Mitä mokia olette aikoinaan tehneet lastenkasvatuksessa?
Mulle ei jostain syystä tullut mieleen hankkia tasapainopyörää eli polkimetonta pyörää jossa jaloilla otetaan maasta vauhtia. Nehän on hyviä motoriikan harjoittelussa ja pikkuisia näkyy innoissaan viipottavan niillä.
Kommentit (12)
Tytär oli pienenä kauhean nopea oppimaan asioita, ja niin tuli kehuttua häntä paljon kaikesta sellaisesta. Aikuisena on kertonut, että hänelle muodostui sellainen käsitys, että häntä rakastetaan vain, jos hän on ihmelapsi ja älykäs, ja hänen täytyi tämä selvittää terapiassa aikuisena. Totta se on, että olisi ollut parempi kehua tekemisestä ja yrittämisestä, kuin onnistumisesta, mutta ei sitä tullut ajateltua niin. Kun itsekin oli ylpeä "pikku ihmelapsesta".
En mitään, ei noita polkupyöriä ollut edes olemassa lasten ollessa pieniä, joten ei voi olla mikään virhe ettei niitä ollut. Ja kyllä olen huutanut lapsilleni, eivät menneet rikki vaikka nykyisin ei saisi, pitäisi vain kehua että kylläpä hienosti osaat haukkua äitiäsi.
Antanut älypuhelimen käyttöön liian aikaisin.
Lopputuloksesta päätellen en mitään. Lapsi jakanee tämän mielipiteen.
Menin ns.talonpoikaisjärjellä. Somea ei ollut ja vaikka olisi ollutkin tuskin olisin sen syövereistä oppia hakenut.
Mokia tein varmasti, mutta lapsen luonne ja järkevyys kumosivat ne.
Niinhän noita potkupyöräilijöitä on alkanut taas viipottaa pitkin jalkakäytäviä. Vanhempi tulee jossain kaukana perässä, ja kun saavutaan risteyksen tai jyrkän alamäen kohdalle niin huudetaan pienessä paniikissa "Eino-Sofia pysähdyyyy!". Tällä tavoin jo taaperot oppivat vastuullisen liikennekäyttäytymisen, kun autojen ja polkupyörien väistäminen on heidän omalla vastuullaan.
En vaatinut lapselta kellonkäyttöä ja nyt lapsi myöhästelee koko ajan.
Annoin lapsille rasvatonta maitoa, sitä olen syvästi katunut.
Totesin aikoinaan että millään minun sanomisella ei ole mitään väliä ja jätinkin lasten hoidon äidin huoleksi. Nyt sosiaalihuolto saa jatkaa kun poika lopetti koulun käynnit.
Ei kai tuo nyt mikään moka ole, että ei hankkinut jotain asiaa x. Kyllähän lapset noita rakastaa ja niiden jälkeen pyöräilyn aloittaminen sujuu hetkessä muttei se nyt mikään moka ole.