Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita rahoista hoitovapaalla

Vierailija
13.03.2019 |

Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.

Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.

Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.

Kommentit (502)

Vierailija
441/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies päättää mielivaltaisesti, että rahat menevät autoon? Kunnon mies ajattelee koko perheen etua.

Eiköhän se auto ole enemmän yhteinen etu kuin syytää säästöt muijan illanviettoihin.

Ihan se on perheen etu ettei äiti pimahda neljän seinän sisällä.

Ei sitä tarvi olla neljän seinän sisällä. Vaunujen kanssa pääsee kulkemaan. Itse en edes kaivannut leffoja. Olin reissuni resunnut joten keskityin vauvaan ensisijaisesti. Eikä rahasta tapeltu.

Vierailija
442/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä tätä ”pitää palkata lapsenvahti”-ajatusta. Miksi tämä äiti ei mene töihin ja laita lasta kunnalliseen päivähoitoon tai osapäivähoitoon jos haluaa keikkailla? Ei kai he molemmat nyt pitkää päivää tee... Viet lapsen hoitoon, menet töihin ja haet lapsen kun olet päässy töistä. Jos on vuorotyö, ni sit pitää laittaa vuoropäivähoitoon,jos kunta semmosta järjestää. Mikä ongelma?

Toinen asia on se että aloittaja ei omien sanojensa mukaan tuolla joka viikonloppu rilluttele, niinku osa täällä tuntuu ajattelevan. Välillä kotoa pois pääsy on ensiarvoisen tärkeää! Masennus ja uupumus ei ole leikin asia ja niillä voi olla tuhoisampia kauaskantoisia taloudellisia seurauksia kuin se yksi 50€ silloin tällöin. Jos perheen tukiverkko on kaukana tai sitä ei ole, niin itsestä huolenpitäminen korostuu entisestään. Sitä ei voi ihmiset joilla tukiverkkoa on ymmärtää kuinka raskasta arki välillä on molemmille aikuisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ymmärrä tätä ”pitää palkata lapsenvahti”-ajatusta. Miksi tämä äiti ei mene töihin ja laita lasta kunnalliseen päivähoitoon tai osapäivähoitoon jos haluaa keikkailla? Ei kai he molemmat nyt pitkää päivää tee... Viet lapsen hoitoon, menet töihin ja haet lapsen kun olet päässy töistä. Jos on vuorotyö, ni sit pitää laittaa vuoropäivähoitoon,jos kunta semmosta järjestää. Mikä ongelma?

Toinen asia on se että aloittaja ei omien sanojensa mukaan tuolla joka viikonloppu rilluttele, niinku osa täällä tuntuu ajattelevan. Välillä kotoa pois pääsy on ensiarvoisen tärkeää! Masennus ja uupumus ei ole leikin asia ja niillä voi olla tuhoisampia kauaskantoisia taloudellisia seurauksia kuin se yksi 50€ silloin tällöin. Jos perheen tukiverkko on kaukana tai sitä ei ole, niin itsestä huolenpitäminen korostuu entisestään. Sitä ei voi ihmiset joilla tukiverkkoa on ymmärtää kuinka raskasta arki välillä on molemmille aikuisille.

Milloin mies pääsee rentoutumaan ja kuka antaa miehelle rahaa dokaamiseen, hotellissa makaamiseen ja leffassa ja rafloissa käyntiin? 

Vierailija
444/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieshän halusi, että lapsi on kotihoidossa. Olen ehdottanut, että ap tekee keikkatyötä ja mies järjestää työnsä niin, että on silloin lapsen kanssa. Aiemmin ap sanoi, että hänen pitäisi yksin maksaa lapsen hoidosta aiheutuneet kulut, mitä minä en ymmärrä. Mies ei anna vaimolle rahaa, vaatii että lapsi hoidetaan kotona, mutta ei itse tee mitään edistääkseen vaimon työssäkäyntiä. Alle vuoden ikäiselle miten sattuu hoitoajat ovat raskaita, tuon ikäinen tarvitsee rutiineja.

Vierailija
445/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin mies pääsee rentoutumaan ja kuka antaa miehelle rahaa dokaamiseen, hotellissa makaamiseen ja leffassa ja rafloissa käyntiin? 

Työnantaja. Ja eikös se hotellimatka ollut tarkoitus olla perheen yhteinen ja pikemmin yöpyminen kuin nautiskelu.

Vierailija
446/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka helppoa kaikki oliskaan, jos perheen rahat olisi yhteisiä! Miksi ei voisi olla?

Täytyyhän luottamusta olla, jos yhdessä asutaan, eiks totta?

Ei olisi riitaa rahasta.

Muuten, meillä toiminut jo neljäkymmentä vuotta näin.

Rahat on yhteisiä ja kumpikin käyttää tarpeensa mukaan ilman mitään selityksiä.

Valtaosa naisista tienaa miehiä vähemmän.

Tämä on naisvaltainen palsta.

Kun on perhe, kokonaisuus, ei ole väliä kuka tienaa enemmän tai vähemmän. Yksi pankkitili johon rahat tulee ja mistä rahat lähtee. Toimii erittäin hyvin.

Jaa.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3417229/uskaltaako-menna-naimisiin

Vierailija
447/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko miehesi tienaa?

Netto noin 2600 € kuussa. Ap

No aika pieni palkka kylläkin !

M32

Vierailija
448/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan 3600 mutta keskituloisten verotus on semmosta että melkein tonni lähtee veroja..

Vierailija
449/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa sanoin ettei mies saisi näin tehdä ;). Kyllä tämä vanhempien jaksamisesta huolehtiminen kuuluu molemmille. Ja omilla palkkarahoillaan tietysti käy jos tuntee tarvetta.

Vierailija
450/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko miehesi tienaa?

Netto noin 2600 € kuussa. Ap

No aika pieni palkka kylläkin !

M32

Mun palkka on 3970 € brutto, mutta netto vain 2623 €. Ja ei, en saa palautuksia vaan verot on vain noin korkeat. Verojen lisäksi brutosta vähennetään suoraan kassajäsenmaksu.

Vierailija
451/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ole tapaillut kauaa;

A. Varakasta miestä, joka pihi

B. Tuilla elävää, päämäärätöntä ja työtä vieroksuvaa kumppania.

Vierailija
452/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutuillaanpa niitä miehen menoja kun summista tietoa ei ole.

Käteen jää 2600€, asumiskuluihin ~1000€, bensoihin ~300€, ruokaan 400-600€, laskuihin 200-400€, elatusmaksuja "muutama satanen" eli varmaan jossain 300€ paikkeilla, näiden jälkeen kuukauden yllättäviin kuluihin/säästöön jää n. 0-400€.

Tästä jälkeen jäävästä summasta kun muutaman kerran kuussa makselee niitä "pikumenoja" niin sitä ollaan jatkuvasti tili miinuksella elämässä velaksi.

Vierailija
453/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies päättää mielivaltaisesti, että rahat menevät autoon? Kunnon mies ajattelee koko perheen etua.

Eiköhän se auto ole enemmän yhteinen etu kuin syytää säästöt muijan illanviettoihin.

Ei sitä tarvi olla neljän seinän sisällä. Vaunujen kanssa pääsee kulkemaan. Itse en edes kaivannut leffoja. Olin reissuni resunnut joten keskityin vauvaan ensisijaisesti. Eikä rahasta tapeltu.

Se on hyvä sulle ja hyvä niin. Sitten on meitä toisenlaisia joiden reissut ei ole reissattu ennenkuin kirkkomaa kutsuu. Siihen loppuu tän likan reissut, ei ennen. Täytyy vain , oli kumpaa lajia vaan, ottaa samanlainen puoliso. Eli kotona viihtyvä tahi levoton kulkija. Toki joskus ajattelen että voi kumpa olisin rauhallisempi, mutta pälli leviää jos pitää olla kolme iltaa putkeen kotona.

Ikä ei ole 16 vaan 54 joten tuskin tästä muuttuu. Lapsia en ole hankkinut, se on ollut tietoinen valinta. Muuten on kyllä asiat kunnossa, duunit sun muut hoidossa. Parisuhteet ei ole ikuisia tällä luonteella.

Tänne ketjuun eksyin koska lähipiirissä on ap.n kuvaama ongelma. Ystäväni on ulkona viihtyvä ja mies kotityyppu joka haluaa satsata vain laitteisiin ja ylikalliiseen autoon.

454/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun nämä hiton raha-asiat on niin vaikeita kaikille.

Molempien tulot yhteen.

400+2600=3000e

Siitä vähennetään kaikki pakolliset kulut (talo, auto, vakuutus, sähkö, lääkkeet ect). Ehkä noin 2000? Siitä vaikka 600e vielä yhteiselle perhetilille juokseviin. Ja ylijäänyt 400e jaetaan tasan puoliksi joka kuukausi, molemmille 200e ihan omaan käyttöön. 

Kumpikin sitten käyttää sen oman osuutensa tasan niinkuin itse haluaa eikä tarvitse kitistä ja inistä rahasta vaan on omalla vastuulla riittääkö rahat vai ei.

Vierailija
455/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten jos SINÄ et kaivannut leffoja niin nehän voisi koko maailmasta lopettaa! Ihan turhaa kun sinä et niitä kaivannut!

Vierailija
456/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas vetäisin vielä pidemmälle. Jos mies voi mennä töihin ja olettaa vaimon hoitavan niin miksei vaimo voisi mennä töihin ja mies hoitaa. Jos ei pystytä yhdessä sopimaan tällaisia tasapuolisesti ja reilusti, ei olla valmiita vanhemmiksi.

Olen itse tällaisen autoja ostelevan isän lapsi. Äiti sai hoitaa kaikki minun ja itsensä kulut. Minut tuupattiin hoitoon 2 kk vanhana. Sairas kuvio.

Vierailija
457/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on että kun vauvan saa niin mies siinä joutuu tavallaan elättämään. Elämä normisoituu kun palaa töihin . Kannattaa ajoissa keskustella asiat selväksi ennenkuin kierukka otetaan pois tai lopetetaan e-pillerien popsiminen. Puhumalla asiat selviää ellei sitten oo niin m---lkku mies. Sellaisen kanssahan ei olla tietenkään. 

Vierailija
458/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka helppoa kaikki oliskaan, jos perheen rahat olisi yhteisiä! Miksi ei voisi olla?

Täytyyhän luottamusta olla, jos yhdessä asutaan, eiks totta?

Ei olisi riitaa rahasta.

Muuten, meillä toiminut jo neljäkymmentä vuotta näin.

Rahat on yhteisiä ja kumpikin käyttää tarpeensa mukaan ilman mitään selityksiä.

Valtaosa naisista tienaa miehiä vähemmän.

Tämä on naisvaltainen palsta.

Kun on perhe, kokonaisuus, ei ole väliä kuka tienaa enemmän tai vähemmän. Yksi pankkitili johon rahat tulee ja mistä rahat lähtee. Toimii erittäin hyvin.

Jaa.

En vaan ymmärrä, että mitä väliä kuka tienaa mitäkin ja minkä verran, jos yhdessä elämää eletään. Silloinhan vain on tärkeätä, että rahat riittää kunkin tarpeen mukaan.

Onko se raha joka avioliittoja hajottaa, ihan turhaan.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3417229/uskaltaako-menna-naimisiin

Vierailija
459/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köyhät lisääntyvät jos eivät mieti näitä kuvioita valmiiksi?

Vierailija
460/502 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän nyt mahdollistat miehen työssäkäynnin ja suuret tulot verrattuna omiisi. Todennäköisesti mies myös viihtyy enemmän töissä kuin lapsia hoitamassa. Millä mies korvaa sen sinulle?

Me laitettiin tulot yhteen siitä hetkestä alkaen, kun jäin töistä pois raskaana ollessa. Palkat, tuet ja lapsilisät menee yhteiselle taloustilille, josta siirretään yhteiseen säästöön osa, ja molemmille siirretään omille tileille 150 € kuussa omiin menoihin. Tämä oli alusta lähtien selvää, koska yhteisestä sopimuksesta minä olin kotona 3 v. lasten kanssa ja mies vain 6 kk, näin tulojen tasaus oli helpointa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä