Miksi Istanbulin matka on kalliimpi kuin Turkin rantaloma?
Minusta olisi mielenkiintoista mennä Istanbuliin. Rantakohteet ei kiinnosta. Mutta nuo Istanbulin reissuthan on ihan yhtä kalliita kuin mitkä tahansa kaupunkilomat Euroopassa. Eikö Turkki olekaan halpa maa matkustaa?
Kommentit (29)
Tilauslennot ja matkapaketit on halvempia. Istanbuliin mennään reittikoneella.
Suosittelen kyllä Istanbulia,hieno kaupunki, voisin mennä vaikka uudelleenkin. Turkin rantakohteissa en ole käynyt koskaan, eivät kiinnosta. Yleisestä hintatasosta en siten tiedä.
No Turkish Airwaysillä Istanbuliin meno-paluu 250 egeä. Ei mikään paha hinta. Ja majoitusvaihtoehtoja siellä tietty jokaisen kukkarolle sopivia.
Istanbul on aivan ihana kaupunki! Onneksi pääsen sinne taas muutaman viikon päästä. :)
Istanbul on kaupunkikohde ihan siinä missä Roomakin. Maailman upein kaupunki mihin pitää päästä aina uudelleen. Syöminen ja shoppailu edullista kuten muuallakin Turkissa.
Minäkin hehkutan Istanbulia! Ja tosiaan reittilennot ja hotelli esim. hotels.comista! Kävimme pari vuotta sitten kolmen lapsen kanssa ja oli ihanaa!
Istanbul on paljon parempi kohde kuin nuo alanyat...
No uskon, että on parempi kohde. Ei mua nuo alanyat jaksakaan kiinnostaa. Mutta kummastuttaa vaan, kun usein tuttavat sanoo käyvänsä Turkissa, kun sinne pääsee halvalla. Ja eihän tuonne Istanbuliin, joka olisi se ainoa minua Turkissa kiinnostava kohde, pääse sen halvemmalla kuin muuallekaan kaupunkikohteisiin!
Juu ja en lennä millään turkkilaisella lentoyhtiöllä enkä varaa hotelleja itse vaan ihan matkatoimistosta ajattelin sen matkan ottaa.
Oikeasti tykkäsitte Istanbulista??? Ei enää koskaan, kerran käynyt ja se riitti. Kaikessa yritettiiin kusettaa, likaista, kuvottavia äijiä notkumassa joka kulmassa, eikä mitään ihmeellistä nähtävää. Paljon olen matkustanut, mutta Istanbul ei iskenyt. Jos jotain hyvää, niin ruoka oli halpaa ja shoppailukohteena loistava. Siinä ne sitten olikin.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 09:19"]
Oikeasti tykkäsitte Istanbulista??? Ei enää koskaan, kerran käynyt ja se riitti. Kaikessa yritettiiin kusettaa, likaista, kuvottavia äijiä notkumassa joka kulmassa, eikä mitään ihmeellistä nähtävää. Paljon olen matkustanut, mutta Istanbul ei iskenyt. Jos jotain hyvää, niin ruoka oli halpaa ja shoppailukohteena loistava. Siinä ne sitten olikin.
[/quote]
Sama kokemus. Oli ihan helvettiä olla siellä se viikko. Tungosta, ruuhkaa, meteliä, hajuja, likaisuutta, ruoka oli kamalaa silloin kun erehtyi turkkilaisia ruokalajeja syömään (suurkaupungista saa onneksi muutakin). Toki ne tunnetut nähtävyydet tyyliih Hagia Sofia jne oli hienoja mutta muuten ihan helvetti koko paikka.
Millä puolen Istanbulia 8 te olitte? Me oltiin Taksimin aukion lähellä eli kaikkein eurooppalaisimmalla puolella ja meidän mielestä kaupunki oli siellä siisti, nuoriso muodikasta ja hotellissa ystävällinen palvelu. Emme ehtineet käydä Aasian puolella, ehkä siellä on erilaista
Onko Istanbulissa noin kamalaa? No, sitten ei taidetakaan mennä sinne. Hagia Sofia ja Topkapin palatsi olisivat kiinnostaneet.
Siis miten yritettiin kusettaa?
Kun me kävimme Istanbulissa, niin majoituimme Sultanahmetissa alueelle, joka oli tavallista paikallisten asuinaluetta. Paikka oli yöllä saapuessamme vähän kuumottavan näköinen, kunnes huomasimme että siellä kuitenkin istuskeli mummoja asuntojensa edessä vahtimassa leikkiviä lapsia - ei voinut olla kovin vaarallista seutua. Pientä hotellia pyöritti paikalla asuva perhe.
Ekana iltana, kun vasta opettelimme liiroihin, maksoimme naapurikorttelin ruokakaupassa vahingossa kymmenkertaisen hinnan. Kauppias oli kuitenkin loistavan rehellinen ja elehti heti saaneensa liikaa, näppäili oikean luvun vielä laskimeen näyttääkseen sen meille ja antoi puolet rahoista heti takaisin. Myös ruoka oli joka paikassa mahtavaa, ja palvelu ystävällistä ja rehellistä. Mutta mepä emme asioineetkaan niissä nähtävyyksien läheisissä paikoissa (joiden ovilla pyöri aggressiivisia sisäänheittäjiä), vaan menimme syrjäisempiin paikkoihin, joissa oli vaatimattomammat kyltit ja sisustus, mutta joissa paikalliset lounastivat ja tekivät ostoksensa.
Kertaakaan emme tulleet huijatuiksi ja reissu sujui muutenkin hyvin.
^ Siis kauppias antoi liiat rahat heti takaisin eikä vain puolia. Muistelin ensin, että maksoimme vain kaksinkertaisen hinnan, joten siksi tuo moka. :)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 08:56"]
No uskon, että on parempi kohde. Ei mua nuo alanyat jaksakaan kiinnostaa. Mutta kummastuttaa vaan, kun usein tuttavat sanoo käyvänsä Turkissa, kun sinne pääsee halvalla. Ja eihän tuonne Istanbuliin, joka olisi se ainoa minua Turkissa kiinnostava kohde, pääse sen halvemmalla kuin muuallekaan kaupunkikohteisiin!
Juu ja en lennä millään turkkilaisella lentoyhtiöllä enkä varaa hotelleja itse vaan ihan matkatoimistosta ajattelin sen matkan ottaa.
[/quote]
turkish airlines on muuten erittäin hyvä lentoyhtiö. Palvelu parempaa kuin finskillä:) Ja finnair operoi joskus ta:n kanssa (eli suomeksi - ostat finskin lennon ja lennä ta:lla:D)
Mutta jos matkatoimistosta on pakko ottaa niin sitten saa maksaa. Ihan miten itse haluaa:D
Sultanahmetissa olimme. Otimme Shuttlen lentokentältä, pakettiautoon kuski otti myös pari kaveria matkaan. Ajelutti meitä ympäriinsä, heitti kaverit siitä sitten himaan. Juttelivat ja nauroivat keskenään, tuli aika kiva fiilis...ihmettelimme että mitä helvettiä. No joo, lopulta pääsimme hotellille. Paluu oli yhtä mielenkiintoinen. Maksoimme siis meno-paluun etukäteen lentokentällä. Lähtöpäivänä shuttlea ei näkynyt, vaikka olimme tilanneet sen tiettyyn aikaan (hyvissä ajoin). Pyysimme respaa soittamaan kuskille kahteen kertaan, joka kerta vastaus oli tyyliin "tulen heti kun ehdin". Lopulta kello oli jo niin paljon, että meidän oli pakko ottaa taksi. Kyllä vitutti. Eli maksoimme taksimatkankin. Koneessa kuulimme, että muillekin oli sattunut samanlaisia kokemuksia, osa ehti just ja just koneeseen.
Eri paikoissa kävimme syömässä, keskustassa pahimmat paikat. Yritettiin kusettaa, ei kuittia jne. Mutta meitähän ei kuseteta ;). En tiedä, mua henkilökohtaisesti ahdisti myös se, ettei naisia näkynyt MISSÄÄN. Ainoastaan ostoskeskuksissa. Oli helvetin kuuma silloin syyskuussa, mutta en kehdannut mekkoja yms käyttää kun tuntui että kaikki tuijotti. Se oli epämiellyttävää. Muutenkin ne äijät oli agressiivisia, heti jos on blondeja niin ei meinaa eroon päästä. Heti kun on 2 naista liikenteessä, ne luulee että skandinaavit etsii lomaromansseja, huhheijaa.
Mulle Istanbul oli pettymys. Tosiaan erittäin edullista siellä oli, mutta siihen se jääkin.
T.8
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 09:19"]
[/quote]
Sama kokemus. Oli ihan helvettiä olla siellä se viikko. Tungosta, ruuhkaa, meteliä, hajuja, likaisuutta, ruoka oli kamalaa silloin kun erehtyi turkkilaisia ruokalajeja syömään (suurkaupungista saa onneksi muutakin). Toki ne tunnetut nähtävyydet tyyliih Hagia Sofia jne oli hienoja mutta muuten ihan helvetti koko paikka.
[/quote]
Mä olen ollut Istanbulissa vuonna 1985 ja viimeksi 2010 ja ihan eri kokemukset. Sultanahmetin alueella (eli vanhakaupunki) asuttu ihan perushotellissa. Ihmiset on ystävällisiä, tinkaamiseen ei tarvitse mennä mukaan, ruoka on maailman parasta (ah ne kasvisruuat!!) ja nähtävyyksiä pilvin pimein. On käyty Aasian puolella, Rumeli Hisarissa, Prinssien saarilla yms yms.
Jos eksotiikkaa pelkää niin kannattaa pysyä kotona. Saksassakin tuoksuu läski ja makkara ja siellä on turkkilaisia joten sinne ei voi mennä:) Sveitsissä tuoksuu lehmän lanta ja juustot... ei sinne! Italialaiset on äänekkäitä ja tulee lähelle - hui..... Ranskalaiset puhuu outoa kieltä ja polttaa yhä pahanhajuisia savukkeita - ei ei ei... Baltian maista puhumattakaan. Tai hollannista missä tuoksuu kannabis.... Aasiasta ja afrikasta nyt puhumattakaan....
Taksimin läheltä olisimme halunneet hotellin, mutta ne oli paljon kalliimpia. Toisaalta näin jälkikäteen olisi vaikka kannattanut maksaa enemmän...T.8
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 10:13"]
Sultanahmetissa olimme. Otimme Shuttlen lentokentältä, pakettiautoon kuski otti myös pari kaveria matkaan. Ajelutti meitä ympäriinsä, heitti kaverit siitä sitten himaan. Juttelivat ja nauroivat keskenään, tuli aika kiva fiilis...ihmettelimme että mitä helvettiä. No joo, lopulta pääsimme hotellille. Paluu oli yhtä mielenkiintoinen. Maksoimme siis meno-paluun etukäteen lentokentällä. Lähtöpäivänä shuttlea ei näkynyt, vaikka olimme tilanneet sen tiettyyn aikaan (hyvissä ajoin). Pyysimme respaa soittamaan kuskille kahteen kertaan, joka kerta vastaus oli tyyliin "tulen heti kun ehdin". Lopulta kello oli jo niin paljon, että meidän oli pakko ottaa taksi. Kyllä vitutti. Eli maksoimme taksimatkankin. Koneessa kuulimme, että muillekin oli sattunut samanlaisia kokemuksia, osa ehti just ja just koneeseen.
Eri paikoissa kävimme syömässä, keskustassa pahimmat paikat. Yritettiin kusettaa, ei kuittia jne. Mutta meitähän ei kuseteta ;). En tiedä, mua henkilökohtaisesti ahdisti myös se, ettei naisia näkynyt MISSÄÄN. Ainoastaan ostoskeskuksissa. Oli helvetin kuuma silloin syyskuussa, mutta en kehdannut mekkoja yms käyttää kun tuntui että kaikki tuijotti. Se oli epämiellyttävää. Muutenkin ne äijät oli agressiivisia, heti jos on blondeja niin ei meinaa eroon päästä. Heti kun on 2 naista liikenteessä, ne luulee että skandinaavit etsii lomaromansseja, huhheijaa.
Mulle Istanbul oli pettymys. Tosiaan erittäin edullista siellä oli, mutta siihen se jääkin.
T.8
[/quote]
Minäkin olen turkkilaisittain vaalea ja vielä ihan katseenkestävä nainen mutta kuljin kyllä huhtikuussa hameessa ja mekossa ilman että kävivät käsiksi. Välillä mentiin miehen kanssa eri reittejä eli kuljin paljonkin yksin basaarissa, hamamissa ja nähtävyyksillä.
Välillä oltiin sitten miehen istanbulilaisen työkaverin ja hänen vaimonsa kanssa paikallisten ruokapaikoissa. Ihana reissu tämä viimeisin!!
16
[quote author="Vierailija" time="2
Jos eksotiikkaa pelkää niin kannattaa pysyä kotona. Saksassakin tuoksuu läski ja makkara ja siellä on turkkilaisia joten sinne ei voi mennä:) Sveitsissä tuoksuu lehmän lanta ja juustot... ei sinne! Italialaiset on äänekkäitä ja tulee lähelle - hui..... Ranskalaiset puhuu outoa kieltä ja polttaa yhä pahanhajuisia savukkeita - ei ei ei... Baltian maista puhumattakaan. Tai hollannista missä tuoksuu kannabis.... Aasiasta ja afrikasta nyt puhumattakaan....
[/quote]
Olen asunut ulkomailla ja reissannut. En vaan tykännyt Istanbulista. Jos sinä tykkäsit, hyvä niin.
T. Nro 8
T.8
[/quote]
Minäkin olen turkkilaisittain vaalea ja vielä ihan katseenkestävä nainen mutta kuljin kyllä huhtikuussa hameessa ja mekossa ilman että kävivät käsiksi. Välillä mentiin miehen kanssa eri reittejä eli kuljin paljonkin yksin basaarissa, hamamissa ja nähtävyyksillä.
Välillä oltiin sitten miehen istanbulilaisen työkaverin ja hänen vaimonsa kanssa paikallisten ruokapaikoissa. Ihana reissu tämä viimeisin!!
16
[/quote]
Tarkoitinkin että yöelämässä olivat agressiivisia. Heidän oli vaikeaa ymmärtää, että miten 2 naista lähtee matkalle ilman että haetaan seuraa..
Sulla oli muutenkin vähän eri tilanne, jos olit miehes kanssa reissussa.
T.Nro 8
Minä olin matkassa 7-vuotiaan kanssa kaksin ja hyvni rauhassa saimme ihme tuoijottelijoilta olla. 7-vuotias sai ihiluja ja oppi taatusti sanan "seven" matkan aikana. Paljon nähtävää oli koko viikoksi. Ehkä kaikkien perusmuseoiden ja moskeijoiden lisaksi huipuksi muodostui päivä, jolloin risteilimme läpi Bosborinsalmen ja takaisin. Ja siellä jossain kävelimme toisella puolella korkealle linnakkeelle, josta näkyikin Mustallemerelle. Siellä matkalla näimme aitoa Turkkia kuten vanhoissa kuvissa: mm. sellaisen kunnon vanhan mummon, joka oli keräämässä risuja selkäänsä polttopuiksi selvästikin. Hymyä meille riitti häneltäkin, kun yrittivät neuvoa sinne linnakkelle tietä (kielimuuria oli esteenä jonkin verran).