Mä vaihdan sukat ehkä kerran viikossa. Asioita joita teet kodinhoidossa tai henk.koht hygieniassa ns. vähän sinnepäin?
Juttuja joita et ehkä kehtaa myöntää muille ja joista tiedät että pitäisi vähän tsempata muttet kuitenkaan viitsi?
Kommentit (884)
Vaihdatko sukat oikeasta jalasta vasempaan vai peräti naapurin kanssa?
Minulla on melkein aina huivi päässä kotona, mutta muistan laittaa sen pesuun ehkä joka toinen viikko...
En jaksa enää imuroida. Lakaisen vain lattiat ja matot!
Vaihdan lakanat ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Hampaat harjaan vain iltaisin. Samaa kuppia käytän monta viikkoa ilman pesua.
Pestiin kesällä sauna ekaa kertaa ja asuttu tässä reilu 10 vuotta...Alkuaikoina sauna kyllä uusittiin, että vieraan pershiessä ei ole uitu.
Lieventävänä seikkana mainittakoon, että saunaan mennään aina puhtaana ja laudeliinoja kyllä on pesty (ovat sekä persauksen että jalkojen alla).
Vierailija kirjoitti:
Olen 47-vuotias, minulla ei ole ikinä ollut ensimmäistäkään reikää hampaissa, ei maitohampaissa eikä pysyvissä. Ei siis ikinä ole paikattu hampaita. Oikomishoidon vuoksi on poistettu muutamia hampaita, mutta ei mitään muita toimia; ei juurihoitoja, ei porausta, ei mitään.
On ollut hankalaa opettaa lapsille ehdotonta 2 x päivässä harjausta, mutta olen pyrkinyt olemaan tinkimätön. Onneksi ovat perineet mun hammasgeenit. Kenelläkään ei yhtään reikää, nuorin 15 v.
Eikös tuo itse asiassa ole suun bakteerikannasta riippuva asia?
Täällä vaihdetaan lakanat parin kuukauden välein ja imuroin muutaman kerran vuodessa, (kissa pelkää imuria) Kahvikuppia voin käyttää viikonkin, koska ei sitä kukaan muu sotke. Lautasissa olen siirtynyt kertakäyttöisiin. Ruokatiskiä ei paljoa tule, mutta siivoan tasot päivittäin. Pöytä- tasojen liinat on ollut kaksi vuotta ja ikkuna verhot 3-5- vuotta pesemättä. Vessan pesen viikottain ja kisuastian siivoan aina heti kun sinne tulee kakki. Hampaat pesen iltaisin. Yöpaidan pesen kun se alkaa haista hieltä, noin kerran kuussa. Rintaliivit viikottain. Alushousuissa pikkuhousun suojaa (pirkka) vaihdan 1-2x pv, niin housuja ei tarvitse pestä kuin viikottain. Päällysvaatteet pesen sitten kun näyttää tai tuntuu siltä. Roskat vien ulos päivittäin.
Siis käyttävätkö jotkut todella kertakäyttöastioita? Ymmärrän jos on masennus eikä vain kykene tiskaamaan. Mutta muuten aivan järjetöntä luonnon kuormittamista.
on täällä kyllä turilaita ihmisiä.johan tuota wc;ssä käydessä huuhtelee kädet ihan automaattisesti ja muutenkin kun keittössä hääräilee. lakanat vaihdan kerran viikossa, pussilakanan harvemmin.imuroida täytyy joka päivä,kun kahdella koiralla karvat irti.muute vähän miten huvittaa.vessa täytyy tsekata joka päivä,kun ukko kuseksii minne sattuu hyi inhottavaa
Minusta on tullut laiskempi näin vanhempana (olen 60v). Imuroin n. joka toinen viikko ja toisinaan en pese lattioita imuroinnin jälkeen. Pölyjäkään en pyyhi kaikkialta samalla kertaa. Varsinkin kirjahyllyä en ole monesti näkevinäänkään mutta lopuksi otan vain sen ja aina ihmettelen mistä kaikki koriste-esineet ja valokuvat ovat siihen tulleet.. Kylpyhuoneen puhdistan kerran viikossa ja tarvittaessa useamminkin koska en kestä likaista lavuaaria tai vessanpyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Siis käyttävätkö jotkut todella kertakäyttöastioita? Ymmärrän jos on masennus eikä vain kykene tiskaamaan. Mutta muuten aivan järjetöntä luonnon kuormittamista.
Ei ole astianpesukonetta. Enemmän luonto kuormittuu jos lotraan altaassa lautasten kanssa, siinä kuluu pesuainetta ja kuumaa vattää.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, mitä teette vaatteille jotka eivät ole likaisia, mutta olette käyttäneet niitä päivän tai pari? Onko teillä jossain oma kaappi vähän käytetyille semipuhtaille vaatteille? Tämä ärsyttää suuresti kun tykkään vaihdella vaatteita päivittäin mutta en laita niitä pesuun yhden tai kahden käytön jälkeen... Joten makkarissa on tuoli jonka päälle kasaantuu semipuhtaita käytettyjä vaatteita. :D olen usein miettinyt mitä muut tekevät.....
Mulla kuntopyörä on tuollaisten vaatteiden teline. Eli aika hurja näky on.
En imuroi koskaan joka nurkkaa kunnolla. Imuroin kaksiostani aina välillä keskilattian ja pölyisimmät kohdat. Imurointiin menee 5 min.
Käytän viikkoja samoja alkkareita. Onnistun, koska laitan niihin aina pikkuhousunsuojan ja sen lisäksi kolme palaa vessapaperia päällekkäin. Niin pysyy pikkuhousunsuojakin puhtaana. Vessassa käydessä pyyhin paperiella ja laitan uudet tilalle.
Aina kun käyn vessassa isolla asialla, käyn samalla alapesulla ja vaihdan uudet pikkarit jalkaan. Tarvin siis vessaan mennessä riisua leggingsit tai farkut ja sitten taas pukea. Tämä on niin työlästä, että lykkään vessaan menoa viimetinkaan.
En nykyään vaihda lakanoita kunnolla. Ennen vaihdoin niin, että lakanat pois sängystä, futonin kääntö, makkarin imurointi ja moppaus ja pölyjen pyyhkiminen ja uudet lakanat. Aikaa meni jotain 35 minuuttia.
Nykyään vaihdan niin, että tyynyliinat silloin, pussilakanat tällöin, aluslakana joskus ja futonia en jaksa enää kääntää. Imuroin silloin tällöin, en moppaa.
Minulla kyllä uupumusta ja voimattomuutta aiheuttavat sairaus tekee tämän, ei ole valinta. Kaipaan rapeita tuoksuvia lakanoita, mutta minkäs teet.
No, sen tein, että tilasin silkkisiä tyynyliinoja. Ne eivät tunnu tulevan likaisiksi ikinä.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, mitä teette vaatteille jotka eivät ole likaisia, mutta olette käyttäneet niitä päivän tai pari? Onko teillä jossain oma kaappi vähän käytetyille semipuhtaille vaatteille? Tämä ärsyttää suuresti kun tykkään vaihdella vaatteita päivittäin mutta en laita niitä pesuun yhden tai kahden käytön jälkeen... Joten makkarissa on tuoli jonka päälle kasaantuu semipuhtaita käytettyjä vaatteita. :D olen usein miettinyt mitä muut tekevät.....
Mulla kuntopyörä on tuollaisten vaatteiden teline. Eli aika hurja näky on.
Minulla on muuttolaatikko olkkarissa, jossa on nuo "puolipitoiset". Lisäksi meillä on olkkarissa myös vaaterekki, missä on siistimmät puolipitoiset henkarissa. Mutta tuossa muuttolaatikossa on näin talvella lähes koko villavaatevarastoni. Vyöryy yli.
Ja olen ihan siisti virkanainen...
Vierailija kirjoitti:
Pesen peitot ja tyynyt liian harvoin. Suositus on varmaan kerran vuodessa tai useamminkin, mutta tämä tahtoo jäädä kun ei omaan pesukoneeseen mahdu. Lakanat niitten päältä kyllä vaihdan joka perjantai.
Mutta tänään kunnostauduin ja kävin itsepalvelupesulassa pesemässä ja kuivaamassa kesäpeiton jonka aion huomenna laittaa lakanoiden vaihtuessa. Käytössä kaksi eri paksuista peittoa, ja tuolla hiukan ohuemmalla ns kesäpeitolla alkanee jo tareta nukkua. Talven käytössä olleen peitonn (ns. talvipeitto) taas vien saman tien huomenna kauppareissun ajaksi sinne samaan pesulaan pyörimään, ettei tarvi likaisena säilöä kesäkauden yli.
Jos ostaa villatäytteisen tyynyn ja villahuovan peitoksi, ei ole niin justiinsa sen pesemisen kanssa. Talvella minulla on kaksi villahuopaa päällekkäin omissa pussilakanoissaan, kätevää jos tulee kuuma aalto.
Itsellä varmaan ennätys etten ole 3 kuukauteen siivonnut juuri mitään, tähän kuuluu:
-tiskit vain huuhdellut vedellä ja jättänyt tiskipöydälle
-en vaihtanut sänkyvaatteita eikä pyyhkeitä
-en puhdistanut kylpyhuonetta tai pönttöä
Tällä hetkellä toki nuo asiat kunnossa, mutta viime kesänä en jaksanut helteiden ja työstressin takia. Nyt taas energiaa kun ei helteitä eikö työkään tällä hetkellä niin stressaa.