Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkejärjestelmä kaatuu käsiin - nuorisolle tiedossa vain alati suureneva maksajan osa

Vierailija
15.03.2019 |

"Kolmekymppisten eläketilanne näyttää kamalalta – näin taakkaa hoidetaan" - Iltasanomien artikkeli aiheesta:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006036024.html

"Syntyvyyden lasku alkaa vähitellen vaikuttaa eläkkeisiin, ja ilmiöön on syytä alkaa varautua hyvissä ajoin. Vaikutus näkyy 2050-luvulta, kun aiemmin ennustettua rajummin vähenevä väestö alkaa koetella eläkejärjestelmän kantokykyä."

Huvittava arvio, että vaikutus näkyisi vasta 2050 luvulta, kun eläkemaksuja on toistuvasti korotettu ja painetta eläkemaksujen korottamiselle on jo lähivuosina on suuressa määrin. Mikäli nykyinen työssäkäyvä nuoriso ja kolmekymppiset tietäisivät kuinka pahasti heitä viilataan linssiin tällä järjestelmällä, niin voisi aikamoinen haloo ja lakkomentaliteetti asiasta aiheestakin nousta. Vuodesta toiseen on varoiteltu, että nykynuorisolle nykyinen eläkejärjestelmä ei ole kuin massiivinen Ponzi-huijaus, mutta nyt sen merkit alkavat hiljalleen tulla ilmi karmealla tavalla.

IS:n kommenttipalstalla nimimerkki "Tutkija Punavuoressa" kiteytti asian aika hyvin

"Nykymuotoinen eläkejärjestelmä on kuin kaupan kassajono, jossa seuraava asiakas maksaa edellisen asiakkaan ostokset. Jonon jatkoksi liittyy yhä köyhempiä ihmisiä, kun jonon alkupäässä hihnalle lapataan yhä kalliimpia ostoksia.

Työurien pidentyminen on eläkejärjestelmän kestävyyden elinehto. Suurilla ikäluokilla "superkarttumat" tekivät ylimääräisestä työvuodesta yli kuusikymppisenä kannustavia. Nykyisillä 30-vuotiailla tilanne on toinen: töissä pitäisi jaksaa 70-vuotiaaksi, ja monella eläke jää joka tapauksessa vaatimattomaksi.

Tulemmeko näkemään yhä enemmän 50-vuotiaita "oravanpyörästä ulos hypänneitä", työvoiman ulkopuolelle jättäytyneitä ihmisiä? Ja mitä tämä tarkoittaa eläkeläisten kassajonolle, josta yhtäkkiä loppuvatkin edellisten ostosten maksajat? "

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina s jankutetaan lapsien tekemisestä vaikka ongelma on huonosti suunniteltu eläkejärjestelmä?

Vaikka olisi kuinka hyvä systeemi, tarvitaan uusi suurinpiirtein samankokoinen sukupolvi uudestaan ja uudestaan, jotta homma toimisi. Ongelmia tulee, kun sukupolvet eivät ole tasapainossa.

Hyvä systeemi olisi se, että jokainen saisi sen verran eläkettä, mitä on itse maksanutkin. Tämän jälkeen kassa riittäisi aina, koska eläkkeitä maksettaisiin ulos sen mukaan, mitä sinne on muinoin maksettu, ei sen mukaan, mitä sinne tällä hetkellä maksetaan.

Ennenkuin joku älähtää työeläkeotteestaan ja laskelmasta, niin hänelle tiedoksi, maksetut eläkemaksut vaikuttavat siihen, kuinka paljon saat eläkettä verrattuna ikätovereihisi. Eläkkeen kokonaistaso määräytyy edelleen pitkälle sen mukaan, paljon eläkekassoihin maksetaan lisää.

Okei, no mitä tämän hetken eläkeläisille sitten tehdään? Annetaan kuolla nälkään? Keskieläke ei kuitenkaan mikään huikea ole, jotain 1600e muistaakseni. Ja mitä tehdään koko ikänsä sossutapauksina olleille?

Vierailija
62/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat synnyttivät pienimmät ikäluokat ja nyt näiden sitten pitäisi syyllistyä, että maksajia ei ole tarpeeksi. Kuinka yllättävää!

Äh, ei suurten ikäluokkien eläkkeistä ole nyt kyse vaan näiden nykykolmekymppisten ja nuorempien. Ja he sahaavat ihan omaa oksaansa olemalla lisääntymättä. Suurille ikäluokille on aivan yhdentekevää tuleeko nyt vauvoja vai ei.

Suuret ikäluokat syövät parasta aikaa eläkkeitä niin, ettei töissäoleville riitä maksuista omiin eläkkeisiin ollenkaan. Pääoma riittää vielä seuraaville, mutta ei sitten enempää. Ongelman alkusyy on tässäkin suuret ikäluokat vähine lapsilukuineen. Yllättäen tätäkään ei media paljonkaan muistuttele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo väite Hollannin eläkejärjestelmästä on omasta päästä keksittyä palturia.

https://www.etk.fi/elakejarjestelmat/kansainvalinen-vertailu/elakkeiden…

https://www.etk.fi/elakejarjestelmat/kansainvalinen-vertailu/kansainval…

Kyllä se hyvin pitkälle pitää paikkansa. Tanska ja Alankomaat ovat ainoat maat, joissa eläkekassat on saatu "omavaraisiksi" eli jokaisen maksamat eläkemaksut riittävät omaan eläkkeeseen. Tällöin ei tule eläkepommia tai ikäluokkien koon vaihtelusta johtuvaa epätasapainoa.

Vierailija
64/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat synnyttivät pienimmät ikäluokat ja nyt näiden sitten pitäisi syyllistyä, että maksajia ei ole tarpeeksi. Kuinka yllättävää!

Äh, ei suurten ikäluokkien eläkkeistä ole nyt kyse vaan näiden nykykolmekymppisten ja nuorempien. Ja he sahaavat ihan omaa oksaansa olemalla lisääntymättä. Suurille ikäluokille on aivan yhdentekevää tuleeko nyt vauvoja vai ei.

Suuret ikäluokat syövät parasta aikaa eläkkeitä niin, ettei töissäoleville riitä maksuista omiin eläkkeisiin ollenkaan. Pääoma riittää vielä seuraaville, mutta ei sitten enempää. Ongelman alkusyy on tässäkin suuret ikäluokat vähine lapsilukuineen. Yllättäen tätäkään ei media paljonkaan muistuttele.

No syy voi olla mikä on, olennaista lienee miten ongelma ratkaistaan? Syyttely on helppoa, mutta konkreettiset ratkaisut eivät.

Vierailija
65/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kolmekymppiset lisääntyisivät jos olisi niitä hemmetin vaikutisia työpaikkoja, jotta lapsiin olisi varaakin. Ja tämä nimen omaan on nykyisen leikkurihallituksen syytä. Jos perustulo tulisi käytttöön ja työajat lyhennettäisiin kuuten tuntiin, varmasti lisääntyminenkin lisääntyisi. Olen varma tästä, muutoin nahkurin orsilla tavataan.

Vierailija
66/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat ovat olleet ongelman luoja koska he tekivät todella vähän lapsia. Ja nyt suu soikeana tämä historiamme itsekkäin ja kaikesta eniten hyötyjä omiin taskuihinsa kerännyt sukupolvi syyllistää nuorempia ikäluokkia. 

Höps, suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä eivätkä syyllistä ketään. Heidän etunsahan on, ettei rahaa mene lasten asioihin. Kyllä se syyllistäminen, jos sellaista on, tulee tämän hetken vallanpitäjien toimesta. Ja he ovat pääosin ikäluokissa 40-65. Tuon ikäiset muuten tekivät vielä ihan kohtuudella lapsiakin, vielä 2010 syntyvyys oli noin 60000 vauvaa vuodessa.

Nykyiset eläkeläiset ovat se ongelma ja näitä ongelmia on yksinkertaisesti aivan liikää. Lisäksi ongelmat elävät liian pitkään ja eläkkeet liian suuria. 

Vierailija
67/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua surettaa, että heikoimmassa asemassa ovat lapsiperheet. Ei pystytä itse säästämään omaa eläkettä ja toisaalta kuitenkin on tehty niitä tulevien eläkkeiden maksajia. Eli he jotka aiheuttavat ongelman (lapsettomat), hyötyvät lapsiperheiden kustannuksella.

Itseähän asia ei sinänsä kosketa, omat lapset jo aikuisia, mutta omia lapsia koskettaa kyllä.

Vierailija
68/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen eläkejärjestelmä oli hyvä vain sen saaville ensimmäisille sukupolville. Nyt kun naurettavan suuruisista eläkkeistä pitäisi leikata, eläkettä lähestyvät ihmiset kirkuvat hädissään, kun heidän kuukausipalkkaakin muhkeampi kuukausieläke pienenisi. Siitä viis veisataan, että omat lapset ja lapstenlapset eivät tule saamaan luultavasti eläkkeenä yhtään mitään. Suurin osa ihmisistä on duunareita, joiden palkka on niin pieni, että veroja siitä ei makseta juuri lainkaan. Säästöjäkään on vaikea kerryttää. Ketä tämä tällainen systeemi siis hyödyttää. Eläkemaksut kuitenkin täytyy jokaisen maksaa, mutta kukaan nykyisistä nuorista sukupolvista oleva ei tule koskaan hyötymään niistä. Tasa-arvoa olisi, jos kaikki eläkkeet lakkautettaisiin nyt ja heti. Eläkkeelle jääneet myykööt omaisuutensa ja eläköön toimeentulotuella, kuten mekin joudumme tulevaisuudessa tekemään. Jos me emme saa eläkettä, niin miksi teidänkään pitäisi sitä saada? Tasa-arvoa se on paskakin tasa-arvo. Epätasa-arvo luo vain onnettomuutta.

Vierailija
69/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne kolmekymppiset lisääntyisivät jos olisi niitä hemmetin vaikutisia työpaikkoja, jotta lapsiin olisi varaakin. Ja tämä nimen omaan on nykyisen leikkurihallituksen syytä. Jos perustulo tulisi käytttöön ja työajat lyhennettäisiin kuuten tuntiin, varmasti lisääntyminenkin lisääntyisi. Olen varma tästä, muutoin nahkurin orsilla tavataan.

Itse asiassa mitä korkeampi elintaso, sitä pienempi syntyvyys.

Vierailija
70/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet voisi lakkauttaa vaikka heti ja jokainen elelisi vanhuutensa säästöillään tai jatkaisi esimerkiksi työntekoa. Osalla jälkeläiset huolehtisivat omistaan. Ne jotka eivät pärjäisi niin poistuisivat nopeasti olemasta kuluerä eikä huoltosuhde olisi pitkään niin vääristynyt. 

Pitääkö sitä työntekoa eläkeiässä jatkaa vai jättää paikka nuoremmalle? Molempia ei voi tehdä. Itsemurha on ainoa vaihtoehto?

Ei itsemurhaa eikä uhriutumista, vaan äänestät omien lastesi ikäisiä ihmisiä eduskuntaan, niin päätöksenteko hoituu kyllä nykyistä reilummin heidän avullaan.

Vierailija
71/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun komekymppiset alatte tekemään lapsia, valittamisen sijaan, nii 2050 olisi maksajia.

Jos olette seuranneet ollenkaan tätä eläke keskustelua, niin ongelmana ei nähdä nykyisiä eläkkeitä. Ongelma on nykyisten 30v aikuisten haluttomuus tehdä lapsia. Suomalaisten,ennustettu, väheneminen olisi se ongelma

Hophop panemaan toisianne. Ja paljaalla.

Ehei, vaan ongelmana on suurien ikäluokkien haluttomuus tehdä lapsia. Ne lapset olisi pitänyt tehdä silloin jo, jotta he olisivat nyt aikuisia veronmaksajia. Tämäkin on asia jonka olette itse sössineet ja nyt syytätte siitä nuorempianne.

Vierailija
72/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me kolmekymppiset säästämme itse omat eläkkeemme siinä sivussa kun olemme suurien ikäluokkien eläkkeiden maksajina. Minä en ainakaan halua jatkaa tätä pyramidihuijausta omille lapsilleni, vaan maksan oman olemiseni ja elämiseni itse. 

Vierailija
73/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan työntekijälle koko palkka,jolloin eläkemaksut jäävät itsensä hoidettaviksi. Jos ei hoida,niin voi voi.

Minulle sopisi erinomaisesti tämä. Itse asiassa olen jo nytkin säästänyt itselleni eläkettä varten hankkimalla sijoitusasunnon, jonka voin myydä sitten kun jään eläkkeelle. Minä kun en luota siihen että eläkejärjestelmä on pystyssä enää minun jäädessäni eläkkeelle. Mutta joudun silti maksamaan isoja summia siihen järjestelmään, ja työnantajan puolestani maksama summa (joka ei edes näy palkkakuitissa) on vielä siitäkin paljon isompi!

Ehdottomasti haluaisin saada kaiken tuon rahan omalle tilille. Laittaisin siitä osan sijoitusasunnon lainanlyhennyksiin ja osan jonnekin muualle pitkäaikaisiin sijoituksiin. Eläkkeeni olisi sillä turvattu ja minulle jäisi rahaa vielä elämiseenkin, toisin kuin nyt kun maksan joka kuukausi vanhempien sukupolvien eläkettä enemmän kuin itselle jää ruokarahaa.

Niin, jos ihmiset tajuaisivat sijoittamisen päälle tuo voisikin olla mahdollista. Mutta suurin osa vaan tuhlaa kaiken mitä on. Ja näiden järjen valojen vuoksi meillä on tehoton järjestelmä.

Niinpä. Minäkään en usko että saan koskaan säädyllistä eläkettä. Siksi sijoitankin jo nyt. jos olisin saanut sijoituksiin kaikki maksetut eläkemaksuni, tuottaisi sijoitukset jo nyt kuukaudessa paremmin kuin tulen (ehkä) koskaan eläkettää saamaan.

Vierailija
74/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset kolmekymppiset on seuraava suuri ikäluokka, kirjoitettiin eilen

Jos emme tee lapsia, meitä nuoremmat pienet ikäluokat teilaavat meidät, koska joutuvat maksamaan meidän eläkkeet 30-40 vuoden päästä.

Oleellisempi kysymys olisi, että mistä nyt syntyville lapsille olisi töitä 20 vuoden päästä?

Oxfordin yliopiston raportin mukaan lähes puolet työpaikoista voidaan Yhdysvalloissa korvata roboteilla ja keinoälyllä 20 vuoden aikana. Sama kehitys on nähtävissä Suomessa ja muissa teollistuneissa maissa. https://yle.fi/uutiset/3-6872845

vastaavia murroksia on ollut aikaisemminkin ja aina on syntynyt UUSIA töitä.

Vierailija
75/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos emme tee lapsia, meitä nuoremmat pienet ikäluokat teilaavat meidät, koska joutuvat maksamaan meidän eläkkeet 30-40 vuoden päästä.

Oleellisempi kysymys olisi, että mistä nyt syntyville lapsille olisi töitä 20 vuoden päästä?

Oxfordin yliopiston raportin mukaan lähes puolet työpaikoista voidaan Yhdysvalloissa korvata roboteilla ja keinoälyllä 20 vuoden aikana. Sama kehitys on nähtävissä Suomessa ja muissa teollistuneissa maissa. https://yle.fi/uutiset/3-6872845

Varmasti syntyy uusia töitä, mutta mihin päin maailmaa, se on toinen kysymys.

Vierailija
76/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työn väheneminen itsessäänhän ei ole mikään ongelma, vaan todella hieno asia. Miksi ihmisen pitäisi tehdä työtä, jonka voi hoitaa koneella? Työn tuotto ei vähene, vaikka työn tekisi ihmisen sijaan robotti, muuten ei olisi mitään järkeä korvata ihmistä. Ongelma on siinä, että resurssit jaetaan vain yhä pienemmälle omistajajoukolle.

Vierailija
77/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työn väheneminen itsessäänhän ei ole mikään ongelma, vaan todella hieno asia. Miksi ihmisen pitäisi tehdä työtä, jonka voi hoitaa koneella? Työn tuotto ei vähene, vaikka työn tekisi ihmisen sijaan robotti, muuten ei olisi mitään järkeä korvata ihmistä. Ongelma on siinä, että resurssit jaetaan vain yhä pienemmälle omistajajoukolle.

No mikset ala omistajaksi?

Vierailija
78/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan eläkekattoa. Itse olen pienestä palkasta säästänyt ja hankkinut kohtalaisennelintason. Eläkettä saan n 900 e käteen kuukaudessa.

Pärjään sillä kuitenkin, koska mitään suuria hankintoja ei ole vuosiin tarvinnut tehdä.

Kyllä nekin ihmiset, joiden eläke on esim yli 3000 e, ovat varmaan palkallaan jo sen elintason hankkineet, jos järkeä on edes se vähä, mitä minulla on ollut.

T.mummeli

Vierailija
79/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikset ala omistajaksi?

Niinpä?! Tai miksi muutenkaan haluaisin elää yhteiskunnassa?! Olisipa minulla vaan kaikki valta ja omaisuus.

Vierailija
80/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun komekymppiset alatte tekemään lapsia, valittamisen sijaan, nii 2050 olisi maksajia.

Jos olette seuranneet ollenkaan tätä eläke keskustelua, niin ongelmana ei nähdä nykyisiä eläkkeitä. Ongelma on nykyisten 30v aikuisten haluttomuus tehdä lapsia. Suomalaisten,ennustettu, väheneminen olisi se ongelma

Hophop panemaan toisianne. Ja paljaalla.

Ehei, vaan ongelmana on suurien ikäluokkien haluttomuus tehdä lapsia. Ne lapset olisi pitänyt tehdä silloin jo, jotta he olisivat nyt aikuisia veronmaksajia. Tämäkin on asia jonka olette itse sössineet ja nyt syytätte siitä nuorempianne.

Minkä asian luulet houkutelleen niitä suuria ikäluokkia lasten tekoon? Ei ollut mitään nykyisiä etuja, joita lapsiperheillä nyt on . Miksi he olisivat niihin oloihin hankkineet lapsia, jos nuoret eivät uskalla nytkään hankkia.

Eikä se edellinen polivaan olisi niitä lapsia laumoittain tehnyt, jos ehkäisy olisi ollut mahdollista.

Kielletään siis ehkäisy😘

Itselläni on kaksi lasta, jotka opiskelivat 90-laman kourissa ja valmistuivat ammattiin, joissa maksavat 5 ketrtaa minun eläkkeeni verran veroja.

Olen itse lopettanut työn antamalla nuorelle pienten lasten äidille paikkani ja nyt sitä minun 900 e eläkettäni kaikki kadehtivat.

Ottakaa vaan se pois, sillä vähän väliä minulle tarjotaan töitä, kun nuoret ei halua kuulemma tehdä.

Ikää on 70 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän