SPR:n kerj... kerääjät esim. Helsingin Yliopiston metroasemalla, mitä ihmettä?
Onko noilla nykyään jokin provikkasysteemi? Ovat hirveän aggressiivisia. Ei tunnu ollenkaan että sopisi SPR:n tyyliin. Huudellaan ihan ohikulkijoille "Hey, buddy! Got a moment?" kovaan ääneen jne. mitä ihmettä?
Ei tulisi kuuloonkaan muissa maissa missä olen noita nähnyt. Pitäisi olla kohteliaita ja odottaa jos joku haluaa tulla antamaan.
Kommentit (156)
näitähän on lentoasemalla myös ainakin joskus ollut. Ahdistavaa kun siellä ei pääse edes pois, kiva jos portti on näiden standin vieressä
Paljon nää joutuu maksamaan kaupalle, että nää saa ahdistella niiden asiakkaita. Meidän lähellä on kaksi kauppaa. Toisessa notkuu huutelija ja toisessa ei.
Arvatkaa kummassa käyn :D
Tampereella oli kesällä röyhkeä brittienglantia puhuva feissari, joka juoksi perääni keräyslippaan kanssa. Olisi tehnyt mieli vetää kundia nokkaan.
SPR on kyllä pilannut maineensa lopullisesti silmissäni kun ovat käyttäneet noita hulluja feissareita.
Maksan jo verojen kautta ulkomaanapua ja se riittää. Jos ei suomenkielellä saa asiaansa sanottua niin en edes vastaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle kerroin, että ei nyt pysty rahaa laittaan tollaseen. Kattoi mun Lindexin ja Tigerin (niitä pienimpikokoisia) muovipusseja ja tokas halveksuvasti ” c’mon, i can see you got money”?!?!? Jep. Olin ostanut lapselle kahdet sukat ja Tigeristä 2 pussia mausteita 😂😂 uin todellakin rahoissani 🙄
Mulle alkoi yksi kerääjä nauramaan että "siis oikeesti???", kun menin lapsen kanssa ohi ja sanoin etten ehdi nyt kuuntelemaan?!
Joo en ole katsonutkaan punaseen ristiin päin sen jälkeen! Siis eikö pienen lapsen äidillä voi olla kiire vaikka TÖIHIN tai lääkäriin? 🙄
Onko totta että SPR myy ilmaiseksi saadun veren eteenpäin?
Mikä ongelma on ihmisellä, joka ei kestä markkinointia. Näyttää olevan ketju täynnä ihmisiä, joiden persoonaa on loukattu yrittämällä myydä jotain. Nyt ei eletä enää metsässä.
Nämäkin tyypit varmaan "matkustelevat" mielellään. Miten siellä Lontoossa tai New Yorkissa pärjäätte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle kerroin, että ei nyt pysty rahaa laittaan tollaseen. Kattoi mun Lindexin ja Tigerin (niitä pienimpikokoisia) muovipusseja ja tokas halveksuvasti ” c’mon, i can see you got money”?!?!? Jep. Olin ostanut lapselle kahdet sukat ja Tigeristä 2 pussia mausteita 😂😂 uin todellakin rahoissani 🙄
Täällä Vantaalla Koivukylän suunnalla ei näe kuin näitä pahvimukikerjäläisiä, joten onneksi en ole joutunut SPR:n uhriksi (vielä).
Mutta tosiaanko nämä huutelevat englanniksi? Ovatko/tiedättekö ovatko he suomalaisia suomea puhuvia henkilöitä? Mä varmaan vastaisin, että mitä vitt**, puhukaa suomea kerta Suomessa olette. En ala kotimaassani jauhamaan englanniksi muille kuin turisteille, jos kysyvät jotain.
Ovat usein ulkomaalaisia opiskelijoita joiden on pakko tehdä töitä opintojensa rahoittamiseksi. Eivät osaa suomea.
Musta on todella outoa, että kuukausilahjoittajia kosiskellaan englantia puhuvilla työntekijöillä- nyt ollaan kuitenkin Suomessa, ja valtaosa lahjoittajista lienee vanhempia kuin sitä ikäluokkaa, joka puhuu englantia sekaisin suomen kanssa sujuvasti.
Mielestäni kaikki rahaan/tileihin ym. liittyvät asiat pitäisi hoitaa suomeksi, ihan jo lahjoittajan oman turvallisuuden vuoksi. Monella on ihan hyvä enkuntaito, mutta tuskin sanasto riittää kuukausilahjoittajan osasta kuuntelemiseen (termit ym.) kuitenkaan. On siis vastoin yleistä oikeustajua koittaa hoitaa näitä asioita enkuksi, näin koen.
Täytyypä tankata kolikoita taskuun ja lähteä kierrokselle.
Columbuksessa kanssa SPR-kerääjä jäi hokemaan jollekkin patulle et TULE TÄNNE NYT TULE TULE TULE TULE!!! vaikka tyyppi oli jo vähän matkan päässä. Aika ahdistavaa.
46-vuotiaana osaan jo tehokkaan mulkaisun, jolla feissaaja hiljenee.
Vierailija kirjoitti:
Ei taas tätä... Se veren muokkaaminen siihen kuntoon, että sitä voi antaa ihmisille suoneen, ei ole ilmaista. Sitä tekevät ihmiset palkkatyönään. Minä olen saanut synnyttäessäni kuusi litraa luovutettua verta, kiitos SPR:n. Jos valtio tms. tekisi työn halvemmalla, niin tokihan toiminta otettaisiin SPR:ltä pois.
Tällä palstalla kerran vinkattiin lehtimyyjille ja muille feissareille sanottavaksi: "Kiitos, olen jo tilaaja/lahjoittaja" mutta se ei mene läpi enää. SPR:n englantia puhuva nuori kundi nappasi minut Itiksessä haltuunsa, vaikka totesin (valehtelin) että olen jo lahjoittaja. Alkoi haastatella, että paljonko lahjoitan ja olisiko varaa lahjoittaa enemmän. En meinannut päästä mitenkään siitä eroon. Sen jälkeen en edes vilkaise feissareita päin, kävelen vaikka heitä päin jos tulevat tielle. Eräs nuori tyttö huuteli kauempaa: "Huomenta!" Minulla oli kuulokkeet ja kävelin vain eteenpäin, ja kohta kuului: "Hei mä sanoin sulle huomenta! Kyl mä tiiän että sä huomasit mut! Huomenta! Haloo!" Ja joku nuori kundi huuteli toisella kertaa: "Moi!" Ja kun siihen heilutin päätä ja muodostin huulilla sanan: "Ei", niin kundi alkoi lässyttää: "Ai ei vai? Voi eiii... Siis eikö? Eikö? Voi ei!" Pitäisi kieltää lailla tuollaiset hommat. En edes vastaanota vaalimainoksia, ja olenkin kävellyt muutamaa tyyppiä päin, kun ei ihmisvilinässä pääse ohittamaan ja he tulevat tyrkyttämään lappuja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma on ihmisellä, joka ei kestä markkinointia. Näyttää olevan ketju täynnä ihmisiä, joiden persoonaa on loukattu yrittämällä myydä jotain. Nyt ei eletä enää metsässä.
Nämäkin tyypit varmaan "matkustelevat" mielellään. Miten siellä Lontoossa tai New Yorkissa pärjäätte?
Missä menee sinun mielestäsi sitten raja? Onko sitten kun 5 metrin välein on kaupustelija? Vai 3 metrin välein? Eikö SPR:n kuuluisi olla hyväntekeväisyysjärjestö, kuuluuko sellaisen "markkinoida" huutelemalla?
Asuin Tokiossa 5 vuotta, ja vaikka maailman suurin kaupunki, siellä ei tullut vastaan yhden yhtä aggressiivisesti toimivaa kerjäläistä (kodittomia toki on joillain alueilla) tai huutelevaa feissaria, ja Iso Numero (Big Issue) -tyypit ovat erittäin kohteliaita ja hiljaisia.
Ainoat jotka pitävät ääntä ovat kauppojen sisäänheittäjät, mutta eivät hekään perään lähde huutelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä laitoin palautetta näistä ahdistavista kerjääjistä. Laittakaa tekin!!
Vierailija kirjoitti:
On. Joka ainoa veripussi tai verestä tehty myy verituote maksaa sairaaloille. Eikä todellakaan ole mitään halpaa tavaraa.
t. sh
Täällä Vantaalla Koivukylän suunnalla ei näe kuin näitä pahvimukikerjäläisiä, joten onneksi en ole joutunut SPR:n uhriksi (vielä).
Mutta tosiaanko nämä huutelevat englanniksi? Ovatko/tiedättekö ovatko he suomalaisia suomea puhuvia henkilöitä? Mä varmaan vastaisin, että mitä vitt**, puhukaa suomea kerta Suomessa olette. En ala kotimaassani jauhamaan englanniksi muille kuin turisteille, jos kysyvät jotain.