Yh-äiti ja yövuoro töissä:
Voiko kotiin jättää keskenään 9v, 11v ja 13v:n kun äiti on töissä yövuorossa?
Naapurin kanssa on sovittu että pitää silmällä kotia ja lapsille sanottu että jos on jotain niin naapurissa voi käydä. Lapset ovat tehneet iltapesut ja ovat menossa sänkyihin lukemaan silloin kun äiti lähtee kotoa. Äidille voi soittaa töihin jos on ongelmaa.
Mutta onko tilanne ihan vastuuton, kommentoikaa ja perustelkaa.
Kommentit (27)
Olen koulussa töissä ja meillä on mietitty lastensuojeluilmoitusta 10-vuotiaasta joka on öitä yksin äidin yövuorojen takia. Lastensuojelun konsultaationumerosta sanottiin, että periaatteessa 10-v. (eikä varmaan 13-v. vastuullaan nuoremmat myöskään) saa olla öitä yksin vaan vanhemman tulee järjestää työnsä toisin tai hankkia lastenhoitoapua (esim. MLL:sta tai NNKY:stä).
Minäkin olen työni puolesta selvitellyt näitä juttuja. Mitään varsinaisia ikärajoja ei ole, mutta tuon ikäisiä ei saa jättää yöksi ilman valvontaa.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 17:51"]
Olen koulussa töissä ja meillä on mietitty lastensuojeluilmoitusta 10-vuotiaasta joka on öitä yksin äidin yövuorojen takia. Lastensuojelun konsultaationumerosta sanottiin, että periaatteessa 10-v. (eikä varmaan 13-v. vastuullaan nuoremmat myöskään) saa olla öitä yksin vaan vanhemman tulee järjestää työnsä toisin tai hankkia lastenhoitoapua (esim. MLL:sta tai NNKY:stä).
[/quote]
Anoppi on sairaanhoitaja, eikä hän tee öitä. Pelkästään iltoja ja aamuvuoroja. Aina on niitä jotka haluaa tehdä öitä. Joten luulisin, että ainakin kannattaa kysyä olisiko mahdollista lopettaa yövuorot.
T.25
Kyllähän sellainenkin jotenkin asian järjestäisi, jolla olisi vaikka vain yksi 8-vuotias. Pakkohan tuohon on olla muitakin ratkaisuja kuin yksin jääminen.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 17:47"]
No, minä jouduin työni puolesta kysymään sosiaalipäivystäjältä, voiko 13- ja 14-vuotiaat jäädä yöllä keskenään -> ei voi, lastensuojeluilmoitus piti tehdä.
[/quote]
Voisiko vuorotyöläinen siten kieltäytyä yövuoroista tuohon vedoten?
-6-