Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttäreni kaverin äiti suuttui minulle... Hohhoijaa.

Vierailija
17.03.2013 |

Meidän 12v. tytöllä on kaksi kilpaponia. Tytön luokkakaveri käy myös ratsastamassa samalla tallilla ja monesti saattaa olla tyttäreni mukana tallilla, vaikka ei omaa ratsastustuntia sinä päivänä olisikaan. Saa kyllä harjailla ja touhuta poniemme kanssa tytön seurana, siinä ei ole mitään ongelmaa. Pari kertaa on saanut myös vähän ratsastaa. Nyt tämä tyttö on sitten alkanut pyytämään päästä ponin selkään monta kertaa viikossa ja oli sanonut omalle tyttärelleni, että lopettaa ratsastustunneilla käymisen, koska äiti ei niitä enää maksa, kun saa ratsastaa ilmaiseksi meidän poneilla.

Juttelin tytön kanssa tänään tallilla ja kerroin, että ponit ovat tarkoitettu meidän perheen omaan harrastamiseen, ei kaikkien kavereiden ratsastettavaksi. Missään nimessä emme ole antaneet tytölle vaikutelmaa, että hän tosiaan saa alkaa säännöllisesti poneilla ratsastamaan. Tuntui ymmärtävän asian, mutta oli suruissaan, kun ei nyt tiennyt, että vieläkö pääsee ratsastustunneilleen.

Muutama tunti sitten tuli puhelun tytön äidiltä... On kuulemma ilkeää kieltää tyttöä ratsastamasta, kun kerta kaverikin (=tyttäreni) sitä tekee. Tulee tytölle paha mieli. Kysyin, että ihan tosissaanko hän kuvittelee, että meidän ponit on koko kylän lasten harrastusvälineitä. Tähän harrastukseen menee meillä yli 1000 euroa kuukausittain ja hänen tyttärensä sitten pitäisi myös päästä nauttimaan tästä panostuksesta? Tämä äiti sitten haukkkui koko perheemme ylimielisiksi leveilijöiksi. Vaikka kuinka ystävällinen ja asiallinen yritin olla, en saanut vastaukseksi muuta kuin haukkuja. Kun eihän ne ponit siitä kulu, jos heidän tyttönsä vähän ratsastaa... Sanoi myös, että "tietää nyt ainakin, että minkä perheen lasten seurassa ei hänen jälkikasvunsa saa aikaa viettää".

Miten voi aikuinen ihminen olla noin typerä? Surettaa molempien tyttöjen puolesta, jos äiti tämän takia haluaa pilata heidän ystävyytensä. Vaikka kuinka tästä tytöstä pidänkin, ei minun ja mieheni tehtävä ole hänen lapsensa harrastusta maksaa.

Kommentit (543)

Vierailija
461/543 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveästi kommentteja päivänselvästä asiasta: ap, olet 100% oikeassa ja sillä hyvä. Toisen tytön äiti ei voi omavaltaisesti päättää, miten perheenne omaisuutta ruvetaan käyttämään. Ei edes kysy, vaan tekee päätöksiä tyttärensä harrastuksesta toisten omaisuuteen perustuen. Sillekään et voi mitään jos tämä takuuvarmasti Seiskan itselleen tilannut äiti kieltää tytöiltä kaveruuden. Et ole päätösestä vastuussa etkä syyllinen tyttöjen mahdolliseen välirikkoon. Noita ihmisiä vaan valitettavasti on...

Vierailija
462/543 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yhtä hullua, jos sanottaisiin,että koska teillä on kaksi autoa, kai mä voin sitä  toista ajaa ( tai meidän tytär joka on teidän tyttären kaveri ja kun meillä ei sitten ole varaa antaa sen ajaa ollenkaan.) Tyttö voi vaikka pestä sen kun tuon takaisin . Jos ihminen omistaa jotakin kaksi,ei se suinkaan tarkoita sitä,että toinen kappale on vapaasti muiden käytettävissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/543 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh mikä keskustelu taas :D

Homma on niin, ettei sun todellakaan tarvitse vaivata tommosilla päätäs. Ponit on teidän ja niillä ei kenenkään ulkopuolisen tarvitse ratsastaa jos ette halua. Se on sitten sen  toisen äidin asia jos vetää herneet nenään ja kieltää tyttöjä leikkimästä keskenään.

Voit antaa vinkkejä sille äidille mistä poneja voi ostaa ja jos ei ole varaa, niin ei ole sun ongelmas. Ihme mammoja täälläkin taas, kun on jakamassa kaiken, kaikkien kanssa. Todellisuudessa hommat ei mene niin.  Samalla päättelyllähän se vois jättää ratsastustunnitkin maksamatta, kun ratsastuskoulullahan niitä poneja on vielä enemmän, mitä se nyt yhden tytön ratsastukset mitään liikuttaa.

Parempi vaan kun ei tarvitse teidänkään olla tekemisissä tommosen hyväksikäyttäjän kanssa.

Niinpä! Minä, minä ja minä kyllä ei ihminen muuta tarvitse! Ja teidän Kalle ei sitten enää käytä meidän Villen hiekkalapiota, ostakaa oma p**kele!

Vierailija
464/543 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä

Antaisin toisen lapsen ratsastaa omilla poneillani ainoastaan siinä tapauksessa, jos lapsi olisi niin taitava, että pystyisi ponia kouluttamaan ja viemään eteenpäin sen osaamisessa. Ei todellakaan tarvitse kuvitella, että selkään pääsee joku taitamaton, vähän ratsastanut tenava, joka opettaa koulutettua kilpaponia holtittomasti heiluviin jalkoihin ja epävakaaseen ohjan nykimiseen. Hepan kouluttaminen herkäksi kilparatsuksi ei ole mitään halpaa hommaa.

Vierailija
465/543 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän ne nyt oo ylimielisiä leveilijöitä jos ne sattuu omistamaan kaksi ponia! Se että jossain av-mammassa tuli instant kateus-reaktio jos toinen kertoo poneista ei kerro mitään siitä kuinka ylimielisiä ap:n perhe on.

Mun mielestä ap teki ihan oikein, ei kalliit kilpaponit voi olla mitään kaikkien kavereiden säännöllisiä ratsastusheppoja. Toki joskus saa kaveri hoitaa tai ratsastaa mutta se että perutaan omat ratsastustunnit kun halutaan (asiasta erikseen sopimatta!) käyttää toisten omistamia ja maksamia poneja, nii huhhuh vaan.

Sinuna varmaan vielä lähestyisin kaverin äitiä asiallisella viestillä siitä kuinka asian koitte, miksi kaveri ei voi säännöllisesti ratsastaa teidän ponilla ja miten toivoisit että lasten ystävyys säilyy jne.

Näin juuri on asia! Kaverin äiti oli itsekäs ja ajattelematon. Mutta ei tuollainen muutu eikä tajua.

Vierailija
466/543 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä apn kanssa! Meillä on kaksi koiraa ja tyttären kaveri kuvittelee voivansa rapsutella niitä ja leikkiä niiden kanssa, jopa lenkittämään pyytelee päästä. Sanoin tiukasti ei, ostakoon oman koiran! Me joudutaan antamaan koiralle enemmän ruokaa jos joku sitä turhan päiten lenkittää, ja se maksaa! Ei tunnu millään tajuavan sitä! Ja äitinsäkään ei sano mitään! Kyllä pitäisi laittaa lapsi kuriin.

Vierailija
467/543 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit voinut neuvotella tyttäresi kaverin vanhempien kanssa EDUKKAAMASTA korvauksesta,mitä ratsastuskouluissa,,,korvaukseksi hevosenne kulumisesta. Eli  tyttäresi kaverin vanhemmat voisivat osallistua hevosenne kuluihin osittain.  ei nuo pikkulapset moisista ymmärrä. Ja sekin on suuri ..ellei kaikkeinkin ISOIN korvaus,että tyttärelläsi on kaveri josta pitää ja jolle leikkejänsä...juttujansa purkaa....niitä kun kaikilla ole: kavereita!!! Se on iso asia jota monikaan ei TAJUA!  Lyhytnäköistä moisella asialla(hevosen käyttö) tuhota lapsenne kaverisuhde. Siitä on haittaa sekä tyttärellenne,että kaverille sekä molempien perheille henkisesti (kaverin menetys on JULMAAkin julmempi tapahtuma....näin se vaan on ja PISTE.

Vierailija
468/543 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on todella tyhmiä. Ymmärrän sinua ap. En minäkään ilmaiseksi koko kylän lapsia ottaisi ratsastamaan. Se on kallis harrastus molempiin suuntiin.

Vierailija
469/543 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän homma eteni tästä aikaa 2 vuotta

Vierailija
470/543 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän naapuri alkoi kans nipottaa kun lähetin viime kesänä meidän lapset hellepäivinä heidän uima-altaaseensa uimaan. Sinne mahtui ihan  hyvin ja useimmiten he eivät edes olleet siellä itse.

Uima-altaat pitää puhdistaa ja toisen perheen normibakteeritkin ovat aivan eri asia, kuin omat joihin on totuttu. Lisäksi tulee turvallisuusriski, kun naapurit joutuvat valvojiksi isolle lapsilaumalle. On hyvin stressaavaa vahtia vilkkaita keskenään rymyäviä lapsia uima-altaassa. naapurin lapset moninkertaistavat rymyämisen (ja pissaavat altaasen, by the way).

Vierailija
471/543 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiahan on juurikin se, että perhe on hankkinut harrastuksen itselleen eikä muille.

Tyttären kaverillekin aivan kasvattava kokemus huomata, että kaikki maksaa eikä kaikkea voi saada ja silti voi pysyä ystävänä.

Ei tarvitse ollenkaan syyllistyä.

Vierailija
472/543 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Touhuta ponien kanssa" hyi...

Vierailija
473/543 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi media vaikenee AP:n perheen etnisestätaustasta. Kuitenki paikkakunnalla kaikki tietää ja tuntee tapauksen. Kyllä suomalisilla pitäisi olla oikeus päättää omassa maassa jostain hemmetin poneista. Ensin ponit ja sitte meidän naiset eikö täällä ole mitään rajaa, kuka edes tarvitsee kahta ponia.

Vierailija
474/543 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee, että tällä palstalla ei juurikaan hevosihmisiä ole. Minulla oli oma hevonen aikoinaan, ja vaikka se olikin vain harrastehevonen, eikä mikään kilpapolle, niin siitä huolimatta en olisi kenenkään antanut sillä ratsastaan kuin satunnaisesti silloin tällöin. Syynä tähän on se, että olin hevosen kouluttanut mieleiseksi ja se oli hyvin herkkä pohje- ja istuinavuille. Aina silloin tällöinkin, kun selässä joku muu kävi, hevonen oli sen jälkeen ei-niin-herkkä, ja minun piti se ratsastaa vartavasten herkäksi uudelleen. Tästä samasta syystä en käy ratsastuskoulussa ratsastamassa, sillä vaikka ne niiden hevoset varmaan ihan kelpo polleja onkin, ne ovat aina ns. jonkin toisen jäljiltä, ja usein hyvin turtuneita apuihin. Tämän takia ymmärrän aloittajaa mainiosti. Varsinkaan kilparatsastukseen tarkoitetut hevoset ja ponit on koulutettu varta vasten tätä kilparatsastajaa varten ja väärä ratsastustyyli helposti turruttaa ne huonommaksi. Kilpahevosta voisi verrata vaikka mittatilausvaatteeseen; ei niitäkään voi lainailla erikokoiselle ihmiselle ilman että niiden ominaisuus siitä kärsii.

Vierailija
475/543 |
26.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idioottimaisia vastauksia ketju täynnä. Ymmärtäkää nyt, että hevonen on elävä eläin, ei mikään peltoauto. Eikä kilpahevonenkaan ole millään tavalla rinnastettavissa maatiaiskotikissaan tai lemmikkikoiraan.

Vierailija
476/543 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä kaikki kiteydy siihen yhteen ainoaa nykypäivänä tärkeään asiaan: raha. Ap haluaa vain oman perheensä hyötyvän heidän maksamistaan asioista ja kaverin äiti haluaa itse hyötyä toisen omaisuudesta ja käyttää omat rahansa muuhun. Vain rahalla on väliä. Ystävyys ei merkitse mitään eikä mikään muukaan. Mitä varakkaampi ihminen sitä itsekkäämpi. Minä, minä, minä ja minun omaisuus. Sääli tytärtä ja ystävää. Tuon ikäiset arvostavat (yleensä) vielä muutakin kuin vain rahaa. Mutta hei, ainahan voit tehdä niin kuin suurin osa hyvätuloisista tekee: viet tyttäresi kalliiseen yksityiskouluun, jossa on vain ja ainoastaan muita hyvätuloisen lapsia, joilla on kaikilla omat ponit. Ei tule näitä turhia ongelmia eteen keskituloisten moukkien kanssa. Hah hah. 

Vierailija
477/543 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkee, että tällä palstalla ei juurikaan hevosihmisiä ole. Minulla oli oma hevonen aikoinaan, ja vaikka se olikin vain harrastehevonen, eikä mikään kilpapolle, niin siitä huolimatta en olisi kenenkään antanut sillä ratsastaan kuin satunnaisesti silloin tällöin. Syynä tähän on se, että olin hevosen kouluttanut mieleiseksi ja se oli hyvin herkkä pohje- ja istuinavuille. Aina silloin tällöinkin, kun selässä joku muu kävi, hevonen oli sen jälkeen ei-niin-herkkä, ja minun piti se ratsastaa vartavasten herkäksi uudelleen. Tästä samasta syystä en käy ratsastuskoulussa ratsastamassa, sillä vaikka ne niiden hevoset varmaan ihan kelpo polleja onkin, ne ovat aina ns. jonkin toisen jäljiltä, ja usein hyvin turtuneita apuihin. Tämän takia ymmärrän aloittajaa mainiosti. Varsinkaan kilparatsastukseen tarkoitetut hevoset ja ponit on koulutettu varta vasten tätä kilparatsastajaa varten ja väärä ratsastustyyli helposti turruttaa ne huonommaksi. Kilpahevosta voisi verrata vaikka mittatilausvaatteeseen; ei niitäkään voi lainailla erikokoiselle ihmiselle ilman että niiden ominaisuus siitä kärsii.

Ei taida kyse olla tästä. Tyttären kaveri on aikaisemmin käynyt ratsastamassa, ja myös ap itse ja hänen poika. Poneilla ratsastaa siis säännöllisesti monta eri ihmistä. Ap:ta risoo se, että tyttären äiti ei maksa enää ratsastuksesta vaan tekisi sen ilmaiseksi hänen poneillaan. 

Vierailija
478/543 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.n ajatusmaailma on niin kaukana omastani, etten edes viitsi kommentoida sen enempää.

Mutta, kaipa se niin on, että köyhä antaa vähästään, rikas ei sitäkään.

Vierailija
479/543 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:06"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 01:03"]

Ja sitten voi taas kysyä, että maksaako se ap:lle yhtään enempää, jos tyttären kaveri ratsastaa toisella ponilla samaan aikaan kun tytär ratsastaa? En tarkoita, että, ilmaiseksi pitäisi kavereille harrastuksia kustantaa mutta onko nyt ihan kaikki ajateltu loppuun asti? Kai se kaveri voisi maksaa teille jotain, vai onko tästä edes keskusteltu? Jos tytöt viihtyvät yhdessä niin kannattaako tästä tehdä heille välirikko? Tyttäresi saattaa menettää elämänsä parhaan ystävän. Vai onko vain kiva osoittaa olevansa muita rikkaampi?

Entäs muut kaverit? Eikö heidänkin sitten pidä saada ne ponit käyttöönsä? Ja muuten sen välirikon syynä olisi kaverin ahne äiti, ei kukaan muu.

Niin, mitempä kiellän muita tyttären kavereita sitten ratsastamasta. Ponit eivät tarvitse ylimääräistä liikutusta, toki eivät rikki ylimääräisestä 45 minuutista mene. Kuitenkin se 45 minuuttia on ylimääräistä myös omaan aikaani, kun siellä kentän laidalla on pakko olla valvomassa. Tytön ratsastamisesta siis olisi myös ylimääräistä vaivaa meille.

Et kai nyt tosissasi väitä että tyttäresi kaveri muka ratsastaa sillä teidän ponilla eri aikaan kun oma lapsesi, ja sinä joudut käymään vahtimassa? Tuota en usko. Jos noin on, saat kyllä syyttää itseäsi nynnyydestäsi. Mutta jos tyttäresi ja hänen kaverinsa ratsastavat yhtä aikaa, ponejahan on kaksi, miten se 45 minuuttia on sinulta pois silloin kun tytön kaveri on paikalla?

Ja itse aiheeseen vielä: Antaisit tyttären kamun vaan ratsastaa. Koska teillä on ilmiselvästi varallisuutta niin olisi ihan jalo teko auttaa vähemmän varakasta tyttären kaveria. Huomaat varmaan itsekin että joskus antamisesta tulee hyvä mieli. Ei tarvitse erikseen etsiä hyväntekeväisyyskohteita jaa tyttärelläsikin on kaverin kanssa kivaa, ja annat samalla hyvän mallin lapselle tulevaisuuteen eli sen, että jakamalla sellaista mikä ei jakaen lopu, tuot hyvää mieltä moneen suuntaan.

Vierailija
480/543 |
27.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheellä on sijoitusmökki Lapissa vuokralla kun emme aina jaksa matkustaa sinne asti. Jostain kumman syystä sukulaiset aina olettavat että he voivat mennä sinne lomailemaan ilmaiseksi. Ovat aina kyselemässä että onko siellä vuokralaisia vai ei. Olen sanonut että tämän vuokravälitystoimiston kautta näkee onko se vapaana eli voitte ihan vapaasti vuokrata sen jos haluatte mennä. Eipä ole kertaakaan vuokranneet. Silloin jos joskus itse haluamme mennä siellä käymään yrittää jotkut heti tuppautu mukaan!

Kauheeta, mökki on sijoitettuna, pois oman perheen luota! Onko kyseessä ns. ongelmamökki? Karkaileeko se sijoituspaikastaan? Onko mökkiparka orpo? Teinimökki?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi