Mä vaihdan sukat ehkä kerran viikossa. Asioita joita teet kodinhoidossa tai henk.koht hygieniassa ns. vähän sinnepäin?
Juttuja joita et ehkä kehtaa myöntää muille ja joista tiedät että pitäisi vähän tsempata muttet kuitenkaan viitsi?
Kommentit (884)
Lapsen lelujen siivous. Koska: Se lapsi kasvaa! Lelut voi kerätä suoraan kierrätykseen/roskikseen/varastoon sitten kun niitä ei enää tarvita. Mun lapsi on nyt 10 v. ja ainoa lelu millä enää leikkii on nukketalo. Valitsin edelliset 10 v. mielummin väistellä leluja, kuin kerätä niitä joka päivä uudestaan ja uudestaan.
Matot. Sitä mukaa kun mattoja on viety pesulaan, en ole enää laittanut niitä takaisin lattialle. Meillä on kauniit lautalattiat, ja matoista on vaan turhaa työtä.
Hiusten pesu. Kerran viikossa riittää.
Ruoan laitto joka päivä. 3 hengen perheelle riittää yksi kattilallinen/padallinen/uunivuoallinen 2-3 päivää. Varsinkin talvella, kun ruoan saa nostettua kylmälle lasikuistille pakkaseen suoraan kuumana valmistusastiassaan, ei mene miksikään.
Kesäkukat. En jaksa ostaa ja istuttaa joka vuosi uusia, vaan minulla on muutama ruukkuhortensia ja -ruusu, jotka talvehtivat maakellarissa vuodesta toiseen, sekä muratit ja pelargoniat, jotka talvehtivat viileässä eteisessä.
Vaatteet. Ostan itselleni samoja paitoja, kenkiä ja leggareita vuodesta toiseen. Sama lapsen ulkovaatteissa, aina vaan (mielellään alesta) samanlaiset seuraavassa koossa tilaukseen.
Imurointi. Ehkä kerran kuussa jaksan käynnistää robotin (liittyy ensimmäiseen kohtaan). Muulloin vain lakaisen näkyvimmät roskat, ehkä kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis käyttävätkö jotkut todella kertakäyttöastioita? Ymmärrän jos on masennus eikä vain kykene tiskaamaan. Mutta muuten aivan järjetöntä luonnon kuormittamista.
Ei ole astianpesukonetta. Enemmän luonto kuormittuu jos lotraan altaassa lautasten kanssa, siinä kuluu pesuainetta ja kuumaa vattää.
Kyllä sen kertakäyttölautasen tuottaminen ja sinulle rahtaaminen kuormittaa pikkasen enemmän luontoa kuin niiden käytössä olevien astioiden peseminen. Pese vaikka biohajoavalla tiskiaineella joka säästää luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Kun aloin oikein uudistaa vaatteita, jostain syystä rintaliivit jäivät viimeiseksi, olihan näitä useampia mutta silti. Kotona pidettäviä sukkia käytin viikkotolkulla.
En vaihda aluslakanaa kuin kerran kk, poikkilakanaa siirrän välillä.
Töissä käydessä en juurikaan viitsinyt silittää pyykkiä, tyynyliinat vain viikkasin kaappiin.
Mikä on poikkilakana?
Vierailija kirjoitti:
En pese käsiä pissakäynnin jälkeen. Olen nainen. Miksi pitäisi? Ei mun käsille mene pissaa kun pyyhin.
Koska kosket siellä vessassa ovenkahvoihin, lukkoon, pöntön kanteen, vetonappiin jne. TOOPE !
En ymmärrä mikä siinä ristikoiden vaihtamisessa on ongelma ?
Riisutaanhan ne suihkuun mennessä kuitenkin j varmasti suurin osa riisuu yöksi
Käytän kuukautissuojana kuukuppia, enkä aina muista tyhjentää ja pestä kuppia päivän aikana. Puolustuksekseni pakko tosin todeta, että minulla on todella niukka, kuukautisten loppua kohden käytännössä olematon, vuoto.
Pesen hampaat vain muutaman kerran viikossa, vaihdan lakanat kerran kuukaudessa, moppaan 2x vuodessa koko talon, pesen ikkunat parin vuoden välein. Sen sijaan imuroin monta kertaa viikossa, koska kissa. Oon neuroottinen pöytien pyyhkijä ja pölyjen pyyhkijä.
En aja karvoja mistään talvella. Jotenki turhaa talvella.
Ei kovin paha, mutta en vaan jaksa pyyhkiä keittiön tasoja. Voi mennä parikin viikkoa pyyhkimättä ja siinä ajassa niille ehtii kertyä ihan kivasti leivänmuruja ja roiskeita.
Kaikki muu kyllä sujuu, esim. imuroin ja vaihdan lakanat viikoittain, käyn suihkussa päivittäin jne. Inhoan sotkua, mutta jotenkin ne keittiön tasot on vaan liian helppo ohittaa.
Mä oon pessy hampaat 2x elämäni aikana ... jouluaattona 7v. 1969 ja n. 1988 keväällä valmistuessani eräästä "opinahjosta" 26 v.
Sekä vähä sormella putsaillu ja tikkua käyttäny !
Toki muutama paikka mut ei sen kummempaa !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pese käsiä pissakäynnin jälkeen. Olen nainen. Miksi pitäisi? Ei mun käsille mene pissaa kun pyyhin.
Koska kosket siellä vessassa ovenkahvoihin, lukkoon, pöntön kanteen, vetonappiin jne. TOOPE !
Miten tämä nyt liittyy asiaan? Kosketaan sitä moniin muihinkin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuisin on yleensä kovin kiire vessaan. Yritän kuitenkin saada kahvit tippumaan ensin. Muutama pisara saattaa lattialle lirahtaa eikä niitä aina ehdi tai muista pyyhkäistä. Virtsahan on streliiliä ja luuttuan muutenkin tyyliin joka toinen päivä.
Kauhukeittiö -ohjelmassa eräs vanhempi rouva lirautti myös lattialle. Nuoremmat ystäväni olivat ihmeissään. En kehdannut sanoa että ihan normaalia. Tuo on tosi yleistä että iäkkäämpänä vähän karkailee. Ei sitä pidä hävetä.
Ihan normaalia? Niinkö? Ei meillä ole normaalia. Kirjoitteletko vanhainkodista tai vammaiskeskuksesta?
Ei virtsankarkailussa itsessään ole mitään noloa, mutta silloin on, jos ei ymmärrä käyttää mitään inkontinenssisuojaa.
Syön lattialle tippuneet ruuat. Jos jotain roskaa näkyy niin saatan huuhtaista.
Ennen koronaa en pessyt käsiä kovin tiuhaan. Toki vessareissun, kokkailun tai likaantumisen jälkeen mutten ikinä ennen ruokailua erikseen. Silti flunssassa oli max. kerran viidessä vuodessa. Nyt korona-aikana olen tsempannut ja pesen kädet heti kotiintulon jälkeen ja muutenkin useammin.
Pesin pimpslooran vain kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aloin oikein uudistaa vaatteita, jostain syystä rintaliivit jäivät viimeiseksi, olihan näitä useampia mutta silti. Kotona pidettäviä sukkia käytin viikkotolkulla.
Töissä käydessä en juurikaan viitsinyt silittää pyykkiä, tyynyliinat vain viikkasin kaappiin.
Mikä on poikkilakana?
Ilmeisesti joku housuunkusijoiden juttu. Tai siis sänkyyn kusijan ja paskantajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että niihin wc:n kahvoihin, lukkoihin, vetonuppiin jne. on koskenut moni muukin joka on myös koskenut juuri kakkaiseen berneriinsä ym.
Eli lähdet sieltä vessasta toisten ihmisten suolistobakteerit ja ties mitä muuta tahansa alapään flooraa räpylöissäsi kun et pese niitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että niihin wc:n kahvoihin, lukkoihin, vetonuppiin jne. on koskenut moni muukin joka on myös koskenut juuri kakkaiseen berneriinsä ym.
Eli lähdet sieltä vessasta toisten ihmisten suolistobakteerit ja ties mitä muuta tahansa alapään flooraa räpylöissäsi kun et pese niitä!
Korjaus: berneriinsä = berberiinsä eli hanuriinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on poikkilakana?
Ilmeisesti joku housuunkusijoiden juttu. Tai siis sänkyyn kusijan ja paskantajan.
Näinkin on, käytän poikkilakanaa kotona vain siksi että petuspatja pysyy paikoillaan. Kai jokainen on käynyt sairaalassa katsomassa omaisiaan?
Ällöttävää! Sukat ja alusvaatteet vaihdetaan joka päivä! Hyi teitä haisevia likasontiaisia!
Vaate on huonolaatuinen jos se löprähtää niin että pitää pestä jatkuvasti. Ei semmoiset vaatteet kestä, pian ovat roskiskamaa.