Mä vaihdan sukat ehkä kerran viikossa. Asioita joita teet kodinhoidossa tai henk.koht hygieniassa ns. vähän sinnepäin?
Juttuja joita et ehkä kehtaa myöntää muille ja joista tiedät että pitäisi vähän tsempata muttet kuitenkaan viitsi?
Kommentit (884)
Olin aiemmin täysin siivousfriikki, lapsen saannin myötä on vähän lipsunut, kun ei ole oikein jaksamista. Onneks mies hoitaa kotia myös sen minkä töiltä jaksaa. :D Meillä kyllä tuo sama pyykkihomma: vaatteet viikataan kuivurista khh-tasolle, jossa ne pyörii joko ärsytyksen maksimointiin, jonka jälkeen kaappiin - TAI käytön kautta uusiksi pesuun.
Pyyhkeitä meillä vaihdetaan ehkä kerran kahteen viikkoon. Käsipyyhkeet kyllä viikoittain, mutta jostain syystä unohtuu suihkupyyhe vaihtaa? Hyi helkkari sitä kuolleen solukon ymym määrää..
Mutta! Se missä oikeasti sluibaan ällöttävyyteen saakka. Aiemmin kävin suihkussa joka toinen päivä (siis työpäivän jälkeen tietty päivittäin, mutten kastellut hiuksia). Nykyisin käyn ehkä kaksi kertaa viikossa suihkussa. Ai että hävettää! Olen vauvan kanssa suurimmaksi osaksi vain kotona, mutta se nolo hetki kun joku tulee kylään ja haisen maidolle, hielle ja ties mille. Tarttis vissiin petrata :D
Peseytyminen on kermaperseille.
-Rainer Rinnekangas
Peseytyminen 3 kertaa viikossa on ihan liikaa.
-Pentti Linkola
Saunaan kerta viikossa, that's it.
-minä
En ymmärrä miksi pitäisi katsoa jostain taulukosta milloin sukat pitää vaihtaa tms., sen sijaan että toimii käytännön tilanteen mukaan ja katsoo mikä on likaista ja mikä ei. Tietysti kaikkea likaa ei huomaa silmällä tai nenällä, mutta eiköhän tässä ihan maalaisjärjellä pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pannut merkille että töissä moni pitää työkengissä samoja sukkia koko viikon. Iljettää katsoakin kun itse vaihdan niin työsukat kuin kotona pidettävöt sukatkin joka päivä.
Ootko varma? Itselläni monta paria samanlaisia sukkia, vaihdan päivittäin, mutta samaltahan se näyttää...
Mullakin on kymmeniä pareja samanlaisia sukkia. En ole nähnyt näillä samoissa paskaisissa sukissa viikon olevilla mitään pyykkipussia eikä niitä käsilaukkuunkaan laiteta. Ei siinä tarvitse stalkata kun pukukaapit ovat vieri vieressä niin et voi olla näkemättä.
Hä, miksi ne sukat pitäisi siellä töissä vaihtaa vai nukutteko siellä töissä? Itse heitän sukat aina illalla pesuun, aamulla uudet jalkaan. Ostan pelkästään mustia lyhytvartisia sukkia. Alushousujakin on tusinan verran samanlaisia.
Pidätkö koko työpäivän jalassa hikoilleita sukkia kotonakin. Jos liikut töissä vähääkään enemmän ovat sukat kosteat hiestä, hyi! Itse vaihdan aina töistä tultua puhtaat kuivat sukat.
Ei kaikkien jalat hikoile liikkuvassakaan työssä kuten sinulla. Itse käytän hyvinki 2-3 päivää samoja sukkia, sitten vaihdan jo muodon vuoksi (tarvetta vaihtaa ei ole).
Sinun jalkasi hikoavat aivan samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin. Olet vain tottunut pitämään likaisia vaatteita etkä tiedosta kuinka likaiset sukkasi ovat.
Mä teen sukille (ja vaatteille ylipäätään) hajutestin. Jos selvästi lemahtavat nuuskaistessa, menevät pesuun. Muuten voi pitää.
Naisissa on paljon ylihygieenisiä. Tuhlaavat sähköä ja luonnonvaroja. Nää pitäisi laittaa kuukauden metsäleirille. Siinähän oppisivat elämään.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitäisi katsoa jostain taulukosta milloin sukat pitää vaihtaa tms., sen sijaan että toimii käytännön tilanteen mukaan ja katsoo mikä on likaista ja mikä ei. Tietysti kaikkea likaa ei huomaa silmällä tai nenällä, mutta eiköhän tässä ihan maalaisjärjellä pärjätä.
Bakteeri- ja viruskuormaa lukuunottamatta - millaista likaa ei huomaa silmällä tai nenällä?
Joskus pesun syy voi olla esim. housuihin tulleet polvipussit tai neuleen löprähtäminen. Pesun kautta kuosiin.
Pesen hampaat vain ehkä 3-4 kertaa viikossa.
Vaihdan alushousut noin kerran viikkoon.
Soda Stream- pullot. Niitähän ei saa tiskikoneessa pestä ja vaikka siivoamisesta tykkäänkin, niin en millään jaksa ottaa pulloharjaa usein esiin ja tiskata niitä. Joten meillä ne vaan huuhdellaan pelkällä vedellä pesun sijaan. Meidän taloudessa asuu tosin vain aviomieheni ja minä eikä niistä koskaan tarjoilla kuplavettä vieraille ilman pesua.
En ihan joka päivä jaksa käydä suihkussa. Joka toinen ehkä. Saatan mennä suihkunvälin samoilla kalsareilla ja sukilla. En hikoile niin paljoa.
M47
Lakanat tunnun vaihtavan ihan miten sattuu, silloin kun tuntuu siltä. Ei minulla ole mitään käryä kuinka kauan yhdet lakanat tuppaavat olla kun ei ole mitään aikataulua siinä. Jotkut tyyliin vaihtavat kahdesti kuussa, meitsi on varmaan joskus peräti vaihtanut kerran kahdessa kuukaudessa XD. Tosin jos tulee hikoiltua enemmän, niin silloin toki huomattavasti useammin.
Monta asiaa... Esim lakanat vaihdan ihan liian harvoin, kylpypyyhkeet samoin vasta sitten kun alkavat tuntua tunkkaiselta. Käsipyyhkeet sentään viikottain vessan pesun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
En ihan joka päivä jaksa käydä suihkussa. Joka toinen ehkä. Saatan mennä suihkunvälin samoilla kalsareilla ja sukilla. En hikoile niin paljoa.
M47
Ei kai joka päivä suihkussa käynti ole mitenkään tarpeellista, päin vastoin. Ellei siis hikoile niin paljon että alkaa haista tai tee jotain likaista. Itsekin käyn yleensä joka toinen päivä, joskus jopa harvemmin, mutta kolmantena päivänä en kyllä sitten enää mene ihmisten ilmoille 😃 kesällä kun hikoilee enemmän tulee käytyä suihkussa useammin, tai jos urheilee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Juon kahvia samasta mukista useamman kerran välillä tiskaamatta. Käytän myös aluspaitaa ja t-paitaa useamman päivän. Tällä palstallahan uhotaan, miten kaikki vaatteet vaihdetaan joka päivä puhtaisiin. Se on kyllä amerikkalaista hömpötystä. On eri asia, jos kyseessä on hikiset ja / tai muuten likaantuneet vaatteet.
Täysin sama meininki täällä. Enkä muuten ymmärrä yhtään tuota "kaikki vaateet vaihtoon joka päivä" hössötystä. Teillä pitää niitä vaatteita sitten olla vissiin aivan hirmuinen läjä tai pesette pyykkiä jatkuvasti ettei lopu päälle pantava kesken. Joo morjens.
Toki meitsikin sitten vaihtaa samantein jos on syytä vaihtaa. Vaikka vetänyt jonkun kunnon hikijumpan tai muuten vain likaantunut. Mutta, että ihan normaalissa arkikäytössä (lähinnä istunut toimistossa 8 tuntia)... ei mitään heittää heti pesukoneeseen ja pukea huomenna uusi rätti.
Mulla ei tunnu jalkaterät hikoavan ollenkaan, joten samoilla sukilla mennään ties kuinka pitkään. Sitten kun alkaa olla attialta kertynyttä möhnää pohjissa, heitän pyykkiin.
Muualta hikoan kyllä senkin edestä, rintsikat pitää vaihtaa päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
En pese käsiä pissakäynnin jälkeen. Olen nainen. Miksi pitäisi? Ei mun käsille mene pissaa kun pyyhin.
Toiset vissiinkin lorottaa kämmenelle kun pestävä.
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen hampaat ihan aina aamuisin, mutta harvemmin iltaisin. Olen lisäksi todella laiska käyttämään hammaslankaa jne.
Olen 47-vuotias, minulla ei ole ikinä ollut ensimmäistäkään reikää hampaissa, ei maitohampaissa eikä pysyvissä. Ei siis ikinä ole paikattu hampaita. Oikomishoidon vuoksi on poistettu muutamia hampaita, mutta ei mitään muita toimia; ei juurihoitoja, ei porausta, ei mitään.
On ollut hankalaa opettaa lapsille ehdotonta 2 x päivässä harjausta, mutta olen pyrkinyt olemaan tinkimätön. Onneksi ovat perineet mun hammasgeenit. Kenelläkään ei yhtään reikää, nuorin 15 v.
Joo, ei reikiä mutta hirveä ientulehdus, mikä moninverroin pahempi. Voi olla oireeton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juon kahvia samasta mukista useamman kerran välillä tiskaamatta. Käytän myös aluspaitaa ja t-paitaa useamman päivän. Tällä palstallahan uhotaan, miten kaikki vaatteet vaihdetaan joka päivä puhtaisiin. Se on kyllä amerikkalaista hömpötystä. On eri asia, jos kyseessä on hikiset ja / tai muuten likaantuneet vaatteet.
Täysin sama meininki täällä. Enkä muuten ymmärrä yhtään tuota "kaikki vaateet vaihtoon joka päivä" hössötystä. Teillä pitää niitä vaatteita sitten olla vissiin aivan hirmuinen läjä tai pesette pyykkiä jatkuvasti ettei lopu päälle pantava kesken. Joo morjens.
Toki meitsikin sitten vaihtaa samantein jos on syytä vaihtaa. Vaikka vetänyt jonkun kunnon hikijumpan tai muuten vain likaantunut. Mutta, että ihan normaalissa arkikäytössä (lähinnä istunut toimistossa 8 tuntia)... ei mitään heittää heti pesukoneeseen ja pukea huomenna uusi rätti.
Vaatteet menee huonoksikin tosi nopeasti jos jatkuvaan pesee... En todellakaan normi työpäivän jälkeen laita vaatteita pesuun Käytän niin pitkään kun ne näyttää puhtaalta eikä haise. Käytän luonnonmateriaaleja enkä mitenkään tosi kireitä vaatteita, se voi vaikuttaa siihen ettei vaatteet ala haista, samoin se että vaihdan yleensä kotiin tullessa kotivaatteet. Kotona saattaa mennä joku vähän hammastahnatahrainenkin paita muutaman päivän, enkä välttämättä lenkkivaatteitakaan pese heti jos olen menossa seuraavana päivänä uudelleen lenkille niin samat välttää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olin aiemmin täysin siivousfriikki, lapsen saannin myötä on vähän lipsunut, kun ei ole oikein jaksamista. Onneks mies hoitaa kotia myös sen minkä töiltä jaksaa. :D Meillä kyllä tuo sama pyykkihomma: vaatteet viikataan kuivurista khh-tasolle, jossa ne pyörii joko ärsytyksen maksimointiin, jonka jälkeen kaappiin - TAI käytön kautta uusiksi pesuun.
Pyyhkeitä meillä vaihdetaan ehkä kerran kahteen viikkoon. Käsipyyhkeet kyllä viikoittain, mutta jostain syystä unohtuu suihkupyyhe vaihtaa? Hyi helkkari sitä kuolleen solukon ymym määrää..
Mutta! Se missä oikeasti sluibaan ällöttävyyteen saakka. Aiemmin kävin suihkussa joka toinen päivä (siis työpäivän jälkeen tietty päivittäin, mutten kastellut hiuksia). Nykyisin käyn ehkä kaksi kertaa viikossa suihkussa. Ai että hävettää! Olen vauvan kanssa suurimmaksi osaksi vain kotona, mutta se nolo hetki kun joku tulee kylään ja haisen maidolle, hielle ja ties mille. Tarttis vissiin petrata :D
Mitä sun puoliso sanoo tuosta pesemättömyydestä? Esimerkiksi intiimi hetki ja haiset omalle kuonalle ja lapsen kuonalle. Huh. :)
Mulle on nyt energiakriisin aikana tullut tuo, että en köy suihkussa jos ei ole menoa tai mies ei ole lähellä. Jos mies on lähellä niin käyn normaalin kaksi kertaa päivässä suihkussa ja jos on johonkin menoa niin käyn suihkussa ennen sitä. Pisin aika ilman suihkua oli viime viikolla ja se oli neljä päivää. Ja ottakaa huomioon, että täällä ei ole pidee-suihkua eli ei tullut hirveästi kainaloita tai alapäätä huljuteltua ylimääräistä. Toivon, että tämä olisi ohi joskus niin pääsen taas normaaliin elämääni. Muuta ihmeellisyyttä en harrasta. Kaikki siivotaan vähintään kerran viikossa, pyykit silitetään ajallaan ja hampaat pestään ja langataan kaksi kertaa päivässä. Vaatteet vaihdetaan tarpeen vaatiessa. Alushousut pestään omassa koneellisessa ja vaihdan joka päivä yleensä pari kertaa ja rintaliivit omassa ja ne pestään joka toisen käyttökerran jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bakteeri- ja viruskuormaa lukuunottamatta - millaista likaa ei huomaa silmällä tai nenällä?
Joskus pesun syy voi olla esim. housuihin tulleet polvipussit tai neuleen löprähtäminen. Pesun kautta kuosiin.
Noihin auttaa usein vaatteen kostuttaminen esimerkiksi suihkepullolla, tuulettaminen ulkona kostealla säällä tms.
Sama juttu sukkien suhteen mullakin, ja ei muuten ole jaloissa kovettumia! Veikkaampa, että juuripa siksi.