Mä vaihdan sukat ehkä kerran viikossa. Asioita joita teet kodinhoidossa tai henk.koht hygieniassa ns. vähän sinnepäin?
Juttuja joita et ehkä kehtaa myöntää muille ja joista tiedät että pitäisi vähän tsempata muttet kuitenkaan viitsi?
Kommentit (884)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on vuosia kun olen ostanut uudet rintsikat. Tiskaamisessa olen tosi laiska, saattaa viikon pyöriä altaassa sitten havahdun kun ei ole käyttöastioita. Pidän tavarat aina järjestyksessä miltei pakkomielteisesti, mutta esim. lattian pesu ei nappaa eli kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää.
Liivejä kannattaa hankkia, viime kesänä huomasi että on tarpeen vaihtaa päivittäin.
Joo mut mäpä en oo ruma eikä mun tissit roiku.
Et tietenkään --puhuttiin hikisyydestä.
Enemmän mua just liivit hikoiluttaa. Mikä täs on nii vaikeeta? En viihdy liiveissä mut ymmärrän miks jotku tarvii. Onhan joillaki lehmilläki.
ooooooh watch out we got a badass over here
Ihmiset tykkää kauhistella toisten tapoja sitä hanakammin, mitä kauempana ne ovat omista tottumuksista. Missään ei kuitenkaan luea absoluuttista totuutta esim. siitä, kuinka usein ihmisen kuuluu pestä hiukset tai vaihtaa lakanat. Suosituksia toki on. Esim. martat taitavat suositella lakanat vaihdettavan 1-2 viikon välein, ja kampaajat sanovat, ettei hiuksia kannata pestä joka päivä, vaan 2-4 kertaa viikossa hiuslaadusta ym. riippuen.
Omia laiskuuksiani on vaatteiden vaihto. Mulla on työ- ja kotivaatteet erikseen, mutta menen samoissa vaatteissa kahtena päivänä peräkkäin töihin, farkkuja voin pitää koko viikon, jos eivät selkeästi likaannu. Farkuista sanotaankin, ettei niitä kannattaisi olla koko ajan pesemässä, jos haluaa niiden pysyvän hyvänä. Tuuletus ja pakastaminen olisi parempi kuin jatkuva konepesu.
Pyykit odottaa meillä kaappiin menoa joskus kauankin. Mulla on kaksi kuivausritilää ja usein vaatteet roikkuu niissä kuivina niin kauan kunnes uusi märkä koneellinen on vuorossa. Myös kuivausrummussa on usein kuivia lakanoita, kun en jaksa viikata. Samoin tiskikoneessa on usein puhtaat astiat, kunnes tiskipöydät notkuu taas likaisia. Myönnän, etten aina oikein jaksaisi tehdä kotihommia iltaisin. Teen kuitenkin, vaikka aina vähän viiveellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei alapäätä tarvitse pestä kuin aniharvoin, lämpimällä vedellä.
Ainakin naisen alapää puhdistaa itse itsensä toimiessaan normaalisti, jos sitä rupeaisi jollain keinotekoisella tuotteella pesemään niin ph-tasapaino häiriintyy ja tuloksena on lähes varmasti tulehdus.
Terve alapää ei myöskään "haise", kalanhaju on merkki tulehduksesta.
Tämä kirjoittaja ei ymmärrä naisen alapäästä tuon taivaallista, sillä tuolla konstin lemuaisi taatusti koko seutukunta kilometrin säteellä.
kultaseni mene gynelle
Vierailija kirjoitti:
Mä erehdyin muutama vuosi sitten ostamaan alapäälle tarkoitettua pesunestettä. Sitä ennen pesin vain vedellä. Kun olin käyttäny pesunestettä pari viikkoa alkoi kamalat virtsatietulehduksen oireet. Kävin kaikissa mahdollisissa testeissä, pissatulehdus, sukupuolitaudit, hiiva, tulehdukset kaikki testattiin mutta ei löytynyt mitään. Ja näitä oireita kesti siis kuukausia! Vasta toinen gyne kysyi sitten, että miten pesen itseäni ja kielsi kaikkien pesuaineiden käytön. Vaiva parantui kun lopetin pesunesteen käytön. Ja pesin siis vain ulkoa, en tunkenut sitä sisälle.
Vain pe***reikä kuuluu pestä nestemäisellä saippualla.
Tää on ällöttävin ketju, mitä olen aikoihin lukenut !!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen varmaan tuntee itse parhaiten, milloin on pesun tarpeessa ja mikä on päänahalle ja iholle hyväksi. Minä olen atoopikko, mutta ihoani ei todellakaan suojaa se, että harventaisin suihkukäyntejä. Päinvastoin, oma kuollut ihosolukko ja tali ärsyttävät ihoani yhtä lailla kuin kuivattava saippuakin. Mun on pakko käydä vähintään kerran päivässä suihkussa, mieluiten kaksi kertaa. Iho on tietysti rasvattava sen jälkeen, mutta se voi paremmin kuitenkin näillä manöövereillä.
(......)
Koska mulla on kuiva iho, mun sukat ei koskaan ala haista. Laitan ne kuitenkin pesuun, kun ne alkaa tuntua liian "pidetyiltä". Likaa niissä on varsinaisesti vain se, mikä lattiasta tulee. Joillakin ihmisillä taas jalat haisee melkein saman tien, kun hikoavat. He eivät tietenkään voi käyttää samoja sukkia pari päivää.
(......)
Kerrankin realistisen tuntuinen ketju kaikkien pätemisketjujen ("meidän viisihenkisellä perheellä menee ruokaan vain 50 euroa viikossa ja syödään monipuolisesti") jälkeen.
Minä olen myös atoopikko ja tykkään suihkutella joka päivä. Iho kuivuu hulluna, mutta rasvaan sitä sitten heti suihkusta tultua sekä muutenkin aina kun pystyn. Vaatteet rasvaantuu ja niitä on sitten vaihdettava sen takia tiuhaan, kun ei voi koko ajan olla alastikaan.
Mulla ei myöskään sukat haise, koska jalat on kuivat kuin korput. Tunnistan sukkahien omalla kohdallani vain, jos joudun olemaan kengät jalassa sisätiloissa. Muuten jalkani eivät haise. Kainalot sen sijaan haisee ja olenkin tarkka siitä, että pesen kainalot ja laitan aina dödöä. Karvatkin on pakko ajaa, vaikkei iho aina siitä riemastu.
Hiki itsessäänhän ei haise miltään, vaan vasta se, kun se on ihobakteerien kanssa kosketuksissa.
En käytä hammaslankaa, mut pesen siltinhampaat 2 kertaa päivässä.
Rintsikat vaihdan 2-4 pvä välein, riippuen siitä onko ollut paljon menoa ja olenko urheillut tavallista enemmän. Aika usein voi jäädä jopa käyttämättä näin kotioloissa.
Hampaat aamuin illoin myös alapää suihku. Suihkussa kerran päivässä. Tyynyliinojen vaihto kerran pari viikossa. Aluslakana kerran viikossa ja pussilakana n 2 viikkoa. Rintsikat pari kertaa ja vaihto. Sukat ja alkkarit joka pvä. Käsipyyhe joka toinen pvä ja kylpypyyhe joka kerta. Käsipyyhe myös n 2 pvän kuluttua. Mutta puhdas pyykki lojuu parikin viikkoa.
Mitään pesuainetta ei laiteta alapäässä tiettyyn paikkaan. Vesi riittää.
Olen myös atoopikko ja usein tullut ihmeteltyä, että jalat ei kyllä hikoile tai haise yhtään koskaan missään. Onkohan tämä jokin atoopikkojen juttu?
Vierailija kirjoitti:
Olen myös atoopikko ja usein tullut ihmeteltyä, että jalat ei kyllä hikoile tai haise yhtään koskaan missään. Onkohan tämä jokin atoopikkojen juttu?
Sama juttu. Atoopikko olen ja aina jalat kylminä, eivät hikoa kesälläkään. Eivätkä haise. Mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitaja kirjoitti:
Tämä on aivan totta. Älkää tartuttako kariesbakteeria lapsillenne syömällä samoilla ruokailuvälineillä ja samalta lautaselta! Lapsellenne ei tule reikiä jos ette tartuta kariesbakteeria hänelle syljellänne.
vinkki kirjoitti:
reikä hampaissa aiheutuu kariesbakteerista suussa. geeneillä ja pesemisellä ei ole mitään merkitystä. sen saat tartuntana aikuiselta jolla bakteeri on jo suussa. suojelkaa lapsianne tältä ikävältä bakteerilta, siihen riittää yksinkertainen keino, välttäkää alle 5 vuotiaaksi asti sylkitartuntaa sellaiselta ihmiseltä jolla jo on syljessään tämä bakteeri. Vanhemmiten bakteeri ei enä saa jalansijaa jo vanhemman lapsen suussa. Älkää nuolko lapsienne lusikoita, tutteja ym..
t.hammashoitajatäti
Tämä vähän aiheen sivusta, mutta leviääkö hammaskiven aiheuttava bakteeri? Vai liittyykö kivi vain syljen koostumukseen, ja onko se periytyvä?
Hammaskiven synttmisherkkyys ei tartu kuten kariesbakteeri. Se, miten paljon hammaskiveä syntyy on yksilöllistä ja riippuu oman syljen laadusta. Hammaskivi on siis syljen kovettamaa plakkia, osalla sylki tykkää kovettaa plakkia herkemmin.
Terkuin suuhygienisti aiemmasta viestistä
Vierailija kirjoitti:
Olen pannut merkille että töissä moni pitää työkengissä samoja sukkia koko viikon. Iljettää katsoakin kun itse vaihdan niin työsukat kuin kotona pidettävöt sukatkin joka päivä.
Mulle tuli uutena, että jollakulla on erikseen "työsukat" (?)
Päälläni olevat rintsikat taisin ottaa käyttöön noin kuukausi sitten. Vaihdan kun jaksan :D
Hampaita en pese koskaan iltaisin, ainoastaan aamuisin. Ei reikiä.
Lakanat vaihdan ehkä viisi kertaa vuodessa.
Sohvan alta imuroin kenties kaksi kertaa vuodessa...
Samoja sukkahousuja voin pitää helposti pari viikkoa putkeen.
Ja kotini on oikeasti erittäin siisti, samoin minä.
En tykkää käydä suihkussa.
Hotellissa yöpyessäni lasken suihkusta vettä ja rypistelen pyyheliinat että siivoajat luulisi mun käyneen suihkussa.
Te jotka vaihdatte lakanat ehkä kerran kahdessa kuussa, harrastatteko seksiä ollenkaan? Siinä kyllä aina menee jotain lakanoille, vähintään hikeä. Myönnän kyllä, että joskus jos harrastetaan myöhään illalla niin saatan vain pyyhkiä pahimmat pois ja vaihtaa lakanat sitten aamulla heti herättyäni. Mutta se että koko kuukauden kiimaliimat ja touhutipat siellä lakanoilla..?
Mä en pese tukkaa kuin kerran viikkoon shampoolla, vedellä useammin. Ennen kun pesin joka päivä shampoolla niin tukka tuntui olevan koko ajan likainen. Alapäätä taas en pese koskaan muuten kuin vedellä, kerran koitin jotain rfsun alapäänpesunestettä ja jestas että poltti ja sattui.
Viikonloppuisin hammaspesu jää toisinaan. Joskus pidän samoja (villa)sukkia parikin päivää. Myös vaatteet saattavat olla samat/pesemättömät töihin mennessä, koska vaihdan heti kotivaatteisiin töistä tullessani ja jos menen vapaa-ajalla johonkin, käytän eri asua. Talvitakkia en ole pessyt tänä talvena ollenkaan, laitan varmaan kohta puoliin pyykkiin ja sitten suoraan säilytykseen kun sitä tuskin enää kauheasti tarvitsee. Pyykit menevät usein narulta suoraan käyttöön, kaappiin vain silloin jos koneesta on tulossa uusi satsi joka pitää saada kuivumaan.
Kylpyhuoneen lasinen suihkuseinä ja saunan lasinen seinä ovat usein järkyttävässä kunnossa. Yksiössä suihkutila on niin minimaalinen saunan seinän ja suihkuseinän välissä, että ne kastuvat ja niissä on heti kalkkeumia. Mutta en jaksa kuivata niitä joka suihkun jälkeen, pesen lähinnä silloin kun teen isomman kylppärisiivouksen...
Vierailija kirjoitti:
Haluisin vain muistuttaa kaikkia hygieniastaan laiskoja, että ihminen tottuu omaan tuoksuunsa tai hajuunsa. Vaikka koet ettet sinä tai hengityksesi haise, niin et voi olla varma, etenkään jos peseytyminen on mitä sattuu. Ja vaikka kysyisit kaverilta että enhän mä vaan haise, niin itse ainakin kokisin tosi vaikeksi sanoa suoraan läheisellekään ihmiselle, että itse asiassa...
Ei jollain pari päivää vanhoilla sukilla kotona tai navetassa mitään väliä ole, mutta jos elämänhallinta on suunnilleen kunnossa, niin kunnioittakaa nyt kanssaihmisiä sen verran, ettette ihmisten ilmoille lähde tunkkaisina ja likaisissa vaatteissa.
Olen töissä vaatekaupassa ja joidenkin asiakkaiden jäljiltä sovituskoppi haisee. Eikä nämä todellakaan ole aina jotain murrosikäisiä hikisiä teinejä vaan muuten ihan normaalin oloisia aikuisia ihmisiä.
Aivan. Ilmeisesti eivät ole tietoisia omasta hajustaan. Todella ällöttävää kanssaihmisiä kohtaan.
T. yksi niistä, joka hoitaa huolellisesti henk. koht. hygieniansa muttei imuroi kun ehkä kerran kahdessa viikossa. Pöly ei haise.
Vierailija kirjoitti:
Mitään pesuainetta ei laiteta alapäässä tiettyyn paikkaan. Vesi riittää.
Tämä ei ole mikään absoluuttinen totuus. Toiset pesee vedellä, toiset pesuaineella.
Pesen kotona kädet vessassa käynnin jälkeen vain, jos olen käynyt ns kakkoshädällä. Pelkän pissallakäynnin jälkeen en pese.
Töissä pesen kädet joka kerta.
Minä en pese kotona käsiä, jos oon käynyt pissalla. Kotiin tullessa pesen aina kädet ja myös vessakäynnin jälkeen kaikkialla muualla ollessani. Kotona en viitsi, mieluummin siivoan pintoja ja vessaa säännöllisesti.
joo TT.TT mulla on g-kuppi ja ruumiinlämpö aina korkealla, mikä tarkoittaa sitä että suomessakin tulee talvella kuuma ja joudun pitää takkia auki ettei tulisi vielä kamalampi tissihiki kun jonkun rakennuksen sisään menen :( usko mua mä tiedän että ne haisee yhenkin käytön jälkeen mutta ilman tulisi ne hiet paidan läpi kun ne pääsisi keräämään vielä enemmän lämpöä alleen.