikan äiti haki sossusta rahat samoihin tarvikkeisiin joista toiset sitten myytiin. Omilta vanhemmiltaan hän ei juuri mitään saanutkaan kun ei siellä varoja ollut.
Saattaa kuullostaa provolta mutta tämäkin on oikeasti totta. Uskotte tai ette.
Ap kommentoi. Kiitos kommenteistanne. Edelleen silti kysyn, onko täällä sellaisia äitejä jotka haluisivat (ilman yhtään mitään syyllistämiskomponenttia!!) otaa osaa eerikan äidin kohtaamaan suruun?
Olisin siitä kiitollinen, jos teitä olisi. En tunne tapauksen ketään osapuolia henk.koht., mutta äidistä lukemani haastattelut ilmaisevat sellaista hätää, surua ja tuskaa oman lapsen puolesta, että mua äitinä itkettää. Vaikkei mulla ja eerikan äidillä sitten mitään muuta yhteistä olisikaan, nyt jo kaiken lukemani perusteella tiedän että me molemmat rakastamme lapsiamme ja toivomme heille hyvää.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 15:58"]
Minfolla 11.3.:
Esim oikein lehdissä on Eerikan äidin itse kertomaa juttua siitä miten Touko oli kauhean väkivaltainen. Se jäi kertomatta että niin oli myös hän itse ja useimmiten se oli kyllä Touko joka sai pataan itseään paljon fyysisesti suuremmalta "vastustajalta" eli Susannalta. Toukon perhe rahoitti hankintoja ja Eerikan äiti haki sossusta rahat samoihin tarvikkeisiin joista toiset sitten myytiin. Omilta vanhemmiltaan hän ei juuri mitään saanutkaan kun ei siellä varoja ollut.
Saattaa kuullostaa provolta mutta tämäkin on oikeasti totta. Uskotte tai ette.
[/quote]
Ja mistäs tämä teidän murhafanien "fakta" sitten on peräisin? Keneltä?
Nyt vähän mediakriittisyyttä peliin. Olette lukeneet Seiskan jutun, jossa kuvataan vain ja ainoastaan Eerikan äidin omia näkemyksiä. Ja syy miksi hän haluaa näitä juttuja juuri keltaiselle lehdistölle vuodattaa on RAHA. Mitä tunteikkaampi ja itkettävämpi juttu on kyseessä, niin sitä enemmän lehti myy.
Ei kai syyttäjä suotta oikeudenkäynnissä sanonut, että Eerika oli tyttö, josta ei välittänyt KUKAAN. Ei siis ilmeisesti edes äiti. No, emme voi todellakaan tietää mikä on totuus, mutta Seiskasta totuutta valitettavan harvoin saa lukea. Antaisivat nyt tuon pienen tyttö-raukan olla ja lopettaisivat tällä kaamealla tapauksella rahastamisen.
Minulla oli myös alkoholistiäiti, joka oli minulle hyvin hellä ja rakastava. Minut otettiin huostaan, ja huoltajuus siirrettiin isälleni, joka oli mennyt uusiin naimisiin arvostetussa ammatissa olevan naisen kanssa. Molemmat olivat absolutisteja. Äiti oli musertunut, kun muutin satojen kilometrien päähän.
En tiedä, miksi isä ja äitipuoleni halusivat huoltajuuteni. Oliko se jonkinlainen statuskysymys? En saanut enää nähdä äitiäni, ja kotona minua tönittiin, potkittiin ja haukuttiin sekä tavarani hajotettiin. En saanut äidiltäni tulleita lahjoja ja kirjeitä. Eli hyvin samankaltainen tausta kuin Eerikalla, paitsi pahoinpitely ei ollut noin raakaa ja systemaattista.
Parhaita hetkiä olivat, kun isäni ja äitipuoleni joskus lähtivät vaikka matkoille ja jättivät minut yksin kotiin, esimerkiksi 10-vuotiaana heidän etelänmatkansa ajaksi. Hassua, kun omat kaverit olivat peloissaan, jos joutuivat koulun jälkeen olemaan hetken omin päin, ja soittelivat vanhemmilleen töihin.