Kiitos hinnankorotuksista, HSL! Meidän perheeseen tulee nyt auto!
Aikuisten kuukausilipun hinnaksi meillä 156€ eli yli kolmesataa multa ja mieheltä.
Sori, yritin elää niinkuin opetatte, mutta nyt ostamme auton!
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Kolmella sataa ylläpitää kyllä kevyesti autoa kaupunkikäyttöön.
Sinulla ei taida olla autoa, kun moisia haihattelet.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä kenen lippu tossa halpenee. Uutisessa väitettiin että opiskelijoiden, mutta kyllä mä helsinkiläisenä opiskelijana joudun tulevaisuudessa maksamaan kausilipusta 10€/kk enemmän ja kertaliputkin tulevat kalliiksi, kun niistä ei saa enää opiskelija-alennusta. Sitäkin mainostettiin että lisävyöhykkeen ostaminen halpenee kun enää ei tarvitse ostaa seutulippua jos kortilla on Helsingin sisäistä kautta, mut niin vaan sekin on tulevaisuudessa opiskelijoille kalliimpaa kuin ennen.
Aikuisten seutulippu -> opiskelijan AB-lippu. Kaikki opiskelijat eivät ole alle 30v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä kenen lippu tossa halpenee. Uutisessa väitettiin että opiskelijoiden, mutta kyllä mä helsinkiläisenä opiskelijana joudun tulevaisuudessa maksamaan kausilipusta 10€/kk enemmän ja kertaliputkin tulevat kalliiksi, kun niistä ei saa enää opiskelija-alennusta. Sitäkin mainostettiin että lisävyöhykkeen ostaminen halpenee kun enää ei tarvitse ostaa seutulippua jos kortilla on Helsingin sisäistä kautta, mut niin vaan sekin on tulevaisuudessa opiskelijoille kalliimpaa kuin ennen.
Kymmenien tuhansien Helsinkiin matkustavien espoolaisten ja vantaalaisten. Etkö ihan oikeasti kykene sitä hahmottamaan?
No mut hei kiva että mä opiskelijana maksan kymmenien tuhansien espoolaisten ja vantaalaisten matkat. Miksi teidän pitää Helsinkiin änkeä, pysykää siellä landella.
Ne lyhyempiä matkoja ajaneet espoolaiset ja vantaalaisethan sinun matkojasi ovat kompensoineet kymmeniä vuosia siitä asti kun seutuliput tulivat 80-luvulla käyttöön. Tässä ainoastaan korjataan tilanne oikeudenmukaisemmaksi. Totta kai joku joutuu maksamaan enemmän kuin aikaisemmin, esimerkiksi vanhat sisäiset liput hieman kallistuvat Espoossa ja Vantaallakin, mutta sellaista se on. Ja matkustusaluehan niillä laajenee.
Jos joku matkustaa jostain Vantaan tai Espoon perältä Helsinkiin, niin miten ne on kompensoineet mun matkojani? Ihan omista pitkistä matkoistaan ovat maksaneet. Mun matkustamiset mahtuis tulevaisuudessa pelkästään yhdelle vyöhykkeelle, mutta sellaisen ostaminen ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi kiva että tässä on vaan ajateltu niitä jotka on muuttanut Helsingin ulkopuolelle halvemman asunnon perässä. Nyt sitten ne jotka maksavat jo enemmän asumisesta Helsingissä joutuvat maksamaan enemmän myös matkustamisesta ihan vaan Helsingin sisällä.
Kuule ei se asuminen ole pääkaupunkiseudulla ratkaisevasti halvempaa yhtään missään. Tässä on nimenomaan siirrytty yhden työssäkäyntialueen sisällä oikeudenmukaisempaan järjestelmään, piste.
Kuoleehan nuo keskustan kivijalkakaupat vähemmälläkin yrittämisellä. Näyttäisi itsellä tuo työmatka ainakin halpenevan julkisilla (uusi BC, vanha seutu) eli rahassa olisi positiivinen vaikutus. Matka-ajassa mitattuna ero on edelleen tuplat, mikä tarkoittaa että autolla ajo voittaa kirkkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenien tuhansien Helsinkiin matkustavien espoolaisten ja vantaalaisten. Etkö ihan oikeasti kykene sitä hahmottamaan?
No mut hei kiva että mä opiskelijana maksan kymmenien tuhansien espoolaisten ja vantaalaisten matkat. Miksi teidän pitää Helsinkiin änkeä, pysykää siellä landella.
Ne lyhyempiä matkoja ajaneet espoolaiset ja vantaalaisethan sinun matkojasi ovat kompensoineet kymmeniä vuosia siitä asti kun seutuliput tulivat 80-luvulla käyttöön. Tässä ainoastaan korjataan tilanne oikeudenmukaisemmaksi. Totta kai joku joutuu maksamaan enemmän kuin aikaisemmin, esimerkiksi vanhat sisäiset liput hieman kallistuvat Espoossa ja Vantaallakin, mutta sellaista se on. Ja matkustusaluehan niillä laajenee.
Jos joku matkustaa jostain Vantaan tai Espoon perältä Helsinkiin, niin miten ne on kompensoineet mun matkojani? Ihan omista pitkistä matkoistaan ovat maksaneet. Mun matkustamiset mahtuis tulevaisuudessa pelkästään yhdelle vyöhykkeelle, mutta sellaisen ostaminen ei ole mahdollista.
Sieltä perältä ne matkat maksaa ihan yhtä paljon kuin ennenkin, älä jaksa esittää tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Aalto-yliopisto kiittää HSL:ää uudistuksesta. Ei tarvitse enää maksaa tolkuttoman kallista seutulippua.
HSL:n uudistus on ihan hyvä. Pidempiä matkoja ajavat joutuvat nyt maksamaan enemmän kuten on ihan oikein. Oman auton kustannukset ovat jo sitten kokonaan eri kaliiberia.
Helsingin sisällä pelkästään matkustaville ei tapahdu hinnoissa kuin ihan pientä korotusta. Muutaman euron korotus per kuukausi kausilipussa.
Sen sijaan esim. Lauttasaari - Tapiola välillä kulkemisen hinta lähes puolittuu.
Vierailija kirjoitti:
Kuoleehan nuo keskustan kivijalkakaupat vähemmälläkin yrittämisellä. Näyttäisi itsellä tuo työmatka ainakin halpenevan julkisilla (uusi BC, vanha seutu) eli rahassa olisi positiivinen vaikutus. Matka-ajassa mitattuna ero on edelleen tuplat, mikä tarkoittaa että autolla ajo voittaa kirkkaasti.
Miten ne keskusten kivijalkakaupat kuolee juuri tällä uudistuksella? Päinvastoin matkustaminen etenkin itäisestä Espoosta keskustaan varmasti yleistyy.
Tuntuu että tästä uudistuksesta kitisevät eniten ne joilla on siitä vähiten ymmärrystä ja jotka eivät julkisia käyttäisi muutenkaan. Päätä vaan pitää päästä aukomaan.
Minusta uudistus on hyvä. Mikä voisi olla reilumpi hinnoitteluperuste kuin etäisyys keskustasta? Asun Huopalahdessa, joten näennäisesti kuulun häviäjiin (lippuni kallistuu ~ 5€). Kuitenkin matkustusalue laajenee ja satunnaiset matkat Vantaan perälle saan jatkossa 2,5 €:lla entisen seutulipun sijaan.
Kyllä ne liput halpenee kymmenille tuhansille helsinkiläisillekin. Asun A-alueella ja työ on Matinkylässä. Just laskettiin, että meidän työpaikalle tulee päivittäin yli 100 helsinkiläistä.
Kyllähän taas huhtikuussa huvittaa, kun jengi ostelee lippuja ja asiakaspalvelijat tarkastelee niitä innoissaan.
Kattelin, että oma lipun hinta tulee olemaan vuosikorotuksen verran kalliimpi. Siis ihan normaalia ja laajempi matkustus alue. Se vaan, että jos ytimeen tekee mieli, niin pitäisi sitten Oulunkylän jälkeen ostaa uusi lippu.. Nythän rajat ei mene tiukasti asemittain joka paikasta, kun karttaa silmäilee.
Luvassa on paljon hubaa ja hermojen kiristyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne keskusten kivijalkakaupat kuolee juuri tällä uudistuksella? Päinvastoin matkustaminen etenkin itäisestä Espoosta keskustaan varmasti yleistyy.
Tuntuu että tästä uudistuksesta kitisevät eniten ne joilla on siitä vähiten ymmärrystä ja jotka eivät julkisia käyttäisi muutenkaan. Päätä vaan pitää päästä aukomaan.
Juuri näin! Vihdoinkin tulee pelkkää työeläkettä nauttiville yli 70v puolihintainen lippu klo 9-14 välille. Kuitenkin moni on tuohtunut tuosta aikarajasta. Eli aina on väärin sammutettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon B-vyöhykkeelle tulee lisää palveluita lähes varmasti, kun taas tuota A-vyöhykettä vältellään kuin ruttoa, jos mahdollista. Kyse on hinnan ja saavutettavuuden suhteesta ytimen ulkopuolelta katsoen. Ei mene uudella Redillä esimerkiksi erityisen vahvasti ja mitenhän käy Pasilan? Karmeita yli-investointeja, raha ohjaa mediaanipalkollisen ja hänen työpaikkansa B- tai C-vyöhykkeille. Ytimeen jää persaukiset tuetun asumisen varaan ja varakkain porukka, joista edelliset eivät paljon palveluja käytä.
Tiedoksi muuten, että olen kulkenut julkisilla yli kolme vuosikymmentä pk-seudulla ja autolla vasta kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon B-vyöhykkeelle tulee lisää palveluita lähes varmasti, kun taas tuota A-vyöhykettä vältellään kuin ruttoa, jos mahdollista. Kyse on hinnan ja saavutettavuuden suhteesta ytimen ulkopuolelta katsoen. Ei mene uudella Redillä esimerkiksi erityisen vahvasti ja mitenhän käy Pasilan? Karmeita yli-investointeja, raha ohjaa mediaanipalkollisen ja hänen työpaikkansa B- tai C-vyöhykkeille. Ytimeen jää persaukiset tuetun asumisen varaan ja varakkain porukka, joista edelliset eivät paljon palveluja käytä.
Tiedoksi muuten, että olen kulkenut julkisilla yli kolme vuosikymmentä pk-seudulla ja autolla vasta kolme vuotta.
”A-aluetta vältellään kuin ruttoa...” Anna mun nauraa!😂Tekstisi on ihan höpöhöpöä.
Se autohan se paljon halvemmaksi tulee. Mutta tee miten haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin sopii hyvin, että valtion virastot siirretään kehäteiden tuntumaan ja vaikka muurikin voidaan pystyttää Helsingin rajalle. Ihmeen katkera olet, vaikka juuri te opiskelijat viisastelette usein, että ilmastonmuutoksen torjumiseksi pitää tehdä uhrauksia ja maksaa enemmän kuin ennen. No nyt saat uhrautua ja maksaa. :D
Mulla kuukausilipun hinta nousee 5 euroa.
Mutta sitten pääsenkin samalla lipulla Kauniaisiin, Tapiolaan ja Matinkylään.
Tähän saakka olen ostanut kalliita seutulippuja.
Säästöä siis luvassa!
Jeesus mitä kitinää taas. AB-lippu eli vanha sisäinen kallistuu pari euroa ja sitä vastaan saa matkustaa ihan todella isommalle alueelle kuin ennen, sama ABC- eli seutulipulla. Jos tuo kaataa talouden niin hankkikaa sitten se auto ja maksakaa siitä kolme kertaa enemmän kuussa ja yrittäkää sopia matkustusaikataulut yhden kiesin varassa.
Ihan tosi kiva että tässä on vaan ajateltu niitä jotka on muuttanut Helsingin ulkopuolelle halvemman asunnon perässä. Nyt sitten ne jotka maksavat jo enemmän asumisesta Helsingissä joutuvat maksamaan enemmän myös matkustamisesta ihan vaan Helsingin sisällä.