Mitä kieliä osaatte puhua?
Itse osaan puhua englantia, ruotsia, suomea, latviaa, puolaa ja ranskaa.
Kommentit (36)
Äidinkielenä suomi. Englantia ja saksaa opiskelin yliopistossa, taito hyvin vahva, ovat mulla työkielinä nyt. Ruotsi menee, mutta en ole kovin sujuva. Hollantia osaan kohtuullisesti.
Lukiossa opiskelin ranskaa, mutta en muista sitä enää oikein ollenkaan, ehkä kirjoitettuna tajuan vielä jotain.
Suomea (äidinkieli) ja erittäin sujuvaa englantia.
Suomea, englantia ja hollantia sujuvasti.
Saksaksi ja ruotsiksi omaksikin yllätyksekseni pystyn kommunikoimaan perusasioista - jotain on kuitenkin jäänyt koulun kielitunneilta.
Ranskaa ymmärrän, mutta ulosanti on aika heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes täydellisesti suomea.
En minäkään. Suomi on suomalaisillekin vaikea kieli.
Höpö höpö. Äidinkielesi on suomen puhekieli. Ei äidinkielen numero todistuksessa.
Suomi (äidinkieli), enkku, viro, ruotsi (periaatteessa hyvä mutta ruosteessa), sitten auttavasti saksaa ja espanjaa.
Viroa olen nyt opiskellut muutaman vuoden, ja se on minulla nyt selvästi vahvempi kuin ruotsi, ja taitaa kohta mennä enkunkin ohi.
Tällä palstalla tunnetusti on Suomen kielitaitoisimmat ihmiset.
Itse olen akateemisesti koulutettu, asiantuntija-ammatissa, ja silti sanon osaavani puhua suomen lisäksi vain englantia. Se on ainoa vieras kieli, jolla pystyn kommunikoimaan sujuvasti vaikka aamuyöllä neljältä herätettyä, oli kyse sitten ammattiin tai vapaa-aikaan liittyvistä asioista. En tarvitse tekstityksiä ohjelmiin ja luen jatkuvasti englanninkielistä kirjallisuutta, verkkosivustoja jne.
Ruotsia osaan jonkin verran ja passiivinen taitoni on aktiivista paljon parempi. En kuitenkaan pysty katsomaan ruotsinkielisiä ohjelmia ilman tekstitystä tai vähintäänkin minun pitää keskittyä niihin täysin eli en voi samalla tehdä jotain muuta. En osaa yhtäkkiä alkaa puhua asioita ruotsiksi, hyvä jos jostain small talkista selviäisin, ammatillisista asioista en todellakaan. Ruotsinkielisiä tekstejä luen mutta enimmäkseen kaunokirjallisuutta, harvemmin tietokirjoja.
Saksan taitoni on vielä heikompi. Espanjalla, ranskalla ja parilla muulla kielellä selviän vain ihan yksinkertaisista fraaseista. En pystyisi esimerkiksi kysymään tietä tms. Mutta eipä nykyisin tarvitsekaan, koska niissä tilanteissa käytetään google kääntäjää.
Ketju olisi hauskempi, jos jokaiselle joka on ilmoittanut puhuvansa tiettyjä kieliä, saisi heittää spontaanin kysymyksen kuinka hän niillä kielillä kertoisi jotain, vastaisi johonkin kysymykseen tms ;) Jos vastaukseksi tulisi selkeää google kääntäjätekstiä niin voisi todeta, että eipä taas ollut mitään perusteita silläkään kielitaidolla.
Englantia tosi sujuvasti. Ranskaa siten, että pärjään.
Mutta kielethän unohtuvat. Ruotsia olen myös joskus ammoin pärjännyt, nykyään en.
Osaan aika montaa kieltä, mutta jostain syystä häpeilen niiden puhumista, ja arastan usein kirjoittamistakin. Voisi siis sanoa, että osaan lukea sujuvasti liutaa kieliä (luen esim. kirjoja useammalla kielellä), mutta puhua vain suomea ja englantia. Ääntäminenkään ei ole ongelma, mutta kun uskallus puuttuu niin ei siitä tule mitään.
Suomea ja englantia parhaiten, vähän myös ranskaa ja saksaa. Pidän näistä kielistä, olisi kiva panosta kahteen jälkimmäiseen enemmän.
suomi ja englanti. eipä niitä muita tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ketju olisi hauskempi, jos jokaiselle joka on ilmoittanut puhuvansa tiettyjä kieliä, saisi heittää spontaanin kysymyksen kuinka hän niillä kielillä kertoisi jotain, vastaisi johonkin kysymykseen tms ;) Jos vastaukseksi tulisi selkeää google kääntäjätekstiä niin voisi todeta, että eipä taas ollut mitään perusteita silläkään kielitaidolla.
Ei
Nej
Nej
No
Nicht
Njet eta ni harashoo ideja!
Non
Vierailija kirjoitti:
Erikoisosaamiseni on navajon kielessä. Opiskelen sitä HY:ssä.
Tavoitteeni on professuuri ko. alueella. Erityisesti navajonkielisen puhelaulun ja kanteleensoiton yhdistäminen.
Miä puhun dineä ja aiahaa.
Suomea äidinkielenä, ja erinomaisesti englantia. Ruotsi on aika heikkoa. Venäjää sen verran mitä lukiokursseilla ehri oppia.
Ja ymmärrän myös Tanskaa mutten oikein ymmärrä miten? On vaan niin ymmärrettävää.