Mä vaihdan sukat ehkä kerran viikossa. Asioita joita teet kodinhoidossa tai henk.koht hygieniassa ns. vähän sinnepäin?
Juttuja joita et ehkä kehtaa myöntää muille ja joista tiedät että pitäisi vähän tsempata muttet kuitenkaan viitsi?
Kommentit (884)
Mäkään en vaihda sukkia kovinkaan usein. Ihan siksi ettei mun jalat hikoile eli toisinsanottuna ne ei haise.
-petivaatteiden vaihto n.2-3kk välein
-imurointi 1x vko vaikka talossa 4(kohta 5) karvaista kaveria
-luuttua lattiat näkee ehkä kerran 2kk
- oon koko elämäni ajan pessyt hiukset 1-2x viikossa, en käy jokapäivä suihussa jos en oo treenannut
-työvaatteet pesen parin vko välein vaikka fyysinen työ
- en pese salivaatteita joka kerran jälkeen vaikka oon aina ihan hiestä märkä
- en oo iki pessy sohvan päällisiä vaikka elukat viettää puolet päivästä sohvalla :D
Meillä on silti ihan perus siistiä kotona, karvoja nyt vaa joka paikassa mutta eipä niille mtn voi. En ymmärrä liika hygienisuutta
Ei helvetti. Kusta lattialla, liivit joka toisella hikiset. Alusvaatteet, sukat. Kaikki paskassa. Toivottavasti suurin osa psdkapuhrttw.
Vierailija kirjoitti:
Lakanat tulee vaihdettua ehkä kerran kuussa.
Onko tämä sitten liian harvoin?? Vaihdan noin 3-5 vk välein ja se on minusta hyvä ja riittävän hygieeninen vaihtoväli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuisin on yleensä kovin kiire vessaan. Yritän kuitenkin saada kahvit tippumaan ensin. Muutama pisara saattaa lattialle lirahtaa eikä niitä aina ehdi tai muista pyyhkäistä. Virtsahan on streliiliä ja luuttuan muutenkin tyyliin joka toinen päivä.
Kauhukeittiö -ohjelmassa eräs vanhempi rouva lirautti myös lattialle. Nuoremmat ystäväni olivat ihmeissään. En kehdannut sanoa että ihan normaalia. Tuo on tosi yleistä että iäkkäämpänä vähän karkailee. Ei sitä pidä hävetä.
Ihan normaalia? Niinkö? Ei meillä ole normaalia. Kirjoitteletko vanhainkodista tai vammaiskeskuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä sitten liian harvoin?? Vaihdan noin 3-5 vk välein ja se on minusta hyvä ja riittävän hygieeninen vaihtoväli.
Mulle opetettiin aikanaan talouskoulussa että 2 viikon välein, mutta tuosta on aikaa jo yli 15 vuotta. Nykyään varmaan suositellaan vaihtamaan useammin?
Varsinkin jos on kyse merinovaatteista, ei niitä todellakaan tarvitse vaihtaa päivittäin. Tuuletus riittää ja koska hiki ei niihin jää niin eipä ne parin viikon käytönkään jälkeen haise miltään. Eli sinänsä komppaan aloittajaa - vaihdan sukat ja aluspaidan ehkä parin viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan inhimillisiä vastauksia. Aika epätervettä onkin nykypäivän hysteerinen pesubuumi.
Mutta yhtä asiaa ihmettelen: vastaajissa on monia jotka harjaa hampaita melko huonosti. Ja silti ei tule reikiä! Mä harjaan hampaani joka hiton aamu ja ilta, ei sellaista päivää ole, etten noita tekisi! Ja käytän hammaslankaa. En pysty edes kuvittelemaan että jättäisin hampaani harjaamatta (pelkään niin kovasti poraamista, hammaslääkäriä ja reikien tuloa). Ja silti jokainen hammas on paikattu joka sivulta monta kertaa ja kolme hammasta otettu pois, juurihoitoja taitaa olla kolme... joka vuosi vähintään kolme paikkausta (vanhojen korjausta, kun aina romuttuu ja lohkeilee), yksi kultakruunu. Usein ei kestä vuotta, vaan pitää määräaikaistarkistusten välissä käydä joku hajonnut hammas korjauttamassa. Miten mun hampaat voi olla näin, vaikka hoidan niitä kuin kukkaa kämmenellä??! Ikenet on terveet, sentään jostain hammaslääkäri mua kehui =). Hammaskiveä mulla on ollut hyvin vähän.
Sama suuhygienisti taas täällä moi :D Jäin ihan koukkuun tähän ketjuun, vastaillaan nyt samalla ihmisiä askarruttaviin hammaskysymyksiin. Voin kertoa ällöttävän tapani tähän loppuun niin ei mene ihan ohi aiheen.
En halua heti olla epäilemässä, mutta pakko kysyä, että harjaatko varmasti hampaat oikeaoppisesti? Vähintään kahden minuutin ajan sähköhammasharjalla niin että pysähdyt joka hampaan kohdalla ja käyt jokaisen pinnan läpi jokaisesta hampaasta? Entä välien puhdistus? Ientulehduksen puuttumisesta voi toki päätellä että näin teet. Joillain käy huono tuuri tässä kariesasiassa, sun suussa ne bakteerit vaan syystä X pääsee paremmin valloilleen. Onko ruokavaliosi kovin sokeripitoinen? Kariesbakteerit elävät sokerilla, eli siitä ne varsinkin riemastuvat. Entä oletko nuorena kuluttanut esim. limua juomalla kiillettäsi niin, ettei se ole enää suojaamassa hammasta? Kulunut kiille on myös yksi syy, miksi hampaan puolustus kariesbakteeria vastaan on heikentynyt. Etkö ole saanut reseptiä paljon fluoripitoisempaan hammastahnaan? Lisäfluori voisi auttaa ongelmaan. Normaalissa fluorihammastahnassa on n. 1450ppm fluoria, ja tässä reseptiversiossa muistaakseni 5000ppm. Tiedustele asiaa hammaslääkäriltäsi ensi kerralla! Tulipa romaani!
Lupaamani ällöttävä tapa: mäkin pesen rintsikoitani ehkä kerran vuodessa. Harrastan juoksemista, ja vedän samoilla haisevilla juoksuvaatteilla pyykkipäivään (kerran kahdessa viikossa) asti koska en omista kovin monia kappaleita. Pihinä en ole ostanut esim. useempia juoksutakkeja.
Vanhempani eivät valvoneet hampaiteni pesua ja olin pitkään kokonaan harjaamatta hampaita. Päätin sitten jossain vaiheessa kunnostautua tässä ja pesin ne pitkän aikaa joka ilta mielestäni ihan hyvin. Hammaslääkäri kuitenkin moitti harjausta ja kehotti olemaan huolellisempi. Koin kommentin niin masentavaksi, että palasin tuon hammaslääkärikäynnin jälkeen takaisin harjaamattomuuuteen. Seuraavalla hammaslääkärikäynnillä lääkäri sitten kehuikin, että nyt näkee että on hyvin harjatut hampaat... Ei ollut kovin motivoivaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle opetettiin aikanaan talouskoulussa että 2 viikon välein, mutta tuosta on aikaa jo yli 15 vuotta. Nykyään varmaan suositellaan vaihtamaan useammin?
1-2 viikon välein, tyynyliinat pitäisi vähintään vaihtaa viikoittain. Oikeasti en tajua näitä jotka vaihtaa ne vaan parin kuukauden välein tai harvemmin. Joku sanoi että kaksi kertaa vuodessa... Ihan mielenkiinnosta, onko teillä kellään valkoisia lakanoita?
Meillä nämä asiat "kunnossa":
-peseydyn joka päivä (hampaat, hiukset, alapää, kasvot). Eihän hampaitakaan pestä vain kerran viikossa, miksi jättäisin hiukset ja muut sitten pesemättä?
-pesen kädet joka wc-käynnin yhteydessä
-käytämme vain puhtaita astioita, ruokailuvälineitä ym. Esim. Juomalaseja ja kahvimukeja käytetään kerran ja pestään pois. Samoin juustohöylä ja kuorimaveitsi pestään lähes joka käytön jälkeen.
-Imuroimme 1xvko
-Tiskit & pyykit pestään lähes päivittäin; ne eivät koskaan ole päässeet meillä kertymään
- Kuivat pyykit viikataan oitis kaappiin pois jaloista pyörimästä
- Ikkunat pestään useita kertoja vuodessa
-Lakanoiden vaihto viikottain. Joka jumalan viikko. Miettikää; hotelleissakin vaihdetaan joka päivä, miksi siis kotona tyydyt hikisiin talipunkkilakanoihin?
Nämä asiat eivät ole ihan niin kunnossa:
- Vaihdan menkkasiteen ehkä kerran päivässä, koska olen pihi :(
- En mene suihkuun seksin jälkeen vaan nukahdan niille sijoilleni rojut rännissä :D
Hieman ehkä paradoksaalista :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi. Ihmettelen, miten moni ei vaihda lakanoita kuin tyyliin kerran kuussa. Minä vaihdan ne viikoittain. Enintään puolitoista viikkoa menee joskus, ja silloin jo tuntuu että pitää vaihtaa. En siis ole edes erityisen likainen, peseydyn päivittäin jne. mutta kertyyhän niihin nukkuessa hikeä, vartalovoidetta yms. hilsettä. Jos olisi jotain säpinää (ei usein, olen sinkku) niin vaihtaisin vielä useammin. Tyynyliinan vaihdan vähintään kerran viikossa.
Yritän pestä tukan mahdollisimman harvoin, käytännössä nykyään 1-2 kertaa viikossa. Mutta haluaisin voida pestä harvemmin.
Hampaat pesen aina aamuisin. En ole koskaan pessyt 2 kertaa päivässä, en edes lapsilta. Minusta tämä on silti ihan ok, sillä kaikkien hampaat on pysyneet tosi hyvässä kunnossa. Ei syödä karkkeja, juoda mehuja tai limua kuin poikkeuksellisesti ym.
En pese talon seiniä tai kattoa, siis sisältäpäin, koskaan ( äitini pesi 1-2 kertaa vuodessa), ellei ole jotain näkyvää likaa ja silloinkin poistan vain tahran.
Meillä on talossa monta vessaa, enkä pidä niistä vieraskunnossa kuin yhden. Muut ovat usein enemmän tai vähemmän likaisia. Ei mitään superlikaista kuitenkaan.
Ikkunat pesen max. kerran vuoteen. Osa ikkunoista paljon harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pannut merkille että töissä moni pitää työkengissä samoja sukkia koko viikon. Iljettää katsoakin kun itse vaihdan niin työsukat kuin kotona pidettävöt sukatkin joka päivä.
Ehkä heillä on useat samalaiset sukat? Näin ainakin meidän perheessä, ja kaikki vaihtavat sukkansa päivittäin
On mullakin samanlaisia sukkia 30 paria. Mutta nämä laittavat ne saastaiset sukat kaappiin kuivumaan yön ajaksi.
Huh, on sitä näköjään porukkaa moneen lähtöön.
Itse käyn suihkussa joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Jos on hikoiltu/urheilu niin myös kesken päivän. Alushousut vaihtuu joka päivä, samoin sukat. T-paitaa tulee käytettyä 2-3 päivää paitsi jos erityisesti hikoilee. Kauluspaidat pestään n. 6 käyttökerran jälkeen. Farkut pestään viikon-kahden välein. Työvaatteet on työvaatteet ja kotona on kotivaatteet. Vuodevaatteet vaihtuu kahden viikon välein ja pyjama kerran viikossa. Hiki ei haise ikinä ihmisten ilmoilla vaan korkeintaan dödö ja partavesi. Kalu ja peppu pestään aina vessassa käynnin jälkeen.
Hoidan hygienian muuten hyvin, mutta sukat vaihdan vain pari kertaa viikossa ja rintsikat sitäkin harvemmin, ehkä n. pari kertaa kuukaudessa. Petivaatteidenkin vaihtokin tuppaa venymään, mutta se johtuu hajamielisyydestä eikä tahdonpuutteesta. Saunaa ja suihkutiloja tulee harvemmin kuurattua lattiasta kattoon, mutta perusasiat toki hoidan.
Mulla tuli huonovointinen olo tätä ketjua lukiessa.
Roskiskaappi pitäisi siistiä varmaan pari kertaa kuussa, jotta ei olisi ällöttävä, mutta vihaan sitä hommaa yli kaiken. Putsaan kaapin noin pari kertaa vuodessa, kun tilanne on jo todella härski...
Vierailija kirjoitti:
Hoidan hygienian muuten hyvin, mutta sukat vaihdan vain pari kertaa viikossa ja rintsikat sitäkin harvemmin, ehkä n. pari kertaa kuukaudessa. Petivaatteidenkin vaihtokin tuppaa venymään, mutta se johtuu hajamielisyydestä eikä tahdonpuutteesta. Saunaa ja suihkutiloja tulee harvemmin kuurattua lattiasta kattoon, mutta perusasiat toki hoidan.
Sukat vaihdetaan joka päivä samoin rintsikat useamman kerran viikossa. Miten nykyaikana voi olla näin likaisia ihmisiä.
Olen aika tiukkis monessa asiassa, mutta pakko myöntää että sukat ja rintsikat eivät käy pesussa ihan niin usein kuin pitäisi... alushousut vaihdan joka päivä, mutta samoissa sukissa saatan mennä kolmekin päivää, rintsikoissa viel pidempään. Myös kylpypyyhkeet saattaa olla meillä useamman viikon käytössä, vaikka käsipyyhkeet ja lakanat vaihdan joka viikko.
Muita ei tule kyllä mieleen, olen aika pedantti siisteysasioissa ja siivoan joka päivä jotain.
Sama suuhygienisti taas täällä moi :D Jäin ihan koukkuun tähän ketjuun, vastaillaan nyt samalla ihmisiä askarruttaviin hammaskysymyksiin. Voin kertoa ällöttävän tapani tähän loppuun niin ei mene ihan ohi aiheen.
En halua heti olla epäilemässä, mutta pakko kysyä, että harjaatko varmasti hampaat oikeaoppisesti? Vähintään kahden minuutin ajan sähköhammasharjalla niin että pysähdyt joka hampaan kohdalla ja käyt jokaisen pinnan läpi jokaisesta hampaasta? Entä välien puhdistus? Ientulehduksen puuttumisesta voi toki päätellä että näin teet. Joillain käy huono tuuri tässä kariesasiassa, sun suussa ne bakteerit vaan syystä X pääsee paremmin valloilleen. Onko ruokavaliosi kovin sokeripitoinen? Kariesbakteerit elävät sokerilla, eli siitä ne varsinkin riemastuvat. Entä oletko nuorena kuluttanut esim. limua juomalla kiillettäsi niin, ettei se ole enää suojaamassa hammasta? Kulunut kiille on myös yksi syy, miksi hampaan puolustus kariesbakteeria vastaan on heikentynyt. Etkö ole saanut reseptiä paljon fluoripitoisempaan hammastahnaan? Lisäfluori voisi auttaa ongelmaan. Normaalissa fluorihammastahnassa on n. 1450ppm fluoria, ja tässä reseptiversiossa muistaakseni 5000ppm. Tiedustele asiaa hammaslääkäriltäsi ensi kerralla! Tulipa romaani!
Lupaamani ällöttävä tapa: mäkin pesen rintsikoitani ehkä kerran vuodessa. Harrastan juoksemista, ja vedän samoilla haisevilla juoksuvaatteilla pyykkipäivään (kerran kahdessa viikossa) asti koska en omista kovin monia kappaleita. Pihinä en ole ostanut esim. useempia juoksutakkeja.