Riita rahoista hoitovapaalla
Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.
Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.
Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.
Kommentit (502)
Sokris kirjoitti:
On se kumma kun nämä hiton raha-asiat on niin vaikeita kaikille.
Molempien tulot yhteen.
400+2600=3000e
Siitä vähennetään kaikki pakolliset kulut (talo, auto, vakuutus, sähkö, lääkkeet ect). Ehkä noin 2000? Siitä vaikka 600e vielä yhteiselle perhetilille juokseviin. Ja ylijäänyt 400e jaetaan tasan puoliksi joka kuukausi, molemmille 200e ihan omaan käyttöön.
Kumpikin sitten käyttää sen oman osuutensa tasan niinkuin itse haluaa eikä tarvitse kitistä ja inistä rahasta vaan on omalla vastuulla riittääkö rahat vai ei.
Meillä oli käytössä tuo malli ja toimi erittäin hyvin, eikä tarvinnut riidellä rahasta. Minä hoidin lapsen ensimmäisen vuoden ja mies seuraavat 2vuotta kotona.
Itselläni jäi lähes kaikki säästöön, kun en viitsinyt pienen vauvan kanssa lähteä "rientoihin". Miehelle melko pian seinät alkoivat ahdistaa ja halusi ihmisten ilmoille ja lapsikin oli kasvanut ja hän käytti rahansa ja kolusi lapsen kanssa kahvilat, museot ja kaikenmaailman tapahtumat ja näyttelyt, saattoipa ostaa vaikka saunaoluet ja siihempä ne rahat hupenivat, joka tietenkin oli hänen asiansa, ei minun.
Wau. Jaksan aina yllättyä että ihmiset ovat perheellisinä tälläisissä liitoissa. Tai muutenkaan. Meillä mies on maksanut aina kaiken ja kaiken ekstrankin kun olen ollut kotona hoitamassa lapsia. Tai mitään mun ja sun rahoja ei edes ole, vaan rahaa on mitä on ja se menee mihin menee. Nyt lähden yksin ulkomaille ja varmaan moni ajattelee että mies sen maksaa, vaikkei meillä kukaan erittele rahoja.
Tulevaisuudessa (5v sisään) minä tulen olemaan perheen ensisijainen elättäjä ja todellakin puoliso saa tehdä myös minun palkalla mitä näkee tarpeelliseksi.
Tämä on helppoa kun kumpaakaan ei kiinnosta autot tai muu hömppä.
Kertoo paljon miehestä, että uuteen autoon säästäminen on tärkeämpää kuin vaimon ja perheen hyvinvointi. Onnea, olet nainut ison mieslapsen.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän nyt mahdollistat miehen työssäkäynnin ja suuret tulot verrattuna omiisi. Todennäköisesti mies myös viihtyy enemmän töissä kuin lapsia hoitamassa. Millä mies korvaa sen sinulle?
Me laitettiin tulot yhteen siitä hetkestä alkaen, kun jäin töistä pois raskaana ollessa. Palkat, tuet ja lapsilisät menee yhteiselle taloustilille, josta siirretään yhteiseen säästöön osa, ja molemmille siirretään omille tileille 150 € kuussa omiin menoihin. Tämä oli alusta lähtien selvää, koska yhteisestä sopimuksesta minä olin kotona 3 v. lasten kanssa ja mies vain 6 kk, näin tulojen tasaus oli helpointa.
Millähän ihmeen perusteella? Kyllä ainakin valtaosa mieluummin olisi kotona kuin töissä, siksihän monet niitä lapsia hankkivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies päättää mielivaltaisesti, että rahat menevät autoon? Kunnon mies ajattelee koko perheen etua.
Eiköhän se auto ole enemmän yhteinen etu kuin syytää säästöt muijan illanviettoihin.
Ihan se on perheen etu ettei äiti pimahda neljän seinän sisällä.
Ja tähän päästään kunhan se ei pamahda paksuksi.
Kuinka pitkää työpäivää miehesi tekee?Itse ollessani hoitovapaalla tein iltatöitä ja mies hoiti lapsen sinä aikana.
On älyttömästi asioita, mitä voi tehdä ollessa kotona.
Voitko tehdä omassa työssäsi keikkaa viikonloppuisin ?
Mun tuttu myy kaikkea vähänkäytetyssä. On parannus kotinsa on jo moneen kertaan.
Nyt on ottanut asiakkaita jo, tosin ystäviään. He tuovat hänelle tavarat.tämä kuvaa, tekee ilmoitukset, postittaa ja saa puolet myynnistä.
Lähes kaikilla on ainakin tarpeetonta tavaraa. Valokuvat pitää ottaa päivällä, mutta ilmoituksia tekee, kun lapsi nukkuu.
Ei sillä rikastumaan pääse, mutta tekee ekoteon ja saa käyttörahaa.
Sovittiin jo kauan ennen lapsenhankintaa, että rahat on yhteiset. Meillä on yksi yhteinen tili. Isommista ostoksista neuvotellaan, muuten ostetaan mitä halutaan. Vaatii tietty sen, että molempien rahankäyttö on ns.tervettä ja luottamusta.tämä järjestely sieti hyvin äitiysloma/hoitovapaa-ajan ja toisen osapuolen kahden vuoden työttömyyden.
Miehesi siis maksaa vuokran sähkön yms?
Aijai, mitähän miehen maine ja itsetunto tykkäisivät jos vaimo lähtisi aina muovikassien kanssa kylille, kun mies kotiutuu. Lähtisi vaan keräämään pulloja että pääsisi joskus viihteelle ja vapaalle. Voi olla että rahat löytyisi mieheltä pian :D
Meillä kaikki raha on aina mennyt yhteiseen pottiin, joskus eri tilit ja joskus yhteiset. Pakolliset menot sieltä ja sitten kummankin henk koht kohtuudella. Eli juurikin vaatteet, pinet pippalot jne. Isommista summista on sitten joskus keskusteltu enemmän ennen hankintaa. Meillä järjestely on toiminut jo ennen lapsia ja isompi tuloinen on vaihdellut tilanteen mukaan. Mielestäni yhteisen lapsen hoitamisen takia tuleva tulojen lasku ei voi olla kotona olevan ongelma. Yhdessähän sitä eletään ja ollaan? Niin ja meillä on isä ollut myös kotona joten sikäli..
Vierailija kirjoitti:
Voitko tehdä omassa työssäsi keikkaa viikonloppuisin ?Mun tuttu myy kaikkea vähänkäytetyssä. On parannus kotinsa on jo moneen kertaan.
Nyt on ottanut asiakkaita jo, tosin ystäviään. He tuovat hänelle tavarat.tämä kuvaa, tekee ilmoitukset, postittaa ja saa puolet myynnistä.
Lähes kaikilla on ainakin tarpeetonta tavaraa. Valokuvat pitää ottaa päivällä, mutta ilmoituksia tekee, kun lapsi nukkuu.
Mihin on nykyään kadonnut perheen tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus?
Naisen oletetaan vielä 2000-luvulla työjuhta, ilman oikeuksia omaan lepoon ja hyvinvointiin -jaksa, jaksa paremman kruunun saat ja sisaret kilvan antavat vinkkejä mistä saisi vielä pari euroa talouteen. Tosin, kukaan ei ole vielä ehdottanut ap. pullojen keruuta tai käpyjen poimista.
Siinä yrität ensiksi toipua raskaudesta, synnytyksestä ja imetyksestä, kun kroppa on vaatinut veronsa, timmimittoihin on päästävä heti, jotta miehelle olisi silmän iloa vaimosta, hoidat kodin ja teet kotityöt, hoidat vauvan, tässä tapauksessa 11kk, jolla krooninen sairaus ja maitoallergia ja sen lisäksi naisen pitäisi hankkia kodin ulkopuolista "työtä" jota voisi tehdä kodin- ja vauvanhoidon lomassa, jotta naisen rahan riittäisivät vauvan lääkkeisiin, vaippoihin ja äidin kuukautissuojiin. Ja silti naista syyllistetään ja syytetään laiskaksi, kun ei yritä riittävästi tai ole kylliksi.
Samaan aikaa suuresti ihaillaan kun lapsen isä tekee uraa ja säästää 4000€ palkastaan tuliterään autoon, kun vaimo miettii, ostatko lapselle låäkkeet, vai itselle kuukautissuojia, kun mies ei anna rahaa niiden ostoon, kun auto on tärkeämpi.
Onko tämä nykynaisen osa ja haluavatko elää tuollaisessa parisuhteessa, me vanhat kurpat olisimme pistäneet tuollaiset ukot jo aikoja sitten ulkoruokintaan, eikä kotiin olisi ollut asiaa.
Miksi ihmeessä nykyään naiset suostuvat tuollaiseen kohteluun? Missä on itsekunnioitus ja millaisen mallin annatte lapsillenne. Olisiko aika herätä todellisuuteen?
Ap mikä tilanne, oletko ryhtynyt johonkin toimiin?
Vierailija kirjoitti:
Aijai, mitähän miehen maine ja itsetunto tykkäisivät jos vaimo lähtisi aina muovikassien kanssa kylille, kun mies kotiutuu. Lähtisi vaan keräämään pulloja että pääsisi joskus viihteelle ja vapaalle. Voi olla että rahat löytyisi mieheltä pian :D
Hyvin se ap. pääsisi isänsä syntymäpäiville, kun vauvan laittaisi kantoliinaan ja menisi keräämään pulloja tai tähän vuoden aikaan metsään keräämään käpyjä. Ihan hyvin puissa voi vauvankin kanssa kiipeillä. Se on ihan järjestelykysymys.
Jotkut naiset myyvät netissä myös likaisia alushousujaan, siitäkin saisi muutaman euron.
Ja ehkä osan rahoista voisi antaa miehelle, näin miehen autoprojekti nopeutuisi, jos käpyjä saisi paljon kerättyä. Ehkä vauvakin voi auttaa.
Nyt kirjaat ylös lapsen menot ja ne maksatte puoliksi, alkajaisiksi. Kotihoidontuki on sinun tuloasi, jonka saat yhteiskunnalta siitä hyvästä ettei lapsesi ole päivähoidossa.
Jos tuntuu että rahat ei riitä siihen mihin haluat niin sinun pitää mennä töihin. Voit yrittää yksi juttu kerrallaan pyytää mieheltäsi rahaa tai sitten teette sopimuksen, joka on oikeudenmukainen molemmille. Se että olet hoitovapaalla "molempien toivomuksesta" ei annan sinulle oikeutta miehen rahoihin, ellette ole niin sopineet.
Minusta on käsittämätöntä että pariskunnat EI PUHU rahasta ennen kuin ongelmia ja riitaa tulee. Oletko vain tiputtanut tulosi tietoisesti muutamaan sataseen kuussa sen kummemmin miettimättä millä elät itse? Aivan älyvapaata.
Vierailija kirjoitti:
Voitko tehdä omassa työssäsi keikkaa viikonloppuisin ?Mun tuttu myy kaikkea vähänkäytetyssä. On parannus kotinsa on jo moneen kertaan.
Kun myy vähän kaikkea, voisi vaikka myydä, hups, sen auton XDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän nyt mahdollistat miehen työssäkäynnin ja suuret tulot verrattuna omiisi. Todennäköisesti mies myös viihtyy enemmän töissä kuin lapsia hoitamassa. Millä mies korvaa sen sinulle?
Me laitettiin tulot yhteen siitä hetkestä alkaen, kun jäin töistä pois raskaana ollessa. Palkat, tuet ja lapsilisät menee yhteiselle taloustilille, josta siirretään yhteiseen säästöön osa, ja molemmille siirretään omille tileille 150 € kuussa omiin menoihin. Tämä oli alusta lähtien selvää, koska yhteisestä sopimuksesta minä olin kotona 3 v. lasten kanssa ja mies vain 6 kk, näin tulojen tasaus oli helpointa.
Millähän ihmeen perusteella? Kyllä ainakin valtaosa mieluummin olisi kotona kuin töissä, siksihän monet niitä lapsia hankkivatkin.
Ehkä siellä Kontulassa tai Pieksämäellä. Kyllä valtaosa ihan viihtyy töissä, mutta haluaa silti lapsiakin.
Tässä on asiaa! Pois asenne, että mitä tahansa pitäisi sietää vaan alkakaa arvostaa itseänne eikä kumarrella tuollaisia miehiä!
Minä hoitovapaalla ja mies maksaa minulle n.1300€ kuussa omasta palkastaan jolla voin mm.ostaa ruokaa, maksaa omia laskujani, mitä milloinkin mihin nyt rahaa tarvitsee. Ei siis todellakaan tarvitse tapella rahasta! Mies silti maksaa autojen vakuutukset, bensat, käy kaupassa, maksaa yhteisiä laskuja jne. Jos mennään lomalle hän maksaa koko perheen matkat ja kulut paikan päällä. Hän on ajatellut, että kun minä hoidan kotona meidän lastamme, hän maksaa minulle pientä ”palkkaa” koska tietää, että kelan maksama tuki ei ole paljon. Tiedän että tähän monella ei ole mahdollisuutta mutta miehesi käytös on ihan älytöntä, varsinkin jos alussa on sovittu, että jäät kotiin lasta hoitamaan. Miehesi ei ollut varmaan ymmärtänyt, että jotain menoja sinullakin silti on...
Sitä saa, mitä tilaa. Olet mennyt ottamaan miehen, jolla on jo entuudestaan lapsi jonkun toisen kanssa. Sillä rahalla, mitä miehesi maksaa exälle elatusmaksua, ostaisi teidänkin perheelle jo vaikka mitä. Minkä ihmeen takia naiset ottavat näitä miehiä, joilla on jo lapsia jonkun toisen kanssa? Eikö lapsettomia miehiä ole ollut tarjolla? Muistuttaisin vielä, että lesket ovat eri asia, heitä ei lasketa. Miehesi on varmasti ihan hermo rauniona, kun rahat eivät selvästi riitä muutenkaan, ja siitä pitää vielä maksaa sitten ne elatusmaksutkin. Elatusmaksut ovat ulosottokelpoisia, ja nehän on siis aina pakko maksaa. Mitä hoitovapaaseen tulee, niin on hyväksyttävä ne elämän tosi asiat, että lopulta hyvin harvoilla ihmisillä on varaa jäädä hoitovapaalle. Nyt ei muutakuin lapsi päivähoitoon, ja töihin, mars.