Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä vaihdan sukat ehkä kerran viikossa. Asioita joita teet kodinhoidossa tai henk.koht hygieniassa ns. vähän sinnepäin?

Vierailija
14.03.2019 |

Juttuja joita et ehkä kehtaa myöntää muille ja joista tiedät että pitäisi vähän tsempata muttet kuitenkaan viitsi?

Kommentit (884)

Vierailija
181/884 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkky ajatus että jotkut ei pese alapäätään kun vedellä? Aika kiva miehen tai naisen mennä sinne nenineen.

Onhan alapäälle omaa saippuaa jos niin herkkä on. Ei sitä saippuaa sisään laiteta mutta kyllä mä ainakin pesen joka välin oikein hinkaten. Terveen alapään vuoto ei haise pahalle, mutta kyllä se pissan, hien ja aavistuksen kakan sekaiselle alkaa haista jos ei pese kunnolla. Persvako hikoaa ja se hiki kulkeutuu muualle.

Tunkisitko saippuaa myös nenääsi? Et varmaan. Yhtä hyvää se tekee alapäälle kuin nenän limakalvoille ja on myös täysin yhtä tarpeellista eli ei ollenkaan.

Ei sitä saippuaa sinne huuhaan sisälle tungeta (= nenän sisälle). Sen sijaan ne ulkoiset poimut sun muut voi huoletta pestä saippualla, pesenhän kasvoni eli nenän ihonkin niin.

Jos jollain on herkkä iho, hän tarvitsee tietenkin herkän ihon tuotteita ja hoitoa. Mutta normaalin ihmisen alapää ei mene saippuasta miksikään.

Kuinka ratakiskosta tämä pitää vääntää: ulkosynnyttimet eivät ole ihoa vaan limakalvoa. Niitä ei tarvitse pestä saippualla, sillä emättimen normaali pH estää bakteerien liikakasvun.

Jos sinun emättimesi haisee niin, että tarvitset saippuaa, silloin peset sitä liikaa. Saippuapesulla paitsi ärsytät limakalvoja myös tuhoat sille alueelle tärkeitä hyviä bakteereja.

Niin, kuten sanoin, ei nenä ja alapää ole samanlaisia, mutta ei nenän eikä emättimen sisälle kukaan mitään laitakaan. Mitään haittaa ei tavallisesta pesusta ole terveelle ihmiselle. Alapääni ei haise vaikka en kävisikään suihkussa. Ihan normaali se on ja aina ollut.

No ehkä ei kärsi, mutta enemmänkin miksi se pitää saippuapestä kun se on turhaa? Eihän silmäänkään laiteta saippuaa.

No miksi mitään osaa pestään saippualla? Kyllähän pelkkä vesisuihkukin raikastaa mutta itse tykkään käyttää myös vähän suihkusaippua kainaloihin, varpaisiin, niskaan ja alapäähän. On vaan puhtaampi olo vaikka vesikin riittäisi jos saippua maailmasta katoaisi.

Vierailija
182/884 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammashoitaja kirjoitti:

Tämä on aivan totta. Älkää tartuttako kariesbakteeria lapsillenne syömällä samoilla ruokailuvälineillä ja samalta lautaselta! Lapsellenne ei tule reikiä jos ette tartuta kariesbakteeria hänelle syljellänne.

vinkki kirjoitti:

reikä hampaissa aiheutuu kariesbakteerista suussa. geeneillä ja pesemisellä ei ole mitään merkitystä. sen saat tartuntana aikuiselta jolla bakteeri on jo suussa. suojelkaa lapsianne tältä ikävältä bakteerilta, siihen riittää yksinkertainen keino, välttäkää alle 5 vuotiaaksi asti sylkitartuntaa sellaiselta ihmiseltä jolla jo on syljessään tämä bakteeri. Vanhemmiten bakteeri ei enä saa jalansijaa jo vanhemman lapsen suussa. Älkää nuolko lapsienne lusikoita, tutteja ym..

t.hammashoitajatäti

Tämä vähän aiheen sivusta, mutta leviääkö hammaskiven aiheuttava bakteeri? Vai liittyykö kivi vain syljen koostumukseen, ja onko se periytyvä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/884 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen hiukset kerran viikossa, ehkä joskus kaksi kertaa. Tätä on moni kummastellut, mutta kuivashampoo ja luonnonkihara hiuslaatu, niin ei yhtään paha.

Heh, itse olen hygienian ammattilainen ja silti välillä fuskaan kotona vaikka tiedän että joku on ”väärin” ja esimerkiksi koulutan muita toimimaan toisin. En esimerkiks aina jaksa laittaa suojakäsineitä käteen kun pesen (oman) WC:n. Ja oon kans tosi laiska pyyhkiin pölyjä, vaikka muuten rakastan siisteyttä.

Vierailija
184/884 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lattiakaivosta ritilä/kansi ylös, peset harjalla sen kaivon pesuaineen kera ja kansi takaisin. Ei ole vaikeata. Mulla vanha tiskiharja tuossa hommassa, vain tuota asiaa varten alennettu alkuperäisestä hommastaan.

Helpompaa ostaa sihti (löytyy marketeista) lattiakaivoon, eli sen sitten vaan vaihtaa vaikka 1 tai 2 kertaa vuodessa

Vierailija
185/884 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole pessyt pilluani kolmeen viikkoon.

Miten sitä "pestään"? Eiköhän ihan suihkuttelu riitä.

Vierailija
186/884 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkky ajatus että jotkut ei pese alapäätään kun vedellä? Aika kiva miehen tai naisen mennä sinne nenineen.

Onhan alapäälle omaa saippuaa jos niin herkkä on. Ei sitä saippuaa sisään laiteta mutta kyllä mä ainakin pesen joka välin oikein hinkaten. Terveen alapään vuoto ei haise pahalle, mutta kyllä se pissan, hien ja aavistuksen kakan sekaiselle alkaa haista jos ei pese kunnolla. Persvako hikoaa ja se hiki kulkeutuu muualle.

Menkööt miehet tai naiset muualle nenineen.

Vierailija
187/884 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn suihkussa 1-3 krt viikossa, enkä siis pese alapäätänikään tämän useammin. Joskus saatan vaihtaa sentään alushousut pesujen välissä, mutta en aina.

En pese käsiäni käytyäni vessassa tai edes alkaessani laittamaan ruokaa tai syömään - vaikka nämä asiat tapahtuisivat peräkkäin.

Harjaan hampaani todella harvoin.

En ole luutunnut kotini lattiaa 5vuoteen. Ainoastaan ne kohdat esim. keittiössä mihin sukka tarttuu kiinni.

Olen todella laiska vaihtamaan lakanoita

Hmm.. mitähän vielä..

Vierailija
188/884 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pesen hampaat vain kerran päivässä, iltaisin. Ikinä ei ole ollut reikiä, mutta vihlovat hampaat on vähän riesana. Uskon, että ikenien vetäytyminen saattaa olla syynä ja jatkuva hinkkaaminen ainakin edesauttaa sitä. Tuntuu myös jotenkin turhalta pestä ne heti aamulla uudestaan, vaikka ei yön aikana mitään olekaan syönyt. 

Olen laiska myöskin pesemään arkivaatteitani. alusvaatteet ja sukat vaihdan päivittäin, mutta koen turhana ja vaatetta kuluttavana pestä kovin usein paitoja tai housuja, jos niissä ei ole näkyvää likaa eivätkä haise.

Ikenien vetäytyminen ja vihlonta johtuu bakteeripeitteestä, jota kertyy erityisesti ienrajaan, jos hampaita ei puhdista kunnolla. Toisin sanoen saatat itse harjauksen puutteella aiheuttaa ongelmasi, ei se harjaus.

Mulla oli myös lievää ientulehdusta ja ien lähteny vetäytymään. Hammaslääkäri suositteli harjaamaan ienrajan huolellisemmin (ei millään juuriharjalla, sähköhammasharjan hellävarainen teho oli hyvä alussa kun ikenet aristi. Pikkuhiljaa helpotti, ja sama juttu kuin hammasvälien puhdistamisessa: alussa saattaa ikenet vuotaa verta, mutta se johtuu tulehduksesta. Asianmukaisella hoidolla tulehduskin hellittää.

Joten pliis, harjatkaa ne hampaat ihan ittenne takia kaksi kertaa päivässä. Uuden rutiinin oppimiseen menee pari viikkoa.

Vierailija
189/884 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunkisitko saippuaa myös nenääsi? Et varmaan. Yhtä hyvää se tekee alapäälle kuin nenän limakalvoille ja on myös täysin yhtä tarpeellista eli ei ollenkaan.

Ei sitä saippuaa sinne huuhaan sisälle tungeta (= nenän sisälle). Sen sijaan ne ulkoiset poimut sun muut voi huoletta pestä saippualla, pesenhän kasvoni eli nenän ihonkin niin.

Jos jollain on herkkä iho, hän tarvitsee tietenkin herkän ihon tuotteita ja hoitoa. Mutta normaalin ihmisen alapää ei mene saippuasta miksikään.

Kuinka ratakiskosta tämä pitää vääntää: ulkosynnyttimet eivät ole ihoa vaan limakalvoa. Niitä ei tarvitse pestä saippualla, sillä emättimen normaali pH estää bakteerien liikakasvun.

Jos sinun emättimesi haisee niin, että tarvitset saippuaa, silloin peset sitä liikaa. Saippuapesulla paitsi ärsytät limakalvoja myös tuhoat sille alueelle tärkeitä hyviä bakteereja.

Niin, kuten sanoin, ei nenä ja alapää ole samanlaisia, mutta ei nenän eikä emättimen sisälle kukaan mitään laitakaan. Mitään haittaa ei tavallisesta pesusta ole terveelle ihmiselle. Alapääni ei haise vaikka en kävisikään suihkussa. Ihan normaali se on ja aina ollut.

No ehkä ei kärsi, mutta enemmänkin miksi se pitää saippuapestä kun se on turhaa? Eihän silmäänkään laiteta saippuaa.

Ei niin, mutta silmäluomet voi pestä saippualla.

Vierailija
190/884 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen hiukset kerran viikossa.Hampaita en pese,koska niiden päällä on jumalaton paskakerros niin niihin ei tule reikiä.Munat,kainalot ja perseen pesen joka toinen viikko.

Vierailija
191/884 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole pessyt pilluani kolmeen viikkoon.

Miten sitä "pestään"? Eiköhän ihan suihkuttelu riitä.

Kyllä se pitää pestä.

Vierailija
192/884 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee näitä asioita sinnepäin. Olen tinkimätön siinä että vaihdan joka päivä oikean ja vasemman jalan sukat keskenään.

Vierailija
193/884 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan sukkatilanne ei ole yllätys kenellekään muulle. Ikävä kyllä osa ihmisistä haisee kaamealle.

Vierailija
194/884 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja alushousuja voi pitää neljä viikkoa kun viikon välein kääntää. Ensin etupuoli taakse ja sitten sisäpuoli ulos. Pienentää kummasti hiilijalanjälkeä kun ei alvariinsa olla pyykkäämässä.

Vierailija
195/884 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn suihkussa kolmen päivän välein tai tarvittaessa, koska hikoilen todella vähän. Säärikarvat saavat rehottaa kesään asti, ja silloinkin sheivaan jalkani vain tarvittaessa. Alusvaatteet vaihdan kuitenkin neuroottisesti päivittäin, minkä vuoksi omistankin niitä melkoisen keon, koska pyykinpesu taas viivästyy aika usein. 

Vierailija
196/884 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä erehdyin muutama vuosi sitten ostamaan alapäälle tarkoitettua pesunestettä. Sitä ennen pesin vain vedellä. Kun olin käyttäny pesunestettä pari viikkoa alkoi kamalat virtsatietulehduksen oireet. Kävin kaikissa mahdollisissa testeissä, pissatulehdus, sukupuolitaudit, hiiva, tulehdukset kaikki testattiin mutta ei löytynyt mitään. Ja näitä oireita kesti siis kuukausia! Vasta toinen gyne kysyi sitten, että miten pesen itseäni ja kielsi kaikkien pesuaineiden käytön. Vaiva parantui kun lopetin pesunesteen käytön. Ja pesin siis vain ulkoa, en tunkenut sitä sisälle.

Vierailija
197/884 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei alapäätä tarvitse pestä kuin aniharvoin, lämpimällä vedellä.

Ainakin naisen alapää puhdistaa itse itsensä toimiessaan normaalisti, jos sitä rupeaisi jollain keinotekoisella tuotteella pesemään niin ph-tasapaino häiriintyy ja tuloksena on lähes varmasti tulehdus.

Terve alapää ei myöskään "haise", kalanhaju on merkki tulehduksesta.

Tämä kirjoittaja ei ymmärrä naisen alapäästä tuon taivaallista, sillä tuolla konstin lemuaisi taatusti koko seutukunta kilometrin säteellä.

Vierailija
198/884 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa ymmärtää monta asiaa.

Kassajonossa meinaa joskus henki loppua.

Ja vielä luulette ettette haise.😒

Vierailija
199/884 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn suihkussa 1-3 krt viikossa, enkä siis pese alapäätänikään tämän useammin. Joskus saatan vaihtaa sentään alushousut pesujen välissä, mutta en aina.

En pese käsiäni käytyäni vessassa tai edes alkaessani laittamaan ruokaa tai syömään - vaikka nämä asiat tapahtuisivat peräkkäin.

Harjaan hampaani todella harvoin.

En ole luutunnut kotini lattiaa 5vuoteen. Ainoastaan ne kohdat esim. keittiössä mihin sukka tarttuu kiinni.

Olen todella laiska vaihtamaan lakanoita

Hmm.. mitähän vielä..

Oletko tullut ajatelleeksi, että olet vaaraksi ympäristöllesi? Kolibakteerit leviävät käsistäsi ympäristöön, ja muut saavat niistä oireita.

Vierailija
200/884 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuroinnin välillä voi olla kuukausia, samoin vessanpesun. Lakanat vaihdan max kerran kuukaudessa, ellei käy yövieraita. Tällöin kyllä siivoan muutenkin etukäteen. Vaatteet pesen muuten jo kertakäytön jälkeen, mutta rintaliivejä käytännössä ainoastaan kesähelteillä, kun hikoavat.