Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkejärjestelmä kaatuu käsiin - nuorisolle tiedossa vain alati suureneva maksajan osa

Vierailija
15.03.2019 |

"Kolmekymppisten eläketilanne näyttää kamalalta – näin taakkaa hoidetaan" - Iltasanomien artikkeli aiheesta:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006036024.html

"Syntyvyyden lasku alkaa vähitellen vaikuttaa eläkkeisiin, ja ilmiöön on syytä alkaa varautua hyvissä ajoin. Vaikutus näkyy 2050-luvulta, kun aiemmin ennustettua rajummin vähenevä väestö alkaa koetella eläkejärjestelmän kantokykyä."

Huvittava arvio, että vaikutus näkyisi vasta 2050 luvulta, kun eläkemaksuja on toistuvasti korotettu ja painetta eläkemaksujen korottamiselle on jo lähivuosina on suuressa määrin. Mikäli nykyinen työssäkäyvä nuoriso ja kolmekymppiset tietäisivät kuinka pahasti heitä viilataan linssiin tällä järjestelmällä, niin voisi aikamoinen haloo ja lakkomentaliteetti asiasta aiheestakin nousta. Vuodesta toiseen on varoiteltu, että nykynuorisolle nykyinen eläkejärjestelmä ei ole kuin massiivinen Ponzi-huijaus, mutta nyt sen merkit alkavat hiljalleen tulla ilmi karmealla tavalla.

IS:n kommenttipalstalla nimimerkki "Tutkija Punavuoressa" kiteytti asian aika hyvin

"Nykymuotoinen eläkejärjestelmä on kuin kaupan kassajono, jossa seuraava asiakas maksaa edellisen asiakkaan ostokset. Jonon jatkoksi liittyy yhä köyhempiä ihmisiä, kun jonon alkupäässä hihnalle lapataan yhä kalliimpia ostoksia.

Työurien pidentyminen on eläkejärjestelmän kestävyyden elinehto. Suurilla ikäluokilla "superkarttumat" tekivät ylimääräisestä työvuodesta yli kuusikymppisenä kannustavia. Nykyisillä 30-vuotiailla tilanne on toinen: töissä pitäisi jaksaa 70-vuotiaaksi, ja monella eläke jää joka tapauksessa vaatimattomaksi.

Tulemmeko näkemään yhä enemmän 50-vuotiaita "oravanpyörästä ulos hypänneitä", työvoiman ulkopuolelle jättäytyneitä ihmisiä? Ja mitä tämä tarkoittaa eläkeläisten kassajonolle, josta yhtäkkiä loppuvatkin edellisten ostosten maksajat? "

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina s jankutetaan lapsien tekemisestä vaikka ongelma on huonosti suunniteltu eläkejärjestelmä?

Vaikka olisi kuinka hyvä systeemi, tarvitaan uusi suurinpiirtein samankokoinen sukupolvi uudestaan ja uudestaan, jotta homma toimisi. Ongelmia tulee, kun sukupolvet eivät ole tasapainossa.

Kyllä, eikä vain eläkkeiden vuoksi, vaan esimerkiksi päätöksenteko ei ole tasapainossa, vaan vanhuksilla on kohtuuttoman paljon sananvaltaa. Yllättääkö, etteivät ensisijassa aja nuorempien etuja?

Vierailija
22/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitoista milliä on kasassa ja eläkkeelle on vielä aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina s jankutetaan lapsien tekemisestä vaikka ongelma on huonosti suunniteltu eläkejärjestelmä?

Vaikka olisi kuinka hyvä systeemi, tarvitaan uusi suurinpiirtein samankokoinen sukupolvi uudestaan ja uudestaan, jotta homma toimisi. Ongelmia tulee, kun sukupolvet eivät ole tasapainossa.

Sellainen systeemi, joka toimii ainoastaan ikäluokkien ollessa aina samankokoisia, on ihan h*lvetin huonosti suunniteltu systeemi.

Vierailija
24/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa eläkejärjestelmässä on niin paljon rahaa että vaikka kaikki eläkemaksut lopetettaisiin välittömästi niin siitä riittäisi useiksi vuosiksi.

Vierailija
25/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen systeemi, joka toimii ainoastaan ikäluokkien ollessa aina samankokoisia, on ihan h*lvetin huonosti suunniteltu systeemi.

No kerroppa mikä olisi sairaan hyvä sitten? Toki se, että jokainen säästäisi itse eläkkeensä, mutta ymmärräthän että ne jotka eläkesysteemin loivat, tarvitsivat myös rahoittajan eli sen hetken työssäkäyvät. Ja aina on työelämän ulkopuolella olevia, joille ei myöskään kerry eläke omasta työurastaan.

Vierailija
26/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan työntekijälle koko palkka,jolloin eläkemaksut jäävät itsensä hoidettaviksi. Jos ei hoida,niin voi voi.

Minulle sopisi erinomaisesti tämä. Itse asiassa olen jo nytkin säästänyt itselleni eläkettä varten hankkimalla sijoitusasunnon, jonka voin myydä sitten kun jään eläkkeelle. Minä kun en luota siihen että eläkejärjestelmä on pystyssä enää minun jäädessäni eläkkeelle. Mutta joudun silti maksamaan isoja summia siihen järjestelmään, ja työnantajan puolestani maksama summa (joka ei edes näy palkkakuitissa) on vielä siitäkin paljon isompi!

Ehdottomasti haluaisin saada kaiken tuon rahan omalle tilille. Laittaisin siitä osan sijoitusasunnon lainanlyhennyksiin ja osan jonnekin muualle pitkäaikaisiin sijoituksiin. Eläkkeeni olisi sillä turvattu ja minulle jäisi rahaa vielä elämiseenkin, toisin kuin nyt kun maksan joka kuukausi vanhempien sukupolvien eläkettä enemmän kuin itselle jää ruokarahaa.

Vierailija
27/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kyllä työtäkään, mistä kertyisi sitä eläkettä.

Vierailija
28/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerroppa mikä olisi sairaan hyvä sitten? Toki se, että jokainen säästäisi itse eläkkeensä, mutta ymmärräthän että ne jotka eläkesysteemin loivat, tarvitsivat myös rahoittajan eli sen hetken työssäkäyvät. Ja aina on työelämän ulkopuolella olevia, joille ei myöskään kerry eläke omasta työurastaan.

Onhan meillä perusturvajärjestelmä niille, jotka eivät pysty omaa elämistään maksamaan. Jos joku ei ole säästänyt itselleen eläkettä, olkoon sitten perusturvalla. Joku taas, joka haluaa jonkun 6000 euron megaeläkkeen, säästäköön sen myöskin itse omista rahoistaan. Tämä olisi reilua ja toimisi ikäluokkien koosta riippumatta.

Vierailija
29/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisiä Ei tule olemaan ,samassa suhteessa,kuin "Suuretikäpolvet".Eikä lapsia voi hankkia,kun EI ole varaa.

Vierailija
30/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan työntekijälle koko palkka,jolloin eläkemaksut jäävät itsensä hoidettaviksi. Jos ei hoida,niin voi voi.

Minulle sopisi erinomaisesti tämä. Itse asiassa olen jo nytkin säästänyt itselleni eläkettä varten hankkimalla sijoitusasunnon, jonka voin myydä sitten kun jään eläkkeelle. Minä kun en luota siihen että eläkejärjestelmä on pystyssä enää minun jäädessäni eläkkeelle. Mutta joudun silti maksamaan isoja summia siihen järjestelmään, ja työnantajan puolestani maksama summa (joka ei edes näy palkkakuitissa) on vielä siitäkin paljon isompi!

Ehdottomasti haluaisin saada kaiken tuon rahan omalle tilille. Laittaisin siitä osan sijoitusasunnon lainanlyhennyksiin ja osan jonnekin muualle pitkäaikaisiin sijoituksiin. Eläkkeeni olisi sillä turvattu ja minulle jäisi rahaa vielä elämiseenkin, toisin kuin nyt kun maksan joka kuukausi vanhempien sukupolvien eläkettä enemmän kuin itselle jää ruokarahaa.

Niin, jos ihmiset tajuaisivat sijoittamisen päälle tuo voisikin olla mahdollista. Mutta suurin osa vaan tuhlaa kaiken mitä on. Ja näiden järjen valojen vuoksi meillä on tehoton järjestelmä.

Vierailija
31/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kokoomus, kiitos keskusta ja kiitos perussuomalaiset. Äänestyskopissa tavataan.

Kiitos heille todellakin. Katsotaan kun sdp pistää kaiken sileäksi. Sitten taas huudetaan apuun.

Vierailija
32/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeet voisi lakkauttaa vaikka heti ja jokainen elelisi vanhuutensa säästöillään tai jatkaisi esimerkiksi työntekoa. Osalla jälkeläiset huolehtisivat omistaan. Ne jotka eivät pärjäisi niin poistuisivat nopeasti olemasta kuluerä eikä huoltosuhde olisi pitkään niin vääristynyt. 

Vierailija
33/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista ja myös pelottavaa nähdä, miten asiat meneen. Toisaalta, mitäpä sitä etukäteen stressaamaan, se nyt ei ainakaan auta asiaa. 

Minun vanhempani saavat hyvää eläkettä, toivoni on siis perinnössä ;)

Perintöihin ei kannata tukeutua, yksityiset hoivapalvelufirmat pumppaavat vielä moneen kertaan perintösi veroparatiisisaarille.

Meillä vanhemmat aikovat estää tämän myymällä asuntonsa, muuttamalla puolet edullisempaan ja antamalla välisumman lapsille ennakkoperintönä. Heidän mielestään ei ole reilua, että heidän ikäpolvensa saa suuren eläkkeen pienillä maksuilla, ja minun ikäluokkani taas pienen eläkkeen suurilla maksuilla. Kyllä täytyy kiittää onneani siitä, että minulla on näin fiksut vanhemmat. Tavoitteena on, että hoitokotiin mennessä tulot ovat pienet ja omaisuutta vain vähän. 

Saavat hyvää eläkettä mutta tulot ovat pienet. Mieti uudestaan.

Vierailija
34/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikahan on ihan teissä itsessänne, nuoret sukupolvet. Kun teistä ei tarpeeksi moni käy töissä, niin ei kerry eläkerahastoja tarpeeksi.  Tämähän todettiin juuri nyt Eläketurvakeskuksen tutkimuksessa.

Mitä jos lopettaisitte joutavan marinanne ja menisitte ihan vaan vanhanaikaisesti töihin!

Vierailija
35/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä lapsia vaan kannattaisi kolmekymppisten tehdä, jos omasta tulevaisuudestaan yhtään välittävät. Mutta ei, liian vaikeaa ja vaivalloista. No, kärsikää sitten seuraukset.

Vierailija
36/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hollantilaiset säästävät jokainen oman eläkkeensä 100-prosenttisesti.

Vierailija
37/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vikahan on ihan teissä itsessänne, nuoret sukupolvet. Kun teistä ei tarpeeksi moni käy töissä, niin ei kerry eläkerahastoja tarpeeksi.  Tämähän todettiin juuri nyt Eläketurvakeskuksen tutkimuksessa.

Mitä jos lopettaisitte joutavan marinanne ja menisitte ihan vaan vanhanaikaisesti töihin!

Töitä kyllä olisi, mutta mistä löytyisi palkanmaksaja? Mene sinä eläkeläinen joutilaana kuluttamaan ilmaiseksi aikaa töihin, mulla on muutakin ilmaispuuhaa.

Vierailija
38/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkemaksut ja eläkeikä tuleva nousemaan niin pitkään kun enemmistö väestöstä tulee olemaan vanhoja ja näillä syntyvyysluvuilla tilanne vain pahenee.

Vierailija
39/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeet voisi lakkauttaa vaikka heti ja jokainen elelisi vanhuutensa säästöillään tai jatkaisi esimerkiksi työntekoa. Osalla jälkeläiset huolehtisivat omistaan. Ne jotka eivät pärjäisi niin poistuisivat nopeasti olemasta kuluerä eikä huoltosuhde olisi pitkään niin vääristynyt. 

Pitääkö sitä työntekoa eläkeiässä jatkaa vai jättää paikka nuoremmalle? Molempia ei voi tehdä. Itsemurha on ainoa vaihtoehto?

Vierailija
40/123 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hollantilaiset säästävät jokainen oman eläkkeensä 100-prosenttisesti.

Sopisi minulle. Mitäs sossutapauksille tehdään, saunan taakse?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi